Странице

петак, 8. август 2014.

Kako utiče topla i hladna klima na akumulator (za one što kažu da zimi stradaju akumulatori)

Ja vać pisah o tome (dobri stari aorist). Naravno nije na odmet da ponovim a još jednom i razuverim one koji misle da zima uništava akumulator. Ili kako već da kažem, da akumulator otkaže kad je debeo minus.
Hteli mi to da priznamo ili ne, zima stiže. Kakva će biti...
Pa videćemo.
Nisam video još uvek da indijanci skupljaju drva...
Elem, Bonda, Marlbora...
Slika kaže više od hiljadu reči.
Dakle, reč je o ispitivanju akumulatora u Americi. Što mislim da je totalno nebitno jer je i tamo i ovde isti minus, ista hladnoća. Samo, tamo kod njih se prave posebni akumulatori za veoma hladne regione. A to kod nas nema. Još uvek...
Može se videti da je razlika u životnom veku akumulatora između ekstremne hladnoće i ekstremne toplote dupla u korist npr. Aljaske. 30 meseci naspram 61 meseca.
Iznenađujuće?!
NIKAD!!!
Pa i hrana se drži na hladnom. Tako je i sa  akumulatorima. Mnogo puta sam napisao da je toplota možda i najveći ubica SVAKOG akumulatora. Bez obzira da li je on olovni, litijumski, ili nikl-kadmijum.
Toplota veoma ubrzava sulfatizaciju (za 10 stepeni više od normalne temperature sulfatizacija je duplo brža!), takođe i korozija pozitivne rešetke (kažu da je sulfatizacija prvi uzročnik otkaza akumulatora, a ja mislim da je to korozija, sulfatizovan akumulator se može donekle povratiti, a onaj sa korozijom ne može ni u ludilu!). Dalje, toplo vreme dovodi do isparavanja vode iz svih ćelija, što može biti veoma opasno ako se ne vodi računa o održavanju. To i nije toliki problem kod klasičnih akumulatora ali jeste kod onih bez mogućnosti dolivanja i proveravanja elektrolita. O problemima sa toplotom kod AGM akumulatora ne smem ni da mislim. Kod njih je VEOMA OPASNA boljka poznata kao " thermal runaway". U ekstremnim slučajevima dolazi do eksplozije akumulatora. Thermal runaway je začarani krug, kako se akumulator sve više greje povlači veću struju, kako povlači veću struju tako se još više greje... I eto velike opasnosti. To je već druga tema.
A šta hladnoća radi akumulatoru?
NIŠTA!
U suštini, samo ga umrtvi. Naravno, onaj akumulator koji je loš, nema snage da pokrene motor. Ja sam to davno rekao da loši akumulatori tek na hladnoći pokažu pravo stanje. A onaj koji je stvarno dobar neće izdati vlasnika ni na -20 stepeni. Dobro, upaliće teže, možda ne iz prvog puta ali će upaliti.
Može da se vidi da hladnoća ne šteti ni u kom pogledu. Samo je bitno da akumulator na takvim hladnoćama bude uvek napunjen. Ne samo iz razloga da se može pokrenuti motor već zato što i poluprazan akumulator može da zamrzne jer je koncentacija elektrolita mala. Onda može da dođe do pucanja kućišta... Svašta sam video za sve ove godine.
Zašto akumulatori gube snagu na hladnoći? Nema tu nikakve filozofije. Elektrolit je gušći, joni se u njemu teže kreću. Zato su alternatori temperaturno kompenzovani (pisao već), sa padom temperature diže se napon punjenja.
 Ugrubo, sa svakim stepenom pada temperature, počev od 27 stepeni, snaga pada za 1%. Sve ostalo se lako izračuna.
Evo odlične ilustracije o potrebnoj snazi za startovanje motora i snazi koju može dati akumulator:

Na plusu je sve u redu. A na -22 stepena akumulator ima smao 40% snage dok motor za startovanje traži čak i više od duplo od normalne struje!!! Čisto ludilo!!!
Zato ja kažem da su dve najbitnije stvari u toku zime na kolima: dobre gume (glavu čuvaju, LIČNO se uverio) i dobar akumulator. Ovo za dizel vozila i ne bi trebalo napominjati. Dobar akumulator.
Zima ne šteti akumulatoru, bar ne u onom obliku kao toplota.
Koliko puta sam čuo da je neko rekao "izvadio sam akumulator iz kola i stavio ga na toplo, pored radijatora". Pa bolje da si ga stavio na terasu na 0 stepeni nego što ćeš ga držati mesec dana pored radijatora.
Sad je dosta.

Šta kaže velika "Mazda" o održavanju akumulatora

"Nije potrebno nikakvo održavanje" stalno čujem kako od trgovaca tako i od ljudi koji to ne bi smeli da govore. Naravno, akumulatora. Nije potrebno održavanje.
Dobro.
Evo ovako. Tekst je preuzet sa zvaničnog sajta Mazde: http://www.mazda-rs.com
 .......................
Prazan ili neispravan akumulator najčešći je razlog kvara - ispravan akumulator stoga bi trebao biti prioritet.

