Na kraju ono zbog čega sam najviše išao na sajam automobila. Akumulatori. Bio sam pre tri godine ali je tada bio veći broj izlagača posebno onih sa pratećom opremom i svim onim što prati auto industriju. Doduše, ove godine su se pojavili neki novi "igrači" na tržištu akumulatora. Sve sam ih "evindentirao" i uspostvio kontakte sa njima. Nema tu nikakvih spektakularnih novotarija, bar ne kod nas. Tamo negde, u belom svetu ima.
Elem, stalno se vodi diskusija, mnogo ljudi me pita da li da kupuje klasične akumulatore sa čepovima ili one nove "suve" ili "gel" (al' kad bi se zezali!), tako im rekli prodavci, valjda zato što nemaju čepove za dolivanje vode, tj. održavanje. Objasnih davno da tako nešto ne postoji, "suvi" i "gel". Bar ne u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Dokaz da se još uvek u vozila ugrađuju klasični akumulatori je i ovaj snimak iz motora jedne Tojote. U pitanju je baš veliki motor od nekih 2500 kubika i njegov pripadajući akumulator od 90Ah i 850 CCA. Da li bi velika Tojota stavila nešto što ne valja u svoj motor?
Sumnjam.
Ko je razumeo-shvatiće.
Svi znamo za Durasel baterije koje se korsite u najrazličitije svrhe. I za mene je bilo izneneđanje kada sam video nešto kao na sledećeoj slici. Ali, da budem mnogo precizniji, za te akumulatore sam saznao još zimus tako da sam se sada samo još bolje upoznao sa njima. Imaju tri vrste u zavisnosti od želje kupca i njegovog vozila. Zastupa ih firma "Sanel" iz Kragujevca. Akumulatori tipa "extreme" su AGM i njihova garancija je 40 meseci.
Da budemo pošteni do kraja. Durasel (američka firma) akumulatore pravi poznata fabrika Baner iz Austrije. Prave odlične akumulatore. Ja se uverio. Mnogo puta. Ko ne veruje evo dokaza:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/univerzalni-akumulator.html
Nikad čuli za "ZXZ" akumulatore ? Da pojasnim. To je podbrend poznatog bugarskog proizvođača "Monbat". Postoji njihova serija "Fuko" koja je namenjena samo za azijska vozila. Zna se da ona imaju potrebe za malo drugačijim oblikom akumulatora.
Kad sam već kod azijskih vozila... Japanska vozila u velikoj meri imaju taman dovoljan akumulator koji služi samo za paljenje motora. Jednostavnije, tamo gde neki evropski proizvođač stavlja akumulator on npr. 45 Ah, japanski stavlja od 40Ah pa i manji. I to ima svoje zašto.
Link proizvođača: http://www.zxz-battery.eu/bg/index.php/
Štand istog izlagača koji u svojoj ponudi ima i Varta akumulatore. Ništa revolucionano, samo su malo promenili svoj žuto-plavi znak.
Italijanski "Magneti Mareli". Njihovi akumulatori su provougradni u Fiat i Alfa Romeo vozila. Za ona kola koja se naprave u Italiji. Za ovaj naš Fiat ne znam.
Sve to samo malo bolje se vidi. Klasični, sa čepovima. I neizbežnim "okom".
Firma iz Slovenije, dobro poznata TAB. Oni su imali najveći i najbolje izložen štand. Inače, proizvode i trakcione akumulatore za viljuškare.
Zašto su imali najbolje izložne i sređen štand? Evo dokaza! Između ostalog, imali su i poprečni presek startnog akumulatora. Za svaku pohvalu! U prvom planu se vidi radijalna pozitivna rešetka a iza nje i negativna koja je uvek ubačena u "koverat", propusni plastični izolator koji štiti od kratkog spoja između ploča. Na obe ploče može takođe da se vidi aktivni materijal koji je nanašen u toku procesa proizvodnje.
Za svaku pohvalu!!!
Klasični, dobro poznati Topla akumulatori od iste firme. Za vozila srednje klase mada sam ih viđao i u boljim automobilima. Za moj ukus i iz iskustva su sasvim dobri. Za nijansu su skuplji od neke konkurencije a za isti kapacitet. To nadoknađuju kvalitetom.
