Странице

недеља, 9. март 2014.

Olovni protiv litijumskih akumulatora

Olovni akumulatori imaju nekih 150 godina. Toliko je proteklo od kad ih je izumeo francuski naučnik Plante.
Litijumski akumulatori su akumulatori koji su među najnovijima (nisi najnoviji i najbolji), ali imaju SKORO sve prednosti u odnosu na olovne i mnoge druge.
Olovni akumulatori i njihova tehnologija je veoma dobro poznata. Njihova cena je neuporedivo manja od svih drugih.
Litijumski akumulatori su neuporedivo lakši za isti kapacitet nego olovni. Trebalo bi i da su dugotrajniji. Ne pate od sulfatizacije. Ne smeta im poluispražnjeno stanje, šta više takovo stanje napunjenosti im odgovara. Nema potrebe za eventualnim dolivanjem vode.
Evidentno je da su u skoro svim karakteristikama bolji od olovnih.
Da li bi ste kupili litijumski akumulator za svoje vozilo?
P.S. On je nekih šest puta skuplji od olovnog za isti kapacitet.
Kada se uporedi to otprilike ovako izgleda:

 

Prostije, prosečan litijmski akumulator od 50 Ah bi koštao (i košta) nekih 300 evra.
Pitanje je sad...


7 коментара:

Анониман је рекао...

Miša imas li kakve testove kako se ponasaju olovni/litijski akumulatori pri sudaru auta.

Djuro је рекао...

Svakakva pitanja su mi ljudi postavljali za sve ove godine. Nezamisliva, smešna, pametna, glupa, inventivna, lucidna... Ali me nikada niko nije pitao kako se ponaša akumulator pri sudaru. Priznajem.
Ne, nemam takve testove niti informacije. Niti sam bilo gde u pročitanoj literaturi naišao na tako nešto, a pročitao sam poprilično stranica.
Iskreno, tako nešto me ne bi ni zanimalo, kako se ponaša akumulator pri sudaru.
Kad bolje razmislim, ja sam majstor za popravku akumulatora a ne za uništavanje.
To je razlog zašto nemam nikakve podatke.
P.S. Odlično znam za načine koji dovode do uništenja akumulatora, ali nijedan nije zbog sudara vozila.

Анониман је рекао...

Da li mozete postaviti i neke konkretne informacije (prednosti i mane) u vezi LiFePO4 baterija (akumulatora)!? zanemaricemo cenu za pocetak :)
Nisam uspeo da pronadjem na blogu.

Konkretno, interesuje me misljenje u vezi izlozenih karakteristika za trakcioni akumulator Super B (SB12V160E-ZC) holandskog proizvodjaca (http://www.super-b.com/en/product/30//sb12v160e-zc)

Da li su prednosti Lithium Iron Phosphate (LiFePO4)akumulatora toliko vece od klasicnih i da li postoje neki sa boljim karakteristikama a drugih tehnologija?

Hvala unapred na odgovorima, i ne znam da li je mesto za ovo pitanje najbolje odabrano sa moje strane, ali nisam uspeo da pronadjem adekvatniju stranu.

Djuro је рекао...