Originalni akumulatori zadovoljavaju stroge standarde kvaliteta i sigurnosti te su izuzetno pouzdani. Čak i tokom zime kada akumulatori pate zbog niskih temperatura i vlage, originalan akumulator pokrenuće motor iz prvog pokušaja.

Kupovina akumulatora

Iako su jeftiniji akumulatori primamljivi, na kraju vas mogu tokom veka trajanja automobila koštati više jer ih češće morate menjati. Vaš Mazda partner ponudiće vam originalan akumulator koji je izrađen upravo za vaš model i motor. Osim toga, za vas će reciklirati vaše stare akumulatore. Ako je u vašu Mazdu ugrađen novi akumulator, on dolazi s trogodišnjom garancijom.

Produžite vek trajanja akumulatora


  • Akumulator održavajte suvim i čistim.
  • Nakon zaustavljanja automobila, isključite prednja svetla, radio, grejanje i klima uređaj.
  • Ako imate akumulator koji zahteva minimalno održavanje (s otvorima na vrhu), povremeno ga napunite destiliranom vodom. Budite oprezni i koristite zaštitu za oči i rukavice prilikom rada na akumulatoru.

  • Ako ne možete pokrenuti automobil, nazovite Mazda Europe Service centar. Pružićemo vam podršku i organizovati sve potrebno.
 ................................
Kome ćete da verujete? "Stručnjacima" ili velikoj "Mazdi"? Mislim da je pitanje iluzorno. Čak i tako veliki proizvođač doslovno kaže "Ako imate akumulator koji zahteva minimalno održavanje"...
Znači, ima održavanje. Minimalno. Samo bih ja još dodao da samo sipanje vode u loš akumulator (ako dugo nije dopunjavan već je stajao u vozilu 2-3 godine) je nedovoljno. Tako će se razblažiti i ono malo kiseline u akumulatoru. Ali je savet više nego na mestu! PRAVILO je da se voda dodaje tek pošto se potpuno napuni akumulator. Ima izuzetak (već pisao davno) da se dolije pre punjenja ako slučajno nedostaje elektrolita, ako su ploče suve. To naravno ni slučajno nije dobro jer tako dolazi do oksidacije ploča, povećava se unutrašnji otpor, dolazi do grejanja akumulatora. Tada se dolije voda SAMO koliko je potrebno da se pokriju ploče, napuni se akumulator pa tek onda se ponovo dolije ako zatreba. Ovo zbog toga što ako se pretera u početku sa vodom, tokom punjenja se diže nivo elektrolita i može doći do izlivanja elektrolita!!!
Što kaže ona naša reklama, birajte : "stručnjaci" ili Mazda.
Izbor je vaš.
P.S. Ni u kom slučaju ne reklamiram proizvođača automobila "Mazda" niti mi je to bila namera u bilo kom pogledu. Kao što ne reklamiram ni jednog proizvođača akumulatora. To je moja politika i tako će i dalje da ostane. Ali je tekst više nego dobar i poučan da se pokaže da se moraju odražavati akumulatori kao i svaki drugi deo na automobilu. Tako nešto ,čini mi se, nisam sreo ni na jednom drugom zvaničnom sajtu nekog drugog proizvođača automobila.
...............................................
Prosečan vek automobilskog akumulatora je 3-5 godina (ovo 5 je malo nategnuto), ali varijable kao što su klima (tamo gde je klima hladnija akumulatori su dugotrajniji bar za 30-50%), kratke gradske relacije, zagušenja u saobraćaju, povećan broj električnih i elektronskih potrošača... Sve to negativno utiče na radni vek akumulatora. Procenjuje se da gotovo svaki peti automobil na putu ima velike šanse za skori otkaz akumulatora. Svi ovi faktori ukazuju da bi se redovno morao (trebalo) testirati akumulator, da bi se sprečila neugodna iznenađenja.

Kako muka natera čoveka da nauči svašta nešto ili drugi deo teksta "Evo, zbog ovog sam počeo da pišem ovaj blog. I nastaviću..."

Ova ŽENSKA osoba je naučila o akumulatoru i alternatoru više nego neki muškarci za ceo svoj život. Ovo je drugi deo pisma koje mi je uputila, a koje ja ponovo prenosim u obliku kompletnog posta jer će tako više ljudi da pročita. Ona je stvari oko alternatora i naročito akumulatora naučila na mnogo teži način.
Ali je ZAUVEK NAUČILA.
To je ono o čemu sam pisao poslednjih dana. Ona je HTELA DA NAUČI (pozvati se na moj prethodni post o savetu "majstora").
Nek ovo njeno pismo bude svima na nauk.
Naravno, ko to želi.
Jer će uvek biti ljudi sa razmišljanjem "ma neće meni baš sad da otkaže nešto na kolima".
Hoće, sigurno.
Takvi su skoro svaki dan kod mene.
................................................
Poštovani Mišo,
Zahvaljujem Vam se na odgovoru, na znanju koje s nama delite i na pametnim i stručnim savetima koje nam dajete. Dok sam čitala vaše postove i odgovore čitaocima, puno sam toga naučila, ili bar razumela osnovno: šta treba činiti za dugovečniji akumulator i kada se obratiti majstoru. Nisam na Vaš blog stigla kao profesionalac, ali sam i ja, ovakva neznalica, našla na Vašim stranicama mnogo toga korisnog, i zato sam Vam zahvalna.

