Странице

недеља, 28. јул 2013.

Stavljanje (i vadjenje...)

Pitao (tamo neki...) svemogući Gugl "kako se vadi i stavlja akumulator + i -"
Pa došao na moj blog.
Mislim da sam razumeo pitanje. Ako nisam, pravac kod najbližeg auto električara.
Kad se VADI akumulator PRVO se skida MINUS klema.
Kad se STAVLJA akumulator PRVO se stavlja PLUS klema.
A zašto tako majstore?
Evo...
Pošto je cela šasija na automobilu na minusu, na masi, mora da se skine prvo minus klema jer može doći do slučajnog spajanja metalnim ključem (ne znam za plastični) plus kleme sa šasijom.
Onda...
BUM!!!
Nešto strašno!!!
Struja kratkog spoja kod prosečnih akumulatora iznosi 2000-3000 ampera!!!???
Da. 2000-3000 ampera.
Ključ može da se u sekundi pretvori u tečan metal i eto opekotine trećeg stepena. Uz mogućnost oštećenja očiju.
Ne dao bog.
Naravno, velika verovatnoća je da taj akumulator ima iskrivljene ploče posle tog "eksperimenta" zbog abnormalno velike stuje.
A stavlja se prvo plus iz istog razloga- da ne bi šasija automobila bila na minus potencijalu. Ovako, prvo plus i nema brige.
Kad se skida- PRVO MINUS.
Kad se stavlja- PRVO PLUS.
P.S. Ima i TAČNO pravilo kako se pokreće auto uz pomoć  kablova sa drugog vozila.
NIJE kako 99% vozača misli-minus na minus plus na plus kablovi i završena stvar.
To je samo DONEKLE tačno.
Drugi put...


Klasična greška

Da kažem, uobičajena greška današnje (i predjašnje) omladine. Mada, ni stariji ne zaostaju za njima.
Elem (opet Boro Prikaza!!!), o čemu se radi...
Danas sam bio porodično na jednom jezeru u blizini da se malo odmorimo i provedemo dan na vazduhu i da pobegnemo iz kuće po ovoj nesnosnoj vrućini. Mnogo sveta, narod došao sa svih strana. Lepo!!! Automobila na stotine. Ko bi rekao da je kriza? Ma, kakva kriza!!!
Sa svih strana lupa, udara, trešti muzika!!! Tehno, disko, narodna, metal... Svi žanrovi. Svuda ovorena vrata i gepeci, zvučnici na sve strane, kao na vašaru...
Dobro, nije to baš toliko glasno bilo, ali je bila neverovatna kakofonija.
A ja gledam i razmišljam...
I kažem supruzi... (i ona nauči pored mene auto elektiku, šta će kad mora :)))
Kažem joj da će 50 % svih vozila koja su puštala muziku nekoliko sati (4-5), imati VELIKIH problema na zimu da upali motor. Kad kažem zimu mislim na bar minus 5 stepeni. I niže.
Zašto?
Evo rešenja !!! (što bi rekao VELIKI Zoran Radmilović)
NIKO od vlasnika svih tih automobila ('ajde neka bude 90%, da ne budem baš toliko loš u proceni) neće posle višečasovne torture akumulatora da ga stavi na punjač da ga dopuni.
A ZAŠTO BI ?
ČEMU TO?
PA MENI ODLIČNO PALE KOLA?
Koliko sam puta čuo takav nemušti odgovor.
Jeste.
Tačno.
Auto će i dalje da pali SAVRŠENO.
Na plus 30.
Neće pokazati nikakve nedostatke ili znake slabljenja.
Makar bio ispražnjen 50 % pa i više od toga.
A gde je ostatak kapaciteta?
Otišao u muziku.
Tačno.
Samo...
Otišao je u jednu MNOGO opasniju stvar koje se zove OLOVO SULFAT.
On je tu, čeka pritajeno, kao najlukaviji ubica.
Čeka onih minus 5.
Zima će brzo da dodje. Mnogo brže nego što se može zamisliti.
Već vidim veliku većinu njih kako zakazuju ujutro u 6-7 sati pregled akumulatora kod mene.
"Majstore, kako neće da upali, pa kupio sam akumulator prošle godine"????!!!
Da se razumemo...
Akumultor u automobili, kao i SVE baterije na svetu su predvidjene za trošenje. To im je osnovna uloga.
Skladištenje električne energije.
Ali, ako se potroši akumulator MORA da se napuni, vrati u prvobitno stanje, ŠTO PRE.
Jer ako se to ne uradi na vreme... Nastaju neverovatni problemi.
Samo zamislite trku ujutro u 6 sati kako krećete na posao i zvonite na vrata komšije tražeći mu kablove za startovanje i moleći ga da upali njegova kola da bi vi mogli svoja.
Gadno.
Opasno.
Zeznuto.
Znam iz iskustva.
Mislim...
Znam iz iskustva kad sam pomagao ljudima da startuju svoja kola.
Ja tih problema nemam :)
A stvaranje olovo sulfata pospešuju visoke temperature. Objasnio sam ranije (ko je čitao zna o čemu se radi) da akumulatori OTKAZUJU LETI zbog bržeg stvarnja olovo sulfata.
Zima samo oslabi akumulator. I ništa više.
Nemojte da vas lažu da akumulator strada zimi.
NE!!!
Akumulator strada leti zbog brže hemijske reakcije unutar ćelija.
Da se vratim...
Ne okrivljujem sve te koji su izmaltretirali svoje akumulatore. I tako će ih najverovatnije ostaviti. Pa šta bi radile fabrike?
Šta bih radio ja?
Pravilo je da se ne uključuju elektro potrošači u automobilu dok auto ne radi.
JEDINO u slučaju krajnje nužde. Zato i služi akumulator da pomogne kad zatreba.
A ako se već bar imalo isprazni trebalo bi ga dopuniti. Što pre. Jer kristali olovo sulfata veoma brzo (po nekim istraživanjima) posle 2-3 dana prelaze iz amorfnog u kristalno stanje.
Prostije, ako za to vreme se na dopuni akumulator, male su šanse da se vrati početni kapacitet.
Kad se to ne uspe u kućnoj ili garažnoj radinosti, onda ja stupam na scenu.
Ili najbliža prodavnica akumulatora.
Eto...