Странице

понедељак, 6. октобар 2014.

Ko koga ovde...?

Praksa je nezamenljiva u bilo kom poslu. Ne postoje knjige na svetu koje mogu da nadoknade praksu. To kažem iz LIČNOG iskustva. Svaki dan u poslu donosi nešto novo. I donese novo saznanje, novo "prosvetljenje".
Dobih danas, malo je da kažem, zanimljivo pismo. Ne, nije zanimljivo. Tačnije, možda je meni i svima onima koji čitaju zanimljivo. Vlasniku vozila koji mi je obrazložio svoj probleme sigurno nije zanimljivo. Nadasve.
Ovo je još jedno pismo koje sam dobio ali ga objavljujem kao post. Sigurno će se neko prepoznati sa istim ili sličnim problemom koji je imao sa akumulatorom. Ili će imati, pa da ga na vreme predupredi.
Do sada NISAM imao ovakav problem u praksi. Možda i jesam ali sam ga verovatno i rešio.
Ovo što se desilo čoveku koji je poslao je... tužno.
Evo pisma:
***********************************************************************************

Postovani Miso prvo da pohvalim vas rad i veliki trud da sve ovo objasnite i nama koji pojma nemamo oko akumulatora i ujedno da vam izlozim i moj problem:
U pitanju je plava Varta (60A) sa 36 meseci garancije,par dana pre isteka druge godine odjednom nece ni da zavergla,upalim auto na kablove i posle nekog vremena rada raskacim ga sa auta i par puta izmerimo sa unimerom i struja je u stalnom opadanju.
Zvao prodavnicu gde sam ga kupio oni me uputili na servis zvao i tamo mi rekli da ga donesem i da njihov rad kosta 400din,ja im rekoh da je jos pod garancijom a oni kazu "nema veze neko mora da plati nas rad"!!!
Ok pristanem i na to opet mi je jeftinije tih 400din nego novi akumulator posle nedelju dana uzmem ga nazad oni ga samo napunili i na autu mi amperklestima proverili da nesto ne "vuce" struju(nije nista vuklo) i naplatili njihov"rad".
Jos pet dana pa ce da bude mesec dana od kako sam ga uzeo i on opet ni da zavergla.Odnesem im ga ponovo sada su rekli da ce ga poslati u "centralni"servis na expertizu.
Posle 17 dana me zovu iz servisa gde sam odneo akumulator na ponovnu reklamaciju i kazu da je stigao nazad,na moje pitanje odakle (posto sam mislio da je crkao i da ce da ga zamene novim) oni kazu da su ga bili poslali,koliko sam razumeo,direktno kod uvoznika i da su ga odande vratili kao da je ispravan.
Evo i slika izvestaja sa expertize:

