Da nastavim sa onim za šta je i namenjen ovaj blog. One loše ljude od pre neki dan koji ne znaju šta hoće ću da zaboravim. Žao mi ih je.
Za sve ove godine čuo sam sve i svašta od ljudi koji dolaze kod mene zbog problema sa akumulatorima. Svakakve definicije akumulatora, najrazličitijih vrsta. Gel, suvi, obični... I sam sam se neki put zapitao da li ja baš svaki tip olovnog akumulatora znam. Dobro je, moje znanje o njima nije došlo u iskušenje, ali sam ja došao u iskušenje da napišem sve ovo da se jednom za svagda razreše sve zablude i misterije oko vrsta i namena akumulatora.
Da se razumememo na početku. Za svu tu zbrku i ludilo oko vrsta akumulatora su najviše krivi prodavci. Oni bune narod koji dođe da kupi akumulator. NIJE potrebno da oni koji to prodaju znaju tehnologiju rada, hemijske reakcije, rekombinaciju kiseonika i vodonika kod AGM akumulatora. Ali je POTREBNO bar da daju tačnu informaciju o proizvodu. Što kaže moj drug Steva, dokrtor za motorna ulja, "malo znanja je opasna stvar". Pokušaću da to ovim tekstom ispravim.
SVAKI olovni akumulator MORA u sebi da ima sumpornu kiselinu. Ima i sijaset drugih dodataka ali H2SO4 je NEIZOSTAVNA. Tako je već 150 godina koliko je manje-više star olovni akumulator. Ovo za one što kažu "suvi" akumulator. To valjda zato što "ne mućka".
Gel, AGM i klasični sa tečnim elektrolitom su tri vrste akumulatora u odnosu na vrstu elektrolita. Klasičan sa tečnim elektrolitom, mislim da tu nema šta da se objašnjava. Taj je u principu i najčešći u upotrebi kod automobila. Olovne ploče potopljene u elektrolit (30% kiselina i 70 % voda, gustina kod potpuno napunjenog akumulatora 1,275-1,28 cm3/g, ili 32 bomea).
Sad...
Gel i AGM zajedno spadaju u grupu VRLA akumulatora. VRLA znači valve-regulated lead–acid battery. To su akumulatori koji su potpuno zatvoreni (NISU HERMATIČKI!!!) i imaju takozvanu rekombinaciju kiseonika i vodonika unutar ćelija. Dalje objašnjavanje zahteva malo bolje poznavanje hemijskih procesa unutar akumulatora.
AGM(absorbed glass mat) akumulatori NEMAJU tečni elektrolit. Njihov elektrolit je upijen("zarobljen") u , narodski rečeno, veoma finu vatu. Zbog toga oni "ne mućkaju". Prave se i za automobile (startni) a takođe i za duboka pražnjenja (deep cycle).
Gel akumulatori su druga vrsta VRLA akumulatora. Ni oni "ne mućkaju" zato što je u elektrolit dodat najfiniji puder silicijum dioksida (silika). Kao i AGM ni oni ne traže (niti je moguće) bilo kakve održavanje SEM PUNJENJA. Znači nisu potpuno izuzeti od bilo kakvog održavanja. Ili za neke ljude možda i jesu... Gel akumulatori mogu da rade u bilo kom položaju baš zbog svoje konstrukcije. Mogu da se prave za veoma male kapacitete čak do samo 1Ah.
Umalo da zaboravim!!!
Ima još jedan tip akumulatora sa tečnim elektrolitom. To su takozvani EFB (enhanced flooded battery) akumulatori. Oni imaju tečan elektrolit ali nemaju mogućnost dolivanja vode u slučaju potrebe. Kad se pokvari-baci. Mada ne mora uvek da bude. To su svi oni "savremeni" akumulatori koji mogu da se nađu po prodavnicama kod nas. U njima ima i više elektrolita(obično je 15 mm iznad ploča) nego što je potrebno a baš zbog toga što ne postoji mogućnost kontrole i dolivanja vode u ćelije. Postoje i akumulatori koji "liče" da su EFB ali su čepovi (ili jedan veliki čep za svih 6 ćelija) sakriveni ispod plastične nalepnice. Ali većina ne može da se otvori.
