Iako se kamionski akumulatori ne razlikuju mnogo po pitanju funkcije i potreba od automobilskih, ipak postoje neke stvrari koje ih razlikuju. I to mnogo.
-Kao prvo to je veličina-kapacitet i startna snaga. U pitanju su ogromni kapaciteti kao i startne struje. Pošto sam angažovan od strane jedne velike špediterske firme da im kontrolišem i održavam akumulatore, mogu da kažem da je najveći akumulator (od klasičnih startnih) sa kojim sam se sreo bio kapaciteta 225Ah i 1200A startne struje. Dakle-nešto ogromno! I veoma jako! Što i ne čudi jer je potrebno da startuje motor od 15000 kubika. I da podmiri još mnogo potreba i potrošača.
-Tu dolazimo do možda najveće razlike u nameni kamionskih akumulatora u odnosu na automobilske. Dakle, pošto su vozači kamiona "osuđeni" na odvojen život, u kamionima se nalaze, između ostalih potrošača i frižideri. To nisu veliki potrošači ali su STALNI potoršači. Svi znamo da frižideri rade 24 sata, tj. da su uključeni u mrežu. Tako je i sa kamionskim frižiderima. Samo, u kamionu ne postoji gradska mreža. Da stvar bude još gora ( u nekim slučajevima), mora da postoji pretverač sa 24V na 230V. Tu su neminovni gubici. Mada današnji savremeni pretvarači imaju male gubitke. Ali ima i frižidera čiji motori rade direkltno na 24 V pa je tu situacija malo bolja. Pa se može zaključiti da kamionski akumulatori jednim delom imaju ulogu stacionarnih akumulatora. Tu su još neki potrošači koji nisu tako česti kod automobila, recimo punjač za lap top. Nije naivan potrošač. Pa radio-stanica, kabinska svetla... A kad dođe zima tu je neminovni vebasto za grejanje kabine. Sam motor vebasta nje veliki potrošač ali je STALAN potrošač. Tiha voda breg roni, kaže stara izreka. Kad se saberu svi potrošači i njhova učestanost upotrebe može se videti zašto su potrebni tako veliki akumulatori koji neki put nisu dovoljni. Naravno, kad im se ne pristupi sa pažnjom i potrebnim i dovoljnim održavanjem.
-Pošto kamionski akumulatori u 99 % slučajeva stoje ispod sanduka ili kod poslednje osovine, oni su stalno izloženi atmosferalijama. Mada su zaštićeni i stoje u kutiji. Zbog njihov položaja česte su korozije stubića. Pošto su struje kod startovanja takvih motora enormne (preko 1000 ampera), makar i najmanji otpor između stubića i kleme može da napravi nenadoknadivu štetu. Imao sam slučaj da je stubić bio skoro potpuno istopljen na jednom kamionu koji je dovežen iz inostranstva, ali je ipak ostalo parče tako da je čovek koji radi izlivanje stubića u mom gradu mogao nekako da "nakalemi" malo olova i da sačuva potpuno ispravan akumulator.
-Vibracije kod kamiona su višestruko povećaneu odnosu na automobile. Zato je bitno da oba akumulatora budu propisno stegnuta u svojim ležištima. Ako nije tako urađeno, kod starijih akumulatora se može desiti da se otkine malo parče olova sa ploča i da napravi kratak spoj u nekoj ćeliji. Mada se to može desiti i kod običnih putničkih automobila, ali ređe stvar.
-Kod nekih kamiona postoji nešto kao "minimalni rele". Oni koji se bave elektrnikom znaju šta je to. Da se lakše razume, to je uređaj koji isključi napajanje iz akumulatora da se ne bi ispraznili ispod za to dozvoljene granice. Tako nešto nisam sreo kod naših kamiona, ali je takav uređaj u Americi i Kanadi skoro obavezan. Aljaska i tako to... Ko je shvatio, razumeće. Takav uređaj je izuzetno koristan jer uvek se ima uvid u kom je stanju akumulator. Pa ako se neko malo "zanese", on isključi napajanje da ne bi se ispraznio ispod dozvoljene granice. Znajući mnoge naše vozače, takav uređaj bi trebalo fabrički ugraditi za njihovo vozilo. Muzika od milion vati, svetla, navigacija, mali televozor, tablet računar...Pa nije akumulator rupa bez dna!!!
