Странице

Odlično pitanje u vezi alternatora!!!

 S vremena na vreme objavim nečije zanimljivo pitanje u obliku kompletnog posta. Mislim da je to dobro jer mnogo ljudi koji čitaju ovaj blog ne obraća pažnju i ne čita moje odgovore na razna pitanja. Mislim da se u tim odgovorima krije mnogo više korisnih informacija nego u mojim tekstovima i postovima. Zato sam odlučio da i sledeće pitanje postavim kao post a ne samo kao odgovor. Naravno, moj odgovor sledi. Mogu da kažem da je pitanje više nego dobro i umesno. Ja znam za tu problematiku, a što je još gore za to znaju i proizvođači automobila. I ne čine ništa po tom pitanju. Na korist proizvođača akumulatora. Čista simbioza. Dakle, evo pitanja u intagralnoj verziji:

"Miša muci me jednan problem koji stalno spominjes i koji mene isto muci.A to je dopunjavanje akumulatora alternatorom.Nije mi jasno kako su proizvodaci auta glupi i nisu u stanju napraviiti alternator koji ce puniti akumulator 100% u relativno kratkom roku.Zbog kratkih relacija dopunjavam(to naucio od tebe) akumulator na punjacu 2 puta u mjesecu.I akumulator od 60ah u 15 dana spadne na 40ah.E sad kako bi se mogao "natjerati" akumulator da se brze puni preko alternatora.Znaci ne da mu treba 15-20 kilometara da vrati jedno startanje nego da to vrati u nekih kilometar dva.
Misio sam napraviti elektroniku koja bi kada se upali auto digla napon samo akumulatoru na nekih 16-17V ili vise da se sto prije napuni,a kad se napuni da se iskljuci punjenje.Ali je problem sto bi to dizanje napona utjecalo na citav napon u autu pa neznam kako bi to izveo.Jer mi je vise dosadilo malo malo otvarati haubu i puniti akumulator.Volio bi da ako mozes malo opsirnije napisati jedan post o tom problemu jer vidim da vecina ljudi nezna za to pa mi se smije sto to radim." 

