Странице

субота, 13. јул 2013.

Pojkertov (Peukert) zakon

Da se nešto razume odmah na početku...
Za sve one koji nisu znali (ili misle da su znali, a loše su znali...)
STARTNI AKUMULATORI NISU NAMENJENI ZA DUBOKA PRAŽNJENJA-NISU NAMENJENI ZA MALTERTIRANJE.
Zato se zovu STARTNI-da bi upalili, startovali motor sa unurtrašnjim sagorevanjem.
Da bi upalili.
Baš tako.
I nikako drugačije.
A to zato što su tako napravljeni-imaju mnogo tankih ploča sa ogromnom površinom (sundjerasto olovo!!!) da bi mogli da daju ogromnu struju.
Samo par sekundi.
Za razliku npr. stacionarnih ili trakcionih akumulatora koji imaju malo ali zato debelih ploča.
Kod takvih akumulatora se traži kapacitet, dugo pražnenje relativno malom strujom.
A ne trenutna struja.
Kao kod startnih akumulatora.
Mislim da je ovo jasno.
Sad...
Nije ovo baš tako prosto, ali kad bih počeo da pišem, do sutra bih terao. I ovo je dovoljno. Za početak.
Elem...(što bi rekao Boro Prikaza iz sela Praćišta, ovo za one što gledaju seriju "Nijesmo mi od juče"... moj omiljeni lik!!!)
Pojkertov zakon...
Verujem da 99,999999% ljudi nije čulo za njega.
A šta sad...?
Ja sam kao čuo, rodio sam se pametan?!
Da, čuo sam, daaavno, proučio ga...
Nema tu neke filozofije. Čista matematika.
Pojkertov zakon je DIREKTNO povezan sa kapacitetom akumulatora.
Kapacitet STARTNIH akumulatora se daje na dvedesetočasovnom (20h) vremenu (u 99% slučajeva). Retko kad na desetočasovnom.
A šta je to?
To je sledeće: ako na kućištu akumulatora piše npr. da ima kapacietet 60 amperčasova...
On taj kapacietet ima ako se prazni 20 časova strujom od 3 ampera.
20h x 3A=60Ah
Nikakva filozofija.
Podrazumeva se da se to merenje radi na temperaturi 25 stepeni.
I još nešto veoma bitno, prazni se do naponske granice od 10,5 V.
NE ISPOD OVOG!!!
Što bi se reklo, to su laboratorijski uslovi.
Ali, nije baš sve savršeno.
Kao i mnogo stvari u životu.
A šta ako se taj akumulator prazni, iz nekog razloga strujom od 10 A? Da li će i onda da ima 60Ah?
Da li će i onda da važi 10A x 6h = 60 Ah?
 Neće!!!
NIKAD!!!
To objašnjava Pojkertov zakon. On kaže da što se većom strujom prazni akumulator, to se može dobiti manji ukupni kapacitet. A zbog toga što se povećeva unutrašnji otpor, što tokom pražnjenja u akumulatoru ima sve više obične vode a sve manje sumporne kiseline, koja je prenosilac električne energije.
Pa gde je nestala sva ta snaga?
Nigde. Tu je u akumulatoru, samo što je jedan deo potrošen na grejanje, poznati Džulov zakon, to je nesavršenstvo akumulatora.
Kao i svih stvari u elektrotehnici.
Dakle, koliko može da se dobije kapaciteta iz STARTNOG akumulatora od 60Ah ako se optereti strujom od 10A?
Tu ima tablica, ne treba se mučiti, treba samo ukucati nekoliko brojeva.
Joč nešto, VEOMA bitno. A to je taj Pojkertov broj. On se za klasične akumulatore kreće od 1,05 (ovo su odlični akumulatori!!!) do prosečnih 1,3. To je neimonovan broj.
A Pojkertova formula glasi:
                                                    