-Loše punjenje je čest uzrok preranog otkaza akumulatora. Posebno ako su u kamion ugrađeni AGM akumulatori. Oni ne podnose nikakve "anomalije" u sistemu punjenja. I nisu "prijatelji" alternatora. Ovo zbog toga što AGM akumulatori zahtevaju punjenje u granicama od 14,4-14,7V. To alternatori nemogu da daju, mislim na taj napon. Najčešći napon punjenja akumulatora na kamionima je 14,1-14,2V. To sam sretao u skori 100 % slučajeva. A ako se nedovoljnim naponom pune akumulatori pa još ako se i ne odražavaju kako bi trebalo, eto je sulfatizacija. I glavobolje. I novac iz džepa bez preke potrebe. Čini mi se da postoje AGM akumuatori koji zahtevaju klasičan napon punjenja alternatora od 14-14,4V. Time bi problem mogao da bude rešen. Kako god, potrebno je pravovremeno održavanje kamionskih akumulatora. Pošto takva vozila prelaze ogromna rastojanja i to bez prekida, alternator ima mogućnost da prilično solidno DOPUNI akumulatore. Međutim, sve to pada u vodu kada celu noć radi frižider i vebasto. Pa se posle toga parkira kamion i ne vozi nekoliko dana.
-Koliko su kamionski akumulatori dobri za startovanje motora toliko su loši za cikličnu upotrebu. A ona je neminovna zbog mnogobrojnih potrošača koji su neizbežni u savramenim kamionima. Zato su možda polutrakcioni akumulatori (za dvostruku namenu, startovanje i napajanje potrošača) pravi izbor. To bi bio neki kompromis koji daje odlične rezultate. Iskreno, u svojoj praksi do sada nisam naišao na kamion sa tim tipom akumuatora. Takvi akumuatori su dosta skuplji od klasičnih startih ali i dosta izdrživiji po pitanju napajanja potrošača.
Sve ima svoju cenu.
P.S. Htedoh da završim ali se setih nečeg veoma bitnog, nečeg što kod automobila ne postoji. Pošto kamioni imaju po dva akumulatora, OBAVEZNO dolazi do nejednakog punjenja i pražnjenja akumulatora. Čak iako su potpuno novi akumulatori, stavljeni u isto vreme i oba su bila na istom naponskom i kapacitivnom nivou, vremenom će doći do disbalansa. I ranijeg otakaza jednog od njih.
Šta raditi?
PRVO, uvek voditi računa da su oba pravovremeno i potpuno napunjenja.
To malo teže, ko vodi računa o akumulatorima?
Dalje, NE MEŠATI novi i stari akumulator!!! Ako jedan otkaže, trebalo bi promeniti oba. Znam da je to malo teže za džep, ali i manje boli glava vlasnika kamiona. U početku će sve biti u redu ali će vremenom i onaj novi akumulator pre vremena nastradati jer trpi veće opterećenje... I tako se može u krug... Non stop... Duga je to priča...
Ovo se često događa (da jedan strada pre nego drugi) kad neko "pametan" izvuče žicu sa samo jednog akumulatora zbog napajanja npr. radija ili radio stanice. Pa tako mesecima sluša radio na odmorištu dok čeka da mu dođe vreme za polazak na put. Jedan akumulator slabi neprimetno. Pametnjaković ništa ne primećuje. Za sad. Odjednom primećuje jedno jutro na minus 5 stepeni kad mora hitno na put...