Nisu proizvođači automobila glupi. Daleko od toga. Pa zar misliš da današnja elektronika ne bi mogla da uradi takav zadatak oko punjenja akumulatora?! Ja to imam običaj da kažem da su "ljudi napravili svemirski brod, a ne mogu da naprave alternator koji puni akumulatora na npr. 15V"?!
To što dopunjavaš akumulator 2 puta u toku meseca je odlično. Nadam se da će ovaj deo teksta mnogi da upamte. Naravno, onaj ko vozi duge relacije ne mora toliko često jer ipak alternator uspe da DOPUNI koliko-toliko akumulator. Ali ne i da napuni propisno. Opet dajem primer taksi vozila. Kod njih je akumulator veoma opterećen zbog kratkih relacija i naročito velikog broja startovanja motora. Ovo prvo, može da se reši redovnim dopunjavanjem a ovo drugo ne može. Naravno, taksisti ( ne svi) gledaju da što jeftinije prođu pa kupuju loše akumulatore koji ne mogu da izdrže skoro ni garantni rok. A postoje akumulatori koji su naročito pravljeni za gradske uslove vožnje: mnogo startovanja, kratke relacije, nedovoljno dopunjavanje. Ali, ko će da misli o tome...? Zato proizvođači akumulatora trljaju ruke. Znaju oni "za jadac". A tu im pomažu i proizvođači automobila svojim nečinjenjem po pitanju načina rada aletrnatora.
Dakle, akumulator se ne može brzo napuniti u uslovima koji vladaju u automobilu. Postoje načini za to ali je to relativno neizvodljivo. To se može uraditi samo u servisnim i radioničkim uslovima. Konkretno, ja to često radim kad je potrebno brzo napuniti akumulator ali zato mora da postoji algoritam u procesoru koji kontroliše punjenje. Komplikovano. Međutim, konkretan odgovor na tvoje pitanje bi bio da se veoma lako može ugraditi mikrokontroler (procesor) u kontrolnu elektroniku automobila koji će pratiti i pamtiti u određenom vremenskom periodu način i model vožnje automobila (dužine relacija, broj paljenja, potrošnju raznih uređaja...) i pomoću ugrađenog softvera regulasati punjenje alternatora. Prostije, onaj ko vozi duge relacije alternator će više dodavati snage za razne potrošače a manje u akumulator. U gradskoj vožnji bi alternator punio većim naponom. Vozilo koje je dugo stajalo i nije voženo bilo bi tretirano pojačanim punjenjem alternatora.
Očigledno da je problem (relativno) lako rešiv, bar sa strane elektronike. Međutim, tu se okreće ogroman novac. I tu sve pada u vodu.
Samo dopunjavanje ne bi možda bio toliki problem ali alternator ne puni samo akumulator nego obezbeđuje i struju za mnoge potrošače u automobilu. A njih je u današnjim kolima mnogo. Pa još se doda ono što nije po fabričkoj specifikaciji: navigacija, možda mali televizor, jako pojačalo, a kod taksista svetleća tabla, radio stanica... I eto problema!!! Pa se posle ljudi pitaju zašto tako kratko traju akumulatori? Odgovor je prost i evidentan.
Nije nikakva mudrolija napraviti regler koji će puniti sa 15-16 V. Međutim, to je veoma veliki napon za akumulator. To se može i sme uraditi SAMO u servisu, mislim na punjenje tim parametrima. Šta više, poželjno je napuniti klasične akumulatore većim naponom (ekvalizacija) nekoliko puta u toku godine. Međutim, realni uslovi u motoru su sasvim drugačiji. Tako da tvoje razmišljanje da puniš akumulator naponom od 16 V ne pije vodu. Nije dobro, opasno je bez nadzora i ograničavajućih parametara. To bi se moglo eventualno uraditi na taj način što bi se ograničila struja alternatora a napon da ide od npr 15V ali onda potrošači ne bi dobijali dovoljno struje pa bi se više praznio akumulator jer od nekle bi morala snaga da se vuče. A to je jedino akumulator. I to je onda začarani krug...
Olovni akumulator je nemoguće brzo napuniti klasičnim načinom punjenja. Ako bi se to radilo (velikom strujom i naponom) došlo bi do brzog zagrevanja, naročito kod sulfatizovanih i starih akumulatora (jer je povećan unutrašnji otpor). To vodi do ubrzane korozije pozitivne rešetke,uništenja aktivnog materijala na pločama, smenjenja njihove površine a time i startne snage... I akumulator nakon takvog dugotrajnog "tretmana" može da ide u recilkažu. Brzo punjenje akumulatora zahteva mnogo proračuna, znanja elektrohemije, razumevanja procesa koji se događaju na i u pločama... A da je sigurno tako mogu da potvrdim sa 101% tačnosti i sigurnosti. Skoro sam imao prepisku sa profesorom elektrohemije na Tehnološkom fakultetu. On je davno bio angažovan od strane vojske da pronađe način za brzo punjenje akumulatora. Vojska, profesor, fakultet... Očigledno da su stvari oko punjenja mnogo ozbiljnije nego što se čini na prvi pogled.. Bar što se tiče brzog punjenja akumulatora.
Još jednom ponavljam veoma malo poznatu činjenicu da je za samo JEDAN start motora potrebno voziti 10-15 Km na otvorenom putu da bi se ta snaga vratila u akumulator. To bi moglo brže ali alternator daje struju i za mnogobrojne potrošače. U proseku se za jedan start motora izvuče 3-5% ukupne snage iz akumulatora. To nije mnogo ali ako se ne dopunjava akumulator redovno, kako ti to radiš, ubrzano dolazi do slabljenja snage i sulfatizacije.A sulfatizacija nije ništa drugo nego NEBRIGA.
Prosto, jasno, konkretno, razumljivo.
Nemoj da ti bude teško da dopunjavaš često akumulator. To je dobro za novčanik a i glava manje boli. Ovo drugo je možda i važnije. Ako ga tako budeš održavao i čuvao bićeš siguran da kad god staviš ključ u bravu nećeš imati problema oko startovanja motora.
Jer ako drugačije budeš postupao znaš čemu možeš da se nadaš.
Mislim da sam bio jasan.
Ko je razumeo, shvatiće.



среда, 11. јун 2014.

E, ovako se testiraju akumulatori!!!