                                 In t = C
C je kapacitet akumulatora izražen u Ah
I je struja pražnjenja u amperima
t je vreme pražnjenja u satima
Za prosečne, svakodnevne akumulatora se uzima Pojkertov broj 1,2.
NE POSTOJI akumulator sa brojem 1, jer bi to praktično značilo da taj akumulator nema otpor, da je savršen.
E, toga nema.
Dakle, akumulator od 60 Ah koji se prazni strujom od 10A ima sve ukupno.....
SAMO 37.857 Ah!!!!!!
Sve ostalo je otišlo "u vazduh".
Evo link za sva ostala izračunavanja svih akumulatora:
http://www.csgnetwork.com/batterylifecalc.html
Za veće struje je još gora situacija. Kapacitet je sve manji i manji.
Sve ovo zato što kapacitet NIJE primarna karakteristika startnih akumulatora.
Najvažnija karakteristika tih akumulatora je STARTNA STRUJA-CCA.
To pali kola, a ne kapacitet. Kapacitet omogućava na kolima koliko dugo, npr mogu da gore svetla, ili da vuče bilo koji drugi potrošač.
Napominjem!!!!
Startni akumulatori NISU predvidjeni za duboka pražnjenja.
A šta je sad duboko pražnjenje?
Pa, neka to bude da ne bi trebalo akumulator prazniti dublje od 50%. Onaj od 60Ah ne bi trebalo više izvući iz njega od 30 Ah.
Za duboka pražnjenja služe "deep cycle" akumulatori. Oni dozvoljavaju pražnjenja do 80% dubine. Znači, ni oni ne podnese totalna pražnjenja.
Što se češće i dublje prazne akumulatori, naročito startni, skraćuje im se drastično vek trajanja.
Umesto npr. 500 ciklusa punjenja i pražnjenja, fabrički predvidjeno, imaće npr samo 300. Ako im se često "vadi duša".
Za tako nešto se koriste  oni drugi akumulatori.
Zato oni što često zaborave da ugase svetla na kolima, pa nekoliko puta isprazne akumulator do kraja, "do dna", onda ga stave nekoliko sati na punjač i misle da je sve kao što je i bilo (al' kad bi se zezali!!!)...
Onda, dolazi djavo po svoje... Dolazi tamo negde, na minus 5 ispod nule...
Koliko put sam samo čuo, "pa kupi sam akumulator pre nepune dve godine"... A što si ga nekoliko puta ispraznio "do bola"...
Šta ćemo sa tim?!
Pa su se nahvatali OGROMNI sulfati na pločama jer nije kvalitetno i do kraja napunjen akumulator...
Ja ne zna gde djavo spava, al' akumulatore znam samo kad ih pogledam...
Trakcioni akumlatori, npr za električne viljuškare, se testiraju na petočasovnom kapacietetu.
Jer je njima NAJVAŽNIJI kapacitet. Kod njih se NE NAVODI startna struja. Šta će im to? To su električna vozila, ne rade na benzin.
Kraće, ako jedan takav akumulator ima 400 Ah, to je neki srednji kapacitet akumulatora, struja pražnjenja biće  400Ah/5h= 80A.
Kod gel akumulatora, to su oni što idu npr. u kineske bicikle, ima ih od 10,12,14,20,22Ah (puna kuća mi je tih akumulatora), kod njih se npr. daje SAMO dvosatni kapacitet, ili ponegde i trosatni.
Akumulator od 12Ah prazni se strujom 6A i to 2 sata. Ovo stoga što motor "vuče" i do 8 ampera na biciklu ili skuteru (obično su 250-300W).
Kao što se vidi, i kod ovih akumulatora je PRIMARAN kapacitet. Oni se dugo razne relativno malom strujom.
Mala "caka"...
Jeste dobra fora....
Na jednom takvom akumulatoru lepo piše 12Ah(2h)...
Ali, šta ako se prazni npr. normalnom desetčasovnom strujom od 1,2A?
I to piše na njima, i to skoro uvek.
Tad je kapacitet 14Ah!!!
Pojkertov zakon na delu.
Takvi akumulatori MORAJU da se prazne tačno takvom strujom kao što je naznačeno, jer će dati lažnu sliku kapaciteta. Ako se prazne npr sa 3 A i izdrže 4 sata,neko će da pomisli da ima taj akumulator tačno 12Ah.
Nema!!!
Ima manje od fabričkih 12Ah.
To ja odlično znam jer nedeljno imam na popravci bar desetak komada.
Inače, VEOMA su teški za regeneraciju. Muku mučim sa njim.
Koliko se "skine" kapaciteta prilikom jednog normalnog paljenja automobila?
Može se reć', dobro pitanje (što bi rekao Boro Prikaza).
Pa, negde 3-5%.
Samo.
Zato su startni akumulatori namenjeni za plitka pražnjenja. Imaju tanke, nežne ploče. Debljina ploče je maksimum 1 milimetar.
1 milimetar.
Samo.
Akumulatori za kola se kupuju prema STARTNOJ STRUJI.
STARTNOJ STRUJI.
Praktično:
Bio je u kolima, fabrički 55Ah/CCA 450A.
Ne mora sledeći novi da bude od 55Ah. Ali MORA da bude 450A.
MORA.
Slučaj od pre dve zime ...
Intervencija na ZVERI Mercedes 500 SLK (tako nešto).
Ima DVA akumulatora. Jedan za startovanje u gepeku (oko 650A), drugi u motoru ispod šoferke, za celokupnu elektroniku.
E, taj drugi u motoru me je oduševio.
Sećam se da je bio SAMO 35Ah ali zato CCA 510A !!!!???
Posle sam gledao elektronsku dokumentaciju za tu zver od vozila, i našao sam da su inženjeri rešili da taj mali služi da SAMO daje struju za bendiks (ne znam tačno 30-40A), a ona drugi normalno služi za paljenje.
Zašto ova priča.?
Zato da se vidi da NE MORA akumulator da bude od 55Ah, može i manji, ali MORA 450A.
Iz ličnog, višegodišnjeg iskustva i posle nekoliko stotina ljudi koji su "prošli kroz moje ruke i instrumente", mogu da kažem da će se to teško promeniti. Naš čovek zna za "pedesetpet ampera" i to je to.
Neka tako i ostane.
Da ne grešim dušu...
Bilo je nekoliko vozača koji su "znali" da se akumulator kupuje pre "startnoj struji".
Dobro je, nešto se menja.
Ovo sve što napisah (opet taj stari, dobri aorist!!!), treba samo onima koji hoće da se malo više bave auto elektrikom.
Ili i onima koji hoće da prošire svoje vidike?
DOSTA.
Ne radim ja na normu.
Da li ovo čita neki inženjer iz auto industrije?
Inženjer elektronike?
Inženjer elektrohemije?
Aaaaaa?
Trebalo bi da napišem nešto o tesiranju akumulatora.
Ono...
Polovina startne struje 10-15 sekundi... Unutrašnji otpor... Eksajdov (Exide) način testiranja do 10 volti...
Neka...
Sledeći put...






