Ovo čudo tehnike koje mi je stiglo na sam dan Nove godine je bio izazov. U principu, ne pokušavam nešto mnogo da se zamajavam akumulatorima koji su stariji od 5 godina. Pa još iz dizel vozila.
Mala digresija...
Veoma sam pedantan i vodim evidenciju svih popravki akumulatora u poslednjih 4 godine: napon, gustina, startna struja u trenutku dolaska i u trenutku odlaska akumulatora. Ali, nikad nisam vodio računa o kom vozilu je reč, dizel ili benzin. Međutim, mogu da budem siguran da je problem UVEK (ili u 90% slučajeva) sa dizelašima. Oni UVEK imaju problem. Pa ako se uzme u obzir nemar vozača, problem dolazi sam po sebi. Ali, to je posebna tema.
Dakle, na svu muku akumulatora koji je star 14 godina došlo je i to što je iz dizela. Stari "bendža", 320 dizel, 1900 kubika. Dobrog izgleda. Kao cura. Ali, izgled vara.
Da bih potkrepio koliko neki vlasnici NEMAJU POJMA O SVOM VOZILU, dodaću i to da dotični vlasnik nije znao gde mu se nalazi akumulator. Nikako. Predlagao mi jer da dignemo klupu zadnjeg sedišta. Gledao sam ga, onako, sažaljivo, i čekao da završi svoj monolog. Pa sam mu rekao da je akumulator u prtljažniku, iznad zadnjeg desnog točka. Malo se nećkao, ali je prihvatio moju ponudu.
Na njegovo iznenađenje i radost, akumulatior je bio baš tu gde sam rekao! Primio sam čestitke... Da nije smešno bilo bi tužno.
Akumulator je stavljen u fabrici. I to je bilo sve za 14 godina. Rekord. Neverovatno. Iako sam video na njemu originalnu nalepnicu, ipak sam pomislio da je zamenjen u ovlaštenom servisu za sve godine od kada su kola proizvedena.
Nakon što sam ga izvadio (bilo je izuzeteno teško, prvo što je nepristupačno, a drugo što su se kleme i stubići skoro sjedinili, a što se može videti po metalnim opiljcima koji se nalaze oko minus kleme, koristio sam čak i papagaj klješta da bih razmrdao taj spoj), i video godište prizvodnje, nisam mogao da verujem. Pa sam pitao vlasnika koje je godište vozilo. Još jedan šok!!! Akumulator je star koliko i kola.
Četrnaest godina.
Za Riplija.
Nastupili su dani praznika... Vlasnik je dobio drugi zamenski akumulator od mene tako da nisam morao da žurim sa popravkom.
Nakon višednevnog laganog maltretiranja konstantnom visokofrekventnom strujom pojavili su se znaci oporavka. Mali. Ali je bilo ipak bolje.
Još nešto. Za sve godine dok je akumulator radio ni u jednoj ćeliji se nije izgubila voda. Dobro, bilo je ispod donjeg nivoa ali ploče nisu bile suve. Pri merenju gustine elektrolita su bili primetni znaci korozije ploča, ali ne veliki. U krajnjim ćelijama je bio smeđ elektrolit. A ne bio posle 14 godina!
Akumulator sam držao u toplom tokom punjenja. Tu ne mislim na neku toplu prostoriju već na vruću vodu u kojoj se nalazio potopljen skoro do vrha. Digao sam temperaturu elektrolita na skoro 30 stepeni. Taj "trik" odavno primenjujem, naročito zimi. Hemijske reakcije se odvijaju brže na povišenoj temperaturi (endotermne reakcije).
Prvi test nakon nekoliko dana i spuštanja temperature je bio dobar ali nedovoljan za onu "naftaricu". Za nekog benzinca bio bi i više nego dobar akumulator. Usledilo je višednevno "bombardovanje" konstantnom strujom. U toploj kupki.
Stvar kod ovako starih i zapuštenih akumulatora je u dugotrajnom i laganom procesu. Ko hoće na brzinu da nešto postigne-neće moći.
Vlasnik je posle nedelju dana zvao da pita da li ima pomaka, dobio je odgovor da će biti "nešto". A što je to "nešto" trebalo da bude, ni sam nisam znao.
Dođe trenutak kada moje znanje (kao prvo) i moja oprema (kao druga) nemaju šta više"da kažu".
Tako je i bilo. Oporavak je došao do nekog konačnog nivoa. Kod ovog akumulatora je bila mnogo kritičnija korozija (mada nije bilo tako strašno kao što sam očekivao) nego sulfatizacija. Naravno , u pločama (ne na pločama!!!) su se formirali kristali olovo sulfata trećeg reda. To je kraj, zadnja faza kada su kristali tako veliki da ih je nemoguće razbiti. Oni su odavno prešli iz amorfnog u kristalno stanje.
Spremao sam se da pozovem vlasnika da preuzme akumulator. Bio je bolji, mnogo, ali nisam hteo da garantujem za njega. Obzirom da su još uvek trajale velike hladnoće bilo je teško zamisliti da će akumulator izdržati još tih nekoliko dana.
Da...
Tog dana kad sam hteo da ga ugradim u "bendžu", došao mi je kolega, onaj koji je nekad STVARNO regenerisao akumulatore, dugo vremena, to mu je BIO POSAO. Doduše, nije iz mog grada. Ali je došao u goste i doneo mi je to "nešto".
