Странице

среда, 3. јул 2013.

Definicije raznih parametara olovnih akumulatora I

Da malo obnove znanje oni koji ovo znaju (ili misle da znaju), i još nešto da nauče, i za one druge što hoće nešto novo po prvi put da saznaju.
Mislio sam mnogo puta da sam naučio baš sve (bitne )karakteristike akumulatora. Svi (ili skoro svi) znaju za kapacitet, startnu struju...
Medjutim, ima tu još nekoliko karakteristika o kojima se veoma malo (ili nimalo) zna.

NAJVAŽNIJA karakteristika STARTNIH akumulatora je STARTNA STRUJA-CCA "cold cranking amperes". To odmah da se razumemo. Ko je drugačije mislio-pogrešio je.
Šta je CCA?
CCA je struja (broj ampera) koju može da obezbedi akumulator u roku od 30 sekundi na temperaturi od minus 18 stepeni a da napon ne padne ispod 1,2 V po ćeliji, ili 7,2 V za akumulator sa 6 ćelija. Prostije, ako akumulator ima 600 ampera startne struje ( solidan akumulator za malo veći dizel), tada akumulator mora da obezbedi tih 600A u roku od 30 sekundi dok napon ne padne na 7,2V. Ta karakteristika se ispituje u fabrikama i posebnim laboratorijama koje testiraju akumulatore (npr. nemački ADAC). To je "struja hladnog strarta". Zašto se testira na -18 stepeni? Zato što su olovni akumulatori veoma osetljivi na niske temperature, i njihova kapacitet pada 1% sa svakim stepenom, mereno na 25 stepeni. Jasnije, ako akumulator ima npr. 400 A na 25 stepeni, on će na 0 stepeni da ima za jednu četvrtinu manje snage-300 A. Zato akumulatori "stradaju zimi". Ne, oni ne stradaju, samo pokazaju svoje lice, tj. kako su održavani. Akumulator koji je održavan kako treba (manje ili više) NE SME  da otkaže ni na minus 20 stepeni. Pod uslovom da nije u pitanju loše punjenje alternatora, kratak spoj... Ljudi imaju pogrešno mišljenje da "akumulatori stradaju zimi".
NE!!!
Zima im ne škodi u tom smisli da ih oštećuje (hemijski ili električno). Šta više, ona im pogoduje!?
Odakle sad to?
Pa, i hrana se drži u frižideru da se ne pokvari.
Tako je i sa akumulatorima.
Akumulatore UBIJA TOPLOTA. To je VELIKA SMRT za njih.
Zašto?
Zato šte se sulfatizacija DUPLO brže odigrava na 35 stepeni nego na 25 stepeni.
Ovo je veoma malo poznat podatak.
Najprostije.
Toplota a ne hladnoća ubija akumulatore.
Dokaz:
akumulatori koji mogu da se kupe na našem tržištu imaju gustinu elektrolita 1,28. Oni u npr. Africi imaju 1,22 maksimalno. Nema potrebe za veću gustinu a i mnogo se brže sulfatizuju sa većom koncentracijom elektrolita.
Zato i čak veoma loš akumulator može da upali kola tokom leta, jer sa porastom temperature raste (nešto malo) i snaga. Tu je i faktor redjeg ulja pa se lakše okrene radilica, klipovi... Ima tu mnogo faktora.
Koliko puta sam čuo samo "meni je akumulator odličan, ne traba da ga proveravaš". A u sebi mislim "dobar je sad na +30 stepeni, doći će zima pa će biti onda majstore pomagaj!"
Dakle, akumulatori za motore sa unutrašnjim sagorevanjem se kupuju PREMA STARTNOJ STRUJI A NE PREMA KAPACITETU.
Tu misteriju smo rešili.