Ovo je (donekle) adekvatna strana. Mada sam nju napisao iz razloga da se vidi velika razlika u kvalitetu dve tehnologije. I naravno da se vidi cena. Koja je kod nas još uvek od presudnog značaja.
Ovaj blog je posvećen olovnim akumulatorima. I to u 99% slučajeva. Tako će i nadalje da ostane. Daleko od toga da ja druge vrste i tehnologije akumulatora ne poznajem, nadasve. Ali ako bih se još bavio i drugim vrstama onda bi to bilo previše ze mene i potpuno bih se rasplinuo. Olovne akumulatore sam uzeo u razmatranje iz prostog razloga što oni još uvek čine ogromnu većinu kod nas. A i zbog mog dugogodišnjeg bavljenja njima, kako regeneracijijom tako i proučavanjem istih.
Što se tiče konkretnog akumulatora te holandske firme ja ne znam šta bih dodao jer su sve najvažnije karakteristike tamo i navedene. Čak i posebne karakteristike ako se akumulator ne dopunjava do maksimuma i ako se ne prazni velikom strujom (for endurance cycle life). To je jako zanimljiv podatak jer je poznato da litijumski akumulatoi ne vole baš da se napune do maksimuma i da se isprazne ispod npr. 20%.
Naravno da postoje i sasvim druge vrste akumulatora sem za one za koje je većina ljudi čula, ali su neke još uvek samo u eksperimntalnim fazama. Npr. jedan od takvih akumulatora je litijum-sumpor. Taj akumulator ima za skoro duplo veću gustinu energije od LiFePO4. Ili zebra akumulatori. Ili redoks flov. Međutim, sve to za nas veoma "egzotične" vrste akumulatora. Između ostalog ih zato i ne spominjem mnogo. A kad bolje razmislim, ovaka blog(sajt) i ne postoji na ovim našim prostorima. Zato sam ga uredio onako kako smatram da bi trebalo.
Da bi proširili vaše znanje oko raznih vrsta litijumskih akumulatora evo odličnog mesta gde je sve objašnjeno: http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion
Pošto je bio u pitanju akumulator koji se koristi za viljuškare i električna vozila pretpostavljam da je pitanje bilo upućeno iz neke firme?

Igor Petkovic је рекао...

Hvala na odgovoru.

U stvari, nije pitanje upuceno iz firme, niti ima veze sa viljuskarima i masinama uopste.

Ljubitelj sam prirode i putovanja, a jedan od boljih nacina da sto vise budemo u prirodi, a ne oskudevajuci u komforu je kamper (vozilo prilagodjeno za stanovanje), barem po meni.

Naravno, ja sam daleko od mogucnosti da nabavim fabricki kamper karakteristika onih koji bi mene interesovale, pa zato radim na projektima samogradnje stambenog dela na vozilu.
Skorije necu biti u mogucnosti da realizujem ovaj projekat, ali to nije razlog da se ne bavim ovim stvarima, i vise za sebe interesujem u vezi ovih tema. Vreme mi svakako ide na ruku :) pretpostavljam da ce cene novih tehnologija padati i biti vremenom pristupacnije.

Trenutno se interesujem za mogucnosti realizacije elektricnog dela kampera, tako da autonomija vozila i stambenog dela budu sto veca.
Elektricni sistem obuhvata izvore energije (solarni paneli, agregati, punjaci sa mreznog napona, nekonvencionalni izvori struje,...), potrosace (svetlo,TV,pumpe,ventilatori, klima,...) i neizbezne akumulatore te energije.

Akumulatori, moze se reci, predstavljaju najslabiju kariku sistema jer trebaju obezbediti autonomiju u uslovima kada nemamo izvore struje, a pre svega trebaju zadovoljiti uslov gabarita i tezine.

Zbog toga mi ovaj trakcioni akumulator (gore navedeni SuperB) deluje jako interesantan, barem prema navedenim karakteristikama proizvodjaca.
E sad, svestan sam da je marketing jedna strana a realne karakteristike neka druga strana i obicno je istina negde izmedju, jer nista nije idealno.

Odnos tezine, gabarita, kapaciteta, eksploatacija i struja punjenja i praznjenja je ono sto mi se jako svidelo kod ovog akumulatora, pa sam hteo da se informisem da li je to i u praksi bas tako ili ima i nekih minusa.

Svakao da cena za ovaj konkretni akumulator od tri hiljade i nesto evra nije bas pristupacna, i moze se reci isplativa, ali mozda ce to vremenom biti dobra i povoljna investicija.

Nadam se da sam pojasnio moje vidjenje potreba za jednim ovakvim akumulatorom.
Ja, svakako, postujem opredeljenje autora da se blog bavi prvenstveno olovnim akulatorima, ali nadam se da shvatate poentu mojih pitanja i zbog cega olovni akumulatori, osim cene, nemaju prednosti za namenu koju im planiram.

