Elektrolit-glavni prenosnik energije u akumulatoru (joni u rastvoru). Kroz i preko njega se dešavaju sve hemijske reakcije. Ali, koliko je potreban i neophodan zbog prirode i vrste ovog elektrohemijskog izvora energije, u nekoj meri i oštećuje olovne ploče. Naročito pozitivnu.
Ta opasna, neizbežna i NEPOPRAVLJIVA pojava se zove KOROZIJA POZITIVNE REŠETKE.
Ovo "nepopravljiva" sam napisao velikim slovima a zbog onih koji misle da se takvi akumulatori mogu regenerisati i vratiti u koliko-toliko normalnu funkciju.
Ne!!!
Korozija je nepovratan proces koji na kraju dovodi do nepovratnog otkaza akumulatora.
Za razliku od sulfatizovanog akumulatora koji može da se vrati u normalno radno stanje.
Donekle vrati.
Dakle, elektrolit vremenom uništava ploče. Savremeni akumulatori imaju ploče u koje se dodaju, tokom proizvodnje, razne hemijske supstance (barijum, antimon, stibijum, kalcijum, kalaj...) koje doprinose što manjoj koroziji. Ali, to je ipak stalan proces i on je nepovratan.
Koncentracija sumporne kiseline u elektrolitu je u direktnoj vezi sa korozijom-što je koncentracija veća i korozija je brža. Ali, što je koncentracija veća i snaga i kapacitet je veći.
To je mač sa dve oštirice.
Koncentracija elektrolita u akumulatorima koji se mogu naći na našem podneblju (ovo je veoma važno!) je 1,275-1,28 gr/cm3. Koncentacija za akumulatore u mnogo toplijim podnebljima je, koliko ja znam, od 1,21-1,225 gr/cm3. Tamo gde je visoka prosečna dnevna temperatura nije potrebna velika koncentracija. To je još jedno objašnjenje zašto loši pa čak i neispravni akumulatori(kratak spoj!) mogu tokom leta da startuju motor.
Ali...
Vršena su istraživanja i došlo se do zaključka da tamo gde su visoke temperature akumulatori bar za trećinu vremena kraće traju nego gde je hladno.
Ovo je za neverne Tome što tvrde da zima uništava akumulatore.
NE!!!!!
Zima samo oslabi akumulatore, a leto ih uništava. Tokom leta se dešava najveći broj kratkih spojeva u ćelijama jer je sulfatizacija daleko brža na visokim temperaturama. A sledeći korak nakon velike sulfatizacije, ako se nešto ne preduzme u medjuvremenu, je kratak spoj.
To je kraj za 99% akumulatora.
Onaj 1% MOŽDA imaju mogućnosti da se spasu.
SVAKI put kad se okrene ključ i staruje motor-SE OTKINE MIKRONSKO PARČE OLOVA SA PLOČA. Malo poznata činjenica. Ali činjenica koja odredjuje životni vek SVAKOG akumulatora. Pa čak i onog najboljeg.
Na primer "Die Hard" akumulatora. Taj nema da se kupi kod nas. A koliko znam nema nigde ni u Evropi.
Zato akumulatori kod taksi vozila mnogo kraće traju nego kod normalno korištenih vozila.
Ali, o tome sam već pisao i neću da se ponavljam.
Ovo je veoma velika i opširna tema i iziskuje mnogo vremena, obrazloženja i diskusije.
Za sad je i ovo dovoljno u vezi elektrolita. Ko želi više da sazna-tu je Svemoćni Gugl.
Ovo je izgled elektrolita iz akumulatora koji je star tačno 4 godine. Akumulator je veoma poznate marke, ali kao što sam napisao to se dešava u SVAKOM akumulatoru. Donet je zbog kratkog spoja. Da napomenem, a veoma je važno, da je akumulator iz vozila na benzin. To je bitno jer dizel kola mnogo više uništavaju akumulator od benzinskih a zbog vrste paljenja i zapremine motora.
Akumulator je prvi put regenerisan pre 10 meseci. Toliko mu je i produžen život. Iz toga se vidi zašto je bitno povremeno punjenje akumulatora.
NE U KOLIMA PREKO ALTERNATORA!!!!!!
Četiri godine je neki prosečan radni vek današnjih akumulatora. Pri normalnom korištenju. Ako se samo malo bolje održava taj period može da se produži još za godinu. Ako ne i više.
Medjutim, to zavisi od mnogo faktora.
Evo slike...
Može lepo da se vidi kako je veoma prljav i zamućen elektrolit. To su čestice olovnih ploča. Taj akumulator sa takvim elektrolitom ima ploče kao "švajcarski sir".
A ovo je slika istog elektrolita koji se slegao posle 24 sata.
Ovo je iz jednog benzinca. Može samo da se zamisli kako izgleda elektrolit iz akumulatora koji je stajao u nekom dizelašu od 2000 kubika, pa još da je neki "no name" akumulator?" Pitanje je da li bi i toliko vremena izdržao?
Ovo je nepobitan dokaz da je NEMOGUĆE baš svaki akumulator vratiti u život. Ovo da razbijem iluzije svima koji pokušavaju da poprave svoj akumulator i koji se zanimaju za desulfatizaciju.
Sulfatizivan akumulator je moguće popraviti.
DONEKLE.
Ta opasna, neizbežna i NEPOPRAVLJIVA pojava se zove KOROZIJA POZITIVNE REŠETKE.
Ovo "nepopravljiva" sam napisao velikim slovima a zbog onih koji misle da se takvi akumulatori mogu regenerisati i vratiti u koliko-toliko normalnu funkciju.
Ne!!!
Korozija je nepovratan proces koji na kraju dovodi do nepovratnog otkaza akumulatora.