Mislim da je najmisterioznija karakteristika akumulatora-REZERVNI KAPACITET (RC). Verujem da mnogo ljudi nije ni čulo za tako nešto. A, to je možda i važnija karakteristika od kapaciteta (Ah).
Kod nas čovek kad kupuje akumulator kupuje prema kapacitetu. Kaže "takav mi je bio u kolima pre 10 godina". Loše razmišljanje.
Za tih 10 godina se mnogo što-šta promenilo u elektroinstalaciji kola. Ali, to je sad pa druga tema. Neću o tome.
Dakle, REZERVNI KAPACITET JE VREME (broj minuta) KOJE AKUMULATOR MOŽE DA OBEZBEDI POD OPTEREĆENJEM OD 25 AMPERA NA TEMPERATURI OD +25 STEPENI DOK NAPON NA AKUMULATORU NE PADNE NA 10,5V. 
Prostije, akumulator od 45 Ah ima rezervni kapacitet od nekih 70 minuta. Ovo se odnosi na POTPUNO NOV akumulator ili koji je odlično održavan. A takvih je možda 1%.
Zašto je ovo VEOMA bitna karakteristika?
Zato što može da se desi da otkaže nešto u elektrosistemu i da akumulator više ne prima punjenje. Onda on mora da obezbedi neko vreme da osnovni elektropotrošači rade do prvog servisa. VEOMA BITNA KARAKTERISTIKA!!!

A zašto baš 25 ampera? Pa zato što je to neka prosečna potrošnja koju "vuku" potrošači u kolima. 
Ta karakteristika se VEOMA retko navodi na akumulatoru. Na evropskim akumulatorima SKORO NIKAD. Na američkim SKORO UVEK.  Oni tamo, "preko bare" kupuju akumulatore prema startnoj struji i prema rezervnom kapacitetu. Amerikancima je SKORO nepoznat podatak klasičnog kapaciteta akumulatora. To je karakteristika Evrope.
U literaturi se može naći da je MNOGO pouzdaniji podatak stanja u kom se nalazi akumulator upravo rezervni kapacitet. Akumulator se optereti konstantnom strujom od 25 ampera pa koliko izdrži. Zna se manje-više koliko minuta može da izdrži dok je bio nov pa se dobije odlična informacija o "zdravlju" akumulatora. Pa još kada se uradi test za CCA, može da se dobije odlična karakteristika-kao kroz skener.
Taj podatak sam skoro uvek nalazio na američkim akumulatorima: piše npr. CCA 350 A i RC 70 minuta. A nigde kapaciteta!!!???
Još jedna misterija rešena.
Ovih dana još o nekim VEOMA malo (ili nimalo) poznatim karakteristikama- npr. PHCA struja akumulatora, Pukerov zakon...
P.S. Pa, vredi li sve ovo nešto? 
Ili da bataljujem posao?

11 коментара:

  1. pisi,ovo je zanimljivo za testiranje 25A pa dok ne padne napon :) moracu to da ispitam nekako uz pomoc stapa i kanapa :D

    ОдговориИзбриши
  2. Ti si mi, Miloše, najverniji i najpošteniji čitalac. Svaka ti čast!!! Drago mi je da ti je ovaj moj blog pomogao da rešiš neke svoje probleme i "misterije". Žao mi je što nisi bliže da sve ovo što radiš vidiš "uživo". I da vidiš kako se u stvarnoj praksi reševaju problemi starih, zapuštenih i uništenih akumulatora.
    Javi mi se na meil da ti pošaljem još neku stručnu literaturu da dopuniš znanje. Jer, ovo ovde što pišem je jedan hiljaditi deo onog što ja znam. Ne bih mogao zaista da napišem sve to jer iziskuje puno vremena.
    A nešto ljudi i sami moraju da saznaju i otkriju...

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман4. јул 2013. 12:47

    poučno i zanimljivo. svaki put saznam nešto novo

    ОдговориИзбриши
  4. Hvala! Meni i jeste bio cilj da sa ljudima na mom blogu podelim svoje znanje. Još ako im se ovo pomogne da reše neki svoj problem ili zarade neki novac, moja sreća biće još veća!

    ОдговориИзбриши
  5. Ovi dani cim ugrabim vreme,cu probam to praznjenje,i na moj i na drugarov akumulator onaj od golfa koji jos radi od kako je jednom napunjen ono zimus,ali doslo vreme da se dopuni,jedva ubedi drugara :).