Serija "Topla Top JIS" je namenjena za azijska vozila što može da se vidi iz malo "čudnog" oblika kućišta akumulatora i još čudinijh električnih karakteristika, npr. 35Ah i 240A startne struje.
E, ovaj proizvođač je nešto potpuno novo na našem tržištu. U pitanju je turska firma koja ima svoje fabrike u istoimenoj zemlji(centrala) kao i u Ukrajini i nemačkoj. U razgovoru sa predstavnikom frime koja prodaje ove akumulatore sam saznao da se radi o proizvođaču koji pravi i akumulatore za NATO pakt. Što se, u krajnjem slučaju, može proveriti i na zvaničniom sajtu proizvođača. Imaju seriju akumulatora koja je posebno namenjena za vozila sa start-stop sistemom. To je serija "nano gold". To su ,naravno, AGM akumulatori. Međutim, takvi akumulatori ne moraju samo da idu u tu vrstu savremnih vozila već se mogu ugraditi i u klasična. Podrazumeva se da su to ipak vozila sa dosta elektronike i jačim motorima. Zanimljiv je akumulator iz te serije sa 55Ah i sa dosta velikih 520A startne struje. Takvu startnu struju ipak imaju akumulatori od nekih 60 Ah i više. To je dokaz prednosti AGM tehnologije u odnosu na klasične akumulatore. Dobio sam i cenovnik i mogu da kažem da nisu ništa skuplji od konkurencije, bar za neku prosečnu verziju akumulatora.
Trebalo bi obratiti pažnju na ovog proizvođača. Zastupa ih firtma "Fast start" iz Beograda (Zemun).
Rumunski akumulator u Dačiji. Grupacija Reno-Nisan. Zanimljivi čepovi. Napravljeni su da se samo u fabrici zatvore ali se ne mogu više otvarati. Mogu, samo je potreban osrednji odvrtač i malo umešnosti.
Termo zaštitna folija postavljena oko akumulatora. Napravljena je da štiti od toplote a ne od hladnoće. Ko drugačije misli-loše misli.
Međuitim, ovde je nešto mnogo više zanimljivo od termo zaštite. Doduše, to ipak imaju nova vozila iz neke više srednje klase, bar bih ja tako rekao.
Naime, o čemu se radi. Na minus klemi se vidi plastična kutijica sa plavom tačkom. Na prvi pogled, ništa neobično, običan kontakt. Međuitm, u toj kutijici se nalazi elektronika, specijalizovan čip (BQ34Z110, ako je to uopšte bitno) koji "posmatra" sve bitne parametre akumulatora u toku vožnje: napon, struju punjenja i pražnjenja, temperaturu, stanje napunjenosti, stanje zdravlja, unutrašnji otpor... Da bi se optimalno održavao akumulator u toku vožnje takav čip je odlična stvar! Može da se vidi kako sa minus kleme sem glavnog debelog provodnika (masa vozila) ide i tanji kabl sa dve-tri žice. On daje informacije o stanju akumulatora i svemu što se dešava oko njega.
Odlična stvar!
Takođe zanimljivo na ovom akumulatoru je to što je startna struja prikazana u dva standarda, EN i SAE (za nas iz Evrope zanimljiv je EN standard). I još jedan veoma redak podatak naveden na ovom akumulatoru (ovaj podatak je obavezan na svim američkim akumulatorima!!!) je rezervni kapacitet u minutima, u konkretnom slučaju 160 minuta. Proizvođač ovog akumulatora je južnokorejska fabrika "Solite" koja isporučuje svoje akumulatore za KIA vozila. Ovo je primer dobro označenog, kvalitetnog akumulatora.
Ovde se još bolje vidi kutija sa elektronikom.
Očigledano da je prvougradni akumulator u Ford vozila Varta. Bar što se tiče ovog modela.
Zaštićen akumulator najnovijeg modela Reno Megan. Naravno, uz akumulator se kao i u velikoj većini vozila nalazi kompjuter.
I, kao kod francuskih vozila, preporuka za Elf motorna ulja.
Stevo, gde si!?
Šta da kažem na kraju? Dobro je bilo, moglo je bolje. Ostvareni su kontakti sa ljudima koji rade sa akumulatorima, razmenjene brojne vizit kartice, dobijeni razni pokloni, olovke, notesi sa imenima poznatih firmi, mirisne jelkice...