Prošle godine sam prisustvovao situaciji kad je jedan vozač za dlaku izbegao otkaz jer je takvu stvar uradio na kamionu koji vozi. To se nije primećivalo u početku ali JEDNOM JE MORALO. Bio sam pozvan jer je kamion bio zakazao i nije mogao na put. U roku od nekoliko minuta sam utvrdio da je jedan za 30% više ispražnjen od drugog. U početku mi nije bilo jasno zašto je to tako jer su oba akumulatora bila stavljena u isto vreme i bili su relativno novi. Svako bi pomislio da je u pitanju možda fabrička greška. Međutim, "jedna" žica mi je privukla pažnju. Tako nešto sigurno nije bilo fabrički ugrađeno na klemi akmulatora (Mercedes Aktros, ako se dobro sećam). Pozvao sam šefa servisa da zajedno pogledamo o čemu se radi. Onda je on pozvao vozača. Na kraju je ustnovljeno da je ta žica napajanje pretvarača za punjenje lap topa. Bolje da mu niko tada nije bio u koži!!! Na kraju se sve dobro završilo, ja sa napravio mali pretvarača sa 24 na 19V za lap top. I svi zadovoljni.
Najbolje bi bilo da svaki kamion ima balanser za akumulatore. Uređaj je relativno jednostavan da se napravi. A vredi mnogo. Još više vredi ako se on postavi na potpuno nove akumulatore. Time će se osigurati da se oba akumulatora pune POTPUNO istim naponom. Ako jedan pokuša da"povuče" veći napon od drugog, elektronika stupa na scenu i to ispravlja. Da napomenem da je balanser do neke granice efikasan. To je ipak nemoguće uraditi (ujednačiti) sa jednim starim i jednim novim akumulatorom. Takvi akumulatori moraju da idu u servis i da se tamo na profesionalnim punjačima dovedu u koliko-toliko jednako stanje.
.
.
.
Disbalans je VEOMA svojstven za litijumske akumulatore. I naravno opasan po njihov kapacitet. Zna se da litijumski akumulatori NE PODNOSE NIKAKVE EKZIBICIJE U VIDU PREPUNJAVANJA ILI DUBOKOG PRAŽNJENJA ISPOD NORMALNOG NIVOA. Upravo se ovih dana borim sa velikim brojem litijumskih akumulatora da ih dovedem u red, da ih izbalansiram i vratim u redovnu upotrebu. To je Sizifov posao i zahteva mnogo vremena, znanja i VEOMA precizih instrumenata.
Ali o tom poslu, kako se i šta radi, možda uskoro.
I ovoliko je dovoljno.
Bar za sad.
-Kao prvo to je veličina-kapacitet i startna snaga. U pitanju su ogromni kapaciteti kao i startne struje. Pošto sam angažovan od strane jedne velike špediterske firme da im kontrolišem i održavam akumulatore, mogu da kažem da je najveći akumulator (od klasičnih startnih) sa kojim sam se sreo bio kapaciteta 225Ah i 1200A startne struje. Dakle-nešto ogromno! I veoma jako! Što i ne čudi jer je potrebno da startuje motor od 15000 kubika. I da podmiri još mnogo potreba i potrošača.
-Tu dolazimo do možda najveće razlike u nameni kamionskih akumulatora u odnosu na automobilske. Dakle, pošto su vozači kamiona "osuđeni" na odvojen život, u kamionima se nalaze, između ostalih potrošača i frižideri. To nisu veliki potrošači ali su STALNI potoršači. Svi znamo da frižideri rade 24 sata, tj. da su uključeni u mrežu. Tako je i sa kamionskim frižiderima. Samo, u kamionu ne postoji gradska mreža. Da stvar bude još gora ( u nekim slučajevima), mora da postoji pretverač sa 24V na 230V. Tu su neminovni gubici. Mada današnji savremeni pretvarači imaju male gubitke. Ali ima i frižidera čiji motori rade direkltno na 24 V pa je tu situacija malo bolja. Pa se može zaključiti da kamionski akumulatori jednim delom imaju ulogu stacionarnih akumulatora. Tu su još neki potrošači koji nisu tako česti kod automobila, recimo punjač za lap top. Nije naivan potrošač. Pa radio-stanica, kabinska svetla... A kad dođe zima tu je neminovni vebasto za grejanje kabine. Sam motor vebasta nje veliki potrošač ali je STALAN potrošač. Tiha voda breg roni, kaže stara izreka. Kad se saberu svi potrošači i njhova učestanost upotrebe može se videti zašto su potrebni tako veliki akumulatori koji neki put nisu dovoljni. Naravno, kad im se ne pristupi sa pažnjom i potrebnim i dovoljnim održavanjem.
