Странице

уторак, 2. децембар 2014.

Studija slučaja: akumulator 60Ah/480A (ili zašto je važnija startna struja od kapaciteta)

"Muka je naučiti, dve su muke odučiti", kaže stara izreka. U sledećem slučaju potpuno tačno. Ili još bolje, u stotinama slučajeva tačno. Bar što se tiče mog posla. Teško se može nešto iskoreniti što je desetinama godina usađivano u glave ljudi. Ali, ja tu ne krivim obične ljude, vozače, već sve one "stručnjake", "informisane prodavce", "majstore se dugogodišnjim iskustvom"... I koga sve ne. Njih krivim. Oni su (glavni) uzročnik zašto ljudi dobijaju pogrešne informacije kod kupovine akumulatora. Oni su ti koji zbunjuju narod i zaluđuju ga. Pa onda kad im ja objasnim "neke stvari" oko akumulatora i elektronike, tada nastaje potpuno ludilo. Tek se onda ne zna ko pije a ko plaća!. Počevši od, sada već legendarnog "suvog" akumulatora ili akumulatora sa "gelom". A da ga čovek pita, takvog "stručnjaka", zašto je taj akumulator "suvi"... Verovatno bi bio odgovor zato što nema čepove pa se ne doliva voda. Na stranu to što taj akumulator mućka kad se protrese. To je neka verovatno "specijalna" vrsta suvog akumulatora.Koji ima tečni elektrolit. Ili kad bi takvom "stručnjaku" predočio da se akumulatori sa gelom (klasičan akumulatorski elektrolit pomešan sa silika gelom, zato se zovu gel i spadaju u VRLA vrstu akumulatora) ne koriste za pokretanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem jer imaju neke lošije karakteristike od običnih sa tečnim elektrolitom. I da se gel akumulatori najčešće koriste tamo gde je potrebna (relatvno) mala struja ali za dug vremenski period: rezervna kompjuterska napajanja, električni skuteri i bicikli, alarmi, signalni uređaji...Ali avaj! Niko od njih neće da se slučajno malo više informiše nego i dalje šire dezinformacije i "truju" narod svakojakim glupostima. Baš mi je pre par dana bio čovek da mu pogledam "gel" akumulator. Predočih mu u razgovoru preko telefona da je to klasičan akumulator samo što nema čepove. Na kraju se ispostavilo da ima i čepove samo su sakriveni ispod nalepnice. Uzgred, to je bio Vartin prvougradni akumulator u dizel mašinu od 1900 kubika. I ima godinu proizvodnje-2004. Baš tako. Star je 10 godina. Počeo je da izdaje. Potrajao bi i duže da se malo bolje ophodilo prema njemu. To je ona staaara Varta sa čepovima koja se više ne proizvodi odavno. One su STVARNO bile dobre. Takvih više nema.
Ovo nije bila reklama za Vartu.
Više mi liči na antireklamu.
Pa ko kako shvati.
No, nije mi bila ovo tema, nego sam se setio skorašnjeg događaja sa "gel" akumulatorom. Ili preciznije, to su skoro svakodnevni događaji u radu.
"Suvi i gel" akumulatori.
Svašta.
Elem...Bond...Marlboro...
Na servis mi je stiglo dizel vozilo 1900 kubika sa slabim akumulatorom. Tri loše stvari za zimske uslove:
velika kubikaža, dizel motor, slab akumulator.  Mada, to je kod mene skoro stalna pojava. Vlasnik se žalio da "malo slabije vergla od kad je zahladnelo ali i dalje pali bez većih problema". Kupio je polovno vozilo u toku leta i sve je bilo u redu. Do pre neki dan kad je bilo samo par stepeni u plusu.
Klasična priča. Toliko puta ispričana.
Čim sam otvorio poklopac motora video sam da je manji akumulator nego što bi trebalo za tako veliku kubikažu pa još i dizel! Boljim uvidom u nalepnicu pročitao sam da je akumulator kapaciteta 60Ah i startne struje 480A (žao mi je što ga nisam "ovekovečio" ali to je približno nešto ovako: http://autobaterie.heureka.sk/banner-starting-bull-12v-60ah-480a-56008/specifikace/#section) . Malo za takav motor. Dobro, može, ali na silu. Ali nije dobro zbog anlasera jer može da izgori. Imao sam slučajeve da su baš takvi akumulatori bili ugrađeni u vozila tolike zapremine ali su oni posle dve godine bili za otpad. Ploče takvih akumulatora su bile kao švajcarski sir zbog povlačenja ogromne struje. Pa još ako je lošijeg kvaliteta...
Pitao sam vlasnika da li zna da je to slabiji akumulator, ali sam dobio odgovor da je mali prostor i da ne može da se ugradi veći. To je bio samo polu tačan odgovor. Jer sam mu pokazao da iza zadnjeg zida akumulatora postoji još 2-3 centimetra za veće kućište. Izmerio sam startnu struju i ona je bila sasvim prihvatljivih 350A. Ali nedovoljno za normalan start i pokretanje motora, naročito u jutarnjim časovima.
Vlasnik mi je onda rekao da će da kupi jači akumulator " i to od 60Ah"!
E, tu sam ga čekao.
Zašto da kupiš od 60Ah?
Pa zato što je i ovaj toliko.
Da li ti vidiš da je to nedovoljno, da ne možeš normalno da upališ motor ujutro?
A koji onda da kupim?
Idi kod "stručnjaka" u prodavnicu, taj će ti dati pravu informaciju.