...Čekam sledeći sajam i nastavljam sa ličnim usavršavanjem i radom.
Ako ste zadovoljni, recite svima.
Ako niste, recite samo meni.
Elem, stalno se vodi diskusija, mnogo ljudi me pita da li da kupuje klasične akumulatore sa čepovima ili one nove "suve" ili "gel" (al' kad bi se zezali!), tako im rekli prodavci, valjda zato što nemaju čepove za dolivanje vode, tj. održavanje. Objasnih davno da tako nešto ne postoji, "suvi" i "gel". Bar ne u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Dokaz da se još uvek u vozila ugrađuju klasični akumulatori je i ovaj snimak iz motora jedne Tojote. U pitanju je baš veliki motor od nekih 2500 kubika i njegov pripadajući akumulator od 90Ah i 850 CCA. Da li bi velika Tojota stavila nešto što ne valja u svoj motor?
Sumnjam.
Ko je razumeo-shvatiće.
Svi znamo za Durasel baterije koje se korsite u najrazličitije svrhe. I za mene je bilo izneneđanje kada sam video nešto kao na sledećeoj slici. Ali, da budem mnogo precizniji, za te akumulatore sam saznao još zimus tako da sam se sada samo još bolje upoznao sa njima. Imaju tri vrste u zavisnosti od želje kupca i njegovog vozila. Zastupa ih firma "Sanel" iz Kragujevca. Akumulatori tipa "extreme" su AGM i njihova garancija je 40 meseci.
Da budemo pošteni do kraja. Durasel (američka firma) akumulatore pravi poznata fabrika Baner iz Austrije. Prave odlične akumulatore. Ja se uverio. Mnogo puta. Ko ne veruje evo dokaza:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/univerzalni-akumulator.html
Nikad čuli za "ZXZ" akumulatore ? Da pojasnim. To je podbrend poznatog bugarskog proizvođača "Monbat". Postoji njihova serija "Fuko" koja je namenjena samo za azijska vozila. Zna se da ona imaju potrebe za malo drugačijim oblikom akumulatora.
Kad sam već kod azijskih vozila... Japanska vozila u velikoj meri imaju taman dovoljan akumulator koji služi samo za paljenje motora. Jednostavnije, tamo gde neki evropski proizvođač stavlja akumulator on npr. 45 Ah, japanski stavlja od 40Ah pa i manji. I to ima svoje zašto.
Link proizvođača: http://www.zxz-battery.eu/bg/index.php/
Štand istog izlagača koji u svojoj ponudi ima i Varta akumulatore. Ništa revolucionano, samo su malo promenili svoj žuto-plavi znak.
Italijanski "Magneti Mareli". Njihovi akumulatori su provougradni u Fiat i Alfa Romeo vozila. Za ona kola koja se naprave u Italiji. Za ovaj naš Fiat ne znam.
Sve to samo malo bolje se vidi. Klasični, sa čepovima. I neizbežnim "okom".
Firma iz Slovenije, dobro poznata TAB. Oni su imali najveći i najbolje izložen štand. Inače, proizvode i trakcione akumulatore za viljuškare.
Zašto su imali najbolje izložne i sređen štand? Evo dokaza! Između ostalog, imali su i poprečni presek startnog akumulatora. Za svaku pohvalu! U prvom planu se vidi radijalna pozitivna rešetka a iza nje i negativna koja je uvek ubačena u "koverat", propusni plastični izolator koji štiti od kratkog spoja između ploča. Na obe ploče može takođe da se vidi aktivni materijal koji je nanašen u toku procesa proizvodnje.
Za svaku pohvalu!!!
Klasični, dobro poznati Topla akumulatori od iste firme. Za vozila srednje klase mada sam ih viđao i u boljim automobilima. Za moj ukus i iz iskustva su sasvim dobri. Za nijansu su skuplji od neke konkurencije a za isti kapacitet. To nadoknađuju kvalitetom.
Serija "Topla Top JIS" je namenjena za azijska vozila što može da se vidi iz malo "čudnog" oblika kućišta akumulatora i još čudinijh električnih karakteristika, npr. 35Ah i 240A startne struje.