Uz njegovu molbu i moje obećanje da ne govorim o "tome". Zbog njega, njegovog posla.
Posle još dva dana tretmana, originalni akumulator star 14 godina je ugrađen u vozilo.
Pre toga je urađen test, struja je bila nekih 420 ampera.
Sa mojim tretmanom je bila 300 ampera.
Prvo paljenje, odgovor vlasnika je bio "kada vratim malo film nazad, pali kao i kad sam kupio vozilo, to je bilo pre tri godine".
Vlasnik prezadovoljan. Mnogo novca je ušteđeno.
Ja-još uvek ne verujem. Priznajem, bez mog druga ne bih ništa uradio. Nije bitan ni novac, ništa,bitna ja lična satisfakcija.
Hvala tom momku koji mi je izašao u susret i dao mi "čarobni štapić". Ako tako nešto uopšte postoji u ovom poslu. Iskreno, NISAM VEROVAO U TO "NEŠTO". Povlačim reč, izvinjavam se.
On stalno čita moj blog.
Javiće se sigurno.
Još jedna uspešna popravka.
Već sam je zaboravio.
Idemo dalje.
P.S. Odlična tema za razmišljanje:
zašto su prvougradni akumulatori toliko dugotrajniji od onih koji se naknadno stave u vozilo? Ja imam nekoliko objašnjenja, neka su proistekla iz dugogodišnje prakse a neka su na naučnoj osnovi. Tu ne mislim samo na ovaj gornji primer, imao sam ih u praksi mnogo. Skoro mi je bio punto sa akumulatorom starim 10 godina. Dobro, taj je bio u kratkom spoju. Ali je ipak trajao više od 4-5 godina koliko je prosek za veliku većinu vozila (kod nas).
----------------------------
U današnje vreme elektronike, interneta, kompjutera, lako dostupnih informacija, neznanje je stvar ličnog izbora.
Svako iskustvo, dobro ili loše, nosi svoju pouku.
Paulo Koeljo.
Mala digresija...
Veoma sam pedantan i vodim evidenciju svih popravki akumulatora u poslednjih 4 godine: napon, gustina, startna struja u trenutku dolaska i u trenutku odlaska akumulatora. Ali, nikad nisam vodio računa o kom vozilu je reč, dizel ili benzin. Međutim, mogu da budem siguran da je problem UVEK (ili u 90% slučajeva) sa dizelašima. Oni UVEK imaju problem. Pa ako se uzme u obzir nemar vozača, problem dolazi sam po sebi. Ali, to je posebna tema.
Dakle, na svu muku akumulatora koji je star 14 godina došlo je i to što je iz dizela. Stari "bendža", 320 dizel, 1900 kubika. Dobrog izgleda. Kao cura. Ali, izgled vara.
Da bih potkrepio koliko neki vlasnici NEMAJU POJMA O SVOM VOZILU, dodaću i to da dotični vlasnik nije znao gde mu se nalazi akumulator. Nikako. Predlagao mi jer da dignemo klupu zadnjeg sedišta. Gledao sam ga, onako, sažaljivo, i čekao da završi svoj monolog. Pa sam mu rekao da je akumulator u prtljažniku, iznad zadnjeg desnog točka. Malo se nećkao, ali je prihvatio moju ponudu.
Na njegovo iznenađenje i radost, akumulatior je bio baš tu gde sam rekao! Primio sam čestitke... Da nije smešno bilo bi tužno.
Akumulator je stavljen u fabrici. I to je bilo sve za 14 godina. Rekord. Neverovatno. Iako sam video na njemu originalnu nalepnicu, ipak sam pomislio da je zamenjen u ovlaštenom servisu za sve godine od kada su kola proizvedena.
Nakon što sam ga izvadio (bilo je izuzeteno teško, prvo što je nepristupačno, a drugo što su se kleme i stubići skoro sjedinili, a što se može videti po metalnim opiljcima koji se nalaze oko minus kleme, koristio sam čak i papagaj klješta da bih razmrdao taj spoj), i video godište prizvodnje, nisam mogao da verujem. Pa sam pitao vlasnika koje je godište vozilo. Još jedan šok!!! Akumulator je star koliko i kola.
Četrnaest godina.
Za Riplija.
Nastupili su dani praznika... Vlasnik je dobio drugi zamenski akumulator od mene tako da nisam morao da žurim sa popravkom.
Nakon višednevnog laganog maltretiranja konstantnom visokofrekventnom strujom pojavili su se znaci oporavka. Mali. Ali je bilo ipak bolje.
Još nešto. Za sve godine dok je akumulator radio ni u jednoj ćeliji se nije izgubila voda. Dobro, bilo je ispod donjeg nivoa ali ploče nisu bile suve. Pri merenju gustine elektrolita su bili primetni znaci korozije ploča, ali ne veliki. U krajnjim ćelijama je bio smeđ elektrolit. A ne bio posle 14 godina!
Akumulator sam držao u toplom tokom punjenja. Tu ne mislim na neku toplu prostoriju već na vruću vodu u kojoj se nalazio potopljen skoro do vrha. Digao sam temperaturu elektrolita na skoro 30 stepeni. Taj "trik" odavno primenjujem, naročito zimi. Hemijske reakcije se odvijaju brže na povišenoj temperaturi (endotermne reakcije).
