Странице

понедељак, 1. септембар 2014.

Svetski standardi kod označavanja struje hladnog starta (CCA) na akumulatorima

Ljudi se teško odvikavaju od nečeg na što su naučili i slušali godinama. "Muka je naučiti, dve su muke odučiti" kaže izreka. Tako je u mnogim sferama u životu čoveka. Kad jednom nešto uđe u mozak i to se stalno ponavlja, ostaje zadugo upamćeno. Iako je to "nešto" pogrešno.
Što kaže moj drug Steva, "malo znanja je opasna stvar". Bolje je ništa ne znati nego to što se zna malo pogrešno razumeti i upotrebiti.
Ako ne svi onda bar 90% vozača kupuje akumulator od "toliko amperčasova" ne pitajući se da li je to tačno baš za njihovo vozilo, ne konsultujući se sa nekim majstorom koji ima katalog za sva vozila i ne pitajući se šta uopšte taj amperčas znači u celoj priči. Daleko od toga da bi svako trebalo da se razume u svu tu tehniku i tehnologiju ali je bitno da se odabere akumulator koji je predviđen za taj auto. Jer pogrešan izbor može da košta mnogo. I veći i manji akumulator od propisanog može da napravi probleme.
Šta je kapacitet startnog akumulatora u amperčasovima (Ah)?
Amperčas kapacitet je mera ukupnog elektriciteta koji je uskladišten u akumulatoru. Amperčas predstavlja količinu elektriciteta kada struja od 1 ampera teče tokom 1 časa.
Kapacitet startnih akumulatora se meri na 20 sati. Praktičan primer: akumulator kapaciteta 60Ah će isporučivati struju od 3 ampera u toku 20 sati. Ali to NE ZNAČI da će isti taj akumulator moći da daje struju od 10 ampera u toku 6 sati (Pojkertov zakon)!!! Trakcioni (vučni) akumulatori imaju kapacitet koji se meri na 5 sati a stacionarni na 10 sati. Može se primetiti da je kod startnih akumulatora najduže vreme za merenje kapaciteta jer kod njih kapacitet NIJE od prvenstvenog značaja.
VEĆ STARTNA STRUJA.
Startna struja pali motor. Tu je cela suština startnog akumulatora. Kapacitet određuje koliko dugo mogu npr. da rade svetle dok je auto ugašen.
Sve sam ovo davno pisao ali nije na odmet da ponovim da je STARTNA STRUJA OD KRUCIJALNOG ZNAČAJA KOD SVIH MOTORA SA UNUTRAŠNJIM SAGOREVANJEM.
Šta je startna struja?
Startna struja (CCA) meri startne performanse akumulatora. Jednostavno.
Međutim, postoje razni standardi koji različito mere tu startnu struju. Kod nas u Evropi je u 99% slučajeva na akumulatoru naznačena startna struja sa oznakom "EN" (European standard EN 50342.1). A i ako nije označeno na to se odnosi. Tačnije, postoje dva EN standarda : EN1 i EN2.
Oba testa se vrše ne -18 stepeni.
Kod EN1 testa se zahteva od akumulatora da dostigne napon od 7,5V posle 10 sekundi pod opterećenjem i nakon 10 sekundi odmora akumulator je dalje pražnjen strujom koja je 0,6 puta manja od celokupne startne struje i zahteva se da drugi deo testa traje 73 sekunde dajući ukupno vreme tesetiranja od 90 sekundi.
Malo komplikovano ali tako se testiraju akumulatori po evropskom standardu. EN2 ima još jedan test ali u osnovi je odnost EN2= 0,85-0,92% EN1.
Drugi i najčešći standard koji se pojavljuje na akumulatorima (mada u zanemarljivom procentu) je DIN (Deutches institut für Normung). Poznati nemački standard. Postoje akumulatori na kojima je označen i DIN i EN standard i njihov odnos je (ugrubo) EN=0,6 x DIN. Ovaj standard se takođe obavlja na minus 18 stepeni ali se pražnjenje vrši još dublje u odnosu na prethodni EN standard i ide do 6 volti. Obzirom na današnja vozila kod kojih je start motora izuzeno brz ovaj standard je izgubio prednost kod proizvođača automobila.
