tag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post3083451056666511464..comments2024-03-27T18:22:00.562+01:00Comments on Akumulatori:sve zablude i misterije: Akumulator bez dovoljno elektrolita-kakve su posledice?Djurohttp://www.blogger.com/profile/10892846216067736247noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-11986651355524263302015-03-03T20:55:37.216+01:002015-03-03T20:55:37.216+01:00Odlično!!! Pa zašto niste pitali nju (trgovkinju)?...Odlično!!! Pa zašto niste pitali nju (trgovkinju)???!!! Ako je ona dala taj predlog, onda mora da zna i kako se taj postupak radi. Logično, zar ne?Djurohttps://www.blogger.com/profile/10892846216067736247noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-79026014490640369812015-03-03T20:29:56.692+01:002015-03-03T20:29:56.692+01:00Pozdrav, danas sam kupio vrla akumulator od 12v i ...Pozdrav, danas sam kupio vrla akumulator od 12v i 1,3ah.Trgovkinja mi je rekla da ga trebam formirati.Nije mi jasno kako kada je to zatvoren akumulator i ne trebam dosipati kiselinu u njega.Kako ga je ona mislila da ga formiram?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-9416206135248665712015-02-27T21:30:21.835+01:002015-02-27T21:30:21.835+01:00Koliko sam puta čuo za poslednjih 3-4 godine tu re...Koliko sam puta čuo za poslednjih 3-4 godine tu rečenicu "samo jedno pitanje"... No, već sam navikao na to. Pomažem ljudima koliko mogu i znam.<br />Do kada, to će vreme da kaže.<br />Dakle, postoje nebrojene stvari koje ja ne napišem i ne objavim na ovom blogu a tiču se akumulatora. To su stvari koje ne bi trebalo da zanimaju obične ljude i koje, na kraju krajeva, zalaze duboko u domen elektrohemije koja i izučava sve vrste „elektrohemijskih izvora struje“, kako se to stručno kaže za sve baterije i akumulatore.<br />Ima nekih stvari koje su vezane za elektrolit a ja ih nisam napisao. Međutim, onaj koga sve ovo zanima je mogao da neke stvari pročita „između redova“ i da sam zaključi mnogo stvari. Jedna od njih je to da elektrolit u olovnim akumulatorima služi kao provodnik jona i da UČESTVUJE u hemijskim reakcijama. To praktično znači da on menja gustinu u toku pražnjenja i punjenja akumulatora. Za razliku, recimo od nikl-kadmijum akumulatora, kod kojih elektrolit (natrijum hidroksid) učestvuje u prenosu jona između elektroda ali NE MENJA gustinu. Prostije, gustina se ne menja bez obzira da li je akumulator pun ili prazan. Mislim da je ovo jasno k’o dan.<br />Iz toga može da se zaključi da je u predelima sa velikom temperaturom nepotreban elektrolit veće gustine jer su potrebe za strujom anlasera daleko manje. Zato je malo naivno razmišljanje da su akumualtori koji imaju manju gustinu FABRIČKOG elektrolita podložni sulfatizaciji i nedovoljno napunjeni. Pa da li bi fabrika prodavala sulfatizovane akumulatore koji izlaze sa trake polu puni?! Zato je potrebno dobro razumevanje pojma „SULFATIZACIJA“ koji mnogi olako shvataju i „bacaju“ se njime. Sulfati su nusprodukt rada akumulatora i oni kao takvi MORAJU da postoje. Da njih nema ne bi niko mogao da upali motor na svom vozilu! Zato, naročito zimi, ako je smanjena gustina elektrolita (čitaj ako je polu prazan akumulator) ne postoji dovoljno jona koji bi preneli struju, uz to sulfati (SO4 grupa) su nataloženi na pločama i ne dozvoljavaju da joni dopru do aktivnog materijala na pločama i tako se stvori struja za pokretanje anlasera. Kada bi POTPUNO NOV akumulator koji se pravi za recimo afričko tržište stavili u neka naša kola koja se nalaze na -15 stepeni, slabo bi to moglo da radi... U startu slabiji akumulator bio bi još oslabljen zbog minusa... Na tom minusu dizel može da povuče stuju čak do 500 A pa i više (trenutna struja, u vršnom periodu), dok isti taj dizel u Africi povuče recimo 200A. Mislim da je sada sve jasno. <br />U principu se može leti voziti sa manjom gustinom elektrolita. Međutim, time se ništa ne rešava ako su ploče sulfatizovane. Prvo se mora rešiti sulfat koji se nalazi na i u pločama. <br />Drugo, smanjenjem gustine elektrolita se dolazi u veliku opasnost od zamrzavanja akumulatora. Potpuno napunjen akumulator zamrzava tek na nekih -65 stepeni!!! A potpuno prazan sa gustinom elektrolita 1,1 smrzava već na -7 stepeni. Nagledao sam se nekoliko takvih u svojoj praksi.