Pitam se-dobar akumulator u kolima ali se pokvario regler na alternatoru i zbog toga je došlo do gubitka vode iz elektroita zbog velikog napona punjenja, npr više od 16 volti. Ploče su ostale suve, fabrika ne priznaje garanciju jer nije kvar do akumulatora. Ako se dolije voda u kratkom roku i ponovo dopuni akumulator velika je šansa za potpuni spas istog. Ali... Kako doliti vodu? Kuda?
Ja kažem nikako. Dobro, postoji mogućnost ali ta operacija nije dostupna prosečnom vozaču jer zahteva poseban alat ali mnogo više zahteva znanje. I ja tu operaciju VEOMA retko radim. Slažem se da su kvarovi reglera dosta retki, ali sam ih sretao u praksi. I nije da se događaju "tamo nekom".
Još uvek sam pristalica klasičnih akumulatora. Tu može svašta nešto da mu se radi, kontroliše, meri, oduzima, dodaje... OVO JE MOJE LIČNO MIŠLJENJE. A svako drugi neka radi na svoju odgovornost.
Dakle, nema "suvih", gel i tako to akumulatora. Ovde su navedeni tipovi akumulatora. Zaboravih da kažem da se gel akumulatori NE PRAVE za automobile tj. ne prave se za startersku namenu. Nemaju dobre startne osobine kao klasični ili još bolje AGM. Ali, to je već druga, još veća tema-namene akumulatora po vrsti. Uskoro ću i o tome da napišem tekst. To je malo veća tema.
Da napomenem da su AGM akumulatori DUPLO skuplji (tu negde) od klasičnih sa tečnim elektrolitom a za isti kapacitet. Zato imaju i svojih prednosti u odnosu na klasične. I mana. Kao i sve u životu. Nema crno - belo. Obično je istina negde na sredini. AGM akumulatori su OBAVEZNI u najnovijim kolima sa start-stop sistemom zbog svoji dobrih startnih karakteristika. Tu klasični nemaju šta da traže. Brzo bi bili "pokidani". Ali kao što rekoh to je već druga, velika tema.
Sledeći put nemojte da vam pričaju prodavci i MAJSTORI bajke o "suvim" ili akumulatorima "sa gelom". Kažite im da nemaju pojma sa poslom koji se bave.
Imaćete potpuno pravo.
Za sve ove godine čuo sam sve i svašta od ljudi koji dolaze kod mene zbog problema sa akumulatorima. Svakakve definicije akumulatora, najrazličitijih vrsta. Gel, suvi, obični... I sam sam se neki put zapitao da li ja baš svaki tip olovnog akumulatora znam. Dobro je, moje znanje o njima nije došlo u iskušenje, ali sam ja došao u iskušenje da napišem sve ovo da se jednom za svagda razreše sve zablude i misterije oko vrsta i namena akumulatora.
Da se razumememo na početku. Za svu tu zbrku i ludilo oko vrsta akumulatora su najviše krivi prodavci. Oni bune narod koji dođe da kupi akumulator. NIJE potrebno da oni koji to prodaju znaju tehnologiju rada, hemijske reakcije, rekombinaciju kiseonika i vodonika kod AGM akumulatora. Ali je POTREBNO bar da daju tačnu informaciju o proizvodu. Što kaže moj drug Steva, dokrtor za motorna ulja, "malo znanja je opasna stvar". Pokušaću da to ovim tekstom ispravim.
SVAKI olovni akumulator MORA u sebi da ima sumpornu kiselinu. Ima i sijaset drugih dodataka ali H2SO4 je NEIZOSTAVNA. Tako je već 150 godina koliko je manje-više star olovni akumulator. Ovo za one što kažu "suvi" akumulator. To valjda zato što "ne mućka".
Gel, AGM i klasični sa tečnim elektrolitom su tri vrste akumulatora u odnosu na vrstu elektrolita. Klasičan sa tečnim elektrolitom, mislim da tu nema šta da se objašnjava. Taj je u principu i najčešći u upotrebi kod automobila. Olovne ploče potopljene u elektrolit (30% kiselina i 70 % voda, gustina kod potpuno napunjenog akumulatora 1,275-1,28 cm3/g, ili 32 bomea).
Sad...