5 коментара:

Unknown је рекао...

Zanimljiv tekst,evo ja sam punio akumulator drugarov od kamion(onaj sto je slabiji)nazalost sve celije se greju,i zanimljivo je to dok se punio malom strujom do 5A prvih 15 sati nije bio vruc,jedna celija je bila bez vode nazalost kada sam ga uzeo,dolio sam ali nije to to.Uglavnom danas kad pogledam vuce 7A i ugrejao se ceo,elektrolit prljav da nemoze da bude gore.ocigledno je u kratoom spoju,na prvi pogled juce mislio sam da su ploce solidne mada kada sam ga uzeo napon 10.90V,mislim da mu nema spasa ostavio sam ga par sati pa cu da vidim dal ce drzi nesto napon i dal ce moz jos par letnjih meseci da sluzi,iskreno misljenje drugar ga je prejebo za sve pare jer je ostavio celiju bez vodu,da ga ispiram(i neznam cime) mislim da ne vredi,star je 3 godine, a i nebih znao kako da procedim kiselinu posto je prljava.

Djuro је рекао...

Baš si me, Miloše, nasmejao!!! Čak sam i mojoj supruzi pročitao šta si napisao. Nemoj da se ljutiš, ali si mi ulepšao veče!
Nema tu nikakvog "cedjenja" kiseline. Ako su ploče upropaštene tu ne može da pomogne Varta, Boš i sve firme na svetu. One izgledaju kao švajcarski sir. Ako je akumulator bio neko vreme bez elektrolita, makar i kratko, nema tu pomoći. Ploče su potpuno sulfatizovane. Kaput!!! Zato se ceo akumulator greje, sve ćelije, jer je ogroman unutrašnji otpor. Ima sam ja nekoliko takvih slučajeva. Skoro mi je bio takav akumulator, ali izgleda da nije dugo stajao bez elektrolita pa sam ga sasvim solidno izvukao iz mrtvih.
Moja preporuka je da ga , ako imaš takav punjač, puniš malom strujom, 1-2 ampera, ne više od toga. I da ga tako držiš ceo dan, 24 sata. Onda ga ostavi 24 sta pa izmeri napon. Mada, kao što sam puno puta rekao, napon sam po sebi ne mora baš ništa da znači, posebno kod uništenih akumulatora. To je simptomatično kod upropaštenih ploča, akumulator ima dobar napon, više od 12,5V i odličnu gustinu, iznad 1,25, ali nema snage jer su ploče bukvalno šuplje i nema mnogo aktivne površine za protok elektrona.
Tako stvari stoje. Nemoj puno da se trudiš, nema njemu pomoći. Ovo kažem na osnovu informacija koje si mi napisao. Pošto nemaš instrumente za testiranje, vrati ga posle par dana na kamion i vidi da li će da radi. Pokušaj da meriš napon u trenutku paljenja kamiona, ne bi trebalo da padne ispod 19V. To je neki krajnji minumu, mada je i to mnogo malo.
E, baš si me nasmejao!!!
Svaka ti čast.