Prvi test nakon nekoliko dana i spuštanja temperature je bio dobar ali nedovoljan za onu "naftaricu". Za nekog benzinca bio bi i više nego dobar akumulator. Usledilo je višednevno "bombardovanje" konstantnom strujom. U toploj kupki.
Stvar kod ovako starih i zapuštenih akumulatora je u dugotrajnom i laganom procesu. Ko hoće na brzinu da nešto postigne-neće moći.
Vlasnik je posle nedelju dana zvao da pita da li ima pomaka, dobio je odgovor da će biti "nešto". A što je to "nešto" trebalo da bude, ni sam nisam znao.
Dođe trenutak kada moje znanje (kao prvo) i moja oprema (kao druga) nemaju šta više"da kažu".
Tako je i bilo. Oporavak je došao do nekog konačnog nivoa. Kod ovog akumulatora je bila mnogo kritičnija korozija (mada nije bilo tako strašno kao što sam očekivao) nego sulfatizacija. Naravno , u pločama (ne na pločama!!!) su se formirali kristali olovo sulfata trećeg reda. To je kraj, zadnja faza kada su kristali tako veliki da ih je nemoguće razbiti. Oni su odavno prešli iz amorfnog u kristalno stanje.
Spremao sam se da pozovem vlasnika da preuzme akumulator. Bio je bolji, mnogo, ali nisam hteo da garantujem za njega. Obzirom da su još uvek trajale velike hladnoće bilo je teško zamisliti da će akumulator izdržati još tih nekoliko dana.
Da...
Tog dana kad sam hteo da ga ugradim u "bendžu", došao mi je kolega, onaj koji je nekad STVARNO regenerisao akumulatore, dugo vremena, to mu je BIO POSAO. Doduše, nije iz mog grada. Ali je došao u goste i doneo mi je to "nešto".
Uz njegovu molbu i moje obećanje da ne govorim o "tome". Zbog njega, njegovog posla.
Posle još dva dana tretmana, originalni akumulator star 14 godina je ugrađen u vozilo.
Pre toga je urađen test, struja je bila nekih 420 ampera.
Sa mojim tretmanom je bila 300 ampera.
Prvo paljenje, odgovor vlasnika je bio "kada vratim malo film nazad, pali kao i kad sam kupio vozilo, to je bilo pre tri godine".
Vlasnik prezadovoljan. Mnogo novca je ušteđeno.
Ja-još uvek ne verujem. Priznajem, bez mog druga ne bih ništa uradio. Nije bitan ni novac, ništa,bitna ja lična satisfakcija.
Hvala tom momku koji mi je izašao u susret i dao mi "čarobni štapić". Ako tako nešto uopšte postoji u ovom poslu. Iskreno, NISAM VEROVAO U TO "NEŠTO". Povlačim reč, izvinjavam se.
On stalno čita moj blog.
Javiće se sigurno.
Još jedna uspešna popravka.
Već sam je zaboravio.
Idemo dalje.
P.S. Odlična tema za razmišljanje:
zašto su prvougradni akumulatori toliko dugotrajniji od onih koji se naknadno stave u vozilo? Ja imam nekoliko objašnjenja, neka su proistekla iz dugogodišnje prakse a neka su na naučnoj osnovi. Tu ne mislim samo na ovaj gornji primer, imao sam ih u praksi mnogo. Skoro mi je bio punto sa akumulatorom starim 10 godina. Dobro, taj je bio u kratkom spoju. Ali je ipak trajao više od 4-5 godina koliko je prosek za veliku većinu vozila (kod nas).
----------------------------
U današnje vreme elektronike, interneta, kompjutera, lako dostupnih informacija, neznanje je stvar ličnog izbora.
Svako iskustvo, dobro ili loše, nosi svoju pouku.
Paulo Koeljo.
Dakle, nema objašnjenja magije :-(
ОдговориИзбришиsvaka ti cast :) i dalje napredujes u svom poslu sto je i normalno u danasnje vreme.sve pohvale,redovno pratim tvoj blog...Srecni Praznici :)
ОдговориИзбришиŽiv bio Miloše!!! Hvala ti što si i dalje uz moj blog. Tu sam i dalje da pomažem običnom narodu. Svako dobro ti želim!!!
ОдговориИзбришиNema "magije". U ovom poslu ne postoji tako nešto. Samo čista, prirodna nauka. Nekada se izvori informacija ne otkrivaju. Zbog sigurnosti samih onih koji su ih dali.
ОдговориИзбришиTehnologija napreduje,kolega,znas i sam.Hvala na komplimentu i drago mi je da sam te razuverio.Zovem te ovih dana...Pozz
ОдговориИзбришиJoš jednom VELIKO hvala. 'Ajde pa zovi da se čujemo. Ne daj se!!!
ОдговориИзбришиJedan od 2 bitna razloga zašto prvougradni accu duže traju je ispravno vozilo!!! A drugi, po značaju i bitniji, većina novih vozila se više vozi, na duže relacije, a i održava u ovlašćenim servisima sa češćim obavenim pregledima!
ОдговориИзбришиOno što ne treba takođe zaboraviti, proizvođač naručuje komponente za vozila po utvrđenim specifikacijama i just in time, te time proizvođač komponenti ne može da fušari, a komponente u magacinu ne stoje dugo!