Gel i AGM zajedno spadaju u grupu VRLA akumulatora. VRLA znači valve-regulated lead–acid battery. To su akumulatori koji su potpuno zatvoreni (NISU HERMATIČKI!!!) i imaju takozvanu rekombinaciju kiseonika i vodonika unutar ćelija. Dalje objašnjavanje zahteva malo bolje poznavanje hemijskih procesa unutar akumulatora.
AGM(absorbed glass mat) akumulatori NEMAJU tečni elektrolit. Njihov elektrolit je upijen("zarobljen") u , narodski rečeno, veoma finu vatu. Zbog toga oni "ne mućkaju". Prave se i za automobile (startni) a takođe i za duboka pražnjenja (deep cycle).
Gel akumulatori su druga vrsta VRLA akumulatora. Ni oni "ne mućkaju" zato što je u elektrolit dodat najfiniji puder silicijum dioksida (silika). Kao i AGM ni oni ne traže (niti je moguće) bilo kakve održavanje SEM PUNJENJA. Znači nisu potpuno izuzeti od bilo kakvog održavanja. Ili za neke ljude možda i jesu... Gel akumulatori mogu da rade u bilo kom položaju baš zbog svoje konstrukcije. Mogu da se prave za veoma male kapacitete čak do samo 1Ah.
Umalo da zaboravim!!!
Ima još jedan tip akumulatora sa tečnim elektrolitom. To su takozvani EFB (enhanced flooded battery) akumulatori. Oni imaju tečan elektrolit ali nemaju mogućnost dolivanja vode u slučaju potrebe. Kad se pokvari-baci. Mada ne mora uvek da bude. To su svi oni "savremeni" akumulatori koji mogu da se nađu po prodavnicama kod nas. U njima ima i više elektrolita(obično je 15 mm iznad ploča) nego što je potrebno a baš zbog toga što ne postoji mogućnost kontrole i dolivanja vode u ćelije. Postoje i akumulatori koji "liče" da su EFB ali su čepovi (ili jedan veliki čep za svih 6 ćelija) sakriveni ispod plastične nalepnice. Ali većina ne može da se otvori.
Pitam se-dobar akumulator u kolima ali se pokvario regler na alternatoru i zbog toga je došlo do gubitka vode iz elektroita zbog velikog napona punjenja, npr više od 16 volti. Ploče su ostale suve, fabrika ne priznaje garanciju jer nije kvar do akumulatora. Ako se dolije voda u kratkom roku i ponovo dopuni akumulator velika je šansa za potpuni spas istog. Ali... Kako doliti vodu? Kuda?
Ja kažem nikako. Dobro, postoji mogućnost ali ta operacija nije dostupna prosečnom vozaču jer zahteva poseban alat ali mnogo više zahteva znanje. I ja tu operaciju VEOMA retko radim. Slažem se da su kvarovi reglera dosta retki, ali sam ih sretao u praksi. I nije da se događaju "tamo nekom".
Još uvek sam pristalica klasičnih akumulatora. Tu može svašta nešto da mu se radi, kontroliše, meri, oduzima, dodaje... OVO JE MOJE LIČNO MIŠLJENJE. A svako drugi neka radi na svoju odgovornost.
Dakle, nema "suvih", gel i tako to akumulatora. Ovde su navedeni tipovi akumulatora. Zaboravih da kažem da se gel akumulatori NE PRAVE za automobile tj. ne prave se za startersku namenu. Nemaju dobre startne osobine kao klasični ili još bolje AGM. Ali, to je već druga, još veća tema-namene akumulatora po vrsti. Uskoro ću i o tome da napišem tekst. To je malo veća tema.
Da napomenem da su AGM akumulatori DUPLO skuplji (tu negde) od klasičnih sa tečnim elektrolitom a za isti kapacitet. Zato imaju i svojih prednosti u odnosu na klasične. I mana. Kao i sve u životu. Nema crno - belo. Obično je istina negde na sredini. AGM akumulatori su OBAVEZNI u najnovijim kolima sa start-stop sistemom zbog svoji dobrih startnih karakteristika. Tu klasični nemaju šta da traže. Brzo bi bili "pokidani". Ali kao što rekoh to je već druga, velika tema.
Sledeći put nemojte da vam pričaju prodavci i MAJSTORI bajke o "suvim" ili akumulatorima "sa gelom". Kažite im da nemaju pojma sa poslom koji se bave.
Imaćete potpuno pravo.