Moja priča s akumulatorom je počela prošle nedelje, kada sam vozila (kratke relacije, naravno) po onim pljuskovima po gradu Beogradu. Rade svetla, rade brisači, ventilator odmagljuje stakla, grejač za zadnje stakla uključen... Vozim ladu 112, 1600 kubika, benzinac. Pri gradskim vožnjama ona često uključuje vazdušno hladjenje motora ventilatorom, tako da mora da je i to bilo povremeno u pogonu. Još sam u vožnji primetila da se svetlo na komandnoj tabli lagano prigušuje, zadnji brisač više neće da mrdne (jer sam ga povremeno uključivala da vidim nešto u retrovizoru). Prođe mi kroz glavu kako moram da dopunim akumulator, nešto ne valja! I u tome, na nekom semaforu, motor se ugasi. Više ni da vergla, samo škljoca. A kiša pljušti, ljudi trube, gužva, nervoza kišnog radnog dana u sred saobraćajnog špica.
Moj komšija za 15 minuta kolima dodje do mesta gde sam sklonila svoj autom (par km od naše zgrade), pita me šta ćemo, a ja, onako iznervirana, jer ladu tu ne mogu da ostavim preko noći dok se akumulator puni, odneće je pauk, rešim da me vozi do najbliže prodavnice akumulatora i tu kupim neki najjeftiniji, "Monbat", kažu bugarski :). Znala sam već tada da nešto tu nije u redu s elektrikom, ali mi nećak iz Kanade došao posle 5 godina da vidi rodbinu, trebaju mi kola da ga pokupim, odvezem, da mu budem na usluzi. Jedina od rodbine imam kola. I zato mi taj kvar izleti iz glave. A posle 3 dana slična stvar, jedino se ovaj "ganc" novi nije skroz ispraznio, već je odbio da pokrene motor parkiranog auta. Svetla i brava su radili normalno. Tako ja ostavim preko noći svoj prvobitni "somborac" na punjenje na starom, od pokojnog oca nasledjenom "Einhell" punjaču od 3 ampera (na kojem se ništa ne vidi osim amperaže i prekidača na 12V ili 6V), i sutradan taksijem odem do parkirane lade da ga namestim. Kola upale!
Onaj bugarski sam odmah stavila na punjenje, poučena od Vas da ne valja prazan akumulator tako praznog držati duže vreme. (Znam da ništa ne znam: koliko je bio isprađnjen, koliko sati ga je valjalo puniti, nemam voltmetar ni ampermetar, ništa nemam, sve je bilo odoka, ali se moralo tako, da se spase od stajanja. Savetujte, molim, šta bi dalje valjalo :)). I zakažem pregled u ovlašćenom lada servisu. Tamo su utvrdili da alternator radi na oko 11V napona, pa su promenili diodnu ploču (crkla jedna od tri diode) i regler. Sve skupa oko 60 evra, koliko i nov akumulator.
Na test-merenju posle zamene, gledala svojim očima, alternator je radio pod naponom od 14,08V. Nadam se da je to dovoljno da podmiruje sve potrebe elektrike u autu, a ja ću na par meseci dopunjavati akumulator ako nastavim da kola vozim ovim pali-gasi režimom, što sumnjam da će se promeniti osim da krenem u duža pešačenja po gradu :)

Ovaj Monbat akumulator (12V, 55Ah, 480A, levo +) imate pravo, trebalo bi prodati, jer shvatam da nije lako održavati akumulator. Da tako stoji mesecima, biće gotov brzo. Koštao je 5.850 dinara, ima garanciju 2 godine, počev od 31. jula ove godine. Mislite li da bi ga neko kupio za 5 hiljada? Da makar malo izvučem ove troškove. Što pre, to bolje, jer garancija teče. Zadržala bih svoj Black Horse, jer ovaj novi kao da ima malo širu osnovu, pa ne mogu dobro da ga učvrstim, bolje leži "somborac", kao da su Rusi za njega projektovali podlogu. Ako znate nekog ko bi ga kupio, molim Vas da mi javite, isporuka na kuću :). A možda da ga Vi prethodno proverite? Da ne bude rog u vreći.

Želim Vam svega dobrog, i u životu a i na blogu, i molim Vas da nastavite. Stvarno uživam u Vašim člancima i pisanju: interesantno je, vrlo pismeno i iznad svega poučno.

Srdačno,
Zorica Maksimović
................................
Pametnom dosta.
I previše.