<br />Da rezimiram... Sulfatizacija nastaje zbog NEBRIGE I ZAPOSTAVLJANJA. Akumulator sa fabričkom manjom gustinom će se sulfatizovati isto kao i onaj koji je napunjen sa 1,275 elektrolitom. Možda malo sporije ali sigurno hoće. Čak, kad bolje razmislim i setim se svih onih stranica strune literature što sam pročitao, taj sa manjom gustinom na +45 stepeni će se pre sulfatizovati od onog koji ima gustinu 1,275 ali se vozilo stalno koristi u oblasti gde je hladno, gde temperatura teško prelazi u plus. Pisao sam već o tome na nekoliko mesta, mrzi narod da traži na blogu, šta li...<br />Evo o elektrolitu, hladnoći, i svemu što te zanima:<br />http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/08/kako-utice-topla-i-hladna-klima-na.html<br />http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/09/zamrzavanje-akumulatora.html<br />http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/09/elektrolit.html<br />http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/10/elektrolit-ii_1.html<br /><br />Djurohttps://www.blogger.com/profile/10892846216067736247noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-85389374167481621552015-02-27T13:57:00.937+01:002015-02-27T13:57:00.937+01:00Miso,
samo jedno potanje vezano za recenicu
"...Miso,<br /><br />samo jedno potanje vezano za recenicu<br />"Ponavljam, veća gustina elektrolita podiže napon ali i ubrzava koroziju. Zato se akumulatori, koji se prave za druga klimatska područija, na primer Afriku, prave sa mnogo manjome gustinom elektrolita, npr to je negde 1,21-1,225. "<br /><br />Da li ovo znaci da su ti akumulatori sve vreme nedovoljno dopunjeni i sa povecanim rizikom od sulfatizacije? Posto, ako sam dobro razumeo, neadekvatna gustina elektrolita vodi ili u suflatizaciju ako je previse razredjena ili u koroziju ako je previse koncetrovana.<br /><br />Da li to takodje znaci da je leti bolje "voziti" akumulator sa nesto manjom gustinom elektrolita, a zimi sa nesto vecom? A da je 1.275 samo nesrecni kompromis "one size fits all" pristupa koji je idealan samo u slucaju temperature od ~25CAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-8667400627452777942015-02-24T18:16:30.677+01:002015-02-24T18:16:30.677+01:00Једноставно, узми јачи акумулатор и не уздај се да...Једноставно, узми јачи акумулатор и не уздај се да ти алтернатор пуни акумулатор, поготово ако возиш по граду. Купи неки пуњач и допуњавај с времена на време. То ти је једноставније него да упропашћаваш нов акумулатор.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06201717678849166655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-9233549535652672132015-02-24T08:59:30.588+01:002015-02-24T08:59:30.588+01:00Ova prepiska između nas dvojice, da ne kažem zajeb...Ova prepiska između nas dvojice, da ne kažem zajebancija, se u mom narodu zove "ja u klin ti u ploču". S toga, predlažem da vi malo eksperimentišete sa kapacitetima, snagom i gustinom elektrolita. Očigledno da ja ne znam kako da vam pomognem i da vam objasnim ono što vas zanima.