Nije da nisam već pisao o važnosti da kleme i kontakti na akumulatoru budu čiste, ali posle nedavnih intervancija na nekoliko akumulatora sam ipak odlučio još jednom da pojasnim, razjasnim i pokažem koliko je bitno držati kleme i kontakte na akumulatoru (i uopšte gledano)-ČISTIM.
Za to je najbolje uzeti konkretan primer. A ovo zbog toga što se tako najbolje vidi šta se događa kad je loš kontak na akumulatoru. Mislim da samo suvoparno nabrajanje da "to tako treba o ovo ovako" ne daje nekog efekta. Ipak je konkretan primer nešto najbolje.
Dakle...
Da razumeju baš svi...
I oni što im elektrotehnika nije jača strana...
Neka napon bude 10 volti. A zašto 10 umesto 12 volti ? Pa zato što je to neki prosečan napon na (dobrom) akumulatoru prilikom startovanja motora. Napon od 12 volti je nominalni napon. Mada akumulatori NEMAJU napon 12V. Ako je već taj napon na akumulatoru onda je on skoro potpuno prazan. Ili tu negde. Da potsetim da je donja granica napona akumulatora koji je spreman za ugradnju u automobil 12,4V. To je granica koju daje svaki proizvođač.
Neka je unutrašnji otpor anlasera 0,04 oma. Zanemarićemo otpor kablova koji dovode napon na anlaser radi lakšeg i razumljivijeg računa. Mada taj kabl i njegovi kontakti na anlaseru mogu da naprave takođe velike probleme-da obore napon. Što će da se vidi iz sledećeg primera.
Omov zakon kaže da je struja=napon/otpor. Konkretno, I=U/R, ili struja= 10V/0,04 oma. Što daje 250 ampera. To je neka normalna struja anlasera kod legendarnog Golfa II dizela!!! Mislim da je da je sve ovo više nego jasno.
'Ajde da izračunamo i snagu na anlaseru, a to je P=I*U, ili 10V*250A=2500 vati. Poprilična snaga.
Sada u igru ubacujem ono što "Miru kvari". A to je prljavština, korozija, mast na kontaktima i klamama akumulatora. Loš kontakt može da napravi toliko problema da čovek pomisli da je akumulator loš i da je vreme za kupovinu novog. A nije tako. Kada bi ljudi znali da samo jedno čišćenje u toku godine može da im uštedi novac, vodili bi računa o tome. Ovako, akumulatori su bili i biće uvek dobro prodavana roba. Time se hvale sve fabrike akumulatora.
Pretpostaviću da je SAMO jedna klema prljava (obično je to pozitivna). I neka taj otpor između izvoda akumulatora (stubića) i kleme bude SAMO 0,1 om. Jedan deseti deo jednog oma.
Sabiram prethodni otpor anlasera 0,04 i takozvani "prelazni otpor" na klemi od 0,1 om, 0,04+0,1=0,14 oma.
Procedura je ista, I=U/R, ili I=10V/0,14 oma=71 amper!!! Razlika je više nego očigledna, drastična!!! Međutim, stvar je još crnja i gora nego što se čini. Prvo može da se vidi da je od početne struje od 250A "ostalo" samo 71A.
Sada je ukupna snaga 10v*71A=710W. Ali, ali...
Nije čak ni svih 710W na anlaseru. Snaga se gubi na lošem kontaktu na klemi i to u vidu toplote-Džulov gubitak. A to je posebno izraženo kod dizel vozila i vozila koja povlače ogromne struje prilikom startovanja motora (kamioni, autobusi, radne mašine...). Kod njih posebno stradaju kleme, dolazi do topljenja stubića akumulatora.
Pošto dolazi do zagrevanja na lošem kontaktu, to mu dođe konkretno : pad napona na lošem kontaktu je 71A*0,1 om=7,1 V. Snaga koja se gubi na toj klemi 7,1V*71A=504W.
Ako se od ukupne ostvarene snage koja je710W oduzme 504W (gubitak u obliku toplote na klemi), dobija se SAMO 206W snage na anlaseru!!!???
Od onih 2500W sa početka teksta je ostalo SAMO 8,2% .
Šta još reći posle svega? Da li je potreban bilo kakav komentar?
Ko je razumeo-shvatiće.
Da li ima nešto gore, lošije od prljavog kontakta?
Ima.
Labav kontakt između stubića i kleme. Video sam skoro ISTOPLJEN stubić na akumulatoru. U pitanju je bio veliki tegljač od nekih 30 tona. Ni sam ne znam kolika struja u trenutku paljenja može da bude. Pa sigurno preko 2000 ampera!!! Od jednog startovanja neće se ništa desiti ali ako se to tako kontinualno dešava mesecima, onda neminovno dolazi do topljenja stubića. Srećom, imam čoveka za takve stvari, za izlivanje novih stubića. Napravio je kalupe za pozitivnu i negativnu klemu i napravi ih "k'o fabrika". Uslov je da ima bar malo od istopljenog stubića da bi mogao da "nakalemi".
Nekoliko puta sam ponovio da se to češće slučaj kod dizel vozila. Međutim, ni benzinci nisu imuni na taj kvar. Ipak je to kod njih manje izraženo pošto su i struje anlasera manje bar za trećinu a za istu kubikažu.
Zato, šmirgl i čeličnu četku u ruke! Akumulator i vaše vozilo će vam biti zahvalno.
P.S. Manjim naponom na anlaseru se rizikuje njegov kvar, pregorevanje. Zbog tako bezazlenog problema (prljavštine na klemema) mogu da nastanu probemi koji će koštati mnogo više nego što je potrebeno da se odvoji nekoliko minuta vremena i da se očiste kleme i stubići.