SAE standard (poznat i po motornim uljima) je američki standard ali se uobičajeno koristi i u Velikoj Britaniji. Test se izvodi tako što se akumulator ohladi na minus 18 stepeni, optereti startnom strujom u trajanju od 30 sekundi i nakon tog perioda napon ne sme da padne ispod naponskog nivoa od 7,2V. To je cela mudrost. Aproksimativna veza između SAE i DIN standarda je : SAE=(DIN x 1,5)+40.
Performanse akumulatora brzo padaju sa snižavanjem temperature tako da je ovaj test dobra provera kao i EN test u okviru 10 sekundi. SAE test daje dobar uvid startnu struju akumulatora što je u ostalom i zahtev svih drugih testova.
Još jedan test je usvojen kod testiranja akumulatora a to je IEC( International electrotechnical commision). Njega sam najređe viđao na  nekom akumulatoru ali to ne zači da je on nebitan. Normalno, izvodi se na minus 18 stepeni i napon posle 60 sekundi mora da bude njmanje 8,4V. Odnos je: IEC=DIN/0,85.
Ovaj test je izašao iz upotrebe u Evropi tokom zadnjih godina.
Nomalno, tu su i veliki Japanci sa svojim standardom JIS. On je nešto drugačiji od svih prethodnih i izvodi se na minus 15 stepeni. Akumulator se optereti strujom 150 ili 300 ampera u trajanju 10 ili 30 sekundi i napon ne sme da bude manji od 6V. Za evropske uslove je ovaj test nedovoljno dobar i ne daje jasnu sliku startne sposobnosti akumulatora tako da se retko prikazuje na akumulatorima proizvedenim u Evropi ili za evropske tržiše.
Kao što se može videti postoje razni standardi i svako primenjuje ono što njemu odgovara. Od svih je nama najzanimljiviji ipak EN standard. I možda DIN koji se još uvek može naći na akumulatorima. Nailazio sam akumulatore koji imaju sva tri standarda na kućištu. Konkretno, baš takav se ovih dana nalazi kod mene na servisu i oporavku. U pitanju je "Topla" 135 Ah i na njemu su navedeni sledeći podaci o startnoj struji:
EN 850A, IEC 600A, DIN 510A. Iz ovog primera se može videti odnos različitih standarda.
Sve u svemu, startna struja ostaje glavna karakteristika automobilskih akumulatora. Svi testovi se vrše na velikoj hladnoći što je i normalno jer na +20 stepeni i akumulator koji je jako loš može da startuje motor. To već nije slučaj na ekstremnim hladnoćama.
Evo nekoliko konkretnih primera najčešćih akumulatora i odnosa dva standarda:
DIN      EN
210       360
265       450
300       510
320       540 
360       600
395       640
420       680
450       760
Ovo se odnosi na naznačenu startnu struju na kućištu akumulatora. Zato ne dozvolite da budete zbunjeni i da vas "stručnjaci" i prodavci zaluđuju!!!  Postoje standardi koji pokazuju stvarnu vrednost struje koju daje akumulator na zadatom testu.
Još nešto...
Takođe sam (doduše davno, ali ko će to da traži na ovolikom blogu...) napisao da merenje startne struje i testiranje pod određenim optrerećenjem ne daje pravu sliku stanja akumulatora. Postoje nebrojeni primeri akumulatora koji imaju samo 50 % nominalnog kapaciteta ali bez ikakvih problema startuju motor. Ja lično imam akumulator koji ima samo 60% kapaciteta (od 52Ah im 31Ah) ali zato od maksimlnih 480A startne struje ima 430 A!!! Skoro nov!
Zato testiranje kapaciteta akumulatora daje pravu i jasnu sliku njegovog ukupnog stanja.






