Странице

понедељак, 12. август 2013.

Pojašnjenje u vezi punjača akumulatora

Guglaju ljudi po internetu pa ih svemogući Gugl dovede na moj blog, a veoma često traže " najjednostavniju šemu punjača akumulatora".
Nebrojeno puno ISPRAVNIH akumulatora je bačeno (ili otkazalo) samo zato što je loše punjeno ili dopunjavano. Sa tim se susrećem skoro svaki dan u svojoj praksi.
Šta sam time hteo da kažem?
Hteo sam da kažem da NE MOŽE DA POSTOJI JEDNOSTAVAN A DOBAR PUNJAČ. Bar ja ne znam za njega.
Ponavljam po ko zna koji put!
Dobra punjač MORA da ima strujnu i naponsku regulaciju (ograničenje).
Da može da prekine punjenje akumulatora po zadatim elementima, struje i napona. Minimum.
Da "ne tera " do neba punjenje pa da prepuni akumulator i izvetri voda. Ili da prekine punjenje pre vremena pa da akumulator ne bude dovoljno napunjen i da ostane delimično sulfatizovan. I zauvek izgubi deo kapaciteta.
S toga, ja sam na ovom blogu dao sasvim pristojne, jednostavne a efikasne šeme punjača akumulatora. I svi oni imaju naponsku i strujnu regulaciju. A imam ih u kolekciji na desetine.
Nije da ja nemam takve "najjednostavnije šeme", ali NISAM hteo da ih postavim. Smatrajući da one nisu dovoljno dobre za dobro, potpuno i efikasno punjenje akumulatora.
A ako neko od posetilaca ovog bloga baš bude insistirao na takvoj nekoj šemi, rado ću mu je ustupiti.
Na njegovu ličnu odgovornost.

13 коментара:

  1. Pozdrav,

    Vlasnik sam Ctek MXS10 punjaca i ja bolji punjac nisam video da kupim u Nemackoj ove vrste...

    Do sada sam napunio 5 akumulatora koji nisu bili total prazni ali nisu imali dovoljno snage da pale auto...

    Posle Ctek punjenja i na pojedinim dolivanja destilovane vode, baterije jos vrse svoju funkciju zadovoljavajuce a bile su otpisane...

    Kupicu jos Ctek battry analyzer da tacno mogu da merim koliki je stvarni kapacitet baterije i u kakvom je stanju...

    Ctek preporucujem svima koji zele da bateriju redovno odrzavaju na najjednostavniji nacin, sve automatski radi, ima i opciju za vracanje kapaciteta koliko je moguce naponom 15.8V i strujom manjom od 1.5A...jeste da kosta ali vredi svake euro cente.

    Zelieo bih znati da li ste se Vi susretali sa ovim MXS10 punjacem i sta mislite o njemu kao celini, da li ima boljih na trzistu ove vrste tkz. inteligentni punjaci, ja ih nisam nasao?

    Veliki pozdrav iz Nemacke za vlasnika ovog odlicnog bloga.

    ОдговориИзбриши
  2. U principu ne dozvoljavam na mom blogu BILO KOJE reklamiranje, nebitno da li je u pitanju akumulator ili punjač. Niti delim savete koji akumulator bi trebalo kupiti. Za to imam mnogo razloga. To su svi koji prate moj blog odavno shvatili. Ali, u vašem slučaju napraviću izuzetak. SAMO jednom.
    Nisam imao prilike da se koristim tim punjačem niti bilo kojim tog proizvođača. Znam da su izuzetno kvalitetni i da skoro uvek dobijaju najviše ocene na testovima. Za prosečnog korisnika kakav ste vi ne bi trebalo ništa bolje, mada ne znam da li ima tako nešto da se nabavi jer je taj odličan, pročitao sam njegove karakteristike.
    Međutim, meni takvi "pametni" punjači nikako ne odgovaraju. Prvo, to su amaterski uređaji male struje punjenja. Doduše, taj vaš tip je dosta jak, može da puni strujom od 10A što je odlično! Drugo, i najvažnije, svi "pametni" punjači imaju predodređene parametre punjenja koji se ne mogu menjati. Može eventualno napon i to mogućnost 14,4V volti i 14,7V. I tu se priča završava.
    Obzirom sa kakvim se ja sve krševima od akumulatora susrećem, takvi "pametni" punjači mi nisu od pomoći. Ja imam profesionalne punjače gde mogu da podešavam napoon od 13,2V do 16,5V i struju od 0-25A. A imam mogućnost punjenja i za 6V i 24V akumulatore. Drugo, sulfatizovani akumulatori se pune i oporavljaju STALNOM STRUJOM a takva mogućnost ne postoji na tim "pametnim" punjačima.
    Da skaratim priču, taj punjač jeste stavrno dobar ali meni je beskoristan. Odličan je za svakog ko hoće da napuni akumulator kvalitetno i do kraja, da izvuče i poslednji amper snage.
    Za mene i moje potrebe su sasvim drugačiji punjači. Takvi punjači i desulfatizatori nisu potrebni obično vozaču.