Za to je najbolje uzeti konkretan primer. A ovo zbog toga što se tako najbolje vidi šta se događa kad je loš kontak na akumulatoru. Mislim da samo suvoparno nabrajanje da "to tako treba o ovo ovako" ne daje nekog efekta. Ipak je konkretan primer nešto najbolje.
Dakle...
Da razumeju baš svi...
I oni što im elektrotehnika nije jača strana...
Neka napon bude 10 volti. A zašto 10 umesto 12 volti ? Pa zato što je to neki prosečan napon na (dobrom) akumulatoru prilikom startovanja motora. Napon od 12 volti je nominalni napon. Mada akumulatori NEMAJU napon 12V. Ako je već taj napon na akumulatoru onda je on skoro potpuno prazan. Ili tu negde. Da potsetim da je donja granica napona akumulatora koji je spreman za ugradnju u automobil 12,4V. To je granica koju daje svaki proizvođač.
Neka je unutrašnji otpor anlasera 0,04 oma. Zanemarićemo otpor kablova koji dovode napon na anlaser radi lakšeg i razumljivijeg računa. Mada taj kabl i njegovi kontakti na anlaseru mogu da naprave takođe velike probleme-da obore napon. Što će da se vidi iz sledećeg primera.
Omov zakon kaže da je struja=napon/otpor. Konkretno, I=U/R, ili struja= 10V/0,04 oma. Što daje 250 ampera. To je neka normalna struja anlasera kod legendarnog Golfa II dizela!!! Mislim da je da je sve ovo više nego jasno.
'Ajde da izračunamo i snagu na anlaseru, a to je P=I*U, ili 10V*250A=2500 vati. Poprilična snaga.
Sada u igru ubacujem ono što "Miru kvari". A to je prljavština, korozija, mast na kontaktima i klamama akumulatora. Loš kontakt može da napravi toliko problema da čovek pomisli da je akumulator loš i da je vreme za kupovinu novog. A nije tako. Kada bi ljudi znali da samo jedno čišćenje u toku godine može da im uštedi novac, vodili bi računa o tome. Ovako, akumulatori su bili i biće uvek dobro prodavana roba. Time se hvale sve fabrike akumulatora.
Pretpostaviću da je SAMO jedna klema prljava (obično je to pozitivna). I neka taj otpor između izvoda akumulatora (stubića) i kleme bude SAMO 0,1 om. Jedan deseti deo jednog oma.
Sabiram prethodni otpor anlasera 0,04 i takozvani "prelazni otpor" na klemi od 0,1 om, 0,04+0,1=0,14 oma.
Procedura je ista, I=U/R, ili I=10V/0,14 oma=71 amper!!! Razlika je više nego očigledna, drastična!!! Međutim, stvar je još crnja i gora nego što se čini. Prvo može da se vidi da je od početne struje od 250A "ostalo" samo 71A.
Sada je ukupna snaga 10v*71A=710W. Ali, ali...
Nije čak ni svih 710W na anlaseru. Snaga se gubi na lošem kontaktu na klemi i to u vidu toplote-Džulov gubitak. A to je posebno izraženo kod dizel vozila i vozila koja povlače ogromne struje prilikom startovanja motora (kamioni, autobusi, radne mašine...). Kod njih posebno stradaju kleme, dolazi do topljenja stubića akumulatora.
Pošto dolazi do zagrevanja na lošem kontaktu, to mu dođe konkretno : pad napona na lošem kontaktu je 71A*0,1 om=7,1 V. Snaga koja se gubi na toj klemi 7,1V*71A=504W.
Ako se od ukupne ostvarene snage koja je710W oduzme 504W (gubitak u obliku toplote na klemi), dobija se SAMO 206W snage na anlaseru!!!???
Od onih 2500W sa početka teksta je ostalo SAMO 8,2% .
Šta još reći posle svega? Da li je potreban bilo kakav komentar?
Ko je razumeo-shvatiće.
Da li ima nešto gore, lošije od prljavog kontakta?
Ima.
Labav kontakt između stubića i kleme. Video sam skoro ISTOPLJEN stubić na akumulatoru. U pitanju je bio veliki tegljač od nekih 30 tona. Ni sam ne znam kolika struja u trenutku paljenja može da bude. Pa sigurno preko 2000 ampera!!! Od jednog startovanja neće se ništa desiti ali ako se to tako kontinualno dešava mesecima, onda neminovno dolazi do topljenja stubića. Srećom, imam čoveka za takve stvari, za izlivanje novih stubića. Napravio je kalupe za pozitivnu i negativnu klemu i napravi ih "k'o fabrika". Uslov je da ima bar malo od istopljenog stubića da bi mogao da "nakalemi".
Nekoliko puta sam ponovio da se to češće slučaj kod dizel vozila. Međutim, ni benzinci nisu imuni na taj kvar. Ipak je to kod njih manje izraženo pošto su i struje anlasera manje bar za trećinu a za istu kubikažu.
Zato, šmirgl i čeličnu četku u ruke! Akumulator i vaše vozilo će vam biti zahvalno.
P.S. Manjim naponom na anlaseru se rizikuje njegov kvar, pregorevanje. Zbog tako bezazlenog problema (prljavštine na klemema) mogu da nastanu probemi koji će koštati mnogo više nego što je potrebeno da se odvoji nekoliko minuta vremena i da se očiste kleme i stubići.
Нема коментара:
Постави коментар