10 коментара:

  1. Miša de mi reci ako testiraju akumulator na -18C i on npr. daje 500A struje.Koliko bi davo struje kada bi se testiro na +21C.Ima li neki omjer izmedu temperature i startne struje.

    ОдговориИзбриши
  2. Pisao sam ja i o tome samo je trebalo malo da potražiš po mom blogu. Evo ovde je odgovor na tvoje pitanje:
    http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih_5.html

    ОдговориИзбриши
  3. pozdrav miso. Mislim da sam zaboravio svetla da ugasim cim nece jutros da pali. Stavio sam ga na punjac pre 2, 3 sata i evo vec duze vreme kuburi na 12.85v Struja je negde skoro 2 ampera. Zar ne bi trebalo to malo brze da ide. Bojim se da mi nije neka celija otisla. Ne znam uopste da li je uopste moguc takav scenario.

    ОдговориИзбриши
  4. Pa, pitanje je otprilike ovako: napišeš pismo automehaničaru i pitaš ga za savet jer nešto čudno se čuje iz motora, ali ne uvek? Razumeš? Kako da ti odgovorim na tvoje pitanje? Koliko je duboko ispražnjen akumulator i do kog naponskog nivoa, u kom je prethodnom stanju bio, kojeg je tipa, kojom strujom punjač puni, do kog napona... To što dugo stoji struja na 2 ampera je normalno jer je mnogo ispražnjen a struja je relativno mala pa zato ne može brzo da se podigne napon. Od jednog dubokog pražnjenja ne može baš tako lako da strada ćelija već se to događa u toku 2-3 godine naročito ako je zapostavljan akumulator. Zato, ako se desilo da je duboko ispražnjen OBAVEZNO ga napuniti "do eksplozije". U suprotnom posledice su nenadoknadive (prerana sulfatizacija).
    Srećno!

    ОдговориИзбриши
  5. Ispraznjen je skroz, nije hteo ni da zavergla, prozore je jedva dizao. Izmerio sam napon 12,14V. Nisu ga svetla ispraznila vec hladnjak ako mi verujes. Ne gasi se iz nekog razloga vec nastavlja da hladi motor i posle voznje. Ne znam koliko crpi struje, ali ga je za dan, dva ispraznio. Na 13,9V mi je napon sada, sutra ujutro moram na posao trebalo bi da se napuni do tad. Sta ti znaci ovo "do eksplozije"?

    ОдговориИзбриши
  6. Iskren da budem, ne znam kako se nisi zapitao zašto ne isključuje ventilator na hladnjaku?! Čim si to primetio morao si da reaguješ. Ja bih tako uradio, mada to je tvoja lična stvar. Verovatno ne valja termostat ali je to nemoguće procenti odavde. To mora električar da pogleda. Jer može ponovo da ti se desi da ostaviš kola i da ponovo izvuče ventilator. Taj motor vuče negde oko 5A pa sad izračunaj koliko je to za 24 sata. Pomnoži dva broja. Taj napon od 13,9V je još uvek jako mali, mora da ode bar na 14,7V ali to opet zavisi od punjača koliko je podešen gornji naponski prag. Neka ti vodilja bude to da struja na ampermetru bi trebalo da padne na oko 0,5A i tada možeš da smatraš da je akumulator solidno napunjen. To "do eksplozije" je rečeno figurativno. Mislio sam da ga napuniš do maksimuma jer ako to ne uradiš ostaće untra sulfati, a to smatraj da si izgubio deo kapaciteta. Jer ako sad ne napuniš propisno trajno ćeš oštetiti ploče-izgubiti snagu i kapacitet. Kontroliši napon i gledaj da ga zadržiš malo na gornjoj granici koliko je to moguće jer taj veći napon uspešno skida sulfate. A opet sve zavisi od punjača.
    Ja toliko.

    ОдговориИзбриши
  7. Nisam primetio jer mi se vec desavalo da posto ugasim auto, ventilator ostane jos koji tren da vrti. To, uglavnom posle duge i naporne voznje za motor. Tako i pre neki dan sam vozio sigurno 5, 6 sati bez prekida. Zato me nije ni zacudilo sto je ostao da radi. Mrtav sam umoran bio i ostavio sam ga tako ne sluteci da ce ostati da radi jos dugo posle. Juce sam tek provalio kad sam se vratio iz grada da nece da se ugasi i da je to sigurno iscrplo akumulator. Glavna fora je sto je izgleda sve u redu sa elektrikom. Bice da mi je iscurilo dosta rashladne tecnosti a da nisam primetio jer od kad sam dolio juce, ne cujem vise ventilator. Da ne idem previse u sirinu, vraticu se na akumulator. Jutros kad sam ga skinuo sa punjaca, napon je bio 15,7V. Ako to nije "do eksplozije", onda ne znam sta jeste. Znas li kako mogu u kucnoj reziji da testiram startnu struju ili kapacitet. Da vidim u kakvom je stanju ovaj mucenik od mog akumulatora posle ove agonije kroz koju je prosao.