    ОдговориИзбриши
  6. "To pražnjenje" kako ga ti zoveš nije baš naivno!!! Prvo, moraš da imaš uredjaj koji će da prazni akumulator STALNOM STRUJOM bez obzira na napon akumulatora. U principu taj uredjaj je relativno prost da se napravi. Ali, ima jedna druga stvar. A to je da taj uredjaj mora da podnese ogromno grejanje(jer pražnjenje akumulatora pretvara u toplotu)!!! Lako se izračuna: 12V x 25 A = 300W !!! Kao omanja grejalica!!! Taj pražnjač mora da ima ogroman hladnjak koji je prinudno hladjen ventilatorima. Ja sam napravio pražnjač od nekih 10A sa dva ventilatora i ne smem da ga poteram više od 5A pražnjenja jer je grejanje veliko. Kad bih stavio još veći hladnjak verovatno bih izvukao još neki amper. Ja sam najavio (to mi je projekat do zime) da ću da napravim takvu zver za pražnjenje akumulatora. Biće toliko veliko da ću morati da ga stavim u neko kućište od starog kompjutera, a sve zbog hladjenja i velikog hladnjaka. Dakle, još uvek relativo dobar način merenja kapaciteta je običnom sijalicom od 40-50W. Struja se zna, samo se meri vreme i to je to. Naravno, treba gledati da sijalica (ili neki drugi potrošač)zadovoljava pražnjenjenje strujom od C/20, tj. dvadesetim delom kapaciteta (npr. akumulator 55Ah se prazni strujom oko 2,75A). Zato se zove dvadesetočasovni kapacitet. Na tom kapacitetu se mere startni akumulatori.

    ОдговориИзбриши
  7. Pa ja sam misleo da zakacim sijalice vise komada nezavisno(svaka svoje dve zice da ima)mada neznam smem li to do 300w znaci 6 sijalice :-D al ce bude veselo i toplo.mozda ipak odlozim taj test do daljnjeg :-) mada ipak mislim da moze tako,ako gresim kritikujte me :-).na prvi pogled kad sam procitao 25A reko sta je to ,kad ono 12Vx25A=300W nije malo ich.

    ОдговориИзбриши
  8. miso mozete li da date neku dobru semu punjaca za 15v 10 ampera trafo sa time raspolazem ili da javite mail da vas kontaktiram. pozdrav i hvala unapred Dragan Smederevo

    ОдговориИзбриши
  9. Ima bre toga na internetu, mislim na šeme, toliko da čovek pravi do kraja života ne bi mogao da ih napravi!!!I na mom blogu sam postavio šeme za punjače, evo ovde: http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/05/nekoliko-sema-punjaca-olovnih.html
    Prva šema je ispitana, radi prefektno, mene služi taj uređaj već nekoliko godina. Toliko mogu da pomognem.

    ОдговориИзбриши
  10. Samo bih se nadovezao na važnost startne struje (a ne kapaciteta). Naime, moj je automobil (1900 dizelskih kubika, sa klimom, pretežno gradska vožnja) punih 6 godina pokretao akumulator sa donjih fotografija. Zanimljivo je što proizvođač automobila za taj tip motora zahtjeva najmanje 64Ah i 640A, a ispada da je spomenuti akumulator čak bio i manjeg kapaciteta (62 Ah). Evo i fotografija:

    http://www.renault-klub.hr/forum/uploads/monthly_11_2014/post-14717-0-33919500-1417201548.jpg

    http://www.renault-klub.hr/forum/uploads/monthly_11_2014/post-14717-0-11696500-1417201559.jpg

    ОдговориИзбриши
  11. Pa dobro...Nema neke velike razlike za ta 2 Ah. ja sam o tome i pisao, mogu da budu mala odstupanja od onog što zahteva proizvođač. Konkretno, ako je potrebna startna struja akumulatora od 540A, može da se ugradi i onaj od 510A ali i od 560A. Napominjem, benzinci su tu daleko fleksibilniji, oni pale motor i na duplo manjim akumulatorima. Provereno nebrojeno puta u praksi! Benzinac od 2500 kubika SIGURNO će upaliti, čak i na nekoj nižoj temperaturi, i sa akumulatorom koji ima samo 350A. A originalni za njega je npr. od 600A.

    ОдговориИзбриши