Странице

субота, 8. фебруар 2014.

Preporuka za punjače

Ni sam ne znam koliko ljudi me kontaktira sa pitanjima vezanim za punjače. Koji, kako , koliko napona i struje, je 'l ima ovo, je' l ima ono, da li je dobar za ovaj ili onaj akumulator...?
Iskreno, umorio sam se odgovarajući na STALNO JEDNA ISTA PITANJA.
Zato sam odlučio, jednom za svagda, da KOLIKO-TOLIKO razrešim dileme, trileme i ostale glavobolje oko kupovine punjača.
Na blogu sam postavio nekoliko šema punjača za koje smatram da su sasvim solidne. To mogu odgovorno da tvrdim jer sam iz te struke i jer sam većinu od njih i napravio i dalje koristim. Takvi punjači imaju KONTINUALNU regulaciju struje i napona. To je od veoma velikog značaja.
"Inteligentni" punjači, kako se to sad popularno zove, imaju već predodrađene parametre struje i napona. To je samo donekle dobro.
OVO JE MOJE LIČNO MIŠLJENJE.
Ili ja to posmatram sa svog profesionalnog stanovišta.
Verovatno da ne bih ni 20-30% akumulatora mogao da  spasem takvim punjačima, obzirom sa kakvim se svakodnevno srećem.
Mada, onaj akumulator koji je stvarno loš, kome su uništene ploče od korozije ili je uništen na drugi način, prevelikim mučenjem i izverglavanjem, mnogobrojnim startovanjiam i kratkim relacijama...
NJEMU NE MOŽE NIŠTA POMOĆI.
NE POSTOJI TEHNOLOGIJA ZA TAKO NEŠTO.
NITI ĆE POSTOJATI.

"Inteligentni" punjači imaju dobru kakarteristiku da prvo ispitaju i provere napon i stanje u kom se nalazi akumulator. Pa prema tim informacijama odrede način i mod punjenja. Da li će prvo izvršiti desulfatizaciju (UZETI SA VELIKOM REZERVOM), ili će krenuti sa malom strujom jer je akumulator samo malo ispražnjen...

Naravno, sve to ima i svoju cenu. Oni za 20 evra pune na svoj način (ako se to može nazvati punjenjem) a oni za 100 evra pune na sasvim drugi. 
Tehnologija punjenja olovni akumulatora je veoma dobro istražena. Zato tu ne bi trebalo puno filozofirati. Kvalitet ima i svoju cenu.
Svima koji misle da je 80 pa i 100 evra mnogo puno za dobar punjač, postaviću pitanje...
Koliko će taj punjač da služi u nekoj garaži, podrumu... Verovatno puno, puno godina.
Da taj skupi punjač SAMO JEDNOM obavi svoju namenu, ali onda kad je baš najpotrebnije, kad napolju stegne debeo minus... On se već isplatio.
A gde su sve te godine u kojima će on služiti kao sredstvo za redovno i ispravno održavanje akumulatora? 
Ono što stalno ponavaljam kao papagaj...
REDOVNO ODRŽAVANJE AKUMULATORA.
I celokupnog vozila.
Umorio sam se od toga.
Elem... (Boro Prikaza, selo Praćište iznad Gornjih Baljega) 
Za sve one koji ne znaju šta bi to bilo dobro nabaviti evo link gde su na svakom punjaču urađena testiranja:
http://car-battery-charger-review.toptenreviews.com/
Da se ne lažemo, ni jedan od tih punjača nema da se kupi kod nas, bar ja nisam video. Možda samo jedan.
Pa zašto onda ako to nema neku upotrebnu vrednost? 
Zato što bi to trebalo da bude neka ideja vodilja, da naznači neke smernice kakvi su punjači STVARNO DOBRI.
A ne moraju da budu skupi. Zanimljivo, pobednik na testu je najjeftini!!! A nije ni neka cena da "otpadaju uši".
Još zanimljivije je to da skoro svi imaju mogućnost pomoćnog starta kad akumulator potpuno zakaže. Struja od 100-200 A je sasvim dovoljna da pomogne kod prosečnog benzinca. Mada ima i modela sa strujom od 400A.
Vredi pogledati.
Svaki moj komentar bi bio suvišan. 
Ako koza laže, rog ne laže!
P.S. Moram nešto da primetim. Među svim tim punjačima ima, koliko je meni poznato, samo jedna marka koja može da se nađe i kod nas. I koja je, stoga, i poznata narodu. Svi ostali su nepoznati.
Za nas.
Ja znam, zbog prirode posla, za još 3-4 prizvođača. To su firme koje su veoma poznate u svetu u domenu punjača akumulatora. Ali nisu kod nas.
Što ne znači i da su loše. Daleko od toga.
Ima i drugih punjača sem CTEK, H-Tronic, DHC...
Kao što ima i drugih akumulatora sem Boš, Varta, Eksajd...
Drugo je pitanje zašto narod ne zna za neke druge...