Mišo,
ОдговориИзбришиDobar dan! Evo mene sa jednim pitanjem, na koje verovatno mogu i sam da odgovorim, ali rekoh da se konsultujem!
Vozilo: Vectra C 1,8 benz, vrlo malo se koristi
Akumulator: Varta silver 74Ah, 750A, godinu i po star
Punjač: glupi Auto tec 5A
Situacija: Akumulator dopunjem početkom decembra i posle 24h pokazivao je na sobnoj temp 12,58V. Montiran u vozilo i odmah prešao 200 km. Pravljene neke manje relacije u međuvremenu. Juče ujutru izmeren napon 12,29V na -2, i stavljen na punjenje. Punio se 10 sati sa 2 sata pauze. Punjač je prvo sat vremena pokazivao 3,5 A, posle se spustio na 2,5 i napon je polako rastao od 13,10 do 14,11V posle 8,5 sati. Kada je pokazao 14,11V, struja je bila mislim manja ili oko 1A. I ostavih ja tako accu na punjaču misleći da ne može više od 14,4V jer je tu ograničen. ALi šok, posle sat i po napon 14,76V i tada otkačinjem punjač. Jutros, posle deset sati stajanja na sobnoj temperaturi napon na accu 12,90V. Pitanja:
1) Da li možemo da pretpostavimo matricu punjenja ovog punjača i na kom naponu završava punjenje?!
2) Da nisam prepunio accu s obzirom da je Ca Ca i da su čepovi zapušeni?!
Hvala!
Nikola
Obzirom da imam mnogo posla i da dobijam mnogo pitanja (svih vrsta), odgovoriću najkraće...
ОдговориИзбришиAkumulator koji stoji u tom vozilu je bar za 20% veći nego što bi trebalo, ako ne i više. Te snage se stavljau u dizel vozila iznad 2000 kubika. Pošto se vrlo malo koristi, sulfatizacija je neminovna(ako se ne održava). Ne znam karakteristiku punjenja tog punača( kako bih i znao?), a obzirom da kažeš da je "glupi", shodno tome je i kvalitet punjenja. To se vidi po tome da nema nikakvu regulaciju niti mogućnost biranja krajnjeg napona. Nisi prepunio akumulator, naprotiv dobro je što je dopunjen malo većim naponom(za moj ukus i to je malo), kalcijumski akumulatori inače traže i podnose veći napon punjenja.
Mišo,
ОдговориИзбришиHvala na odgovoru!
Nikola
Postovani Mišo,
ОдговориИзбришиako nije problem da li bi mogao da me uputiš na pravi put vezano za taj čarobni štapić, posto cele noci lupam glavu i ne mogu da spavam.
Kako si sam više puta napomenuo da je korozija pozitivne rešetke neminovan i nepovratan proces, a ovaj akumulator prema tvojoj dijagnozi pati od kororije u krajnjim celijama, da li to znaći da si našao način da i to privremeno rešiš ili je ipak stvar u nečem drugom.
Da li je regeneracija ovakvog akumulatora izvedena električnim putem (regeneratorima koji koriste napone i struje različitih oblika, vrednosti ili sta vec) ili hemijskim putem (dodavanjem "čarobnih napitaka" ili ispiranjem srestvima za čišćenje ploča)?
Zadnje pitanje je mozda i bitnije od samog tajnog postupka, a to je trajanje ovako regenerisanog akumulatora?
Nemoj me pogrešno shvatiti, da mislim, da li ovaj akumulator može izdržati još 14 godina, nego da li je oporavak sa 300A na 420A samo privremeno ili ce ipak trajati neko vreme...
Veliki pozdrav
Nema potrebe da lupaš glavu i da razmišljaš. Ja svoj izvor informacija ne otkrivam. Prvo zbog njega i njegovog posla. Ipak ovaj blog čitaju razni ljudi kojima je posao oko akumulatora i baterija (mislim na profesiju, ne na amatersko bavljenje istim), a među njima ima i onih koji bi mogli da budu "neprijateljski" nastrojeni prema čoveku koji mi je izašao u susret i do neba pomogao. Naravno, saradnja je tek počela. Idemo dalje!!!
ОдговориИзбришиTačno je da je korozija nezaustavljiv proces, kao i svaka rđa. Ili kvaran zub. Još u fabrici se u ploče dodaju inhibitori korozije. Međutim, korozija je neminovan proces. Naravno, ona može da bude skoro nemerljiva ako se prema akumulatoru postupa kako treba. Pa zato olovni akumulatori traju po 15-20 godina, pa i više, npr. u telefonskim centralama. Doduše, to su antimonske ploče.
Ovaj akumulator je prvo tretiran elektronski, međutim to je bilo nedovoljno. Ipak mislim da bi bez većih problema i tako tretiran prošao ostatak zime, međutim, posle tog elektronskog višednevnog tretmana, usledilo je tretiranje onim što mi je doneo prijatelj. Ni to nije bilo baš odmah, prošlo je još dva ciklusa kompletnog punjenja i pražnjenja jer tako zahteva proces, i tek onda sam dobio struju veću od 400A.
Da li je ovaj oporavak samo trenutan?