Dobro, to mu nisam rekao.
Dakle, da se još jednom razjasni.
STARTNA STRUJA PALI MOTOR.
Tu prestaje svako dalje objašnjenje koliki akumulator ide za određeno vozilo.
Taj akumulator je imao 480A (kad je bio potpuno nov!), malo manje nego obično za akumulator takvog kapaciteta. Sa kapacitetom od 60Ah obično se dobija struja oko 510-540A. To je neki prosek.
Šta bi se desilo da je ponovo kupio (kao što je hteo) akumulator od 60Ah? U najgorem slučaju, dobio bi istu startnu struju. Ili malo veću ali ipak nedovoljnu za taj motor.
Da bih mu praktično obajsnio zašto je bitna startna struja a ne kapacitet, doneo sam originalni Varta katalog sa svim mogućim i nemogućim vozilima na svetu. Nije da ja nisam znao koliki bi akumulator trebalo za to vozilo, ali sam hteo da vidi svojim očima.
Dakle, za tu zapreminu motora i vrstu goriva trebalo bi NAJMANJE da bude startna struja 540A. Poželjno je i do 600A. Može i više ali nije preko potrebno. U principu, ne škodi.
Dakle, na birati akumulator prema kapacitetu. Nekoliko puta sam napisao da je u Americi (skoro) nepoznat pojam klasičnog kapaciteta, onakvog kakavog mi ovde znamo u Evropi. Tamo se kupuju akumulatori prema:
-startnoj struji
-rezervnom kapacitetu.
I tu prestaje svaka druga priča.
Na kraju sam mu to na ovaj način objasnio:
akumulator može da ima i samo 45Ah ali je bitno da ima bar 540A startne struje.  Doduše, samo sam jednom sreo u svojoj praksi takav slučaj (ali to ekstreman primer rezervnog akumulatora kod Mercedesa 500SLK koji se nalazi u motornom prostoru a glavni je u prtljažnom).
Akumulatori od 45Ah i 500 i više ampera startne struje ne postoje (ili ih ja nisam video), ali sam morao na tom primeru da mu objasnim koliko je važnija startna struja od kapaciteta.
Da se ne lažemo, daleko od toga da je manje bitan kapacitet. Savremena kola prosto "gutaju" struju iz akumulatora jer su puna elektronike, kako one koja je fabrički ugrađena tako i one dodatne (koja ja prava smrt za akumulator-ako se redovno ne održava). Takav primer su (opet moram da spomenem) taksi vozila. Radio stanica, svetleća tabla, navigacija, možda i mali tablet da se pogleda televizor dok se nema posla... A slabo će neko da doda malo više novca da kupi akumulator koji je predviđen za urbanu vožnju i povećan broj potrošača. Već pisao o tome, neću da se ponavljam.
Ako neko ne zna tačno koji bi trebalo akumulator ugraditi u njegovo vozilo, pa postoje katalozi da se to pročita! Nije to nuklerna nauka! Postoje nebrojene mogućnosti da se sazna pravi akumulator za određeno vozilo. Ima mnogo sajtova koji traže da se samo unese vrsta i godište vozila i odmah se dobije potrebna informacija (na mom blogu baš ima jedan takav link). Ili u zvaničnom servisu za to vozilo.
Iz svega ovog se može zaključiti da kapacitet akumulatora (ovo važi SAMO I SAMO za startne akumulatore!!!) igra drugorazrednu ulogu kod odabira i kupovine novog. Ne treba se striktno držati toga da ako u katalogu piše za određeno vozilo da je potrebna startna struja od npr. 480A da se ne može uzeti mao manji (npr. 450A) ili malo veći (npr. 510A). Po ovom pitanju su benzinci daleko fleksibilniji od dizelaša. Kod njih može i skoro duplo slabiji akumulator da posluži svrsi (ali nije dobro), za razliku od dizel vozila. Zato se kaže da su benzinici "Majka Mara" za zimske ulsove. Znam, sad će mnogi koji imaju dizelaše da kažu kako njhova vozila i dalje pale bez problema iako je hladno.
Samo, da ne zaborave da je, ako i dođe do toga, mnogo lakše upaliti benzinca preko kablova, na primer. Ili, da je makar i malo dovoljno da se okrene motor kod benzinca, iako je loš akumulator. I on će sigurno da upali. A dizel... Pa samo grejači povuku više od 60A!!! To je potpuni šok za ionako slab akumulator. A gde je da okrene motor, razbije gusto ulje, napravi kompresiju...
Za kraj bih da pokažem kako izgleda onaj originalni Varta akumulator sa početka teksta, onaj što se više ne pravi. Doduše, nije baš taj koji ima 10 godina ali je takav tip, sa sakrivenim čepovima, da ne kažem "sa gelom". To je originalni akumulator iz Golfa V. Stigao mi je na servis pre nekih desetak dana. Bio mi je zanimljiv jer se tako nešto više ne proizvodi a i originalni je deo za Golf V (benzin). Inače, proizveden je pre tačno 4 godine (35. nedelja 2010. godine) što može da se i vidi na žigu koji se nalazi na minus stubiću. Na njemu se nalazi knjižica u kojoj se mogu naći desetine modela automobila (VW, Audi, Škoda, Seat) i za njih odgovarajući akumulatori.
Nemački precizno.
Ne, nisam rekao da sam ljubitelj nemačkih vozila.
Ali je precizno i tačno urađeno. Kako samo Nemci znaju.