    ОдговориИзбриши
  3. Hvala puno na iscrpnom odgovoru...Naravno za nas vozace kao amatere iz ove oblasti je i njabolje uzeti vakav inteligentni punjac,dok za profesionalnu upotrebu i servise baterija kao sto to vi radite je sasvim druga prica...to vam dodje nesto kao automatski i manuelni menjac ;)...

    Veliki pozdav

    ОдговориИзбриши
  4. Pozdrav,
    planiram zamenu akumulatora(Opel Insignia, benzinac 2.0 162KW), originalni je 65Ah(640cca). Napon alternatora je 14,8V. Iz vasih tekstova sam zakljucio da novim Ca\Ca akumulatorima to ne skodi, a koje bih trebao da izbegavam jer samo konkretno za Energizer Premium na njihovom sajtu kazu da su za 14,8V sisteme? Razmisljam se o Topli Top(potpuno zatvoren-ima i oko koje toliko volite ;) ) ili Energy(sa cepovima i dolivanjem), oba su Ca\Ca jer u njihovoj garanciji kaze da napon punjenja vozila treba da bude 13,8-14,8V(kod ostalih se spominje 13,8-14,4V pa da me u slucaju reklamacije ne odbiju).
    Drugo pitanje, imam Erskine stariji punjac sa normal\boost modom(ima neku elektroniku unutra) kome se zasebno podesavaju naponi koji su konstantni. Struja je MAX 7-8A posle polako pada i na kraju impulsno puni 0,2-0,5A. Na koliko bi ih trebao podesiti? Normal na 13,8 14,4 ili 14,8V a "boost"?
    Hvala i samo napred sa radom, dosta ovde moze da se sazna kao i kod kolege Steve :)

    ОдговориИзбриши
  5. Moram da te razočaram po pitanju akumulatora. Doduše, nećeš biti jedini niti poslednji. Mnogo puta sam u svojim tekstovima napisao da ne želim da reklamiram, potenciram ili preporučujem bilo kog proizvođača akumulatora. Za to ima nekoliko razloga. Prvo, nisam plaćen ni od jedne firme da ih reklamiram. A i da sam plaćen, ne bih to radio. Ne želim da reklamiram ako taj proizvod nije dobar. Kod mene važe neki malo drugačiji zakoni. Drugo, mogu neki akumulator da preporučim a da baš taj komad da ne bude dobar, strada u garanciji ili bilo šta loše da se desi sa njim. Pa da budem kriv sa lošom preporukom, ili da mi neko kaže da sam loše preporučio i da je taj neko imao problema zbog mog saveta. Ima još nekoliko razloga ali ovi su glavni. Stoga, moraćeš sam da se odlučiš koji da kupiš. Jedino mogu da ti dam savet da je uvek bilo "koliko para toliko muzike". Mada ni to ne mora uvek da bude pravilo. Znam za nekoliko, manje poznatih proizvođača akumulatora, koji su zastupljeni na našem tržištu i oni ne prave ništa manje kvalitetne akumulatore od najpoznatijih imena u industriji akumulatora. Mislim da sam bio jasan i iskren. I to ću SVAKOM da kažem ako mi postavi takvo pitanje ili slično.
    Napon od 14,8V je veliki za punjenje akumulatora (na kolima). Meri se pod opterećenjem (npr. kratka svetla i 1500 broj obrtaja). Morao bi da bude u rasponu 14-14,4V.
    Normalan napon punjenja punjača (mada je se toga NIKAD ne držim) je 14,4-14,8V. Napon 14,4V je uzet kao maksimalni jer iznad njega počinje elektroliza vode. To nije opasno dok god može da se doliva voda, ona koja ispari. Dakle, bez ikakvih problema možeš da puniš akumulator do napona od 14,8V. Sve preko tog napona zahteva znanje i posebnu opremu. U krajnjem slučaju, nemaš potrebe da misliš, to je automatizovan punjač, priključiš i ne misliš. Kad je napunjen sam se isključi ili pređe u mod za održavanje.