Mogu sa 99% sigurnosti da tvrdim da nije,biće taj akumulator bar još 1-2 godine spreman za rad. A to mogu da tvrdim i da stojim iza toga jer mi je prijatelj rekao da je svom stricu uradio regeneraciju akumulatora sa traktora (koji se inače sezonski koristi) i da je tek posle tri godine došao da ga ponovo dopuni. U međuvremenu NIKAD nije vršeno dopunjavanje akumulatora sem pomoću alternatora. Ni je nisam verovao, ali tako jeste. I još tako nekoliko desetina primera mi je ispričao iz svoje prakse.
A da ne bi mozgao o čemu je reč, reći ću ti da to "nešto" nikako nije dostupno običnom čoveku. I da se do toga veoma teško dolazi. I da je VEOMA skupo. I da je daleko od naše zemlje.
A ja ću, jednom kada vreme bude došlo za to, sigurno objaviti o čemu se radi.
Za sada, neću "sam sebi da skačem u grlo i da sečem granu na kojoj sedim".
Takođe veliki pozdrav.
P.S.
Znaš, sve to što imam od tehnike, elektronike i hemikalija NE VREDI NIŠTA. Najveće bogatstvo je ovo u mojoj glavi. Logično. Zato, prvo bi trebalo pročitati hiljade stranica stručne i naučne literature, pokušati da se popravi nekoliko stotina akumulatora pa tek doći na ovaj nivo gde sam sada. Očigledno da ni meni nije dato sve i odmah. I ja sam morao da sve ovo zaslužim. Kao prvo da upoznam ( na njegovu inicijativu) svog prijatelja. Pa da razmenimo mnogo pisama i reči. Pa tek onda da dođem do te suštine.
Očigledno da sam sazreo za sledeći korak u ovom poslu.
Tako je u životu.
da, čuvajte "tajne" i znanje, bar ono koje vam donosi dobit
ОдговориИзбришиpa ni Coca Cola do dan danas nije objavila niti je poznata formula tog famoznog pića...zar ne
Postovani Mišo,
ОдговориИзбришиhvala ti na ovako iscrpnim odgovorima.
Nisam ja ni tražio da mi otkriješ tajnu, vec samo da me uveriš da se i akumulator koji je odradio svoje i koji je spreman za rashod može vratiti iz mrtvih, bar na neko vreme.
Inace ja koristim profesionalni regenerator Energic Replus kupljen u TVH za nesto vise od 20k jura, koji nije ni toliko loš, ali nije ni svemoguć.
Još jednom se zahvaljujem na brzom i iscrpnom odgovoru.
PS Ako ikada saznate krajnji datum upotrebe dotičnog akumulatora, bilo bi lepo da podelite to sa svima nama na ovom blogu, jer je dati akumulator pravo svetsko čudo!
Verovatno ću biti upoznat sa trajanjem gore pomenutog akumulatora jer je u vozilu čoveka koji je kolega moje supruge i rade u susednim kancelarijama. I mene zanima koliko će da traje. Pa ako i izdrži bar još jednu godinu, i to je ogroman uspeh!!! Da je bar nekoliko puta dopunjen za 14 godina... Pa trajao bi još pet,moja procena.
ОдговориИзбришиNego, moram da primetim da je cena tog regeneratora bolesno velika. Za te pare ljudi naprave kompletnu kuću. Da sam ja uložio toliko novca u opremu, do sada bih popravljao akumulatore u pola države. I sa ovim uređajima koje imam ja činim čuda sa akumulatorima. Čitajući nebrojene stranice naučne literature (učio sam i iz knjige najvećeg naučnika na svetu u oblasti olovnih akumulatora), ukapirao sam da sama elektronika NE MOŽE da pomogne do maksimuma u oporavku akumulatora (sulfati trećeg reda su praktično nerastvorljivi jer se nalaze duboko u olovnim pločama). Jer se opet sve svodi na koroziju kod koje nema pomoći. Naravno, i kod starih i istrošenih akumulatora kod kojih su uništene ploče (taksi vozila gradski autobusi...). Tu ne pomaže bukvalno ništa. Ali, to je tema o kojoj sam već odavno pisao.
Izgleda da vi imate neku preduzeće za popravak akumulatora, bar ja tako razumem. Jer, iz amaterskih razloga se ne kupuje uređaj koji košta 20 hiljada evra.
Radim za firmu kojoj je primarna delatnost odrzavanje industrijske elektronike (u 90% slucajeva elektricnih viljuskara). Kako je poslednji tender zahtevao i odrzavanje trakcionih akumulatora, firma je odlucila da prosiri sveru delovanja i nabavi doticni regenerator.
ОдговориИзбришиOtvaranje biznisa sa regeneracijom trakcionih baterija je jos uvek u razradi. Postignuti rezultati su stvaro dobri, jer se radi o starim dobrim antimonskim akumulatorima sa debelim olovnim plocama i modularnim celijama sa klasicnim cepovima za dolivanje vode. Regenerator uspesno i brzo (max 48h) razbija povrsinsku sulfatizaciju, povecava kapacitet i smanjuje unutrasnju otpornost. Ali ni on ne moze da razbije dubinsku sulfatizaciju ili resi koroziju pozitivne resetke. Iako bi mogao da regenerise i starterske akumulatore, nije ekonomicno koristiti ovakav regenerator za akumulatore koji novi kostaju xx jura. Jos jedna stvar gde nisu postignuti ocekivano dobri rezultati su stacionarne AGM baterije. Imam teoriju zasto su rezltati regeneracije slabi, ali je previse siroka za objasnjenje i zahteva poznavanje najsitnijih detalja o procesima i hemijskim reakcijama u ovim akumulatorima.