Unknown је рекао...

:) jbg ja sam amater pa moram da pitam :D,ali dobro bolje da pitam nego da radim nesto sto ne treba :).u svakom slucaju hvala na pomoci ali ovo mi je najgori akumulator za opravku :D i mislim da nema nista od njega.Oni moji na traktor sto su,za divno cudo posle dva meseca od punjenja oni drze 12.72V u duetu :).kad su punjeni isto su imali prljav elektrolit ali jos nisu u spoju i ne greju se.oni sluze super za sad.

Анониман је рекао...

Slucajno sam trazio nesto u vezi akumulatora vrste i tako to, i slucajno naletim na vas blog(teme), procitam prvu recenicu presaltam na dole i povrsno vidim ima ovde dosta zanimljivog, posto mene sve zanima sto mi zapadne za oko, mehanika, elektrika ama bas sve...Uzmem sok iz frizidera, sednem i procitam detaljno za 3h ceo vas blog(teme), o akumulatorima, po ovom sto ste vi pisali nisam znao ni 3%. Zelim samo da vam kazem hvala sto niste sebicni i delite ovoliko znanje javno(cenim vas trud) ;) ovde ima dosta pametnog nauciti kao sto sam i ja po nesto sada zapamtio, sta se sme a sta ne sme. A sada da usledi i jedno pitanje posto nzm gde da postavim. Znam da je online nemoguce nesto popraviti ili tako to, ali cisto radi znanja da vas pitam...
Imam akumulator star oko 2 god proizvodjac Vesna Sap 97Ah, koristio sam ga oko 16 meseci i funkcionisao je odlicno, sve dok nije doslo prekida na stubu za + klemu nije hteo struju da provodi do stuba. Akumulator odnet u servis otvoren i zalemljeno to sto treba(odlemio se stub unutra) nzm ni ja tacno bas ali tako je serviser reko. I nista stavim ja njega koristim ga jos mesec dana posle popravke i odjednom jedan dan da upalim traktor akumulator skroz slab, nema uopste struju. Odnesen on ponovo u servis i serviser kaze pa on je ispavan sve, samo je skroz prazan, ostavim ga ja jedan dan da ga on napuni i donesem kuci, dok sam doso i stavio na traktor on se ispraznio, odem ja opet i odnesem acc on na brzinu pogledao i kaze dobar je samo ga napuni.....Ja sta cu odnesem ga kuci i stavim na punjac neki pravljeni, samo znam da je punjac 12v i relativno brzo puni, nema nikakve pokazatelje osim kabal za u struju i 2 klemice - i +, a takodje nemam nikake ni uredjaje za merenje. Napunim ja njega za jedno 2h i stavim na traktor i upali. Da ne duzim, evo sta je ustvari problem. Kada ga napunim i stavim na traktor on moze da vergla koliko hoces a da se ne isprazni, a cim ga ostavim da miruje on se isprazni u roku od 5 min, probao tako 4-5 puta sve isto... Cale se iznervira, nece vise da nosi acc opet kod servisera posto ga nosi 2-3x i nista, ode i kupi nov. I evo taj akumulator negde oko 6 meseci sedi tako u garazi. I da napomenem da je na traktoru sve ok punjenje. Znam da ne mozete dati tacan odg dok ne vidite i izmerite sta mu fali ali mozda ste se susretali do sad sa ovakvim problemom pa evo, da li mu ima pomoci, da odnesem nekom drugom serviseru da popravi... :)? Za sada Pozdrav i nastavite da pisete teme dosta se moze nauciti od vas :)...

Djuro је рекао...

