Странице

петак, 19. јул 2013.

Osušen akumulator

Juče mi je doneo na popravku dobar drug njegov akumulator, kaže prodaje kola ali pošto ima još jedna (ili dvoja?) ova što prodaje nije palio neko vreme pa se ispraznio akumulator.
Klasika.
Ali...
Akumulator je bugarski, Monbat 65Ah/570CCA.
Dobar, za benzinca, više nego dovoljan. U takvim kolima je i stajao.
U trenutku donošenja napon je bio 12,3V, startna struja 135 A.
Bitni podaci.
Vlasnik mi je napomenuo da nekih mesec dana nije palio kola i da je oslabio akumulator.
Inače, akumulator je bio vruć u trenutku kad sam  ga dobio. Smatrao sam to zbog toga da je bio u vozilu ispod haube, a vozilo je bilo na ceo dan na suncu.
12,3 volta i 135 ampera startne struje...
To je u kontradikciji.
Evo zašto.
Ovo su oni konkretni slučajevi kad se odlučuje o oštećenju akumulatora u trenutku prijema. Bar ugrubo.
To su slučajevi koji zahtevaju dugogodišnje iskustvo u ovom poslu.
Dakle...
12,3V je nekih 65% napunjenosti. Za one koji se stalno pitaju koja je donja granica koja zadovoljava da se stavi akumulator u funkciju, to je 12,4 V ili nekih 75% napunjenosti.
NAPON BEZ OPTEREĆENJA NA AKUMULATORU UZETI SA VELIKOM REZERVOM. ON NEKI PUT NE MORA DA ZNAČI NIŠTA.
To će da se vidi u ovom slučaju.
135 A struje je VIŠE nego malo za pokretanje makar i najmanjeg vozila.
Ako računamo koliko je 65% od 570A-to je 370A. MNOGO više nego dovoljno da se upali BILO koji benzinac, makar u uslovima normalne temperature, oko 20 stepeni.
Primer iz lične prakse:
Zimus je sa akumulatorom (moj lični akumulator, koji služi za zamenu) od 350A paljen Ssangyong 2.0 dizel i to na nekih minus 2-3 stepena.
Ovo NIJE NIKAKO preporučljivo, ali obzirom na korištenje od samo dva dana, to je prihvatljiva mogućnost.
Ovim hoću da pokažem koliko je bitan DOBAR akumulator, makar on bio i slabiji od fabrički predvidjenog.
Da se vratim...Dakle, gde je nestala snaga iz akumulatora ako ima 12,3 V ali samo 135 CCA?!
MILOŠE, DA LI ČITAŠ OVO?!
UČIŠ LI NEŠTO?
Da napomenem, mada je to trebalo da kažem na početku, akumulator je EFB, dakle bez mogućnosti dolivanja vode i bilo kakvog kontrolisanja i održavanja. Sem dopunjavanja preko punjača. I "magičnog oka". Kako je to "oko" paljevina za narod...
NE VOLIM AKUMULATORE BEZ ČEPOVA!!!!!!!!!!!!!!!!
 A sad će da se vidi i zašto.
Da se ne lažemo...
Imaju takvi akumulatori i prednosti u odnosu na klasične sa čepovima.
Ali, to je , bar za mene, zanemarljivo u odnosu na one sa čepovima. Ti sa čepovima bar mogu da se donekle poprave i vrate u normalnu funkciju.
Mogu i oni bez čepova, ali to sad iziskuje drugu temu.
MNOGO je široka ta oblast.
O akumulatorima.
Da ne poveruješ.
AKUMULATOR KOJI JE JUČE DONET KOD MENE NA POPRAVKU, OSTAO JE POTPUNO BEZ ELEKTROLITA.
Tačka.
Kraj priče.
Iskustvo kaže da posle 3-4 sata dopunjavanja, I TO MALOM STUJOM za taj akumulator, od tačno 4 ampera, nije bio za popravku jer je kućište postajalo sve toplije.
To može da zbuni i navede na pomisao da je unutrašnji otpor veliki jer je bio ispražnjen zbog dugog stajanja i da se zbog toga greje... Normalno razmišljanje.
Ali...
Ali...
Konkretni slučajevi su nezamenljivi u praksi.
  • Napon od 12,3 V kaže da akumulator NIJE potpuno ispražnjen.
  • Startna struja od 135 A kaže da je akumulator potpuno ili skoro do kraja ispražnjen.
  • Nagli pad napona na 10,3V (malo liči na kratak spoj u jednoj ćeliji) pod opterećenjem od 80 ampera (tako sam testirao) kaže da je u pitanju veliki otpor unutar akumulatora. 
  • Posle 3-4 sata punjenja akumulator bi MORAO da pokaže makar mali skok vrednosti CCA. On je posle tog vremena i dalje pokazivao 150 ampera CCA.
  • Kućište se greje.
Imamo 5 poznatih.
Jednu nepoznatu.
Sasvim dovoljno za rešenje ove zagonetke.
Jadnik je potpuno, ili u najvećoj meri ostao bez elektrolita-voda je isparila.
Kako se to desilio, to je drugo pitanje i iziskuje dalju analizu vozila.
Sada je sve drugo nebitno. Akumulator je za otpad.
Mada...
Još uvek mogu da ga spasem.
Kako?
Eeeeeee...
Ploče u ovom akumulatoru su potpuno sulfatizovane ili oksidisale, šta god.
Da je akumulator sa čepovima, bilo bi pomoći.
Pa imao sam u praksi mnogo slučajeva da je akumulator donešen sa malo ili čak bez imalo elektrolita i ja sam ga vratio u normalno radno stanje.
Ovako...
Ništa.
Ili skoro ništa.
Videćemo.
Može još jedna stvar da se uradi.
To iziskuje dosta vremena, znanja i truda. I NE GARANTUJE uspeh. NIKAKO.
Još jedna stvar, tačnije dve, su dobar pokazatelj da je akumulator ostao bez elektrolita. Prva je to da kad se protrese akumulator ne čuje se mućkanje unutar kućišta. Čuje se nešto nalik tome. Druga stvar je to da umesto nekih 16 Kg težine akumulator (za taj kapacitet) ima 14Kg.
Tačno 2 litara vode je izvetrelo.
 Otišlo u vazduh.
I kućište je malo sa strane naduveno, ogoromni sulfati su na pločama. Ovo za one što čitaju sve što pišem. Znaju zašto se kućište iskrivi na akumulatoru.
******************************************************************************
Miloše...
Tu li si? Doći ćeš kod mene na praksu :)))?