Странице

уторак, 21. мај 2013.

Kako sačuvati akumulator?

Prenosim integralnu (potpunu, u celosti) verziju teksta koji je preuzet sa jednog sajta za polovne automobile. Radi se o uputstvima za zimsko održavanje akumulatora.
Složiću se sa 80-90 % uputstava. Za onih 10-20 % neću. Za njih ću JA da kažem šta mislim i kako bi stvarno trebalo da se uradi.
Zato sam i pokrenuo ovaj blog.
Da jednom, ZAUVEK, se reše neke misterije oko akumulatora.
Ljudima koji čitaju sve ovo (drago mi je zbog toga!!!) je lako. Dobiju "sažvakane" informacije.
Ja sam morao da ih skupljam godinama.
Nije što sam ih samo skupljao.
Naučio sam ih.
Sve.
Dakle, evo teksta:

Kako sačuvati akumulator?

 

Zima stiže, a mnogi vozači nisu spremili svoje automobile za sve izazove koje donosi ovo godišnje doba. Jedan od najčešćih „krivaca“ za zimske muke jeste akumulator. Pogledajmo stoga kako mu pomoći da preživi hladne dane i nastavi da nas služi još mnogo godina.
Što je temperatura niža, akumulator je sve slabiji, te je neophodno da promenimo neke navike ukoliko želimo da nas ne izda u najgorem trenutku. To je onaj trenutak kada sunce još nije izašlo, temperatura je desetak stepeni ispod nule, vetar nemilosrdno briše, retki vozači koje sretnete nemaju kablove za paljenje, a mobilni ste zaboravili u drugoj jakni.
Zato na vreme proverite da li elektrolit u potpunosti pokriva ploče. Ukoliko to nije slučaj, dolijte destilovanu vodu. Danas mnogi imaju savremene akumulatore koji ne zahtevaju održavanje tokom svog životnog veka, ali čak i kod njih je ponekad potrebno doliti vodu. Akumulatori sa gelom takođe oslobađaju vozača ove vrste brige.
Neretko problem prave prljave ili korodirane kleme i polovi akumulatora. Stoga ih treba proveravati s vremena na vreme i u slučaju potrebe skinuti i očistiti šmirglom, žičanom četkom ili nekim oštrim predmetom. Kada obavljate tu operaciju, prvo skinite klemu sa negativnog, pa sa pozitivnog pola, a vraćajte prvo na pozitivni, pa na negativni.
Pomaže i ukoliko ih namažete specijalnom mašću ili isprskate sprejom za zaštitu klema (može i WD-40). Čak i ukoliko vam akumulator ne pravi nikakve probleme, obavljajte periodične preglede, pošto čisti kontakti obezbeđuju njegovo pravilnije punjenje, što znači da će duže trajati. Ne zaboravite ni priključak za masu na karoseriji – on takođe mora da bude očišćen.
Proveru možete da obavite i u servisu, gde mogu pouzdano da ispitaju napon, struju i stanje elektrolita. Čuvajte se, ipak, onih koji će nakon veoma loše dijagnoze stanja akumulatora ponuditi da novi kupite kod njih po „veoma povoljnim uslovima“.
Potpuno pražnjenje akumulatora nikada ne bi smelo da se dozvoli, pošto ono ostavlja zaista teške posledice i drastično mu skraćuje životni vek.
Kratke vožnje ne pomažu
Ukoliko vam automobil dugo stoji na parkingu ili u garaži, najbolje je da akumulator izvadite i stavite ga na toplo i suvo mesto. Mnogi vozači u takvim situacijama svakih nekoliko dana startuju motor i puste ga da radi „u leru“ petnaestak minuta, misleći da tako pomažu i motoru i akumulatoru.
Stručnjaci, međutim, kažu da tako kratko vreme nije dovoljno za njegovo punjenje. Čak će i kratka vožnja biti kontraproduktivna. Dakle, zimi izbegavajte vožnje na kratkim relacijama, koliko god to možete. Ukoliko ste na njih prinuđeni, trudite se da smanjite broj potrošača električne energije, kao što su grejači sedišta ili radio/CD.
Potrošači akumulatora o kojima se retko razmišlja
Ostavljena upaljena svetla na ugašenom automobilu – nema ništa gore za „zdravlje“ akumulatora. Ukoliko ga potpuno ne „iscede“, svetla će mu u najmanju ruku osetno skratiti životni vek.
Međutim, postoje i neki uređaji koji konstantno troše električnu energiju čak i kada je ključ izvučen iz kontakt brave. To je, na primer, alarm – on uvek mora da bude u pripravnosti. Isto važi i za memorijske funkcije audio-uređaja, centralnog kompjutera, sedišta (kod luksuznijih automobila, naravno)...
Čak i sat troši električnu energiju. Veoma, veoma malu količinu, ali kada se potrošnja svih uređaja i sistema sabere i ukoliko je reč o dužem vremenskom periodu, uticaj na akumulator može da bude ozbiljan.
Veoma je važno da prilikom startovanja motora svi potrošači budu ugašeni – svetla, grejanje, audio uređaj, brisači... Svaki dodatni potrošač povećava šok koji akumulator preživljava tokom startovanja.
„Zimski san“
Ukoliko u zimskom periodu planirate da ostavite automobil parkiran duže vreme, akumulator će se nakon određenog perioda isprazniti. Stoga nakon tri do najviše osam nedelja treba krenuti na dužu vožnju kako bi se napunio ili ga napuniti punjačem. Koliko će dugo akumulator zadržati adekvatnu snagu bez dopunjavanja zavisi od vrste, temperature vazduha, starosti i „istrošenosti“.
Ako niste u mogućnosti da mu obezbedite dužu vožnju, izvadite ga i spremite na toplo. Bilo bi dobro da mu i tada mernim uređajem proverite napon i u slučaju potrebe dopunite. Isto učinite i pre vraćanja u automobil.
Imajte u vidu da kod novijih automobila vraćanje akumulatora nije tako jednostavno (isto važi i za čišćenje klema). Na primer, moraćete da unesete kod za audio uređaj ili da kalibrišete sistem za kontrolu pritiska u pneumaticima. Sve informacije o ovim procedurama naći ćete u uputstvu za rukovanje vozilom, te ga detaljno pročitajte – pomoći će vam da uštedite mnogo vremena, a verovatno i nešto novca.
Termička zaštita
Mnogi vlasnici, naročito starijih automobila, zimi štite akumulator stiroporom, krpama ili kartonom. Dok stručnjaci kažu da ovakva zaštita nema svrhe, pošto se će se temperatura akumulatora tokom noći spustiti na temperaturu okolnog vazduha bez obzira na vrstu i kvalitet izolacije, pojedini vozači se i dalje kunu u ovaj recept.
Pažnja!
Imajte u vidu da akumulator sadrži jaku kiselinu. Ukoliko ga prenosite dok čepovi nisu dobro zavrnuti (odvrću se prilikom punjenja), lako se može desiti da vam kiselina „progrize“ odeću.
Kada je vreme za nov akumulator?
Akumulator koji i nakon punjenja nastavi da pravi probleme, verovatno je stigao do kraja životnog veka i treba ga zameniti. Najbolje je da konačnu dijagnozu daju u nekom servisu.
Ne „verglajte“ predugo
Kod problema sa startovanjem motora mnogi vozači nastavljaju da pokušavaju, „verglajući“ i duže od dvadeset sekundi i to nekoliko puta uzastopno, praktično bez pauze. U takvim situacijama ne preterujte i pravite pauze od najmanje minut, pošto akumulator trpi strahovito opterećenje.