Prljavi stubići (kleme)

Skoro sam napisao tekst o tome koliko je bitno držati kleme akumulatora u čistom stanju. Čak sam i izveo proračun koliko se napona (snage) gubi zbog prljavštine na njima.
Današnji slučaj je došao kao "kec na deset" da sve to potkrepim i argumetujem još jednom.
Naime, akumulator je stigao sa klasičnim simptomom da brzo izgubi snagu, posle samo nekoliko anlasovanja. Prljave kleme sam odmah primetio. U jako lošem stanju su bile, veoma oksidisane. Nije ni čudo što i dobar akumulator sa takvom prljavštinom pokazuje znake slabosti, naročito na ovim minus temperaturama!!!
Dakle, evo argumenata:



Da li je bilo teško da se to očisti, da ne bude neprijatnih iznenađenja...? Očigledno jeste. A trebalo je toj "operaciji" posvetiti samo 5-10 minuta. Rezultati bi bili odmah vidljivi.
A sve to bi ovako trebalo da izgleda:

K'o iz fabrike!!!
Ima nešto "zanimljivo" na obe ove kleme.
???
Nije to zanimljivo, to je opasno da je još malo potrajalo.
???
Pa, na oba stubića, naročito na minus (žuti prsten), se vide kanali koji su nastali zbog topljenja olova. Što bi rekli stari majstori, vide se "risevi".
Zbog velikog zagrevanja prilikom startovanja (struja 200-300 ampera) malo olova se istopilo i napravilo kanaliće. Ovo je u pitanju benzinac, nije baš jako velika struja. Mada i oni po velikoj hladnoći povuku u veoma kratkom trenutku i do 400-500 ampera. Doduše, u pitanju su milisekunde. Normalna startna struja prosečnog benzinca je do (i oko) 200A. Sve preko toga daje znak da je anlaser u kvaru, npr.
Pitanje: šta da je ovo akumulator nekog dizelaša? Ti stubići bi odavno bili istopljeni. Ili tu negde...
Koliko je bitno držati stubiće čistim isto tako je važno i kleme koje odvode struju sa akumulatora da budu bez prljavštine i masnoće. Potrebno je da oba uslova budu zadovoljena da bi sistem stubići-kleme bio potpuno funkcionalan i da bi akumulator dao svoj pun potencijal snage kada se to od njega u lošim vremenskim uslovima iziskuje.
Naravno, kućište akumulatora MORA da bude suvo, potpuno. A zbog parazitnih-puzajućih struja koje mogu da isprazne akumulator "na kvarno". Mala struja teče između klema i veoma lagano prazni akumulator a da vlasnik to i ne zna. Posle nekog vremena sledi iznenađenje. Neprijatno.
Još gore od toga je da se to desi leti kada se motor lako startuje. Akumulator je stalno u poluispražnjenom stanju. Idealni uslovi za nepovratnu sulfatizaciju ploča u akumulatoru.
I njegov put bez povratka-u reciklažu.
Držite kleme čisto. Imaćete manje glavobolje.
P.S. Akumulator koji je tema ovog teksta je veoma oštećen zbog neispravnog anlasera. Ploče su kao "švajcarski sir" zbog povlačenja prevelike struje koja nije predviđena za snagu ovog akumulatora. Da li su u pitanju četkice, ležajevi... To će tek da se vidi.
Vlasnik još "nije obavešten" o stanju istog.