Naizgled jednstavno. Ali samo naizgled. Doduše, nema tu mnogo filozofije ali ako se ne uradi kako valja može doći do loših stvari.
Eksplozije, na primer.
Ko ne veruje neka pročita dalje.
Postaviti kola sa dobrim akumulatorom pored onih koja ga nemaju vodeći računa da se kablovi ne rastegnu mnogo, da ne budu nategnuti. Vozila se ne dodiruju svojim karoserijama u toku ove operacije kod pomoćnog startovanja.
Obavezno ugasiti vozilo sa dobrim akumulatorom pre pomoćnog startovnja i povezivanja kablova!!!
Gašenjem vozila sa dobrim akumulatorom smanjuje se napon na njemu. Manji napon smanjuje amplitude špiceva koji se pojave prilikom prikopčavanja dobrog akumulatora na loš.
Povezati pozitivan kabl sa dobrog na loš akumulator.
E sad ono što za sve ove godine bavljenja strujom i mehanikom, nisam video da je neko ispravno uradio.
Negativan kabl na dobar akumulator pa na...
Ne, ne, ne!!!
Ne na negativnu klema lošeg akumulatora.
Već na šasiju, blok motora automobila kome je potreban pomoć.
Aaa?
Ogroman znak pitanja iznad glave.
Ovo zbog toga što se pri stratovanju može desiti da se izazovu varnice (ne mora) ako klješta kablova imaju loš kontak (korozija, slaba opruga na samim klještima). A pri startovanju dolazi do povlačenja ogromne struje i do hemijske reakcije unutar akumulatora. Pošto NIJEDAN olovni akumulatornije hermetički zatvoren, napolje izlaze vodonik i kiseonik. Oni su u zajedničkoj kombinaci VEOMA EKSPLOZIVNI. To za one "inteligentne" što upaljačem proveravaju kako se puni akumulator, da li svaka ćelija ima normalno punjenje. Strava!!! Hičkok!!! Takvima je dosadio život.
Ta kombinacija se zove "praskavi gas". Da se ne bi izazivala sudbina, negativni kabl prikopčati na blok motora vodeći računa da je to mesto priključenja čisto od korozije, blata, ulja, masti. Jer ako nije slaba vajda od startovanja. Pa u svakom slučaju onaj debeli kabl sa minus kleme akumulatora ide na šasiju kola. Na isto mu dodje.
Kad se sve još jednom proverilo, pristupiti startovanju. Normalno, startovati kola sa dobrim akumulatorom da rade i da dodatno pune akumulator. Isključtiti SVE nepotrebne potrošače na oboja kola. Ne preterivati sa anlasovanjem. Može veoma lako da izgori. Koliko znam, maksimum 5-7 sekundi. Onda odmoriti (ohladiti) analser 1-2 minuta pa ponovo.
Ako kola kojima treba pomoć imaju akumulator u kratkom spoju verovatno će pomoći da se startuju ali čim se budu ugasila, naročito ako je veoma hladno neće moći ponovo da se upale. A još i to da takav akumulator pretstavlja veliko opterećenje za alternator. Naravno, takav akumulator se i zagreva jer je neka ćelija u kratkom spoju. A ako je samo ispražnjen nepažnjom vozača(zaboravljena svetla npr.) ova pomoć sigurno uspeva. Naravno, čim se dodje u mogućnost napuniti taj akumulator po propisu i do maksimuma.
Inače u suprotnom... Sulfatizacija... I tako to...
Napomena! Važna!!!
Obavezno proveriti da je što bolji kontak sa plus klemom i na bloku motora kod lošeg akumulatora, ako treba i malo očistiti mesto spajanja. Ako dodje do varnica, neće doći do eksplozije, ali veoma lako može da dodje do "šokiranja" memorije u kompjuteru automobila, do oštećenja osetljivih čipova u elektronici automobila. Najosetljiviji su EEPROM i NVM memorijski čipovi.
Ali...
Da bi se sve ovo izbeglo (mada djavo nikad ne spava i loše stvari se i nama dogadjaju a ne samo "tamo nekom drugom") držati uvek ispravan, napunjen, čist akumulator.
To je dobra garancija da se nama neće dogoditi neka slična situacija.
********************************************************************
SVE OVO RADITI SA MAKSIMALNOM OPREZNOŠĆU JER U SUPROTNOM POSLEDICE MOGU BITI NESAGLEDIVE. KRATAK SPOJ PREKO KABLOVA AKUMULATORA MOŽE DOVESTI DO EKSPLOZIJE AKUMULATORA JER JE TAD STRUJA SAMO OGRANIČENA OTPROM KABLOVA. A ONA JE MALA JER SU VELIKOG POPREČNOG PRESEKA.
Eksplozije, na primer.
Ko ne veruje neka pročita dalje.
Postaviti kola sa dobrim akumulatorom pored onih koja ga nemaju vodeći računa da se kablovi ne rastegnu mnogo, da ne budu nategnuti. Vozila se ne dodiruju svojim karoserijama u toku ove operacije kod pomoćnog startovanja.
Obavezno ugasiti vozilo sa dobrim akumulatorom pre pomoćnog startovnja i povezivanja kablova!!!
Gašenjem vozila sa dobrim akumulatorom smanjuje se napon na njemu. Manji napon smanjuje amplitude špiceva koji se pojave prilikom prikopčavanja dobrog akumulatora na loš.
Povezati pozitivan kabl sa dobrog na loš akumulator.
E sad ono što za sve ove godine bavljenja strujom i mehanikom, nisam video da je neko ispravno uradio.
Negativan kabl na dobar akumulator pa na...
Ne, ne, ne!!!
