Странице

четвртак, 7. новембар 2013.

Vrste akumulatora i njihova namena I

Da nastavim sa onim za šta je i namenjen ovaj blog. One loše ljude od pre neki dan koji ne znaju šta hoće ću da zaboravim. Žao mi ih je.
Za sve ove godine čuo sam sve i svašta od ljudi koji dolaze kod mene zbog problema sa akumulatorima. Svakakve definicije akumulatora, najrazličitijih vrsta. Gel, suvi, obični... I sam sam se neki put zapitao da li ja baš svaki tip olovnog akumulatora znam. Dobro je, moje znanje o njima nije došlo u iskušenje, ali sam ja došao u iskušenje da napišem sve ovo da se jednom za svagda razreše sve zablude i misterije oko vrsta i namena akumulatora.
Da se razumememo na početku. Za svu tu zbrku i ludilo oko vrsta akumulatora su najviše krivi prodavci. Oni bune narod koji dođe da kupi akumulator. NIJE potrebno da oni koji to prodaju znaju tehnologiju rada, hemijske reakcije, rekombinaciju kiseonika i vodonika kod AGM akumulatora. Ali je POTREBNO bar da daju tačnu informaciju o proizvodu. Što kaže moj drug Steva, dokrtor za motorna ulja, "malo znanja je opasna stvar". Pokušaću da to ovim tekstom ispravim.
SVAKI olovni akumulator MORA u sebi da ima sumpornu kiselinu. Ima i sijaset drugih dodataka ali H2SO4 je NEIZOSTAVNA. Tako je već 150 godina koliko je manje-više star olovni akumulator. Ovo za one što kažu "suvi" akumulator. To valjda zato što "ne mućka".
Gel, AGM i klasični sa tečnim elektrolitom su tri vrste  akumulatora u odnosu na vrstu elektrolita. Klasičan sa tečnim elektrolitom, mislim da tu nema šta da se objašnjava. Taj je u principu i najčešći u upotrebi kod automobila. Olovne ploče potopljene u elektrolit (30% kiselina i 70 % voda, gustina kod potpuno napunjenog akumulatora 1,275-1,28 cm3/g, ili 32 bomea).
Sad...
Gel i AGM zajedno spadaju u grupu VRLA akumulatora. VRLA znači valve-regulated lead–acid battery. To su akumulatori koji su potpuno zatvoreni (NISU HERMATIČKI!!!) i imaju takozvanu rekombinaciju kiseonika i vodonika unutar ćelija. Dalje objašnjavanje zahteva malo bolje poznavanje hemijskih procesa unutar akumulatora.
AGM(absorbed glass mat) akumulatori NEMAJU tečni elektrolit. Njihov elektrolit je upijen("zarobljen") u , narodski rečeno, veoma finu vatu. Zbog toga oni "ne mućkaju". Prave se i za automobile (startni) a takođe i za duboka pražnjenja (deep cycle).
Gel akumulatori su druga vrsta VRLA akumulatora. Ni oni "ne mućkaju" zato što je u elektrolit dodat najfiniji puder silicijum dioksida (silika). Kao i AGM ni oni ne traže (niti je moguće) bilo kakve održavanje SEM PUNJENJA. Znači nisu potpuno izuzeti od bilo kakvog održavanja. Ili za neke ljude  možda i jesu... Gel akumulatori mogu da rade u bilo kom položaju baš zbog svoje konstrukcije. Mogu da se prave za veoma male kapacitete čak do samo 1Ah.
Umalo da zaboravim!!!
Ima još jedan tip akumulatora sa tečnim elektrolitom. To su takozvani EFB (enhanced flooded battery) akumulatori. Oni imaju tečan elektrolit ali nemaju mogućnost dolivanja vode u slučaju potrebe. Kad se pokvari-baci. Mada ne mora uvek da bude. To su svi oni "savremeni" akumulatori koji mogu da se nađu po prodavnicama kod nas. U njima ima i više elektrolita(obično je 15 mm iznad ploča) nego što je potrebno a baš zbog toga što ne postoji mogućnost kontrole i dolivanja vode u ćelije. Postoje i akumulatori koji "liče" da su EFB ali su čepovi (ili jedan veliki čep za svih 6 ćelija) sakriveni ispod plastične nalepnice. Ali većina ne može da se otvori.
Pitam se-dobar akumulator u kolima ali se pokvario regler na alternatoru i zbog toga je došlo do gubitka vode iz elektroita zbog velikog napona punjenja, npr više od 16 volti. Ploče su ostale suve, fabrika ne priznaje garanciju jer nije kvar do akumulatora. Ako se dolije voda u kratkom roku i ponovo dopuni akumulator velika je šansa za potpuni spas istog. Ali... Kako doliti vodu? Kuda?
Ja kažem nikako. Dobro, postoji mogućnost ali ta operacija nije dostupna prosečnom vozaču jer zahteva poseban alat ali mnogo više zahteva znanje. I ja tu operaciju VEOMA retko radim. Slažem se da su kvarovi reglera dosta retki, ali sam ih sretao u praksi. I nije da se događaju "tamo nekom".
Još uvek sam pristalica klasičnih akumulatora. Tu može svašta nešto da mu se radi, kontroliše, meri, oduzima, dodaje... OVO JE MOJE LIČNO MIŠLJENJE. A svako drugi neka radi na svoju odgovornost.
Dakle, nema "suvih", gel i tako to akumulatora. Ovde su navedeni tipovi akumulatora. Zaboravih da kažem da se gel akumulatori NE PRAVE za automobile tj. ne prave se za startersku namenu. Nemaju dobre startne osobine kao klasični ili još bolje AGM. Ali, to je već druga, još veća tema-namene akumulatora po vrsti. Uskoro ću i o tome da napišem tekst. To je malo veća tema.
Da napomenem da su AGM akumulatori DUPLO skuplji (tu negde) od klasičnih sa tečnim elektrolitom a za isti kapacitet. Zato imaju i svojih prednosti u odnosu na klasične. I mana. Kao i sve u životu. Nema crno - belo. Obično je istina negde na sredini. AGM akumulatori su OBAVEZNI u najnovijim kolima sa start-stop sistemom zbog svoji dobrih startnih karakteristika. Tu klasični nemaju šta da traže. Brzo bi bili "pokidani". Ali kao što rekoh to je već druga, velika tema.
Sledeći put nemojte da vam pričaju prodavci i MAJSTORI  bajke o "suvim" ili akumulatorima "sa gelom". Kažite im da nemaju pojma sa poslom koji se bave.
 Imaćete potpuno pravo.