Ja sam detaljno proucio (citaj hakovao posto to nigde ne pise) kako radi ovaj regenerator i kakvim to strujnim impulsima regenerise bateriju. Ako nekog interesuje mogu napisati i nesto o tome. Zato me je zainteresovala tvoja prica o cudesnom stapicu koja privremeno resava nesto sto ni ovako skup regenerator ne moze.
Pozdrav
Mladen
Sad vidim odakle pare za taj uređaj koji košta kao omanja kuća. Ipak je to investicija za firmu a ne za običnog čoveka. Međutim, znam i drugačije slučajeve... Da smo se ranije upoznali, bar na ovaj način, mogao sam tvojoj firmi da pokažem bar 2-3 bolja (a mnogo jeftinija) rešenja za desulfatizaciju i oporavak akumulatora. Ja sam toliko dugo i "duboko" u ovom poslu da skoro nema uređaja za koji ne znam da STVARNO I PROVERENO oporavlja olovne akumulatore. Pa čak i AGM (startne ili stacionarne), one koji taj vaš uređaj ne može. Da sam tamo kod vas zaposlen verovatno bih bio šef servisa za akumulatore :) Godine su učinile da za mene (skoro) nema nepoznanica kod olovnih akumulatora. Povrh svega, oni su samo jedan deo kojim se bavim, radim i servis i ujednačavanje litijumskih akumulatora za razne namene, na primer. Ali, dosta sam se hvalio, treba nešto da se radi...
ОдговориИзбришиAGM akumulatori su koliko dobri, toliko imaju i loših strana. Oni imaju sasvim drugi način rada od klasičnih, ako si ih proučavao znaš da rade na principu rekombinacije gasova. I da, u principu, uvek rade u nedovoljno napunjenom stanju jer se smeju puniti do nekih 14,7V (tu nedge). Klasični akumulatori su bolji za regeneraciju jer se mogu maltretirati velikim napon što je odlično za desulfatizaciju. Dok AGM to ni slučajno ne trpe! Tu je jedan od problema što su problematični za oporavak. Međutim, i tu ima leka, kao što rekoh. A da je moguć njihov popravak, potvrđuju nebrojeni oporavljeni akumulatori iz UPS napajanja. A to su ili AGM ili gel. Treći tip se ne koristi. Bar ne u kućnim varijantama....
P.S. Za taj regenerator možemo da razmenimo privatna pisma, da bih video šta to čudo od tehnike radi. Mada mislim da nema tu neke velike mudrolije. Samo je kod njega to dovedeno do savršenstva, mislim na elektroniku.
Svako dobro!
Miša.
Nov sam na blogu,procitao sam dosta zanimljivih stvari na vasem blogu.Svaka cas na izlaganjima.Interesuje me posto vidim da spominjete neki "carobni stapic" sto se stavlja u akumulatore ,dali je stvarno uspesno deluje i gde bih mogao da ga nabavim? Pozdrav Nikola
ОдговориИзбришиZahvaljujem na vašim pohvalama za moj rad i trud.
ОдговориИзбришиNa "čarobni štapić" zaboravite.
JEDINI I NAJBOLJI čarobni štapić za svaki akumulator je REDOVNO, ISPRAVNO I PRAVOVREMENO održavanje.
Od toga nema druge istine. Ako vam bilo šta drugo kažu, znajte da lažu i da nemaju pojma.
поштовање Мишо све похвале дуго те пратим, заиста ми пуно значе твој исавети...да напоменем да и ја имам ауто са фабричким акумулатором који је направљен маја 2007 и који није до пре два месеца никада пражњен нити скидан са возила или откачињан са клема, ауто се јако, јако ретко вози...први пут је рег септембра 2008...ништа необично, има довољно електролита и надам се да ће потрајати још три четири године, а онда опет купујем оригинални произвођачев акумулатор
ОдговориИзбришино ниси много писао о пуњачима, имам опцију да купим форекс који си хвалио али он је 7 ампера тежак 3кг, није онај од 12 јер ми је тај прескуп и прејак, а мој акумулатор је 46ампер сати само или за исти новац шведски цтек миксс 5.0 са опцијом десулфатизације односно рекондиционирања, иста је цена, пуни у 8 фаза, има само 5 ампера, а швеђане сви хвале, само ми не улива поверење да ће трајати дуго иако бих га користио пар пута годишње
још једно питање, да ли вреди купити стаклени дхц бометар са толеранцијом 0,005 грама по цм кубном, то је једини који се код нашег увозника може купити, није скуп али ако не врши посао савршено добро, онда ми таква ствар не треба
пуно поздрава и све најбоље, Милан
Taj će akumulator, koji se retko koristi, iznenada otići u kratak spoj zbog sulfatizacije. Ako nije do sad, onda će ubrzo. Jer je sulfatizacija-ZAPOSTAVLJANJE I NEREDOVNO ODRŽAVANJE AKUMULATORA. To je cela suština i mudrost u priči o famoznoj bolasti zvana-sulfatizacija. To se odnosi i na akumulatore koji se ne koriste. Ali, to sam već toliko puta "sažvakao" da neću više jer je i meni muka. Svaki dan to gledam, pa sad opet...