-Pošto kamionski akumulatori u 99 % slučajeva stoje ispod sanduka ili kod poslednje osovine, oni su stalno izloženi atmosferalijama. Mada su zaštićeni i stoje u kutiji. Zbog njihov položaja česte su korozije stubića. Pošto su struje kod startovanja takvih motora enormne (preko 1000 ampera), makar i najmanji otpor između stubića i kleme može da napravi nenadoknadivu štetu. Imao sam slučaj da je stubić bio skoro potpuno istopljen na jednom kamionu koji je dovežen iz inostranstva, ali je ipak ostalo parče tako da je čovek koji radi izlivanje stubića u mom gradu mogao nekako da "nakalemi" malo olova i da sačuva potpuno ispravan akumulator.
-Vibracije kod kamiona su višestruko povećaneu odnosu na automobile. Zato je bitno da oba akumulatora budu propisno stegnuta u svojim ležištima. Ako nije tako urađeno, kod starijih akumulatora se može desiti da se otkine malo parče olova sa ploča i da napravi kratak spoj u nekoj ćeliji. Mada se to može desiti i kod običnih putničkih automobila, ali ređe stvar.
-Kod nekih kamiona postoji nešto kao "minimalni rele". Oni koji se bave elektrnikom znaju šta je to. Da se lakše razume, to je uređaj koji isključi napajanje iz akumulatora da se ne bi ispraznili ispod za to dozvoljene granice. Tako nešto nisam sreo kod naših kamiona, ali je takav uređaj u Americi i Kanadi skoro obavezan. Aljaska i tako to... Ko je shvatio, razumeće. Takav uređaj je izuzetno koristan jer uvek se ima uvid u kom je stanju akumulator. Pa ako se neko malo "zanese", on isključi napajanje da ne bi se ispraznio ispod dozvoljene granice. Znajući mnoge naše vozače, takav uređaj bi trebalo fabrički ugraditi za njihovo vozilo. Muzika od milion vati, svetla, navigacija, mali televozor, tablet računar...Pa nije akumulator rupa bez dna!!!
-Loše punjenje je čest uzrok preranog otkaza akumulatora. Posebno ako su u kamion ugrađeni AGM akumulatori. Oni ne podnose nikakve "anomalije" u sistemu punjenja. I nisu "prijatelji" alternatora. Ovo zbog toga što AGM akumulatori zahtevaju punjenje u granicama od 14,4-14,7V. To alternatori nemogu da daju, mislim na taj napon. Najčešći napon punjenja akumulatora na kamionima je 14,1-14,2V. To sam sretao u skori 100 % slučajeva. A ako se nedovoljnim naponom pune akumulatori pa još ako se i ne odražavaju kako bi trebalo, eto je sulfatizacija. I glavobolje. I novac iz džepa bez preke potrebe. Čini mi se da postoje AGM akumuatori koji zahtevaju klasičan napon punjenja alternatora od 14-14,4V. Time bi problem mogao da bude rešen. Kako god, potrebno je pravovremeno održavanje kamionskih akumulatora. Pošto takva vozila prelaze ogromna rastojanja i to bez prekida, alternator ima mogućnost da prilično solidno DOPUNI akumulatore. Međutim, sve to pada u vodu kada celu noć radi frižider i vebasto. Pa se posle toga parkira kamion i ne vozi nekoliko dana.
-Koliko su kamionski akumulatori dobri za startovanje motora toliko su loši za cikličnu upotrebu. A ona je neminovna zbog mnogobrojnih potrošača koji su neizbežni u savramenim kamionima. Zato su možda polutrakcioni akumulatori (za dvostruku namenu, startovanje i napajanje potrošača) pravi izbor. To bi bio neki kompromis koji daje odlične rezultate. Iskreno, u svojoj praksi do sada nisam naišao na kamion sa tim tipom akumuatora. Takvi akumuatori su dosta skuplji od klasičnih startih ali i dosta izdrživiji po pitanju napajanja potrošača.
Sve ima svoju cenu.