<br />Srećno!Djurohttps://www.blogger.com/profile/10892846216067736247noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-52403652320015549472015-02-23T22:28:18.387+01:002015-02-23T22:28:18.387+01:00Zbog toga što alternator neće moći da ga dopuni pa...Zbog toga što alternator neće moći da ga dopuni pa će se onda brže sulfatizirati.To sam naućio iz vašeg bloga :)<br /><br />A sad drugo pitanje <br /><br />A šta bi se desilo kada bi se kiselina razblažila, onda bi mu se trebao povečati vjek trajanja(ako gušča kiselina smanjuje).Npr tamo gdje treba ići akumulator od 55ah uzme se od 75ah i razblaži se kiselina,tako da se dobije snaga onog od 55ah samo sa blažom kiselinom što manje uništava akumulator.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-36697828444734182542015-02-23T21:39:57.429+01:002015-02-23T21:39:57.429+01:00A zašto vi jednostavno ne ugradite jači akumulator...A zašto vi jednostavno ne ugradite jači akumulator u vaše vozilo i tako dobijte ono što želite-veći kapacitet i snagu? Zašto se maltretirate dodavanjem elektrolita u akumulator? <br />Prosto, zar ne?!Djurohttps://www.blogger.com/profile/10892846216067736247noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-24376056853551934462015-02-23T18:59:34.459+01:002015-02-23T18:59:34.459+01:00Razumijem ja šta hočete da kažete,ali ja sam pito ...Razumijem ja šta hočete da kažete,ali ja sam pito da li mogu dodavanjem kiseline izvuci MAKSIMUM iz akumulatora i ništa više.Manja trajnost i brža korozija mi NE smetaju.Znaci moje pitanje je ako naprimjer povecam udjel na 85% kiseline i 15% vode koliko će se povećati snaga i otprilike smanjiti radni vjek.Naravno ovo bi radio na NOVOM akumulatoru ne onom sulfatizovanom.<br />Mene zanimaju sad samo veće performanse akumulatora,a ne duži vjek trajanja.<br /><br />Možete li mi reći koja se gustoća koristi u akumulatorima u rusiji pošto tamo temperatura ide i do -50.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-49739594821297827172015-02-23T08:57:39.915+01:002015-02-23T08:57:39.915+01:00Vi očigledno, ili sa namerom, niste dobro pročital...Vi očigledno, ili sa namerom, niste dobro pročitali sve ovo što sam napisao. Ja sam na NEBROJENO mesta na mom blogu napisao da se u akumulator doliva SAMO I SAMO DESTILOVANA VODA. Samo budala i totalana neznalica može da preporuči nekome da dolije fabrički elektrolit u akumulator. Voda se doliva u akumulator zato što samo ona izvetri iz elektrolita (30% voda, 70% sumporna kiselina, gustina 1,275cm3/gr, 32 bomea, fabrički elektrolit), a sumprona kiselina je uvek tu, u akumulatoru. Ako se dolije na već sulfatizovan akumulator još elektrolita SAMO SE TRENUTNO POPRAVI STANJE A NA DUŽE STAZE POGORŠAVA SE I ONAKO LOŠ AKUMULATOR JER SE JOŠ VIŠE I BRŽE SULFATIZUJE POŠTO JE GUSTINA ELEKTROLITA VEĆA NEGO ŠTO JE FABRIČKA. Pa ja ne znam bolje i jasnije od ovog da objasnim! Ponavljam, veća gustina elektrolita podiže napon ali i ubrzava koroziju. Zato se akumulatori, koji se prave za druga klimatska područija, na primer Afriku, prave sa mnogo manjome gustinom elektrolita, npr to je negde 1,21-1,225. <br />To što vama akumulator traje 2 godine, to je vaša stvar i stvar ophođenja prema vozilu. Ništa drugo. Toplo preporučujem da nabavite neki kvalitetan punjač i tako ćete uštedeti mnogo novca. Akumulator će onda da traje ne 2 već i 4 godine. <br />A vi opet uradite kako vam je volja. <br />Meni ni iz džepa ni u džep.<br />P.S. Sumporna kiselina ključa na 337 stepeni C tako da je nemoguće da ona na bilo koji način nestane iz elektrolita, za razliku od destilovane vode.Djurohttps://www.blogger.com/profile/10892846216067736247noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-69524462864065931352015-02-23T00:51:00.080+01:002015-02-23T00:51:00.080+01:00Šta bi se desilo kada bi se nasula još veća koncen...Šta bi se desilo kada bi se nasula još veća koncentracija kiseline.Bi li se tim dobila veća startna struja i napon.I koliko se smanjuje radni vjek akumulatora zbog korozije sa povečanjem koncentracije kiseline.