Pravi test, prvo u komoru za smrzavanje na -18 zatim u toplo kupatio na + 75 stepeni!!! Pa koji preživi test posle toga može se reći, manje više, da je dobar i da je pogodan za vozilo. Još jedna zanimljiva stvar kod ovog testa je to što se akumulatori ne pune na maksimalno dozvoljen ( i potreban ) napon, koji je u većini slučajeva u rasponu od 14,7-15,5V, već se punjenje vrši samo do 14,5V (što je ispod preporučljive granice).
Zašto?!
Da bi test bio što realniji i sličniji pravim uslovima koji vladaju u električnom sistemu vozila. Zna se da je napon punjenja alternatora u granicama 14- 14,4V, pa je zbog toga tako i urađen test. Prostije, altentator NE PUNI VEĆ DOPUNJAVA akumulator. Većina dobrih akumulatora ako bi se napunilo do 15 V bi bila dobra, ali ako se to uradi samo do napona od 14,4... Tu se pokaže pravo stanje u kome se nalazi akumulator.
P.S. Ne dozvolite da vas razni "majstori" lažu i mažu. Kao ni prodavci sa njihovim "stručnim savetima". Svašta sam se nagledao i naslušao za sve ove godine bavljenja ovim poslom. To mogu sa pravom da kažem. Bolje i nikakav savet nego pogrešan.
Ili da citiram mog druga Stevu, doktora za motorna ulja i maziva: "Malo znanja je opasna stvar".

уторак, 3. јун 2014.

Najveći mitovi (zablude) o akumulatorima II

Pre nekih dva meseca sam napisao dobar i poprilično čitan tekst ( http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/03/najveci-mitovi-zablude-o-akumulatorima.html ) o najvećim mitovima i zabludama koji se tiču čuvanja, punjenja, održavanja akumulatora. Smatrao sam da je tekst manje-više potpun i napisan korektno. Međutim, svakodnevna praksa donosi nove i nove "slučajeve", tako da sam ipak odlučio da proširim prethodni tekst sa još nekoliko mitova i zabluda. Nije da nisam znao za njih ali su oni isplivali ovih dana nakon nekoliko intervencija na vozilima.
Elem, bonda...
1. Akumulatori bez održavanja ( "maintenance-free") ne zahtevaju nikakvo održavanje
E, ovo je najjače!!! Naravno, ne krivim ljude, vozače koji tako misle. Za ovo su krivi:
1. proizvođači
2. trgovci
Ili obrnutim redom, kako god.
Dobro, akumulatori ne moraju da se održavaju, pune, čiste... Tačno!!! Doduše, toliko i traju sa takvim načinom održavanja. Tačno je da vi ne morate da održavate akumulator, naročito ako je zatvorenog tipa, tada ne možete da dolivate vodu i da proveravate njen nivo. Ali je potrebno da proverite stanje napunjenosti u nekom servisu BAR 2-3 puta godišnje i BAR 3-4 puta godišnje da se izvrši kvalitetno dopunjavanje na punjaču. Ovo POSEBNO važi za vozila koja se koriste na kratkim, gradskim relacijama. Takođe, potrebno je kleme držati čistim, bez ikakvih znakova prljavštine, masnoće i naročito oksida i korozije.

2. Kada vozilo nije dugo u upotrebi iskopčati kleme (ili klemu)
To baš i nije uvek pametno jer osetljiva elektronika savremenih vozila ne voli dugo da bude uskraćena za napajanje. Mnogo bolje je uložiti novac u kvalitetan punjač koji ima funkciju održavanja. Čak postoje punjači koji služe SAMO za održavanje akumulatora (ja ih napravio bezbroj za razne ljude koji koriste sezonska vozila : traktori, motori, čamci, brodovi, kombajni, radne mašine...)

3. Moguće je samostalno promeniti akumulator-nema potrebe ići u servis
Većina ljudi misli da je zamena akumulatora jednostavna operacija međutim ta pretpostavka ne mora da izgleda baš tako sigurna kao što izgleda. Počev od mehaničkih problema (nekoliko Pežoa mi je dušu pojelo,a o Mercedesima SLK serije neću ni da govorim) pa do toga toga da savremena vozila zahtevaju stalno napajanje za memoriju radio aparata (zbog koda) i celokupne elektronike. A sve zbog toga da bi se smanjile mogućnosti za dalje komplikacije oko električnih i elektronskih uređaja u vozilu. Ako niste sigurni šta bi, kako i kojim alatom bi trebalo uraditi zamenu akumulatora, onda je bolje otići u servis.To je JEFTINIJE. I manje boli glava.
Budite sigurni da slušate stručnjake. A ne nekog "iz mase". Ili nekog od onih koji kažu "čuo sam od komšije..." Takve priče "rekla-kazala" mogu skupo da koštaju.
A ipak to nije moranje.