ОдговориИзбришиO punjačim sam pisao, jesam. Evo ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/04/pet-odlicnih-vrhunskih-punjaca.html
Kao i ovde:
http://car-battery-charger-review.toptenreviews.com/
Očigledno da sam i tome posvetio nekoliko tekstova. Pa neka svako odluči prema svojim potrebama i dubini džepa. A nisam nikog reklamirao i posebno hvalio jer me niko ne plaća za to. I tako će u buduće da bude. To važi i za akumulatore. Ponavljam, ja sam u celoj ovoj priči nezavisna institucija. Razlozi zašto nekog ili nešto ne raklamiram su mnogobrojin, kako subjektivni tako i objektivni. Takvim svojim stavom skidam bilo koju odgovornost sa sebe u slučaju nečijeg odabira kako punjača tako i akumulatora.
Od ovog ne može jasnije.
Što se tiče tog bometra slobodno uzmi. Ja njega koristim već 4-5 godina, naravno, u međuvremenu sam jedan "izraubovao", pukla je guma na vrhu za usisavanje elektrolita. A ne pukla posle hiljada akumulatora!!! Naravno, imam još 2 u rezervi. Odlina stvar kod tog bometra je što ima termometar za merenje temperature elektrolita, a time se vrši i kompenzacija koja je naročito bitna kad je ekstremno topao ili hladan akumulator.
P.S. DOBAR punjač akumulator NE MOŽE da bude jeftin. Bar ne onaj koji je potpuno automatizovan.
Hvala Mišo na potpunom i sažetom odgovoru
ОдговориИзбришиuzeću bometar sigurno, drago mi je da je kvalitetan i funkcionalan, odnosno tačan i precizan
akumulator na mom autu je rekao bih u savršenom stanju, nisam ga vozio dva meseca pali bez problema, do sada je prešao 40.000km i svakako ću kupiti originalan sa znakom proizvoođača u ovlašćenom servisu, nadam se da će i on potrajati jednako dugo, 30% je skuplji od varte i oko 40% od bosch-a
moj otac je u jugu 55 ubacio renault delphi akumulator, originalan i nisam siguran ali mislim da je sa kraja 2003, pošto sam bio mali ne sećam se tačno kada je uzet ali znam da je sigurno od 2008 kad sam ja počeo da vozim juga, još uvek radi bez problema i ima 65Ah, ima ono zeleno oko i nema čepove, eto zanimljivo za razmišljanje kako može toliko da traje, mada i on nije prešao više od 30.000km
kupiću ctek, svi ga hvale i može da puni AGM akumulatore budućnosti, pa ako bude bilo sreće da kupim za jedno 7 godina novi auto od prvog dana da ga održavam po preporukama, tada će vrv svi biti AGM
post scriptum: ja bih uzeo bometar umesto voltmetra koji mi je preskup, ne želim neki nekvalitetni kineski voltmetar, pa se pitam da li si pisao negde o tome, da li mogu da supstituišem voltmetar bometrom, znam za onu skalu pretvaranja i ne znam kako da merim, pre ili posle punjenja, pre stratovanja ili kada je motor vruć i slično jer bometar košta 400dinara, a dobar voltmetar vrv 50evra što mi je previše jer sam hobista
Postovanje g.Miso sta mislite o ovom punjacu za odrzavanje aku.
Избришиhttp://m.made-in-china.com/product-609041415/12V-LeadAcid-Battery-Charger-A5015R.html?nocache=1448360512693&noHF=0&device=android&isForeign=false
A šta da mislim kad ama baš nikakav podatak nema da se nađe na sajtu?! Ni struja punjenja , ni gornji napon isključenja, ni da li ima funkciju, kako ti kažeš, "održavanja".
ОдговориИзбришиIz svega toga mogu da zaključim da je taj punjač samo jedan u nizu onih koji su "pametni". Šta god to značilo.
Obzirom da pominješ održavanje akumulatora, to znači da ti treba punjač koji će biti priključen mesecima a da ne prepuni ili dovede do bilo kakvog uništenja. To su relativno specifični punjači koji imaju samo tu namenu. I koriste se za akumulatore koji služe u sezonskim vozilima :traktori, motocikli, kombajni, čamci...
A osnovna namena tih punjača je da ne dozvole sulfatizaciju na pločama, već da napon UVEK bude u rasponu 13,5-13,8V.
Ako ti takav punjač za održavanje treba, javi mi se na meil pa ćem se dogovoriti pošto ih ja već dugo pravim.
поздрав Мишо, ево да се јавим, купио сам Цтек из немачке сам поручио, 5 ампера и одмах урадио тзв. десулфатизацију или рекондиционирање, то је било још у јуну месецу ако се не варам, можда и почетком јула и од тада сам прешао преко 1000км, акумуалтор је и даље пун, немам проблема, а тих 1000км сам направио у неколико дужих вожњи па две недеље нисам возио, па опет и тако, само у два дана 500км....мислим да је мој акумулатор здрав на основу тога јер после дугог стајања он и даље пали без проблема, задржава напон и снагу и надам се да ме неће издати у скорије време, писао сам горе изнад колико је стар и остале референце...рекао си да ће ме издати изненада без упозорења, надам се искрено да неће још неких пет година, а после ми више ни не треба хехехе...сада ћу ипак врв да га извадим из аута и оставим први пут да презими у кући, ауто нећу возити, возићу југа, а пре тога ћу му одрадити још једно пуњење и рекондиционирање пред зиму и како ти кажеш, оловне акумулаторе складиштити потпуно напуњене...јесам ли у праву и имаш ли неки савет и сугестију и занима ме исто где си писао о АГМ акумулаторима, прочитао сам да су то акумулатори будућности, а мој Цтек има опцију да и њих пуни, ако ме изда овај фабрички да узмем уместо оригиналног у овлашћеном сервису, један АГМ чији је проццењени радни век ако се не варам и 10година, а не да се малтретирам на сваке две године да мењам акумулатор...хвала Милан
ОдговориИзбришиHvala na odgovoru.