Da...
Nije samo stvar u akumulatorima. Tako je sa mnogim stvarima u životu. Čovek MISLI da ih poznaje, a kad porazgovara sa nekim ili dodje do pravih podataka, šokira se i vidi koliko je bio u zabludi i neznanju.
Zato sam ovaj blog tako nazvao-ZABLUDE I MISTERIJE.
Tačno je da je ne mogu da popravim akumulator na daljinu. Možda neko drugi može, ali ja nisam majstor takvog kvaliteta .
Prva loša stvar koja je uradjena sa tim Vesninim akumulatorom je to što je samo ostavljen toliko dugo u garaži. Verovatno, mogu sa velikom sigurnošću da tvrdim, da nikad nije dopunjen za sve to vreme. Ako si čitao moj blog (a kažeš da jesi), onda mora da si naišao na nekoliko mesta gde kažem da akumulator NE SME da stoji van upotrebe a da se ne dopunjava. Čak i potpuno nov akumulator koji dodje iz fabrike,ako se ne proda za 6 meseci, mora da se vrati istoj fabrici na reciklažu. Iako je potpuno ispravan.
A to zato što se isprazni nekih 30% za to vreme, ako ne i više. Nahvataju se sulfati na pločama i on više nema fabrički deklarisan kapacitet i startnu struju.
Dakle...
Iluzorno je, bar sa ove vremenske distance, pokušavati bilo šta sa tim akumulatorom. VELIKA verovatnoća je da je neka ćelija u kratkom spoju posle toliko vremena neupotrebe i zapostavljanja. I da, pretpostavimo, nije u kratkom spoju, ti ne možeš da ga vratiš u neko normalno radno stanje.
Zašto?
Nemaš opremu i uredjaje.
Čak i ja ne siguram da bih nešto uradio. U svakom slučaju mnogo više od tebe. Dobro, bilo je slučajeva da su mi donosili akumulatore koji su bili bačeni u neku šupu, pa sam uspeo da ih vratim u neku normalu. Zavisi od mnogo faktora da li je stradao: u kom stanju napunjenosti je bio kad je ostavljen (što više to bolje), ako je bilo mnogo toplo u garaži ili je sunce direktno tuklo u njega, to mnogo pogoršava stanje...
Kratak spoj može veoma lako da se ispita, to može da uradi bilo koji auto električar. Bometar i strujno opterećenje je dovoljno za to ispitivanje. Ako neka ćelija proključa, ta je gotova. A najlakši nači, pa i za tebe, je da izmeriš napon na izvodima akumulatora. Ako je u rasponu 10,5-10,8 V...
Taj je završio karijeru. To je klasičan simptom kratkog spoja. To je u 99% slučajeva. Onaj 1% nije kratak spoj, ali zahteva intrvenciju majstora za akumulatore.
Posle svega ne znam da li da se upuštam u diskusiju šta je bilo sa tim (verovatno već pokojnim) akumulatorom.
Misterija je to što ti je serviser rekao da je akumulator dobar, i dok si ga doneo kući on već nije radio !!!??? To još nisam čuo. Ili te laže serviser da je dobar. Kako može za to kratko vreme da se isprazni sam od sebe?! To pitanje si morao sebi da postaviš. Kad si mu sledeći put opet odneo i on ti je rekao da je dobar samo ga treba napuniti, zar ga nisi upisato kako je moguće da se tako brzo ispraznio ako ga je on već u servisu napunio?!!?
Nije, nije mi tu nešto jasno, nešto tu „smrdi“. Trebalo je pogledati da li na traktoru slučajno ima neke parazitne struje, da nešto troši struju a da se ne zna za to. Pa taj potrošač „na kvarno“ izvuče struju.
Veoma teško je davati dijagnozu na ovaj način.
Još nešto...
Kako to da može da se vergla dugo, a ako stoji 5 minuta (ovo ti kažeš) odmah se isprazni?! Gde je tu logika? Bar ja tu ništa ne razumem. Nisam ni ja najpametniji. Anlaser traktora sigurno vuče nekih 500-600 ampera što je ogromna struja. I kako ta struja ga ne isprazni a isprazni ga stajanje od 5 minuta?
Tu nešto mnogo ne štima.
Kao što rekoh, mislim da je iluzorno raspredati priču ako je akumulator stajao van upoterebe 6 meseci.
A ako i nije stadao, teško može da se vrati u normalu. Može eventualno da posluži za startovanje nakih automobila preko zime.
Zapamti:
Akumulator MORA da se dopunjava (ne puni nego DOPUNJAVA!!!) svakih mesec dana, ako ne i češće ako stoji van upotrebe. Pa i u prodavnicma akumulatora imaju punjače kojima redovno dopunjavaju akumulatore. Da to ne rade, bilo bi svašta.
Tako stoje stvari.
I nikako drugačije.