P.S. Htedoh da završim ali se setih nečeg veoma bitnog, nečeg što kod automobila ne postoji. Pošto kamioni imaju po dva akumulatora, OBAVEZNO dolazi do nejednakog punjenja i pražnjenja akumulatora. Čak iako su potpuno novi akumulatori, stavljeni u isto vreme i oba su bila na istom naponskom i kapacitivnom nivou, vremenom će doći do disbalansa. I ranijeg otakaza jednog od njih.
Šta raditi?
PRVO, uvek voditi računa da su oba pravovremeno i potpuno napunjenja.
To malo teže, ko vodi računa o akumulatorima?
Dalje, NE MEŠATI novi i stari akumulator!!! Ako jedan otkaže, trebalo bi promeniti oba. Znam da je to malo teže za džep, ali i manje boli glava vlasnika kamiona. U početku će sve biti u redu ali će vremenom i onaj novi akumulator pre vremena nastradati jer trpi veće opterećenje... I tako se može u krug... Non stop... Duga je to priča...
Ovo se često događa (da jedan strada pre nego drugi) kad neko "pametan" izvuče žicu sa samo jednog akumulatora zbog napajanja npr. radija ili radio stanice. Pa tako mesecima sluša radio na odmorištu dok čeka da mu dođe vreme za polazak na put. Jedan akumulator slabi neprimetno. Pametnjaković ništa ne primećuje. Za sad. Odjednom primećuje jedno jutro na minus 5 stepeni kad mora hitno na put...
Prošle godine sam prisustvovao situaciji kad je jedan vozač za dlaku izbegao otkaz jer je takvu stvar uradio na kamionu koji vozi. To se nije primećivalo u početku ali JEDNOM JE MORALO. Bio sam pozvan jer je kamion bio zakazao i nije mogao na put. U roku od nekoliko minuta sam utvrdio da je jedan za 30% više ispražnjen od drugog. U početku mi nije bilo jasno zašto je to tako jer su oba akumulatora bila stavljena u isto vreme i bili su relativno novi. Svako bi pomislio da je u pitanju možda fabrička greška. Međutim, "jedna" žica mi je privukla pažnju. Tako nešto sigurno nije bilo fabrički ugrađeno na klemi akmulatora (Mercedes Aktros, ako se dobro sećam). Pozvao sam šefa servisa da zajedno pogledamo o čemu se radi. Onda je on pozvao vozača. Na kraju je ustnovljeno da je ta žica napajanje pretvarača za punjenje lap topa. Bolje da mu niko tada nije bio u koži!!! Na kraju se sve dobro završilo, ja sa napravio mali pretvarača sa 24 na 19V za lap top. I svi zadovoljni.
Najbolje bi bilo da svaki kamion ima balanser za akumulatore. Uređaj je relativno jednostavan da se napravi. A vredi mnogo. Još više vredi ako se on postavi na potpuno nove akumulatore. Time će se osigurati da se oba akumulatora pune POTPUNO istim naponom. Ako jedan pokuša da"povuče" veći napon od drugog, elektronika stupa na scenu i to ispravlja. Da napomenem da je balanser do neke granice efikasan. To je ipak nemoguće uraditi (ujednačiti) sa jednim starim i jednim novim akumulatorom. Takvi akumulatori moraju da idu u servis i da se tamo na profesionalnim punjačima dovedu u koliko-toliko jednako stanje.
.
.
.
Disbalans je VEOMA svojstven za litijumske akumulatore. I naravno opasan po njihov kapacitet. Zna se da litijumski akumulatori NE PODNOSE NIKAKVE EKZIBICIJE U VIDU PREPUNJAVANJA ILI DUBOKOG PRAŽNJENJA ISPOD NORMALNOG NIVOA. Upravo se ovih dana borim sa velikim brojem litijumskih akumulatora da ih dovedem u red, da ih izbalansiram i vratim u redovnu upotrebu. To je Sizifov posao i zahteva mnogo vremena, znanja i VEOMA precizih instrumenata.
Ali o tom poslu, kako se i šta radi, možda uskoro.
I ovoliko je dovoljno.
Bar za sad.