Mnogo nedoumica ima kod ljudi oko označavanja startne snage i kapaciteta naročito ako je na akumulatoru prikazano dva ili više standarda. Ovo sve zbunjuje a ne bi trebalo (smelo) tako da bude. Ja sam o različitim standardima napisao tekst ( http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/08/svetski-standardi-kod-oznacavanja.html ) ali ne bi bilo zgoreg da pokažem to na veoma konkretnom primeru jednog prvougradnog akumulatora iz Ford vozila. To je poznati Motorkraft akumulator. Oni su snabdevači Fordovih vozila rezervnim delovima, bar što se tiče akumulatora. Mislim da će ovo biti zanimljivo jer će se videti kako bi zaista trebalo da izgleda označavanje svih potrebnih karakteristika na kućištu. Na stranu one priče o "suvim" akumulatorima ili "gel" akumulatorima. To je nešto što skoro svaki dan srećem kao potpuno pogrešnu i iskrivljenu informaciju koja kruži u narodu. Ja tu ne krivim vozače, tu su najkrivlji prodavci koji daju takve informacije pri kupovini novih akumulatora. Ne traži se od prodavaca da znaju koliki je procenat kalcijuma u pločama. Ali bolje je da ne daju NIKAKVE informacije nego netačne ili polu tačne. Jer "malo znanja je opasna stvar".
Dakle, nedavno mi je stigao na servis akumulator koji je bio otpisan. Tako je vlasnik mislio. Bio je doveden u neprijatnu situaciju jer je prodao polovno vozilo (vlasnik auto placa) ali akumulator nije bio dobar. Doneo mi je akumulator, koji je stajao više od mesec dana "negde u magacinu", sa molbom da ga sredim. Naravno, bio je potreban "za juče". Nije mi bilo prijatno kad mi je rekao da je toliko dugo stajao u poluispražnjenom stanju a kad sam ga video da je to onaj od onih "bez održavanja"...
No, bacio sam se na posao. Trebalo je brzo da delam. Izostavio sam neke osnovne radnje koje se rade kod tako ispražnjenih akumulatora koji su dugo stajali. Nakon samo 2-3 sata sam znao da će servis biti sasvim uspešan. Pokazatelj mi je bila startna struja. U trenutku prijema je bila samo 250A da bi nakon 3 sata bila već 400 A. Do kraja oporavka je bila respektabilnih 500 A. Više nego dovoljno. Inače, akumulator je bio namanjen za dizel vozilo od 1900 kubika. Preteraće ovu zimu a za sledeću neka razmišlja o novom.
Naravno, vlasnik auto placa je bio prezadovoljan (uštedeo je poprilično novca), a ja sam sve to argumentovao sa nekoliko fotografija. Čini mi se da akumulator nije bio nešto mnogo star i maltretiran pa je zbog toga ipak dobro oporavljen. Da budemo iskreni, takav oporavak ne bi mogli da naprave ni veoma skupi i kvalitetni punjači. Takvi akumulatori, koji su dugo stajali i veoma su sulfatizovani, a uz to ne postoji mogućnost kontrole elektrolita, zahtevaju "maltretiranje" da bi se doveli u neko normalno i funkcionalno stanje. "Pametni" punjači to ne rade i nije im to ni namena. Oni jednostavno napune akumulator koliko je to god moguće, eventulano ga i malo oporave od sulfata. I to je sve. Međutim, oporavak akumulatora počinje tek onda, kad je sve završeno, tamo negde ...
Dakle, evo "amerikanca":
Kao što se može videti, u pitanju je američki SAE standard (američko udruženje inženjera u auto industriji). To je i standard kod označavanja motornih ulja. To bi bilo nerazumljivo našem vozaču jer je u Evropi najčešći EN stanadard. A da bi se to bolje razumelo, tih 650A mu dođe tačno 600A "našeg" EN standarda.
Evo odlične uporedne tabele:
Za naše prilike je malo i čudan kapacitet od 71A h. Mi smo naučili na 45,55,74 Ah... Međutim, tako je proizvođač projektovao i izradio akumulator i to je to.
Ali, sve je to manje zanimljivo. Na nalepnici se nalazi jedan podatak koji se VEOMA retko (skoro nikad) ne sreće kod akumulatora koji se prodaju u našim prodavnicama. To je onaj podatak o rezervnom kapacitetu i izražava se u minutima , konkretno na ovom akumulatoru je 115. Taj podatak je OBAVEZAN kod akumulatora koji se prodaju u Americi, a kapacitet na koji smo mi navikli NIJE obavezan. Naravno, tih 115 minuta se odnosi na potpuno nov i napunjen akumulator na temperaturi od 25 stepeni. Koga zanima šta je rezervni kapacitet neka malo "izbunari" po mom blogu, negde sa napisao i o tome. Šta više, rezervni kapacitetet je ODLIČAN pokatatelj trenutnog stanja akumulatora i on se radi kada se vrši tačnija i potpunija analiza kvaliteta akumulatora koji je izvađen iz vozila. Ali da bi se izmerio rezarvni kapacitet potrebno je imati posebnu opremu koju sigurno nemaju mnogi servisi. Čak mislim da je nemaju ni mnogi koji bi morali da je imaju, na primer veliki prodavci i distributeri akumulatora kod nas. Mogao bih da se kladim sa velikom sigurnošću u tu moju tvrdnju.