Ipak, tačna informacija!!!

Kao što sam najavio ( i naslutio) u mom prošlom pisanju, somborska fabrika akumulatora prestaje da postoji!!! Bar je više neće biti u Srbiji. Seli se u Rusiju.
Strava!!!
Strahota!!!
Užas!!!
Ne znam šta da kažem i da mislim. Ostaće toliki narod bez posla. Sad će neko da kaže, pa ostale su stotine hiljada.
Tačno, ali da li je trebalo da se i ovo još dogodi? Ta fabrika postoji od 1952. Njihovi akumulatori(do pre 5-6 godina, tj. do privatizacije) su bili sinonim za kvalitet. Pa u mojim kolima je njihov od 45Ah i to iz 2005. godine!!! Doduše, dok ga dušmani nisu ukrali prošle godine. Da ga nisu ukrali, GARANTUJEM da bi trajao bar još 3-4 godine. Normalno, uz redovno i ispravno održavanje.
Šta će sada naš običan vozač da stavi u Juga od 20 godina?
To pitanje sam postavio i u prošlom postu.
Ovu informaciju sam dobio od osobe koja već nekoliko godina radi u prodavnici akumulatora i moj je dobar poznanik.
Znači, definitivno nema više CRNOG KONJA.
Neko će da kaže, opet, "pa i nisu im bili neki akumulatori".
Tačno.
Ali, za našeg običnog vozača sa automobilom starim 15-20 godina, pa i više, on je bio idealno rešenje. Uz solidno održavanje mogao je, i tako loš, da traje 3-4 godine. Dobro, u dizelašima od 2000 kubika jedva da je mogao da izdrži garantni rok. Da se ne lažemo, stavljali su mu bar za 20 % tanje olovne ploče nego što je bilo po propisu. To su svi znali. Zato su izdržavali tačno garantni rok.
Voleo bih da neko nešto napiše povodom sveg ovog.
Nije tu više stvar u akumulatorima.
To je mnogo dublje nego što se čini na prvi pogled.