    ОдговориИзбриши
  6. Mali update o situaciji...Uzeo sam novi akumulator, napon punjenja u kolima je sad 14,4V sa tendencijom pada na 13,8 posle nekog vremena(10-15km otvorenog puta) pa cak i do 13V. Koliko sam saznao to je normalno jer alternator prepozna kada je pun akumulator pa smanji napon-ali cu jos to ispitati.

    ОдговориИзбриши
  7. Ne znam ko ti je dao takvu informaciju i koja kola voziš, ali prvi put čujem da je normalan napon punjenja akumulatora 13V?! Za sve ove godine bavljenja elektronikom i akumulatorima nigde nisam naišao na takav podatak. Ne znam na koji način si u toku vožnje merio tačan napon punjenja niti koji alteranator je u pitanju, takođe. Ali znam da 13 V nije dobar napon. Alternator stalno (manje-više) puni istim naponom kod 99% automobila (u početku velikom strujom da nadoknadi startovanje motora), a kad dođe do naponskog nivoa koji je određen fabrički(14-14,4V) struja pada(jer je akumulator napunjen) ali napon ostaje isti pošto alternator mora da snabdeva i ostale potrošače sem akumulatora. Ako ti smatraš da je izvor koji ti je dao takvu informaciju merodavniji od mene, onda neka tako i ostane.

    ОдговориИзбриши
  8. "Mali update o situaciji...Uzeo sam novi akumulator, napon punjenja u kolima je sad 14,4V sa tendencijom pada na 13,8 posle nekog vremena(10-15km otvorenog puta) pa cak i do 13V"

    Zar ovo nije primer temperaturno kompenzovanog alternatora? Sa porastom ambijentalne temperature ispod haube, opada napon (i uzrocno, struja) punjenja.

    ОдговориИзбриши
  9. BILO GDE, na vaskolikom inrnetu, može da se nađe da je normalan napon punjenja kod savremenih kola u rasponu od 14-14,4 volta. I tu prestaje svaka druga priča. Ja tako testiram svako vozilo koje dođe kod mene i NIKAD nije bilo da je punjenje alternatora bilo 13 volti!!! Bilo je i tih slučajeva ali SAMO ako nešto nije bilo u redu u sistemu punjenja: alternator, regler, labav kaiš, loš akumulator, prljavi kontakti... Tačno je da alternatori imaju temperaturnu kompenzaciju ali ne u tom naponskom obimu. Prosek je da se sa povećanjem ili smanjenjem za 1 stepen celzijusa se napon promeni za 3-4 mV. A možda se nešto malo više greje u motoru pa je toliki pad napona u toku rada alternatora. Kako god, dobili ste relevantne i tačne podatke. Sve ostalo je na vama ili majstoru.

    ОдговориИзбриши
  10. Postovani g-dine Miso,

    Imam akumulator novije generacije( kao sto smo s dogovorili, bez reklamiranja, pa ne želim da spomenem proizvodjaca), sa karakteristikama 12V, 60 Ah, 540 A, koji bih da dopunim kao deo redovnog odrzavanja automatskim punjacem sa karakteristikama 4A, napon punjenja 13,7 do 15,8. Moje pitanje je da li moram da na neki način otvaram akumulator i dopunjavam celije destilovanom vodom (jer ne vidim kao kod starih modela otvore celija na vrhu, možda treba neki poklopac da se skine?) ili da samo priključim punjac na punjenje i to je to? Ne bih zeleo da nešto pokvarim...