Evo ja da se javim ne vezano za ovu temu ali konacno posle 7godina mi je crko akumulator,i to bas malopre,sad sam doso kuci i merio sam gustinu elektrolita i na zalost jedna celija ona kod minus kleme sto se nadula od skoro je najslabija 1.100 mislim da je kratak spoj jer u sve celije mi je izjednacena gustina 1.225 a u ovu zadnju do minus klemu je velika razlika.Idem sutra da kupim nov :) tolko mu bese,mada hvala Black Hors-u za sve ove godine,i samo me jedno nervira,sto otkaze jedna celija i akumulator nije vise za upotrebu :) ali dobro mora fabrike da rade.Ja mislim da mu vise nema pomoci bar ga ja nemogu opravim,mozda bi ti mišo mogo ali mi se ne isplati da ga šaljem :).Doduše već godinu dana mu produžavam vek tako da je i to dosta.Pozdrav
ОдговориИзбришиBravo Mišo!
ОдговориИзбришиKratko i jasno.
Pa posle 7 godina i neka je otkazao! To su dva prosečna radna veka akumulatora. I sve to samo uz moju pomoć preko ovog bloga, jednog bometra i najobičnijeg punjača. To je dokaz da bez specijalnih uređaja i sa malo više od prosečnog znanja može da se produži vek akumulatora. Ja to radim svaki dan. Nego, pre neki dan je sve bilo u redu, sve ćelije su pokazivale dobru gustinu,a sad tako naglo da otkaže? Doduše, akumulator otkaže kad se najmanje nadaš. Tako je i sa tvojim. Lepo ga prodaj u sekundarne sirovine pa dodaj novac za novi. A to što je otkazala samo jedna ćelija, to je normalno. "I za jedno oko je konj ćorav", kaže izreka. Nemaš ti iskustva sa akumulatorima, ali je tako sa 90 % akumulartora koji su u kratkom spoju. Onih 10% je sa dve i više ćelija koje su kratkospojene. To je jedna od poslednjih serija dobrih akumulatora koje je Sombor pravio. I ja sam jedan takav imao dok ga dušmani nisu ukrali prošle godine. Javi šta si kupio. Svako dobro Miloše!
ОдговориИзбришиPozdrav imam pitanje imam black hors star godinu dana kad sam izmjerijo napon bio je 12.5 a da upalim auto on nista samo pogasi lampice moze li mala pomoc oko toga izgubio sam garanciju zato nemogu u servis pozdrav.
ОдговориИзбришиI mene je iznenadio otkaz ali nije cudno jer ta celija je bila malo naduvana a i ti si mi jednom prilikom rekao da je mozda u spoju ali eto terao je dugo.Kupio sam ponovo Black Horse 55Ah 480A 5200din,proizveden 12.08.2013.Merio sam napon prilikom kupovine na vise njih medjutim svi imaju 12.55V,kazu prodavci to je od stajanja.Doso sam kuci i prikljucio da se puni sa oko 3A.Gustina je malopre bila oko 1.275 ali raste kako se puni,ne greje se ali cini mi se da je malo laksi nego moj sto sam im prodao za 450 din.Akumulator me ukupno izaso 4750din.Posto nisam iso svojim kolima rekose mi da dodjem na proveru koja nije obavezna.Razmisljao sam da uzmem topla 45Ah 390A 5500din ali ima isto 2godine garancije tako da sam uzeo black horse.Godine ce pokazati da li je dobar izbor :-).Garantni list sam procitao i sve je da kazem u redu sto se tice uslova garancije.Tu gde sam kupio u prodavnici akumulator plus u donjoj vrezini ujedno je i to ovlasceni servis za black horse i mnoge druge akumulatore mada nesto mi ne deluju ozbiljno :-) na prvi pogled,ali dobro nadam se da necu imati problema sa akumulatorom.