P.S. Da, to je taj "gel" akumulator. Koji ima čepove i u koji se doliva voda.


6 коментара:

  1. Evo je još jedna originalna varta iz 2004 80Ah 640A EN !
    http://i61.tinypic.com/vi30g2.jpg

    Pretprošle godine stigla iz nemačke (na kolima naravno). Koliko vremenski bih trebao da je dopunim punjačem 9A ?

    ОдговориИзбриши
  2. Koliko da puniš akumulator strujom od 9A...?
    Evo ti odgovor : http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html

    ОдговориИзбриши
  3. Sve pohvale gospodine Mišo za doktorsko znanje i iskustvo u radu sa akumulatorima.Pratim vaša izlaganja već par meseci i pošto sam i sam bio u tom poslu skoro četiri godine,zaista sam obnovio i naucio dosta toga od Vas.Radio sam startne i industrijske baterije,ali izašao sam iz posla zbog zdrastvenih razloga.Još jednom sve pohvale gospodine Mišo i veliki pozdrav iz Mačvanske Mitrovice...

    ОдговориИзбриши
  4. Šta da kažem posle ovakvih reči? Jedno veliko, ljudsko, toplo-HVALA!!!

    ОдговориИзбриши
  5. Pozdrav Mišo
    problem je što su tada fabrike automobila preporučivale male akumulatore sa malom udarnom strujom.
    Evo za Stila 1.9 JTD je bila preporuka 12V 60 Ah i 380A. Premalo.
    Dok proizvođači akumulatora idu i do 74-75 Ah i preko 680 Ah.

    [IMG]http://i58.tinypic.com/2wpm5w8.png[/IMG]

    ОдговориИзбриши
  6. Inženjer tačno zna koliki akumulator je potreban za dato vozilo. Za to postoje tačne karakteristike, tablice, proračuni... Veliku većinu ih imam. Nema tu velike filozofije. To je davno ispričana priča. A tih 380A startne struje je stvarno malo. Mada lično mislim da je to dato u DIN standardu, tih 380A. To mu dođe u "našem" EN standardu nekih 633 A, a to je tačno onih 640A preporučene struje. Prosto ne mogu da verujem da je fabrika odredila akumulator sa 380A struje za tako veliki i to još dizel motor. Tu se nešto ne slaže. Inače, ja sam napisao veliki tekst o različitim standardima u označavanju startne struje akumulatora. A kad smo već kod tog fijata sa 1900 kubika i to dizel, Varta katalaog iz 2010./2011. kaže ovako: MINIMUM akumulator za to vozilo je sa startnom strujom 540A pa do 610A. Ne znam odakle taj podatak od 380A?! Pa i ne postoje takvi akumulatori sa 60Ah i 380A struje?! Ili je data BAŠ minimalna struja za taj fijat? Iz mog dugogodišnjeg iskustva(i ne treba mi katalog) znam da je potrebno BAR 500A da se startuje takvo vozilo na minus 20 stepeni. I tu prestaje svaka druga priča. Ne trebaju mi nikakvi katalozi, ni majstori. Samo postoji drugačiji odnos-majstori pitaju mene za savet. Mada ni ja tu nisam bitan. Za sva pitanja ima zvaničan servis. I to rešava svako pitanje.

    ОдговориИзбриши