Странице

недеља, 28. децембар 2014.

Kupili ste novi akumulator i stavili ga odmah u svoje vozilo. Greška!!!

Stigla zima, donela svoje čarolije... Meni naročito. Prosto sam "lud" sa svim onim što me zatekne svaki dan.
Eto, jutros, čovek došao na servis jer mu "ne radi" akumulator. Strašno!!!! Kako to?! Nije moguće!?
A samo 2 meseca nije palio motor, kola stajala u garaži. Naravno, kleme su ostale na akumulatoru. Pa ono još lepše, dizel. Ih, lepote!!! I još kaže da je "ispitao da li puni alternator".
Kako!?
Lako!!!
Jednostavno, prosto, ne može lakše. Čovek nekako upalio motor, skinuo jednu klemu sa akumulatora i "utvrdio" da je alternator u redu. A akumulator da ne valja.
Da nije strašno i tužno bilo bi smešno, presmešno.
Pokušao sam da mu objasnim da je to VEOMA opasno po svu elektroniku u kolima, radio, alarm, navigaciju... Da akumulator služi, između ostalog, kao kondenzator, da "upija" naponske vrhove koji se mogu javiti u radu alternatora.
Međutim, video sam da mu ta tema nije nešto zanimljiva.
U redu, čovek ima viška novca, a majstori samo čekaju takve. Neka, dok je ovaca biće i vune.
Nego, da se vratim jutrošnjem slučaju. Naravno, akumulator je bio u kratkom spoju. Ništa neobično nakon toliko vremena stajanja u garaži i bez ikakvog dopunjavanja.
Raspitao se "koji da uzme, je l' od 60 ampera ili tu negde, pošto na ovom tako piše". Dao sam mu savet da pogleda startnu struju, prvo. Međutim, on "zna za 60ampera" i to je to.
Dobro.
Poštujem.
Neka tako i ostane.
Dakle, on će, kao i 99% ljudi, odmah nakon kupovine staviti nov akumulator u vozilo.
Greška.
Tačno je da proizvođač garantuje  (ovo "garantuje" je VEEEOMAAAA rastegljiv pojam) da će akumulator raditi propisno ako se prema njemu postupa kako je navedeno u garanciji.
Jedino ako nije tako...
Moj slučaj od prošle jeseni.
Otišao sam u kupovinu nekog malo jačeg akumulatora za lične potrebe. Imam ih nekoliko kao zamenske, da ljudima izađem u susret dok je njihov na popravci.
Srećom, naišao sam na "akciju" i kupih sasvim solidan od 62Ah i 540A. Pošteno sam pitao prodavačicu koliko stoji akumulator na polici (ili u magacinu), i dobio sam još pošteniji odgovor da "nije baš skoro stigao". Dobro, pošto sam majstor i znam za taj "jadac", poneo sam uređaj za testiranje startne struje. I da mi nije rekla, a jeste, uređaj je pokazao da je akumulator malo ispražnjen.
Dobro, to sam ja uradio, testirao ga u prodavnici.
A šta ćemo sa 99,9999% ljudi koji to ne mogu, ne znaju i nemaju mogućnost?
Zato ovaj tekst i služi.
Kada sam doneo akumulator kući dopunio sam ga i video da je nekih 7-8Ah ubačeno u njega. To se manje-više uklapa u ono da se akumulator samoprazni oko 5-7% mesečno. A za to ne postoji pomoć.
Dobro, postoji ali nije tema ovog teksta.
Kad neko mora da kupi akumulator, UVEK ga posavetujem da ga prvo MALO DOPUNI. Makar malo, ali i to će biti od koristi. Jer tih nekoliko amper časova koji se ubace u akumulator pre prve ugradnje BUKVALNO može da produži život akumulatoru za nekoliko meseci. A na taj način što će sve (ili bar većinu) one sulfate koji su se nataložili na pločama, tokom stajanja u magacinu, vratiti u elektrolit i podići snagu za nekoliko desetina ampera. Koji će baš možda nedostajati sledeće zime kad bude velika hladnoća da bi se upalio motor.
Savremeni akumulatori imaju relativno malo samopražnjenje, 5-7% mesečno. Ali ipak imaju. Po tom pitanju su AGM akumulatori u velikoj prednosti jer imaju samo 3% na mesečnom nivou. Ali, ko koristi AGM akumulatore? Daleko je to od naših prosečnih vozila...
Ako se za to ima mogućnosti, uvek pitati prodavca kada je stigao akumulator u prodavnicu. Sad, odgovor može da bude ovakav ili onakav. Pa da čovek ne bi mnogo razmišljao, "pecnuti" (kako ja volim da kažem) malo akumulator na punjaču. Koliko, to zavisi od punjača, struje, dubine ispražnjenosti akumulatora... Ali, i bar malo je bolje nego ga odmah ugraditi. Može i tako, ali će ipak ostati zauvek izgubljeno nekoliko procenata snage akumulatora.
Još jedan veoma malo poznat podatak...
Nov akumulator NE DAJE svoju punu snagu odmah već nakon nekih 20-30 ciklusa punjenja i pražnjenja. A to zbog toga što je potrebno određeno vreme da elektrolit uđe u sve mikronske pore u pločama a time i da se dobije maksimum od deklarisane snage. Ili tako nekako. Kao kod ondašnjih novih kola, nisi smeo brzo da voziš da bi "sve leglo na svoje mesto". Naravno, sve ovo vozač nikako ne može da primeti, prvobitno neisporučivanje pune snage iz akumulatora.
Zima je stigla.
Dobre zimske gume, napunjen akumulator i jak antifriz. I poštovanje propisa. NAROČITO.
I nema da boli glava.
Srećni predstojeći praznici svima!
Živeli!!!