Странице

среда, 7. август 2013.

Opet o desulfatizaciji

Mnogo ljudi traži pojam "desulfatizacija" na svemoćnom Guglu. I onda dodju na moj blog.
Da se razumemo...
Nije to baš tako kao što izgleda.
Sulfatizacija je mnogo izučavana pojava u elektrohemiji. Nebrojeno puno naučnih radova, eksperimenata, doktorskih disertacija je uradjeno i napisano na tu temu.
Najteža je procena kvara akumulatora. Taj elektrohemijski uredjaj nije nešto što se može otvoriti, pogledati, izmeniti deo koji ne valja...
Oni koji tek počinju da se bave ovom problematikom (ili obični ljudi koji su nešto načuli na tu temu) , veoma lako i bez nekog vidljivog razloga kažu-akumulator je sulfatizovan (misleći da ne radi kako treba, da nema snage i kapaciteta).
Šta je sulaftizacija, to sam objasnio u jednom od mojih ranijh postova. Ko hoće, naći će lako. I to sam obajsnio baš sa naučne osnove. Kratko, jasno, razumljivo.
E sad...
Jeste da je sulfatizacija najčešći uzork kvara akumulatora, u literaturi se može naći da je ona uzrok 70-80% otkaza akumulatora. To se naravno dešava zbog zapostavljanja istog, zbog držanja u stanju delimične napunjenosti. 
Mogu da kažem, iz svoje dugogodišnje prakse, da je KOROZIJA POZITIVNE REŠETKE, ako ne isto onda bar približno zastupljena kao kvar akumulatora, u odnosu na sulfatizaciju.
Sulfatizovan akumulator MOŽE da se vrati u neko normalno stanje.
Onaj sa korozijom NE MOŽE.
NE MOŽE.
NIKAKO.
Zato...
Ne donositi odluku o sulfatizovanom akumulatoru na prečac, bez nekoliko uradjenih testova...
Posle stotina desulfatizovanih i popravljenih akumulatora...
I ja pogrešim u proceni.
Veoma retko ali se desi.
Iskustvo i praksa su od NEPROCENJIVOG značaja.
Za bilo koji segment života.



2 коментара:

Анониман је рекао...

Mišo
moli te daj mi savet koji punjač da kupim, želim da dopunjavam svoj akumulator kao što ti savetuješ ali ne mogu da potrošim mnogo novca, da li postoji neki povoljan a radi posao
Vladimir

Djuro је рекао...

Koliko para toliko muzike. Bilo i ostalo. Zauvek.
Ne znam koliko bi bio spreman da platiš tako da ne mogu da ti predložim neki punjač. Ako si malo pažljivije čitao moj blog morao si da naidješ gde kažem da dobar punjač MORA da ima naponsku i strujnu regulaciju. Bez te dve regulacije akumulator neće biti dovoljno napunjen ili će biti oštećen od prepunjavanja posle nekoliko punjenja.
Ja sam na ovom blogu dao nekoliko šema punjača a ja sam i napravio dva od tih koje sam naveo. Svaki od njih ima obe regulacije.
Punjače sa pijaca i buvljaka za 20-30 evra ne smatram za ozbiljne uredjaje. S toga, zaboravi na njih. Naravno, možeš da ih kupiš ali na svoju odgovornost. Oni brzo "napune" (ali samo prividno) akumulatore, posebno ako su sulfatizovani. Nemaju nikakvu strujnu regulaciju pa teraju struju do maksimuma. Fazon kod sulfatizovanih, bolje rečeno zapuštenih akumulatora je u maloj stuji pri punjenju. Zato je bitno da punjač ima bar neku vrstu regulacije.
Znam da ne moraju (i ne mogu) svi ljudi da se razumeju u elektroniku, ali sam postavio šeme za one koji lutaju po internetu i traže tako nešto. Možda imaš nekog ko se razume u elektroniku pa bi ti i napravio neki. Uredjaji su više nego jednostavni a veoma pouzdani, efikasni i iznad svega NE MOGU da oštete akumulator, sem ako im zadaš pogrešne parametre(npr. veliki napon, umesto 14,7V namesti se 15,5V).
Pretpostvljam da bi ti trebalo punjač za automobilski akumulator. Nisi naveo nikakav podatak sem da ti treba "a da nije skup". To je veoma malo ili nimalo informacija. Pretpostavimo da je u pitanju prosečan automobilski akumulator 45-65 Ah, klasičan sa čepovima. Znači da bi trebalo da ima nekih 3-5 A struje i mogućnost nameštanja napona u rasponu od 14,7-15,5V. Ili tu negde. Taj naponski razmak je potreban zbog klasičnih sa tečnim elektrolitom (15,5V), kao i 14,7V zbog gel i onih bez čepova (EFB).
Ja toliko. Možda sam te samo još više bacio u rebus. Ali si dobio tačne i proverene informacije. Nikom ne kažem nešto što ne znam iz svog velikog iskustva.
Ako mogu da poognem još nešto, tu sam. Ne znam odakle si, ako si negde blizu mene mogao bi eventualno da doneseš akumultor na ispitivanje. Ako ne, možda da odneseš kod nekog auto električara da ga on ispita. Da džabe ne daješ novac za punjač ako je akumulator potpuno stradao.
Ima tu puno stvari za proveru.
Živeli!