E, ovaj proizvođač je nešto potpuno novo na našem tržištu. U pitanju je turska firma koja ima svoje fabrike u istoimenoj zemlji(centrala) kao i u Ukrajini i nemačkoj. U razgovoru sa predstavnikom frime koja prodaje ove akumulatore sam saznao da se radi o proizvođaču koji pravi i akumulatore za NATO pakt. Što se, u krajnjem slučaju, može proveriti i na zvaničniom sajtu proizvođača. Imaju seriju akumulatora koja je posebno namenjena za vozila sa start-stop sistemom. To je serija "nano gold". To su ,naravno, AGM akumulatori. Međutim, takvi akumulatori ne moraju samo da idu u tu vrstu savremnih vozila već se mogu ugraditi i u klasična. Podrazumeva se da su to ipak vozila sa dosta elektronike i jačim motorima. Zanimljiv je akumulator iz te serije sa 55Ah i sa dosta velikih 520A startne struje. Takvu startnu struju ipak imaju akumulatori od nekih 60 Ah i više. To je dokaz prednosti AGM tehnologije u odnosu na klasične akumulatore. Dobio sam i cenovnik i mogu da kažem da nisu ništa skuplji od konkurencije, bar za neku prosečnu verziju akumulatora.
Trebalo bi obratiti pažnju na ovog proizvođača. Zastupa ih firtma "Fast start" iz Beograda (Zemun).
Rumunski akumulator u Dačiji. Grupacija Reno-Nisan. Zanimljivi čepovi. Napravljeni su da se samo u fabrici zatvore ali se ne mogu više otvarati. Mogu, samo je potreban osrednji odvrtač i malo umešnosti.
Termo zaštitna folija postavljena oko akumulatora. Napravljena je da štiti od toplote a ne od hladnoće. Ko drugačije misli-loše misli.
Međuitim, ovde je nešto mnogo više zanimljivo od termo zaštite. Doduše, to ipak imaju nova vozila iz neke više srednje klase, bar bih ja tako rekao.
Naime, o čemu se radi. Na minus klemi se vidi plastična kutijica sa plavom tačkom. Na prvi pogled, ništa neobično, običan kontakt. Međuitm, u toj kutijici se nalazi elektronika, specijalizovan čip (BQ34Z110, ako je to uopšte bitno) koji "posmatra" sve bitne parametre akumulatora u toku vožnje: napon, struju punjenja i pražnjenja, temperaturu, stanje napunjenosti, stanje zdravlja, unutrašnji otpor... Da bi se optimalno održavao akumulator u toku vožnje takav čip je odlična stvar! Može da se vidi kako sa minus kleme sem glavnog debelog provodnika (masa vozila) ide i tanji kabl sa dve-tri žice. On daje informacije o stanju akumulatora i svemu što se dešava oko njega.
Odlična stvar!
Takođe zanimljivo na ovom akumulatoru je to što je startna struja prikazana u dva standarda, EN i SAE (za nas iz Evrope zanimljiv je EN standard). I još jedan veoma redak podatak naveden na ovom akumulatoru (ovaj podatak je obavezan na svim američkim akumulatorima!!!) je rezervni kapacitet u minutima, u konkretnom slučaju 160 minuta. Proizvođač ovog akumulatora je južnokorejska fabrika "Solite" koja isporučuje svoje akumulatore za KIA vozila. Ovo je primer dobro označenog, kvalitetnog akumulatora.
Ovde se još bolje vidi kutija sa elektronikom.
Očigledano da je prvougradni akumulator u Ford vozila Varta. Bar što se tiče ovog modela.
Zaštićen akumulator najnovijeg modela Reno Megan. Naravno, uz akumulator se kao i u velikoj većini vozila nalazi kompjuter.
I, kao kod francuskih vozila, preporuka za Elf motorna ulja.
Stevo, gde si!?
Šta da kažem na kraju? Dobro je bilo, moglo je bolje. Ostvareni su kontakti sa ljudima koji rade sa akumulatorima, razmenjene brojne vizit kartice, dobijeni razni pokloni, olovke, notesi sa imenima poznatih firmi, mirisne jelkice...
...Čekam sledeći sajam i nastavljam sa ličnim usavršavanjem i radom.
Ako ste zadovoljni, recite svima.
Ako niste, recite samo meni.