    ОдговориИзбриши
  8. Sad, ne znam da li je to manja šteta. Što je iscurela (možda) rashladna tečnost. To može da bude jako opasno, iskrivi se u ekstremnim slučajevima glava motora i popucaju (izgore) zaptivke. To uopšte nije za igru, takav motor može lako da "produva" i onda postaje jako opasno. To već zalazi u domen mehanike ali se za toliko razumem. Zato ti preporučujem ako sumnjaš da negde curi antifriz da odeš na kontrolu jer može da ti se desi tako nešto u vožnji i onda je veoma zezenuta situacija na sred puta bez pomoći.
    Napon od 15,7 volti je i više nego što treba ali ako je kratko trajalo onda je u redu. Na višim naponima (u određenim okolnostima) se uspešno oporavlja akumulator. Nadam se da si se držao onog da struja padne na oko pola ampera do jedan amper. To bi trebalo da je napunjeno.
    A za testiranje ću te razočarati. Pošto se testiranje vrši ogromnim strujama(od 150 pa do čak 400 ampera, u zavisnosti od jačine akumulatora), to ti nikako nećeš moći. Taj test se može uraditi i bez takvog uređjaja ali onda je potreban takođe specijalan instrument za merenje startne struje koji baš i nije jeftin. S toga, ja ti toplo preporučujem da odeš što pre kod nekog auto električara i da mu kažeš šta ti se desilo. Nakon toga traži da ti izmeri gustinu elektrolita (ako akumulator ima čepove) i tim instrmentom da ti izmeri startnu struju. To sve traje 5-10 minuta. Ja to nikom ne naplaćujem ali ako ti budu tražili novac, i to je jeftinije nego da te izda auto na sred puta. To može da košta(testiranje) par stotina dinara. Da si iz mog grada ili okoline došao bi kod mene i to bi odmah završili.
    Kako god, ja ti želim sreću. I javi šta je na kraju ispalo do sve te glabolje.

    ОдговориИзбриши
  9. Šta kažu? Aaaa? Ne može da se proveri akumulator, njegovo trenutno stanje? Dobro, to možda kod njih. I ako upali na minusu onda je u redu. Aaa? Pa, dobro. To me podseća na onog "majstora" što napravi kratak spoj na klemama akumulatora pomoću parčeta žice, i ako sevnu varnice onda je ispravan. EUREKA!!!!!! Nemojte da se isčuđavate. Takvih je danas 80% auto električara. Ostali su sa svojim znanjem i tehnikama ispitivanja na nivou tehnike od pre 20 godina. Pitam se, kad bi mu se pojavilo vozilo sa litijumskim akumulatorom umasto olovnim ( i toga već ima) šta bi bilo. Majko moja, dao bih sve na svetu da mu vidim facu kad digne haubu motora a unutra mala, malecna plastična kutija umesto velikog akumulatora. Tuga. Žalos'.
    To što ste videli u tom filmu ništa ne znači. Taj napon od 10,5V je SAMO JEDAN OD POKAZATELJA TRENUTNOG STANJA AKUMULATORA. Ali ne i dovoljan. To bi bilo isto kad bi se ispitivala krv kod pacijenta i umesto npr. 10 raznih analiza uradi se tri. Nije dovooljno. Možda je u onih 7 analiza pravi trag za neku bolest. Tako je i sa akumlatorom. Trebalo bi uraditi BAREM još dva testa. I to test opterećenja propisanom strujom i test merenja unutrašnjeg otpora. To traje veoma kratko. A test kapaciteta bi dao pravu sliku akumulatora. To ja radim po neki puta kad hoću da potpuno budem siguran u kakvom je stanju akumulator. Jeste da traje malo više vremena ali tu onda nema spornih detalja. To je jedini, validan test za stanje akumulatora. Potrebno je imati opremnu za testiranje (opterećenje stalnom strujom). Pa tako sam testirao stotine akumulatora! Kod nas se mnogo voze kineski elektro bicikli i skuteri i pošto ih i popravljam, JEDINI način za testiraje tih akumulatora od elektro skutra je test kapaciteta. Pa sada u radionici imam nekoliko takvih akumulatora na ispitivanju.
    Preporuka:
    ljudi su mi slali i šalju akumulatore iz raznih gradova. Ako hoćete možete da ga spakujete u kutiju i pošalje brzom poštom. Ja ću ga ispitati i eventulano opraviti. Ako je to u pitanju. Javite se da se za dalja dejstva dogovorimo.
    A vaše je ostalo.

    ОдговориИзбриши
  10. Odlicna ideja, nisam se setio brze poste. Samo i tu ima jedan mali problem. Meni auto treba za posao, a bez akumulatora svakako ne moze da funkcionise. Jedino ako uspem da iskukam odmor, pa cu moci da ti posaljem. Javicu ti u svakom slucaju sta bude.

    ОдговориИзбриши