Mala dopuna : našao sa tekst (3. juli prošle godine) gde sam potanko objasnio šta je i kako se meri rezervni kapacitet akumulatora.
Evo ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih.html
Dakle, nedavno mi je stigao na servis akumulator koji je bio otpisan. Tako je vlasnik mislio. Bio je doveden u neprijatnu situaciju jer je prodao polovno vozilo (vlasnik auto placa) ali akumulator nije bio dobar. Doneo mi je akumulator, koji je stajao više od mesec dana "negde u magacinu", sa molbom da ga sredim. Naravno, bio je potreban "za juče". Nije mi bilo prijatno kad mi je rekao da je toliko dugo stajao u poluispražnjenom stanju a kad sam ga video da je to onaj od onih "bez održavanja"...
No, bacio sam se na posao. Trebalo je brzo da delam. Izostavio sam neke osnovne radnje koje se rade kod tako ispražnjenih akumulatora koji su dugo stajali. Nakon samo 2-3 sata sam znao da će servis biti sasvim uspešan. Pokazatelj mi je bila startna struja. U trenutku prijema je bila samo 250A da bi nakon 3 sata bila već 400 A. Do kraja oporavka je bila respektabilnih 500 A. Više nego dovoljno. Inače, akumulator je bio namanjen za dizel vozilo od 1900 kubika. Preteraće ovu zimu a za sledeću neka razmišlja o novom.
Naravno, vlasnik auto placa je bio prezadovoljan (uštedeo je poprilično novca), a ja sam sve to argumentovao sa nekoliko fotografija. Čini mi se da akumulator nije bio nešto mnogo star i maltretiran pa je zbog toga ipak dobro oporavljen. Da budemo iskreni, takav oporavak ne bi mogli da naprave ni veoma skupi i kvalitetni punjači. Takvi akumulatori, koji su dugo stajali i veoma su sulfatizovani, a uz to ne postoji mogućnost kontrole elektrolita, zahtevaju "maltretiranje" da bi se doveli u neko normalno i funkcionalno stanje. "Pametni" punjači to ne rade i nije im to ni namena. Oni jednostavno napune akumulator koliko je to god moguće, eventulano ga i malo oporave od sulfata. I to je sve. Međutim, oporavak akumulatora počinje tek onda, kad je sve završeno, tamo negde ...
Dakle, evo "amerikanca":
Kao što se može videti, u pitanju je američki SAE standard (američko udruženje inženjera u auto industriji). To je i standard kod označavanja motornih ulja. To bi bilo nerazumljivo našem vozaču jer je u Evropi najčešći EN stanadard. A da bi se to bolje razumelo, tih 650A mu dođe tačno 600A "našeg" EN standarda.
Evo odlične uporedne tabele:
Ali, sve je to manje zanimljivo. Na nalepnici se nalazi jedan podatak koji se VEOMA retko (skoro nikad) ne sreće kod akumulatora koji se prodaju u našim prodavnicama. To je onaj podatak o rezervnom kapacitetu i izražava se u minutima , konkretno na ovom akumulatoru je 115. Taj podatak je OBAVEZAN kod akumulatora koji se prodaju u Americi, a kapacitet na koji smo mi navikli NIJE obavezan. Naravno, tih 115 minuta se odnosi na potpuno nov i napunjen akumulator na temperaturi od 25 stepeni. Koga zanima šta je rezervni kapacitet neka malo "izbunari" po mom blogu, negde sa napisao i o tome. Šta više, rezervni kapacitetet je ODLIČAN pokatatelj trenutnog stanja akumulatora i on se radi kada se vrši tačnija i potpunija analiza kvaliteta akumulatora koji je izvađen iz vozila. Ali da bi se izmerio rezarvni kapacitet potrebno je imati posebnu opremu koju sigurno nemaju mnogi servisi. Čak mislim da je nemaju ni mnogi koji bi morali da je imaju, na primer veliki prodavci i distributeri akumulatora kod nas. Mogao bih da se kladim sa velikom sigurnošću u tu moju tvrdnju.
Mala dopuna : našao sa tekst (3. juli prošle godine) gde sam potanko objasnio šta je i kako se meri rezervni kapacitet akumulatora.
Evo ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih.html