Странице

четвртак, 10. октобар 2013.

Malo (ili skoro) nepoznata činjenica o akumulatorima (i alternatorima)

Svakakve sam vozače (ljude) upoznao za sve ove godine. Od čoveka koji NE ZNA da bi trebalo doliti vodu u akumulator (a zašto bi znao, postoje fabrike i one nešto moraju da proizvode?), do čoveka koji "zna da bi trebalo dopunjavati akumulator i to radi dva puta godišnje, pred zimu i na proleće". Dve potpune krajnosti.
Ali, od svih ljudi koje sam upoznao tokom mog posla, najviše je onih koji imaju DUBOKO uverenje da ALTERNATOR PUNI AKUMULATOR.
Dobro...
O alternatoru sam napisao to što sam napisao, veliki tekst. I neću više.
 http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013_06_23_archive.html
Altentator NE PUNI već DOPUNJAVA akumulator i održava elektrosistem u životu.
Ko misli drugačije, neka tako i nastavi. Ne mora da čita dalje.
Istina je sasvim drugačija.
Ovo za one što upale kola, ostave sa uključenim svetlima, eventualno klima radi ili zadnji grejač zimi... I misle da alternator "puni" akumulator.
Ne, situacija je sasvim obrnuta. Pod svim tim uslovima, opterećenjima i malom broju obrtaja akumulator trpi veliko opterećenje. Prostije-prazni se rapidno.
Zato akumulatori u taksi vozilma kratko traju, mnogo paljenja, kratke relacije, zimi uključeno grejanje, brisači... Sve to dovodi do brzog otkaza glavnog izvora struje u kolima.
Svaki put kad se okrene ključ i pokrene motor potroši se mali postotak kapaciteta akumulatora, negde 3-5 %, što je veoma malo. Ovde mislim na normalno paljenje. Nenormalno je deset puta uzastopno, pa onda trideset puta u toku dana (taksi vozila), takodje i manji akumulator od propisanog za to vozilo...
Ovde razmatram normalno upotrebu vozila. Dakle, KOLIKO JE POTREBNO DA RADE KOLA (alternator) DA BI SE DOPUNILA ENERGIJA UZETA IZ AKUMULATORA ZA SAMO JEDNO PALJENJE?
Neverovatno (ili nije?!), ali taj odgovor sam čuo od samo jednog čoveka za sve ove godine, i baš mi se čini da je bio u pitanju taksista.
Da se ne pravim mnogo baš pametan, i da bude da sam pokupio svo znanje ovog sveta, i ja nisam znao za taj podatak. Doduše, ja sam do tog podataka došao mnogo davno i to u razgovoru sa jednim inženjerom iz auto industrije (iz engleske).
Dakle, kad sam saznao da je POTREBNO VOZITI AUTOMOBIL 15-20 Km, I TO NA OTVORENOM A NE U GRADSKOJ VOŽNJI, DA BI SE VRATILA POTROŠENA ENERGIJA IZ AKUMULATORA, JA SAM OSTAO ZAPREPAŠTEN???!!!
***************************
 Ne, ne.... Akumulator se ne dopunjva ako auto radi u mestu, pa još ako su uključeni veliki potrošači...Tako se samo troši bespotrebno gorivo. I novac iz džepa. A živi u uverenju da se akumulator dopunjva.
Zašto je potrebno 15-20 Km da bi se vratila snaga? Pa zato što akumulator nije jedini potrošač u vozilu. Zima, brisači, grejanje, svetla,  klima... A mi vozimo od kuće do posla 5-10 Km kroz grad... 
Da je u pitanju SAMO akumulator to bi relativno brzo bilo vraćeno u akumulator. Ovako, samo je ispražnjen i ostavljen na milost i nemilost hladnom (i toplom) vremenu. U mnogo testova je pokazano da vozila koja stalno imaju duge ture i vožnje imaju dugotrajne akumulatore.
Kad se bolje razmisli, pa i nije blesav onaj lik sa početka ove priče što "zna da bi trebalo dopunjavati akumulator po neki put".
Čudno... Ali istinito.


Baterija električnog automobila

Ovako izgleda baterija hibridnog automobila "Chevrolet Volt", naravno u pitanju je Li-ion baterija najnovije generacije. Kapacitet baterije je 16KWh (korisno 10,5KWh) / 45Ah (288 ćelija). Garancija na bateriju je 160000 Km i/ili 8 godina.
Kada kapacitet baterije padne na 70 % od nominalnog kapaciteta, ona više nije za upotrebu. 
Šta se radi, da li ide u reciklažu?
NE!!!
Pošto je tehnologija Li baterija još uvek veoma skupa (akumulator Li-ion istog kapaciteta kao olovni je 6 puta skuplji), bila bi velika šteta da se baci. Zato se takvi akumulatori koriste za mreže na terenima gde ne postoji dalekovodna instalacija. Tačnije, koriste se kao akumulatori koji se tokom dana pune preko solarnih ćelija a onda kad zatreba isporučuju energiju.
Kako to daleko zvuči...