Ne na negativnu klema lošeg akumulatora.
Već na šasiju, blok motora automobila kome je potreban pomoć.
Aaa?
Ogroman znak pitanja iznad glave.
Ovo zbog toga što se pri stratovanju može desiti da se izazovu varnice (ne mora) ako klješta kablova imaju loš kontak (korozija, slaba opruga na samim klještima). A pri startovanju dolazi do povlačenja ogromne struje i do hemijske reakcije unutar akumulatora. Pošto NIJEDAN olovni akumulatornije hermetički zatvoren, napolje izlaze vodonik i kiseonik. Oni su u zajedničkoj kombinaci VEOMA EKSPLOZIVNI. To za one "inteligentne" što upaljačem proveravaju kako se puni akumulator, da li svaka ćelija ima normalno punjenje. Strava!!! Hičkok!!! Takvima je dosadio život.
Ta kombinacija se zove "praskavi gas". Da se ne bi izazivala sudbina, negativni kabl prikopčati na blok motora vodeći računa da je to mesto priključenja čisto od korozije, blata, ulja, masti. Jer ako nije slaba vajda od startovanja. Pa u svakom slučaju onaj debeli kabl sa minus kleme akumulatora ide na šasiju kola. Na isto mu dodje.
Kad se sve još jednom proverilo, pristupiti startovanju. Normalno, startovati kola sa dobrim akumulatorom da rade i da dodatno pune akumulator. Isključtiti SVE nepotrebne potrošače na oboja kola. Ne preterivati sa anlasovanjem. Može veoma lako da izgori. Koliko znam, maksimum 5-7 sekundi. Onda odmoriti (ohladiti) analser 1-2 minuta pa ponovo.
Ako kola kojima treba pomoć imaju akumulator u kratkom spoju verovatno će pomoći da se startuju ali čim se budu ugasila, naročito ako je veoma hladno neće moći ponovo da se upale. A još i to da takav akumulator pretstavlja veliko opterećenje za alternator. Naravno, takav akumulator se i zagreva jer je neka ćelija u kratkom spoju. A ako je samo ispražnjen nepažnjom vozača(zaboravljena svetla npr.) ova pomoć sigurno uspeva. Naravno, čim se dodje u mogućnost napuniti taj akumulator po propisu i do maksimuma.
Inače u suprotnom... Sulfatizacija... I tako to...
Napomena! Važna!!!
Obavezno proveriti da je što bolji kontak sa plus klemom i na bloku motora kod lošeg akumulatora, ako treba i malo očistiti mesto spajanja. Ako dodje do varnica, neće doći do eksplozije, ali veoma lako može da dodje do "šokiranja" memorije u kompjuteru automobila, do oštećenja osetljivih čipova u elektronici automobila. Najosetljiviji su EEPROM i NVM memorijski čipovi.
Ali...
Da bi se sve ovo izbeglo (mada djavo nikad ne spava i loše stvari se i nama dogadjaju a ne samo "tamo nekom drugom") držati uvek ispravan, napunjen, čist akumulator.
To je dobra garancija da se nama neće dogoditi neka slična situacija.
********************************************************************
SVE OVO RADITI SA MAKSIMALNOM OPREZNOŠĆU JER U SUPROTNOM POSLEDICE MOGU BITI NESAGLEDIVE. KRATAK SPOJ PREKO KABLOVA AKUMULATORA MOŽE DOVESTI DO EKSPLOZIJE AKUMULATORA JER JE TAD STRUJA SAMO OGRANIČENA OTPROM KABLOVA. A ONA JE MALA JER SU VELIKOG POPREČNOG PRESEKA.
Pozdrav druze. Skoro sam imao priliku da prvi put prespajam kablove. Kolega nije mogao da upali, pa me je zamolio da prespoji sa mog auta. znam da sam citao ovde da negativna sa mog akumulatora ide na blok motora ili karoseriju njegovog auta, al nisam bio siguran, pa je on ipak prespojio direktno sa akumulatora na akumulator. Druga stvar koju sam mislio da sam procitao ovde je da se moj auto ne pali uopste prilikom ove operacije, ali tu izgleda nisam bio u pravu nakon sto sam opet procitao tvoj tekst. Nekako mi je cudno da akumulator koji je vec pod opterecenjem od radija, grejaca motora i ko zna cega jos lakse pokrene drugi motor nego potpuno rasterecen akumulator.
ОдговориИзбришиNije uzalud napisano da se masa sa akumulatora spaja na blok motora jer ako se direktno spoji na akumulator može doći do varničenja i eksplozije. I naravno da se automobil koji pomaže pri startovanju upali i čak doda gas na nakih 1500-2000 obrtaja jer se tako doda još nekoliko desetina ampera u kablove za startovanje, a to uradi alternator. Samo, pogrešno si zaključio da akumulator pod opterećenjem bolje radi. Kada se startuju kola preko kablova, taj auto mora da ima isključene sve potrošače da bi svu energiju iz akumulatora i iz alternatora "upumpao" kroz kablove u akumulator koji nije dobar. Naravno, ovo sve može da padne u vodu pa čak i da ne bude efikasno ako su kablovi loši, malog preseka. Tada je veliki pad napona i ne može da pomogne čak i veliki kamionski akumulator. To kod benzinaca nije toliko kritično ali kod dizel vozila i te kako dolazi do izražaja jer su struje pokretanja mnogo veće nekog kod benzinaca. A ako je još napolju debeo minus... Eto problema! Zato ne bi trebalo žaliti na kablovima jer se oni samo jednom kupe i služe večno. I uvek ih nositi u prtljažniku. Đavo nikad ne spava!
ОдговориИзбриши