    Hvala unapred, Milan

    ОдговориИзбриши
  11. Ne brinite, nećete ništa da pokvarite ako se budete pridržavali prostih pravila. Pa šta mislite šta rade svi oni ljudi koji ne znaju za moj blog ili me lično ne poznaju? Kako oni održavaju akumulatore?
    Pošto ne znam koliko je star akumulator, stoga ne znam da li je potrebno doliti vodu. Ako je nov, za tim nema potrebe. Ako ima mogućnost dolivanja vode onda se može doliti ali SAMO AKO JE POTREBNO. U suprotnom se razbalžuje elektrolit što nije dobro. Ako nema čepova, ili jednog zajedničkog za sve ćelije, onda se pomirite sa tim. U toku leta svakih mesec dana proveravajte nivo elektrolita koji bi trebalo da bude nekih 10-15 mm iznad ploča. Naravno, bar jednom godišnje kod auto električara proverite rad aletranatora jer ako on ne radi dobro akumulator veoma brzo strada. Što se tiče dopunjavanja, to možete da radite 3-4 puta godišnje. Ja bih tako rekao. A ako preovladava većinom gradska vožnja onda čak i svaki mesec. Ovo sam već objasnio mnogo puta. Ako punjač ima mogućnost izbora napona izaberite 15 volti. To je malo više nego po preporuci mnogih proizvođača ali se tim povećanim naponom dobro skidaju sulfati sa ploča. Ja lično, mada imam profesionalnu opremu, čak koristim napon i iznad 15,5V ali je struja ograničena. Za ostalo oko punjenja ne mogu ništa više da kažem jer ne znam da li je punjač automatski ili ima mopgućnost ručnog odabira parametara. Ako je automatksi on će po nekom zadatom algoritmu iskuljučiti kad smatra da je punjenje završeno. Držite kućište akumulatora uvek suvim zbog parazitnih stuja koje mogu da isprazne akumulator. A kleme takođe bar 2-3 puta u toku godine očistite finom šmirglom kao i kleme na krajevima kablova. Držite se ovih nekoliko pravila i biće sve u redu.
    Bar bi trebalo.

    ОдговориИзбриши
  12. Hvala, vasi saveti su stvarno korisni.
    Akumulator je star nešto preko godinu dana, ali je auto stajao mesec dana na parkingu, pa iako pali, citajuci vaš blog, odlično sad da ga dopunim, kako bih bio miran i sledeće zime, a i one tamo itd...
    S obzirom da će auto biti vozen uglavnom po gradu, dopunjavacu akumulator redovno. Jedino sto sam nasao njegovo uputstvo i tamo procitah u naslovu " hermeticki zatvoren", tako da cu, kao sto rekoste, morati da se pomirim sa tim.
    Ako je hermeticki zatvoren, znaci li to da ne mogu da proverim nivo elektrolita ili sam nešto pogrešno razumeo? Ili ipak postoji način da tokom leta proveravam nivo elektrolita?
    Inače punjac je potpuno automatski, i u uputstvu sam video algoritam punjenja, koje se sastoji od 5 faza, tako da punjac nema mogućnost izbora napona.

    Još jednom zahvaljujem, sve najbolje.

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. I na to pitanje sam mnogo puta odgovorio. Ali, opet ću, samo ne znam dokle i kad će strpljenje da me izda.
    Dakle, NE POSTOJE HERMETIČKI ZATVORENI OLOVNI AKUMULATORI. ČAK I AGM I GEL AKUMULATORI IMAJU SIGURNOSNE VENTILE KOJI SE OTVARAJU NA NEKOM ODREĐENOM PRITISKU UKOLIKO DOĐE DO PREPUNJAVANJA.
    TAČKA.
    To što tamo piše, zaboravite. Ista fora je i sa onim "magičnim okom" što, kobajagi, pokazuje koliko je napunjen akumulator. Šarena laža za široke narodne mase.
    Kada bi bio zatvoren akumulator,lako bi došlo do eksplozije naročito pri punjenju jer se razvijaju veoma eksplozivni gasovi(vodonik i kiseonik).
    Mislim da je ovo jasno.
    Pošto ne znam kakav je akumulator, da li ima mogućnost da se dolije voda(da li ima čepove ili jedan veliki zajednički), taj problem ćete morati sami da rešite, da se MALO pomučite i otkrijte šta je u pitanju. Ako zaista nema čepove, onda se pomirite sa time da možete samo da dopunjavate akumulator punjačeM. I to je to.
    Postoji mogućnost da se proveri nivo elektrolita i u akumulatorima koji se ne otvaraju ali za tu operaciju je potreban poseban alat i veliko iskustvo. Čak i ja tu operaciju veoma retko radim.

    ОдговориИзбриши