Странице

субота, 8. фебруар 2014.

Prljavi stubići (kleme)

Skoro sam napisao tekst o tome koliko je bitno držati kleme akumulatora u čistom stanju. Čak sam i izveo proračun koliko se napona (snage) gubi zbog prljavštine na njima.
Današnji slučaj je došao kao "kec na deset" da sve to potkrepim i argumetujem još jednom.
Naime, akumulator je stigao sa klasičnim simptomom da brzo izgubi snagu, posle samo nekoliko anlasovanja. Prljave kleme sam odmah primetio. U jako lošem stanju su bile, veoma oksidisane. Nije ni čudo što i dobar akumulator sa takvom prljavštinom pokazuje znake slabosti, naročito na ovim minus temperaturama!!!
Dakle, evo argumenata:



Da li je bilo teško da se to očisti, da ne bude neprijatnih iznenađenja...? Očigledno jeste. A trebalo je toj "operaciji" posvetiti samo 5-10 minuta. Rezultati bi bili odmah vidljivi.
A sve to bi ovako trebalo da izgleda:

K'o iz fabrike!!!
Ima nešto "zanimljivo" na obe ove kleme.
???
Nije to zanimljivo, to je opasno da je još malo potrajalo.
???
Pa, na oba stubića, naročito na minus (žuti prsten), se vide kanali koji su nastali zbog topljenja olova. Što bi rekli stari majstori, vide se "risevi".
Zbog velikog zagrevanja prilikom startovanja (struja 200-300 ampera) malo olova se istopilo i napravilo kanaliće. Ovo je u pitanju benzinac, nije baš jako velika struja. Mada i oni po velikoj hladnoći povuku u veoma kratkom trenutku i do 400-500 ampera. Doduše, u pitanju su milisekunde. Normalna startna struja prosečnog benzinca je do (i oko) 200A. Sve preko toga daje znak da je anlaser u kvaru, npr.
Pitanje: šta da je ovo akumulator nekog dizelaša? Ti stubići bi odavno bili istopljeni. Ili tu negde...
Koliko je bitno držati stubiće čistim isto tako je važno i kleme koje odvode struju sa akumulatora da budu bez prljavštine i masnoće. Potrebno je da oba uslova budu zadovoljena da bi sistem stubići-kleme bio potpuno funkcionalan i da bi akumulator dao svoj pun potencijal snage kada se to od njega u lošim vremenskim uslovima iziskuje.
Naravno, kućište akumulatora MORA da bude suvo, potpuno. A zbog parazitnih-puzajućih struja koje mogu da isprazne akumulator "na kvarno". Mala struja teče između klema i veoma lagano prazni akumulator a da vlasnik to i ne zna. Posle nekog vremena sledi iznenađenje. Neprijatno.
Još gore od toga je da se to desi leti kada se motor lako startuje. Akumulator je stalno u poluispražnjenom stanju. Idealni uslovi za nepovratnu sulfatizaciju ploča u akumulatoru.
I njegov put bez povratka-u reciklažu.
Držite kleme čisto. Imaćete manje glavobolje.
P.S. Akumulator koji je tema ovog teksta je veoma oštećen zbog neispravnog anlasera. Ploče su kao "švajcarski sir" zbog povlačenja prevelike struje koja nije predviđena za snagu ovog akumulatora. Da li su u pitanju četkice, ležajevi... To će tek da se vidi.
Vlasnik još "nije obavešten" o stanju istog.




3 коментара:

Анониман је рекао...

Meni nikad nece biti jasno zasto tvornice polove od akumulatora prave od olova.Zar nisu u stanju napraviti od mesinga ili bakra pa u unutrasnjosti akumulatora zalemiti na unutarnje olovne izvode iz ploca.A sa vanjske strane galvanizirati srebrom ili zlatom.Ne bi bila to velika investicja ali bi rijesila mnoge probleme.

Djuro је рекао...

Vi mislite da nekom već tako nešto nije palo na pamet?! Varate se gredno!!! A predlog je više nego očajan i loš. Evo ukratko:
"Lemljenje", ma kako bilo ne dolazi u obzir. U akumulatoru je kiselina, veoma jaka sumporna. U lemu se nalazi kalaj. Kad se spoji sumporna kiselina i bakar nastaje bakar sulfat, ili narodski rečeno "plavi kamen", ona hemikalija što se prska krompir protiv bube zlatice. I slično tome. Mesing je legura bakra i cinka. Slična reakcija se dešava. BILO KOJI metal sem olova ako se ubaci u akumulator remeti hemijske reakcije i "zagađuje" elektrolit. Šta više, dolazi do procesa gde se drugi metal taloži na olovne ploče i sprečava reakciju (slično kao niklovanje ili pozlata). Naravno, u olovnim pločama se nalaze i drugi hemijski elementi(kalcijum, kalaj, antimon, stibijum...), ali su oni u veoma malim količinama i tačno odmereni. Šta više, oni pomažu da se uspori korozija i daju čvrstinu pločama...
O zlatu i srebru neću ni da komentarišem. Bilo bi neozbiljno. Ali reći ću da Boš ima akumulatore serije "S" koje su posrebrene. To uveliko povećava provodnost ali i cena je takva. U pitanju je debljina srebra u mikronima.
Sve što je trebalo staviti u oovne ploče, to je već urađeno. Naravno, uvek ima mesta za poboljšanje... Npr. najnoviji akumulatori imaju grafit u pločama.
Tako stvari stoje.

Анониман је рекао...

Ako ne moze s unutarnje strane onda moze s vanjske :)
Sigurno si vidio da kod nekih marki kad kupis nov akumulator da na njegovim polovima bude ona zastitna plasticna kapica crvene i plave boje nabijena na stubice polova koja ih stiti prilikom transporta.E sad kad bi takvu istu kapicu napravio od bakra i zalemio na stubic tu nebi bilo doticaja s kiselinom i problema.A lem je uvijek bolji spoj nego mehanicki spoj.To bi se dalo i napraviti kod kuce,kod tokara napraviti kapicu od bakra i zalemiti je na stubic pola.Nije to neka visoka tehnologija samo se treba sijetiti.