ОдговориИзбришиNapon od 12,5V mi ne znači ništa, mada to je nekih 85% napunjenosti, što je sasvim zadovoljavajuće. Malo je to podataka za bilo kakvu ozbiljniju analizu. Morala bi se izmeriti gustina elektrolita u svim ćelijama. Ako je sa svim ćelijama sve u redu, imaju približno iste gustine (tačno se zna koja je najveća razlika dozvoljena između najmanje i najveće gustine), onda bi trebalo opteretiti akumulator u nekom servisu propisanom strujom. ta dva testa sigurno daće podatke o tačnom stanj akumulatora. MOže da se desi (to je najgora mogućnost) da je neka ćelija u krakom spoju. Mada je onda napon na akumulatoru u granicama od 10,5-10,8V. Možda ste vi vozili kola pa ste odmah izmerili napon. Trebalo bi ostaviti akumulator 24 sata bez paljenja kola pa posle toga izmeriti napon. Još bolje, kad prođe 24 sata uključiti kratka svetla 1-2 minuta pa izmeriti napon tek onda. Ako svetla naglo smanje intenzitet onda je akumulator verovatno u kratkom spoju. Sa ovog mesta ja ne mogu više da pomognem. Ili najbolje otićikod auto električara , pa će on da uradi merenja koja su potrebna.
ОдговориИзбришиPoštovani Mišo,
ОдговориИзбришиInteresuje me Vaše mišljenje o ovom desulfatizatoru, http://kisobrani.blogspot.com/2012/12/blog-post_9668.html
Relativno je jednostavan pa bih se upustio u samogradnju.
Na Vašem blogu nisam naišao na šemu pa me takođe interesuje neka dobra i relativno jednostavna šema uređaja. Elektroniku poznajem solidno tako da mi nije problem. Najveći problem kod nas amatera konstruktora je izrada štampane pločice.
Dobio sam jedan akumulator John Deere 12V, 154aH, 700A u lošem stanju pa mi je izazov da probam da ga oživim a u skladu sa znanjem koje sam stekao prateći Vaš blog.
Samo sam probao sa običnim punjačem i on provri za kratko vreme. Večeras planiram da ga ozbiljnije pogledam. Imam boommetar, merni instrument i jače i slabije punjače.
Javiću se vama kada budem znao više o njegovom stanju..
Sa poštovanjem
Ratko Stokić
Požarevac
Samo malo pažljivije je trebalo čitati moj blog. Na mom blogu POSTOJE šeme desulfatizatora. A evo i gde:
ОдговориИзбришиhttp://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/06/evo-nekoliko-sema-desulfatizatora.html
Preporučujem da DOBRO, dva puta pročitate šta tamo piše pa da onda vidite da li ćete da pravite takav uređaj. Zašto je to tako-tamo je objašnjeno.
Što se tiče tog akumulatora niste mi dali nijedan podatak. Obzirom da imate bometar to uveliko olakšava popravku. Prosledite mi gustineu svih 6 ćelija i ja ću vam (otprilike) reći kakve su šanse i da li ima smisla popravljati taj akumulator. A to što brzo provriju ćelije, to je tipičan znak sulfatizacije ćelija. Naravno, brzinu ključanja ćelija određuje i struja punjenja. Zapamtite!!! najbolje lek (ali ne uspeva uvek, bar ne sa običnim punjačima) je PUNJENJE MALOM, KONSTANTNOM STRUJOM!!! Ako se razumete u elektroniku znate šta to znači. napon može da ode ćak i do 16 V, zato je mala struja. Ako je akumulator 154 Ah, NAJVEĆA struja punjenja kad se vrši desulfatizacija je 7 ampera (C/20). Mada bih ja punio i manjom, npr. 5 A. Ali, sve je ovo nagađanje jer ne znam gustine ćelija. Dostavite mi vaš meil da se ne dopisujemo ovako, imam još jednu šemu(ne sećam se da li sam je postavio) koju je napravio jedan elektroničar iz Amerike. Ali zapamtite, najbitnije je znanje. Momak koji posećuje ovaj blog iz Niša (Miloš) je uspeo uz pomoć mojih saveta da još skoro godinu dana produži život akumulatoru a nema vaše znanje, instrumente, bometar, punjače...
U pravu ste Mišo,
ОдговориИзбришиPogledao sam šeme i sviđa mi se ona prva komletna sa nacrtom pločice. Ako se budem odlučio biće verovatno taj uređaj.
Niste mi odgovorili kako je Vaše mišljenje o desulfatizatoru sa bloga na linku koji sam poslao u prethodnoj poruci.
Svakao planiram da napravim jedan desulfatizator jer je potreban (ne može da škodi).
Živim na selu pa da ne pričam puno. Dva traktora, dva auta itd. Znači akumulatori me stalno prate.