Poštovani,
ОдговориИзбришиmožete li da mi objasnite kako da otvorim akumulator Rombat Calciu koji se nalazi u mome Sanderu 1.6 8v, a kojega sam upravo pronašao na slici na Vašem blogu (Sajam... a na sajmu...(4). To su oni čepovi koji nisu napravljeni za otvaranje šarafcigerom.
Inače, moram reći da sam puno naučio na Vašem blogu i sve pohvala. Malo je ljudi koji će da odvoje vremena za besplatne savjete. Hvala na tome.
usput, pozivam Vam da posjetite moj blog...
http://2cv007.blogspot.com/
Zahvaljujem na odgovoru i svako dobro želim
Zahvaljujem na komplimentima za moj blog! Kada sam krenuo u celu ovu priču vodio sam se mišlju da je potrebno razrešiti "zablude i misterije" oko akumulatora.Znam da je ovo blog sa jedinstvenom tematikom zato mi je još veća želja da nastavim sa njim.
ОдговориИзбришиTakvih akumulatora sam imao mnogo u svojoj praksi. Baš mi je juče bio na popravci jedan takav Vartin, prvougradni iz Pežoa 307(čini mi se, no nije ni bitno).
Oni u fabrici imaju specijalan alata za zatvaranje tih čepova, a oni su tako napravljeni da se ne otvaraju. Zarezi na čepovima su kontra napravljeni, nisu za otvaranje. Ali... ja ih otvaram k'o od šale! Znam da ovo nije baš pravo toj fabrici koja ga je napravila ali zato postoje i majstori.
Dakle...
Uzeti osrednji odvrtač, osrednji je u dužini metalnog dela 10-15 cm ali da bude dobro naoštren ali ne kao nož. Već onako kao kad izađe iz fabrike, kad je nov. Ovo mi je malo teško da objasnim nikom to do sada nisam objašnjavao. Sad ono glavno. Namestiti odvrtač na čep na spoljnu ivicu, tamo gde je pun krug, i to tako da stoji pod uglom od 45 stepeni u odnosu na čep. I početi lagano udaranje po plastici odvrtača. Onako dlanom, nije potreban čekić. Čep će sigurno da krene sa odvrtanjem. Bar neki milimetar, nakon toga može se slobno prstima odvrnuti. Nije neka mudrolija, ja sam to sam provalio i naučio. Pokušao i uspeo! Zavrtanje može isto tako, još je i lakše. Dovoljno je i samo rukom stegnuti čepove pri zatvaranju.
I to je to. Ne znam bolje i jednostavnije da objasnim. Nadam se da će i ovo da pomogne.
Pozdrav, primjetio sam na slici (slika odma iznad presjeka akumulatora od tople)da donji ljevi akumultor topla top ima vertikalno probusen negativni pol(nema zastitnu kapicu na slici).
ОдговориИзбришиJe li to nesto novo ili je opticka varka.
Ne znam o žemu se radi mada nisam ni primetio tako nešto. Nikad nisam video odozgo probušene kleme. Znam da postoje takve kleme za američka vozila ali one su probušene sa strane i pljosnate su. Moguće je da je odsjaj od svetla mada ne smem da tvrdim da nije ipak rupa u klemi. Ali ne znam za koju vrstu vozila bi taj akumulator služio.
ОдговориИзбришиГде може да се купи у Београду или шире ROMBAT CALCIU 12V 60Ah 600.
ОдговориИзбришиЈедан такав имам у Дастеру 1,6 бензинац стар за 4 месеца пуних & година.Још увек функционише на тем.у плусу.Симић
Ne znam zasto bih ja znao da li se i gde moze u Beogradu kupiti taj akumulator? Na primer,pogledao bih u ovlastenom servisi ili prodavnici za reno vozila. Konkretno, u mom gradu ima ovlasteni servis i ima bas taj akumulator. Dalje, zasto mora bas taj rumunski? Moze i bilo koji drugi sa istim ili slicnim karakteristikama. Obzirom da je u pitanju benzinac, ne mora toliko velika startna struja da bude, cak Vartin katalog kaze da se moze staviti i neki sa startnom strujom od 540A. Malo je redak taj model 60Ah/600A. Malo ga je teze naci, mada sam imao jedan bas takav pre pet godina,slovenacke proizvodnje. Naravno, mora se voditi racuna o dimeziji akumulatora da bi sato na predvidjeno mesto.
ОдговориИзбриши