http://postimg.org/image/n3ob1chmx/

http://postimg.org/image/5qrfdirrx/

Malo sam se "raspravljao" sa ovima iz servisa i oni tvrde da je akumulator ispravan da je meni kvar u autu"kao mozda imas klimu,alarm,centralnu bravu i ko zna sta se sve ukljucuje samo od sebe pa vuce struju"ja kazem prosli put ste merili amperklestima i nije pokazalo da vuce struju a oni kao pa to je bilo trenutno,opet ja njima da sam skinuo akumulator i proveravao ga unimerom i struja mu je u opadanju oni kazu pa da zato sto je bio prazan kazu sada nemoj da ga stavljas na auto pa ga proveravaj unimerom da vidis da nece da mu opada struja.
Jos da dodam da sam menjao i regler i sa starim i sa novim isto puni.
Zbog svega toga sam otisao do grada kod dva autoelektricara(kod treceg je bila guzva i nije mogao da mi pogleda auto)prvi mi je ubacio valjda unimer(bio je vecih dimenzija)izmedju kabla i akumulatora to jest skinuo klemu i redno povezao taj unimer i prvo mi je rekao da mi alternator uopste ne puni i da mu treba remontovanje.
Posle je naisao neki stariji majstor i doneo neku spravu koja izgleda kao neki pistolj s tim sto posle drske idu kao neke metalne celije od hladnjaka i jedna je malo duza i njom dotakne klemu na akumulatoru i onda skala na onom unimeru poskoci(ne znam sta je taj alat,kako se zove niti cemu sluzi).Posle toga su se njih dvoje slozili da ne treba da se remontuje alternator vec da po malo palim auto svaki ili svaki drugi dan pa ako se ponovo isprazni da dodjem da zamenimo akumulatore pa da vidimo sta ce da se desi.
Posle toga odem kod drugog autoelektricara on mi sa nekim malim tankim digitalnim unimerom meri direktno na izlazu na alternatoru i kaze da malo slabije puni i da bi trebalo da se remontuje alternator.
Posle toga sam jos zbunjeniji i odlazim dalje ali nisam vise uspeo da nadjem autoelektricare tako da sam u povratku kuci svratio na jedan otpad gde rasturaju opele strance (i imaju mehanicarsku radnju) i kod njih kupio polovan alternator.
Promenio sam alternator,stavio i novi regler pa opet isto puni,izgleda da nisam trebao da menjam alternator.
Juce mi se opet akumulator ispraznio i sada sam narucio punjac Ctek MXS 5.0. nadam se da cu sa njime uspeti da malo oporavim ovaj akumulator i cisto da imam punjac za ubuduce.
Generalno receno ne znam ni sam sto sam vam sve ovo pisao ali eto ako vam nije tesko da mi date neki savet?
Hvala unapred i veliki pozdrav.
***********************************************************************************
Znamo da se davljenik hvata za slamku. Daleko od toga da je to toliki problem ali pošto više niste znali gde da se obratite naišli ste u potrazi za rešenjem svog problema na moj blog.
Pokušaću da ga rešim, ovako daljinski. I zahvaljujem što ste mi ukazali poverenje. Ja nisam zvaničan servis. Ali očigledno da mi ljudi više verujuju nego zvaničnim institucijama. Niste prvi koji je potražio moje mišljenje, koji je testirao akumulator u zvaničnom servisu pa ipak zatražio moje mišljenje.
Ovako "daljinski" je skoro nemoguće odrediti šta se dešava sa akumulatorom ili instalacijom. To da se odmah razumemo. Mada ste vi veoma detaljno opisali kvar.
Potrudiću se da budem kratak i jasan.
-NIKAKO nije trebalo da plaćate uslugu servisa od 400 dinara!!! PA ZATO SE TAJ PAPIR KOJI STE DOBILI UZ AKUMULATOR ZOVE GARANCIJA!!! Bilo je nekoliko akumulatora koji su mi došli na servis a bili su u garanciji. NIKAKO nisam želeo da ih kontrolišem i merim. ZATO POSTOJI SERVIS I GARANCIJA. Voleo bih da sretnem tog "MAJSTORA" koji je tako kulturno tražio novac jer "NEKO MORA DA PLATI NJEGOV RAD". Iskreno, koliko nalazim njegovu krivicu u ovoj priči, toliko nalazim i vašu. Ali, ovde ću da završim. Ovo nije imalo nikakve veze za testiranjem akumulatora. Imalo je sa poslovnim i ljudskim odnosom među ljudima.
Kažete da "struja opada" dok ste merili unimerom. Verovatno ste mislili na napon. To je OGROMNA razlika. Klasičan unimer ne može tako lako da izmeri ogromne stuje koje se javljaju u kolu akumulatora. Pretpostaviću da je tako. Recimo, da je odmah nakon paljenja motora napon bio npr. 14,2V a posle nekog vremena recmo 13,5V. Ovo napamet pišem. Kako je mereno? Pod kojim brojem obrtaja? Da li je bilo uključeno opterećenje, npr. kratka svetla?
