Странице

недеља, 11. август 2013.

Dodavanje vode u ćelije

Eksploatacija akumulatora koji nema dovoljno elektrolita u svim ćelijama je kao vožnja automobila bez dovoljno ulja.
Bukvalno.
To je veoma opasno po akumulator, alternator, elektro sistem u autu.
Nedostatak vode u akumulatoru može da se desi zbog nekoliko faktora, ali je najčešći neispravan regler alternatora i onda dolazi do prepunjavanja. Imao sam nekoliko slučajeva u praksi da je otkazao regler pa umesto 14 V, akumulator je bio punjen sa 16 pa i više volti. Naravno, vlasnik vozila nije znao šta mu se dogadja u motoru. Čak sam imao slučaj od zimus da "mu je mirisala kiselina u kabini" (tamo nekom). Još ludje je to što je čovek odbio popravku reglera jer "mu je skupo". Na stranu što je akumulator bio još uvek u mogućnosti da se popravi.
Ludost nema granica.
Akumulator bez dovoljno elektrolita se greje, optrećuje alternator zbog velikog unutrašnjeg otpora. Ploče bez elektrolita veoma brzo sulfatizuju.
A sulfat NE PROVODI struju.
Da ne ulazim mnogo u dubinu problematike...
Mada bi nekom to bilo zanimljivo...
Dakle...
Zašto sve ovo? Kada se doliva voda u akumulator?
Ovo se podrazumev SAMO ako nedostaje elektrolit u nekoj od ćelija. ZABRANJENO je dolivanje vode ako nije potrebno, tj. na silu. A zbog razredjivanja elektrolita.
U AKUMULATOR SE DOLIVA SAMO I SAMO DESTILOVANA VODA.
Nikad akumulatorska kiselina koja može da se kupi u prodavnici auto delova. Time se remeti koncentracija kiseline. I drastično povećeva mogućnost od kratkog spoja zbog ubrzane sulfatizacije.
Elektrolit bi trebalo da bude nekih 15 mm iznad ploča. Kod kamionskih akumulatora toleriše se i do 10 mm.
Sad ono najbitnije.
Ako nedostaje elektrolita u nekoj od ćelija doda se SAMO onoliko vode da tek prekrije ploče. I onda se pristupi punjenju.
Kad se završi punjenje TEK ONDA SE DODA ONOLIKO VODE KOLIKO JE POTREBNO. Znači, voda je na kraju punjenja.
Nikako pre.
To je jedan trik za koji retko ko zna.
A najbolji trik je ne dozvoliti da  se desi nedostatak vode. UVEK proveriti nivo elektrolita u akumulatoru bar svaki mesec dana. Nije teško, a preduprediće se razna "iznenadjenja".
I uštedeti mnogo novca.
Provera nivoa elektrolita je OBAVEZNA u letnjim mesecima zbog većeg izvetravaja vode. Tada i najčešće dolazi do otkaza akumulatora usled kratkog spoja (ko kaže da akumulatori otkazuju zimi?!).
Ovo sve, naravno, važi samo za akumulatore sa mogućnošću dolivanja vode, one sa čepovima.
Za one "savremene"... Bez održavanja...
Tu nema pomoći (ima, ali je malo zeznuto...)
"Savremeni" traju 3-4 godine, oni "nesavremeni" traju 6-7.
Ko razume-shvatiće.