Za razliku od sulfatizovanog akumulatora koji može da se vrati u normalno radno stanje.
Donekle vrati.
Dakle, elektrolit vremenom uništava ploče. Savremeni akumulatori imaju ploče u koje se dodaju, tokom proizvodnje, razne hemijske supstance (barijum, antimon, stibijum, kalcijum, kalaj...) koje doprinose što manjoj koroziji. Ali, to je ipak stalan proces i on je nepovratan.
Koncentracija sumporne kiseline u elektrolitu je u direktnoj vezi sa korozijom-što je koncentracija veća i korozija je brža. Ali, što je koncentracija veća i snaga i kapacitet je veći.
To je mač sa dve oštirice.
Koncentracija elektrolita u akumulatorima koji se mogu naći na našem podneblju (ovo je veoma važno!) je 1,275-1,28 gr/cm3. Koncentacija za akumulatore u mnogo toplijim podnebljima je, koliko ja znam, od 1,21-1,225 gr/cm3. Tamo gde je visoka prosečna dnevna temperatura nije potrebna velika koncentracija. To je još jedno objašnjenje zašto loši pa čak i neispravni akumulatori(kratak spoj!) mogu tokom leta da startuju motor.
Ali...
Vršena su istraživanja i došlo se do zaključka da tamo gde su visoke temperature akumulatori bar za trećinu vremena kraće traju nego gde je hladno.
Ovo je za neverne Tome što tvrde da zima uništava akumulatore.
NE!!!!!
Zima samo oslabi akumulatore, a leto ih uništava. Tokom leta se dešava najveći broj kratkih spojeva u ćelijama jer je sulfatizacija daleko brža na visokim temperaturama. A sledeći korak nakon velike sulfatizacije, ako se nešto ne preduzme u medjuvremenu, je kratak spoj.
To je kraj za 99% akumulatora.
Onaj 1% MOŽDA imaju mogućnosti da se spasu.
SVAKI put kad se okrene ključ i staruje motor-SE OTKINE MIKRONSKO PARČE OLOVA SA PLOČA. Malo poznata činjenica. Ali činjenica koja odredjuje životni vek SVAKOG akumulatora. Pa čak i onog najboljeg.
Na primer "Die Hard" akumulatora. Taj nema da se kupi kod nas. A koliko znam nema nigde ni u Evropi.
Zato akumulatori kod taksi vozila mnogo kraće traju nego kod normalno korištenih vozila.
Ali, o tome sam već pisao i neću da se ponavljam.
Ovo je veoma velika i opširna tema i iziskuje mnogo vremena, obrazloženja i diskusije.
Za sad je i ovo dovoljno u vezi elektrolita. Ko želi više da sazna-tu je Svemoćni Gugl.
Ovo je izgled elektrolita iz akumulatora koji je star tačno 4 godine. Akumulator je veoma poznate marke, ali kao što sam napisao to se dešava u SVAKOM akumulatoru. Donet je zbog kratkog spoja. Da napomenem, a veoma je važno, da je akumulator iz vozila na benzin. To je bitno jer dizel kola mnogo više uništavaju akumulator od benzinskih a zbog vrste paljenja i zapremine motora.
Akumulator je prvi put regenerisan pre 10 meseci. Toliko mu je i produžen život. Iz toga se vidi zašto je bitno povremeno punjenje akumulatora.
NE U KOLIMA PREKO ALTERNATORA!!!!!!
Četiri godine je neki prosečan radni vek današnjih akumulatora. Pri normalnom korištenju. Ako se samo malo bolje održava taj period može da se produži još za godinu. Ako ne i više.
Medjutim, to zavisi od mnogo faktora.
Evo slike...
Može lepo da se vidi kako je veoma prljav i zamućen elektrolit. To su čestice olovnih ploča. Taj akumulator sa takvim elektrolitom ima ploče kao "švajcarski sir".
A ovo je slika istog elektrolita koji se slegao posle 24 sata.
Ovo je iz jednog benzinca. Može samo da se zamisli kako izgleda elektrolit iz akumulatora koji je stajao u nekom dizelašu od 2000 kubika, pa još da je neki "no name" akumulator?" Pitanje je da li bi i toliko vremena izdržao?
Ovo je nepobitan dokaz da je NEMOGUĆE baš svaki akumulator vratiti u život. Ovo da razbijem iluzije svima koji pokušavaju da poprave svoj akumulator i koji se zanimaju za desulfatizaciju.
Sulfatizivan akumulator je moguće popraviti.
DONEKLE.
Elem, koliko sam shvatio, vi ponekad otpišete akumulator jer je otkazala neka od ploča u jekoj od ćelija... Razmišljam si, je li moguće teoretski napraviti akumulator sa otklopivom gornjom stranicom i zamjenjivim pločama pa da se samo zamijeni oštećena ploča i - vozi dalje!!!
ОдговориИзбришиp.s. blog ovom prilikom neću pohvaliti jer sam to učinio jučer. a i zato da se ne pokvarite :)
Da je to tako lako svi bi to radili. A i nije uopšte izvodljivo. Razmak između ploča je samo 1-2 mm i mora se strogo voditi računa da ne dođe do kratkog spoja. Dalje, zamenom samo jedne ćelije se NEŠTO dobije ali šta ćemo sa onim ćelijama koje su već polovne!? Zbog tih koje su polovne će i ona nova brzo da strada a zbog toga što će te polovne brže da se napune i neće dozvoliti da se nova napuni do kraja i doći će do prerane sulfatizacije (slučaj kod kamiona sa dva akumulatora, jedan polovan a drugi novi, pa i taj nov brže strada zbog tog polovnog)...
ОдговориИзбришиSve u svemu, malo naivan predlog.
A i šta bi fabrike akumulatore radile?