Klasična amperklješta nisu za merenje parazitnih, malih struja. To su veoma male struje koje prazne akumulator, ako ih uopšte ima, reda od nekoliko mA do nekoliko desetina mA. Doduše, postoje amperklješta koja su veoma osetljiva na tako male struje,ali je ne znam da li su baš takvim merili. Ja takva merenja parazitnih struja radim ampermetrom na unimeru. Takva merenja pokažu čak i samo nekoliko mA parazitne struje.
Kažete da je prošlo skoro mesec dana od kad je akumulator servisirani ponovo neće da startuje motor. Pretpostavimo da je nešto ispraznilo akumulator za to vreme a da oni u servisu nisu dobro uradili merenje ili su uradili ofrlje. Šta ga je ispraznilo? To merenje mora da uradi neko ko ima digitalni unimer i da meri struju kad su SVI potrošači iskuljučeni. STRUJA MORA DA BUDE U RASPONU OD 30-50 mA. Toliko troši kompjuter, sat, radio... Ali ništa iznad toga. SEM AKO NEMATE NEKI DODATNI UREĐAJ KOJI NIJE FABRIČKI UGRAĐEN. Ovo je veoma bitno. Ako je to u pitanju, sve pada u vodu.
Tačno je da napon (a ne struja) punjenja može da bude manji nego normalno ako je akumulator baš ispražnjen. Alternator ne može odmah da ga dopuni pa je u početku napon manji. On mora da se kreće u nekim normalnim granicama i sa uključenim kratkim svetlima i na 1500 obrtaja, od 14-14,4V.
Kažete da je 17 da je akumulator bio na "ekspertizi". Za to vreme može da se napravi montažna kuća. Manje- više. Razumeli ste me. Al' nek' im bude. Ovde su slike ZVANIČNOG SERVISA:
Da se razumemo. Ispitivanje je urađeno vrhunskom opremom proizvođača GAUS. To je firma koja se bavi isključivo proizvodnjom opreme za testiranje akumulartora. Između ostalog.
Međutim, nešto mi pada u oči. Ovo će biti baš stručno objašnjenje. Taj akumulator ima startnu struju 540A. TESTIRANJE SE VRŠI POLOVINOM STARTNE STRUJE U VREMENU OD 10-15 SEKUDNI. To mu dođe 270A. Na papiru piše da je struja testiranja 245A, tačnije 243A na dnu papira ispod grafičkog prikaza testiranja. Zašto je testirano manjom strujom?! Pod tim uslovima se mogu dobiti PRIVIDNO dobri rezultati jer nije ispoštovan test. Ali da budemo iskreni ta razlika od 25 A i nije velika. Idemo dalje. Pored test struje od 245a piše da je urađeno po DIN standardu. Zašto? Evropski standard je EN i on iznosi 540A. Al', neka prođe i to. Po DIN standardu tih 540A mu dođe 320A (540 x 0,6=320A). Ako je tako, zašto je testirano većom strujom nego što bi trebalo?! Polovina od 320A je 160A. A nije 245A.
Nešto mi tu nije jasno. Nikako. Ili je manja struja uključena pri testiranju ili taj standard nije dobar.
Dalje, napon pod opterećenjem NIKAKO ne pada. Stalno stoji na 10,34V. To je ODLIČNO ali skoro nemoguće! Pa napon pod opterećenjem pada što je normalno jer se odvija hemijska reakcija pražnjenja akumulatora!!! Opet mi nije jasno šta je to. ISUVIŠE je to ravna linija za toliko opterećenje. Čak i litijumski akumulatori koji su neprikosnoveni u ravnoj karakteristici pada napona bi morali da imaju bar neki mali pad.
Neću da kažem šta mi se mota o glavi.
Nešto mi tu MNOGO nije jasno.
VOLEO BIH DA MI SE TAJ MAJSTOR KOJI JE TESTIRAO VAŠ AKUMULATOR JAVI I OBJASNI KAKO JE DOŠAO DO TE KARAKTERISTIKE PRAŽNJENJA.
Ovo je ZVANIČAN dokument sa sajta somborske  fabrike akumulatora gde se vidi testiranje akumulatora na hladan start. Slika jeste mutna ali se jasno vidi pad napona (plava linija) dok je struja konstnantna (crvena linija). I još piše ovako:
"Karakteristika hladnog starta (CCA) određuje startne performance akumulatora. Pojednostavljeno, što je veća vrednost karakteristike, vozilo ce lakše startovati. Ovaj test se vrši prema evropskom standardu EN 50342. Neki drugi proizvođači koriste neke druge standarde za ovaj test npr. DIN (nemački standard), JIS (japanski standard), SAE (udruženje inženjera u automobilskoj industriji). Svaki od ovih standarda daje druge vrednosti za hladan start. Prema evropskom standardu ovaj test određuje da će akumulatori na temperature od -18C dati struju hladnog starta u trajanju od 10 sekundi, a da napon ne padne ispod 7,5 volti. Pošto performance akumulatora brzo opadaju sa padom temperature, ovaj test je veoma dobra provera startne sposobnosti akumulatora."