Inače situacija sa John Deere je loša po mojoj proceni. Bommetar kaže sledeće:
1. 1,19
2. 1,19
3. 1,22
4. 1,205
5. 1,20
6. ne meri, (potonuo bommetar), prepostavljam 1,0. Možda je čista voda.
Napon sada je 10,32V,
Verovatno je šesta ćelija u spoju i znam da je za otpad.
Napominjem da ovo nije moj aku. Video sam ga kod komšije koji je planirao da ga baci verovatno pa ga zamolio da mi da da malo experimentišem.
Znam samo da mu je služio na nekom traktoru radnoj mašini koju je retko upotrebljavao.
E sada jedno pitanje: smem li ja da ovaj aku. povežem na kratko par sekundi na izvor struje 14,5V DC 300A max. podesiva struja minimum je oko 50A.
Nisam siguran ali mi se čini da sam tako davno pre (možda 20god.) uspeo da ubijem kratak spoj u jednoj ćeliji na nekom akumulatoru od kombajna. Par elektro šokova i uspelo.
Znam da je ovo za reciklažu ali me kopka iskreno rečeno. Naravno uz sve mere opreznosti.
Možda je to bila slučajnost sada nisam siguran. U svakom slučaju on je za otpad.
Moj mail je bozevac@mail.ru pa ako je bolje Vi mi odgovorite na njega.
Sa poštovanjem
Ratko Stokić
Boževac kod požarevca
Zaboravih da kažem i ovo.
ОдговориИзбришиPosedujem stabilisani ispravljač podesivog napona i struje pa tako sa njime sada punim moje akumulatore posle čitanja Vašeg bloga. Struje punjenja su do 100mA za Varta 4aH 50A bateriju od Yamahe motocikla do 500mA za bateriju od auta Varta 61AH 300A.
Iskreno rečeno dok nisam naučio od Vas ja sam moje baterije retko punio i to sa Einhel punjačem 10-ak ampera. Od sada samo male struje i češće punjenje. Zato i želim da napravim desulfatizator i da budem u kompletu. Razmišljam o C-TEK punjaču, ima ga u ponudi više modela kod nas.
Sa poštovanjem
Ratko Stokić.
Slucajno sam otkrio ovaj blog.Bas mi je dobrodosao.Imam problem sa baterijama za pogon masina za ciscenje.Uglavnom rade na 24 ili 36V.Baterije su razne 6 ili 12V cak ima i jedna sa 30 kom baterija po 1,2V.kapaciteti su 150 do 180 Ah.Problem mi je kako ispitati te batrije.Obicna kljesta sa 50A pokazuju da je OK.Ali nije.Dobio sam aparat koji moze da optereti do 500A i meri se 15sec.Interesuje me kojom strujom da opteretim npr. bateriju od 180Ah.Koliki je dozvoljeni pad napona posle 15 sec.?Imali neka formula.
ОдговориИзбришиStvari oko testiranja akumulatora su MNOGO komplikovanije nego što vi možete zamisliti. Naročito oko testiranja te vrste akumulatora, za duboka pražnjenja-"deep cycle". Između ostalih u njih se ubrajaju i akumulatori za mašine za čišćenje. A naravno da je problem ispitati tu vrstu akumulatora jer je kod njih bitan KAPACITET a ne STARTNA STRUJA koja je važnija kod automobilskih akumulatora. Stoga, vi ne možete NI U KOM SLUČAJU da ispitate tim instrumentima koje ste nabrojali ( i ja ih ima pa još duplo više vrsta) jer oni služe za testiranje startne struje . Konkretno, vama je potreban uređaj koji meri tačno određenu struju u datom vremenu-koji meri kapacitet. Naravno, za svaku vrstu od svih tih akumulatora je potrebno imati neku dokumentaciju da bi se videlo kojom strujom se testira i u kojem vremenskom intervalu. Pošto ja veoma često testiram taj tip akumulatora (doduše dosta manjih kapaciteta jer se koriste za električne skutere i bicikle), imam opremu za tako nešto. Kao što rekoh, testiranje tog tipa akumulatora zahteva specifičnu opremu. Jedino i samo tako se može znati u kakvom su stanju. To jeste relativno dugotrajan proces ali su rezultati tačni i relevantni. Ovo je najkraće što sam mogao da objasnim, ali se nadam da je sad malo jasnije.
ОдговориИзбриши