ОдговориИзбришиStruja punjenja 3.3 A napona 14.4 V I Ima podesavanje name 14.7.
Pod odrzavanje podrazumevam da ga jedmom mesecno napunim Tim punjacem. Nisam taxista ali imam cesto startovanje motora (I po 20-30 puta na dan)
PS. Uzeo Sam midac hermeticum 60Ah 520 A u 2.0sdi motor golf..
Odlican van je sajt. Ptocitao Sam sve theme, vrlo interensantno I poucno.
Lepo je što vodiš računa o svojim kolima. Ja uvek kažem da nije bitno da li voziš Fiću ili neki Mercedes, ni jedna kola ne oprštaju zapostavljanje, u manjoj ili većoj meri. Tačno je da akumulatori znaju bez ikavog vidljivog razlioga da zakažu, ali ako ćeš tvoj redovno da dopunjavaš, takođe da radiš to i preko zime dok ti stoji na nekom prohladnom mestu, to se sigurno neće desiti. AGM akumulatori su relativno nova tehnologija, bar kod nas. Imaju mnogo prednosti u odnosu na klasične, međutim imju i mane. To je prvo cena. AGM akumulator u odnosu na klasičan, a za isti kapacitet, je skoro duplo skuplji. Drugo, AGM akumulatori imaju malo drugačiji, čitaj veći, napon punjenja alternatora. Ako ga budeš priključio na klasičan može doći do sulfatizacije. I zapamti, AGM akumulatori NE PRAŠTAJU sulfatizaciju. To kod klasičnih možeš da popraviš kontrolisanim prepunjavanjem ili punjenjem malom strujom u dugom vremnu. To je kod AGM zabranjeno!!! Ako izađe voda koja se nalazi "zarobljena" između ploča... tu popravke nema i dolazi do nepovratnog isušivanja elektrolita. Koje opet može, koliko toliko da se popravi kod klasičnih akumulatora dolivanjem vode.
ОдговориИзбришиOdluka je tvoja, ali ja nikad ne bih stavio AGM akumulator u neka prosečna kola. To ima smisla u neki motor koji ima 5000 kubika (Mercedes SLK, npr.), koji takođe ima 2 akumulatora u svom elektro sisitemu. Pisao sam već o tome.
Računica je jasna. Redovno i pravovremeno održavanje akumulatora ima i te kako smisla. Više se to isplatio neko kupovina AGM.
Bar ja tako razmišljam.
To uopšte nije naivan broj paljenja motora, 20-30!!! Pa toliko i taksisti upale motor u toku dana!!! Za toliko paljenja održavanje akumulatora je nešto što se MORA!!! I t MINIMUM jednom mesečno. Ako se toliko pali motor u toku dana, tu će nepovratno doći do brzog uništenja ploča.
ОдговориИзбришиIzbor akumulatopra je dobar, mislim na proizvođača. Tih italijanskih ima malo kod nas, imaju zastupnika u Bačkoj Palanci. Međutim, za moj ukus je to malo slabiji akumulator za taj motor. Da je u pitanju benzin, pa 'ajde. Ali, to je dizel, pa još 2000 kubika!!! Ne sporim ja da on neće raditi kako treba, međutim, na veliki broj paljenja i na manju startnu struju...Izražavam sumnju. Znam ja dizele od 1900 kubika koji su palili dve godine na akumulator od 55Ah, ali su oni posle dve godine bili totalno uništeni.
Ovo je moje razmišljanje, a odluka je tvoja. Ako si već kupio takav akumulator, OBAVZNO ga redovno dopunjavaj i to uvek onim naponom 14,7V. Batali 14,4V. To je zbog toga da ne bi izlazila voda iza akumulatora usled elektrolize. Akumulator koji je napunjen naponom 14,4v će brže da strada nego onaj koji se puni većin naponom.
Hvala na odgovoru
ОдговориИзбришиImali su sledeci veci od 74ah. A fabricki he isao 61ah.
Vrlo je povoljan taj midac 13 era jettiniji od. Varte 60ah Ali 540A.
Rekoh, izbor je dobar, šta više odličan! A što se tiče VELIKE Varte...
ОдговориИзбришиMislim da smo se razumeli.
I dalje su ime.
Ali, ima i drugih koji prave akumulatore.
I to više nego dobro.
Хвала на саветима Мишо, да ја имам Фијесту и јако је пазим, није ми скупа за одржавање, те је стога одржавам заиста беспрекорно, за разлику од многих других људи који купе старе половне аутомобиле високе премијум класе из увоза са огромним километражама, па ремонтују делове, узимају неоригиналне, одржавају их у ко зна каквим сервисима и возе са половним зимским гумама лети јер су нове гуме преко 10.000 динара по комаду
ОдговориИзбриши