Da budemo iskreni do kraja, ovaj test je rađen na minus 18 stepeni i MORA da postoji pad napona. Zato se motor teže pali zimi. Ali na grafiku kod vašeg akumulatora nema pada napona ni posle 15 sekundi. Ja to u svojoj praksi nisam sreo.
Ti auto električari su testirali akumulator (verovatno) pomoću jakog šent otpornika za opterećenje. To je ono što ste videli da se pomeri skala. Pa je onda testirao drugi majstor punjenje unimerom? Prvo nije bilo dobro pa onda jeste?!
Onda kažu da slabije puni alternator. ŠTA JE TO SLABIJE???!!! Elektrotehnika nije društvena nauka, pa može ovako a može i onako. U PRIRODNIM NAUKAMA POSTOJE TAČNI PODACI. Koliko slabije?! Napon, struja, šta!!!??? Pod kojim opterećenjem?
Vidite... Ove sve što napisah ja OBAVEZNO uradim svakom ko dođe kod mene. A nisam servis.
Razumete? Tu nalazim i vašu krivicu. ŠTA MAJSTORE SLABIJE PUNI?! KOLIKO SLABIJE PUNI?! PA DOKLE ĆE RAZNI PRIUČENI I NEUČENI MAJSTORI DA FARBAJU I LAŽU OVAJ NAROD!!!!!!??????? KOJOM STRUJOM MAJSTORE PUNI ALTERNATOR POD OPTEREĆENJEM SA KRATKIM SVETLIMA????!!! KOJI MU JE NAPON NA KLEMAMA AKUMULATORA????!!! DA LI MU JE VELIKI RIPL NAPON PA NIJE DOBRO ISPRAVLJEN JER MU NEKA DIODA NE VALJA U MOSNOM SPOJU???!!! AKO NEMAŠ INSTRUMENTE ILI NE ZNAŠ ŠTA BI TREBALO DA MERIŠ NEMOJ DA SE BAVIŠ STRUJOM NEGO IDI RADI NEŠTO DRUGO!!!!!!!!!
Tačka.
Uludo ste bacili novac na alternator. To je evidentno. Pre nego što se uradi tako nešto izvrši se nekoliko testova, skine se alternator na ispitni sto, pogledaju se četkice, regler...
Taj punjač kojim ste naručili je odličan za svakog ko želi da solidno održava akumulator. Međutim, ako nešto u instalaciji ili sa akumulatorom nije u redu... Slaba vajda od njega. Vi ćete samo privremeno rešiti posledicu. A uzrok ostaje.
Ispitivanje akumulatora nije raketna nauka. Samo je pitanje znanja i poštenja u toj raboti.
Žao mi je što ne mogu više da vam pomognem. Verujem da ste ovim pismom dobili više informacija od svih zajedno majstora kod kojih ste bili u zadnje vreme. A o tačnosti istih neću ni da govorim.
Da rezimiram...
-Postoje dve mogućnosti. Da stvarno nešto nije u redu sa instalacijom u kolima.
-Da nešto nije u redu sa akumulatorom pa se prazni sam od sebe. Recimo kratak spoj u ćeliji.
Kod prvog slučaja vam rekoše da je sve u redu i da ništa ne vuče struju. Zašto onda ne možete da upalite motor? Traljavo ili nestručno urađeno merenje parazitne stuje?
Ako zaista postoji parazitna struja onda ona zaista isprazni akumulator. Veoma lako se utvrdi tako nešto. Tu onda akumulator nije kriv. Ali, opet dolazimo do toga što su vam rekli da je sve u redu.
Grafik testiranja pokazuje (doduše meni tu nešto nije jasno) da je akumulator u redu.
Jeste li sigurni da su testirali baš vaš akumulator?
 Ništa vam nisam rekao.
 Celih 17 dana je stajao na testiranju. PO SVIM PRAVILIMA AKUMULATOR SE TESTIRA TRI (3) DANA:
-prvi dan se napuni  do maksimuma, koliko god je to moguće u njegovom trenutnom stanju
-drugi dan MORA da odstoji (24 sata miruje)
-treći dan se testira.
Tu se priča završava. Ovako je objasnio testiranje akumulatora šef servisa somoborske fabrike.
Da li bi trebalo da to kaže još neka kompetentnija ličnost?!
Ako je akumulator zaista u redu, tražite majstora da pogleda šta ga prazni. Struja u mirovanju se zna. Sve preko 50mA je mnogo. Šta je to komplikovano?! Pa tih testova sam uradio na stotine. I pronalazio neverovatne stvari (kvarove).
I ovo za kraj.
Test opterećenja propisanom strujom jeste dobar ali nije dovoljan. Naime, trebalo je da akumulator, u tom zvaničnom servisu, testiraju pomoću uređaja za merenje unutrašnjeg otpora. To je test koji traje desetak sekundi i na kraju dobijte papirnu traku nalik fiskalnom računu. Na njoj su sve karakteristike akumulatora. I najvažnija, stanje zdravlja akumulatora. Unesu se fabrički podaci o akumulatoru pa se testira. I na kraju se vidi šta je od njega ostalo posle dve godine upotrebe.
Nešto tako ima ovde, samo što je to urađen test kod startovanja motora pa se lepo vidi povlačenje struje iz akumulatora i pad napona:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/03/test-akumulatora-i-anlasera.html
Tako bi trebalo svaki, iole ozbiljniji, auto električar da testira trenutak startovanja motora kao i punjenje alternatora.
Nema više ništa da vam kažem. Možda bih i imao kad bi ste došli kod mene da ja pregledam vaše vozilo.
Ovako, dao sam vam par saveta. Ostalo je na vama.
Ja ne znam i ne umam bolje od ovog.
Ako neko ima nešto da doda, rado ću objaviti njegovu sugestiju.