<br />Ovo pitam jer mi se čini privlačnim, pošto mjenjam akumulator svake 2 godine(zbog maltretiranja) onda bi i ja povečo koncentraciju da izvučem makimum iz njega.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-17892424149657556952015-02-22T11:45:17.395+01:002015-02-22T11:45:17.395+01:00Prijatelju, olovni akumulator je veoma komplikovan...Prijatelju, olovni akumulator je veoma komplikovan elektrohemijski sistem tako da kod njega ne postoje neka pravila oko kvarova, manje-više. Tako da ja sa ovog mesta teško mogu da ti kažem o čemu se radi. To sam rekao mnogima, kažem i tebi. Nisam vidovit, imam samo znanje i instrumente koji mi pomažu. <br />Ima nekoliko faktora koji su uticali što se tako ponaša akumulator. Prvo, pitanje je kako i na koji način puni taj punjač. Ako je "pametni" (ko mu dade takvo ime?) morao bi da odredi način punjenja u zavisnosti od skoka napona. To znači da ako je sulfatizovan akumulator morao bi to da prepozna jer kod takvih akumulatora se upravo to događa, napon naglo skoči, punjač to prepozna da je akumulator dostigao zadati naponski nivo i isključi punjenje. To se događa u tvom slučaju. Drugo, ima uticaja i taj način vožnje, a još ako su kratke relacije to pogoršava stvar. <br />Kao što vidiš, nemoguće je tačno odrediti sa ovog mesta o čemu se radi. Mogu samo da nagađam, a to nije dobro jer su hemija i elektrotehnika egzaktne nauke i tu nema polu tačnih rešenja. <br />Trebalo bi uraditi test tog akumulatora u nekom elektro servisu, kako se ponaša pod optrećenjem i kolika mu je preostala startna struja. Tek posle tih testova se može znati o čemu se radi. Naravno, pre tog testa obavezno napuniti akumulator jer može na testu da pokaže manju snagu nego što zaista ima!<br />Dobra stvar u celoj priči je to što voziš kola na benzin. Da je u pitanju dizel, priča bi bila verovatno drugačija. <br />Još samo mogu da ti preporučim da i na dalje nastaviš da jednom mesečno dopunjavaš akumulator. Samo tako ćeš ga spasiti od ubrzanog propadanja. Još ako se na to dodaju kratke relacije sa sporom vožnjom, stvari postaju loše.Djurohttps://www.blogger.com/profile/10892846216067736247noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3122036157120618345.post-47504437187003649972015-02-22T02:33:29.867+01:002015-02-22T02:33:29.867+01:00Pozdrav imam jedan lud problem koji me muci.Posto ...Pozdrav imam jedan lud problem koji me muci.Posto sam cito na tvom blogu da se treba akumulator dopunjavat ja sam tako i pristupio,kupio pametni (neki italijanski)punjac i novi akumulator topla top 60Ah zatvoreni(posto je stari rikno).I dopunjavo ga kad sam mogao nekad svaki 7 dana nekad svaki 14.I uvjek se dopunjavo neki 5-6 sati u prosjeku na 3.6A i 14.7V dok se punjac sam ne iskljuci.To sam radio dok sam bio u kuci i u ravnicarskom gradu.Onda sam se preselio u brdoviti grad i nisam bio u kuci nego zgradi pa se interval punjenja smanjio na jednom u svaka dva mjeseca.Ali tu me zbunilo to sto kad stavim sad akumulator na taj isti punjac on se puni neki deset minuta i punjac se iskljuci jer je akumulator pun.Provjeravo voltmetrom i stvaro kad dode do 14.7v zadrzi se neko vrjeme na tom naponu i onda se iskljuci punjenje.<br />Eh sad me muci jel se on sulfatiziro pa ne moze vise da se napuni ili je to posljedica sto vecinu remena vozim prva druga 2500-3000 okretaja pa se on onda stigne brze napuniti.Kolicinu elektrolita nemogu da provjerim jer je zatvoren a ono oko svjetli zeleno,mada nema nafake od njega.<br /><br />Auto je opel vektra b 16.16v benzin.<br />Akumulator pali bez problema i na ovim nedavnim hladnocama kad je bilo -20C.Ali me muci to sto nece da se dopuni ko sto je prije htio.Anonymousnoreply@blogger.com