Pretpostavljam da kod nas, a verovatno i u okruzenju nema (mnogo) korisnika ovih akumulatora pa se i informacije iz prve ruke ne mogu dobiti.
Zato sam i postavio pitanje ovde, a ako imate jos kojih informacija koje bi mozda mogle da se iskoriste za ovaj moj buduci projekat voleo bih da ih iznesete (mozda upadnem u onaj 1% akumulatora koji nisu olovni :) )

Djuro је рекао...

Nema na čemu! Pomogao sam mnogima, to sam uradio i u vašem slučaju. Tačno je da je ovaj blog posvećen olovnim akumulatorima, ali tu i tamo ubacim nešto što nije iz "olovne" tehnologije, nešto što smatram da je zanimljivo. Odlično se ja razumem i u litijumske akumulatore, ali mi oni nisu od prvenstvenog značaja. Litijumski akumulatori kao takvi, ovo zapamtite, su izvori "čiste energije". Prostije, ono što se ubaci u njih to i izađe. Gubici su veoma mali, takođe i njhove samopražnjenje. Međutim, smanjenje kapaciteta kod litijumskih akumulatora je nepovratno. Za razliku od olovnih kod kojih ipak može da se vrati deo kapaciteta. To radim mnogo godina, uspešno. Itd, itd... To je druga tema. Druga stvar kod litijumskih akumulatora je to da su skloni samozapaljenju AKO SE NE POSTUPA SA NJIMA KAKO BI TREBALO. Desile su se hiljade slučajeva takvih havarija. Današnji litijumski akumulatori, naročito LiFePO4, su IZUZETNO sigurni. Ali uvek postoji procenat opasnosti. Ovo kažem na šta bi morali da vodite računa. I na kraju cena. Ne znam odakle vam podatak da je taj akumulatora košta tri hiljade evra, ali je to za mene veoma mala cena obzirom na njegov kapacitet. Računa se da je litijumski akumulator a za isti kapacitet u odnosu na olovni skuplji šest puta. Prosta računica.
Cena litijumskih akumulatora će padati ali ne tako brzo. To mogu da kažem sa sigurnošću jer pratim tu tehnologiju. Računa se da do 2020. godine cena padne za 1/3. Pa se sad ukolopite u to. Ako vam odgovara. Naravno, uz taj akumulator je potreban poseban punjač koji sigurno nije jeftin. Litijumski akumulatori traže izuzetno precizne punjače sa malim odstupanjima. Takvi akumulatori NIPOŠTO ne trpe maltretiranje u vidu prepunjavanja za razliku od olovnih. Ako se pređe sigurnosna granica stvari sa litijumskim akumulatorima postaju JAKO OPASNE.Dakle, cena je i veća od tri i nešto hiljda evra sapripadajućim punjačem.
Za početak bi mogli da razmislite o kvalitetnim AGM olovnim akumulatorima. Kod njih je veoma poboljšan kapacitet a i samopražnjenje je jako malo, samo oko 3% mesečno. Takvi akumulatori se mnogo koriste u mnogim kamperskim prikolicama. Pratim te forume i vidim šta ljudi pišu.
Naravno, krajnji sud je vaš. I dubina novčanika. Ako ovo drugo nije ograničeno, onda zaboravite na olovne akumulatore.

Igor Petkovic је рекао...

Ma, pare nisu problem ... para nema :)

Za sada sam samo u teorijskom razmatranju problematike.
A to znaci, prvo se projektuje idealan sistem (prema onome sto znam i smatram idealnim) a u sledecoj nekoj fazi sistem treba optimizovati u odnosu na

predvidjeni budzet.

Za navedeni konkretan akumulator kod Movere je 2869,00€
http://www.movera.com/de/shop/produkte/elektrotechnik/batterie-akkuzubehoer/produkt/backPID/suche/products/batteriesystem-sb12v100e-zc/download//b266121b2111

bc50acbe60725e7b9b9f.html?tt_products[sword]=Batteriesystem%2520SB12V160E-ZC
Kod nekih drugih je cak i malo skuplji, ali tu je negde oko 3.000€.
Ali ako je cena povoljna po tebi, da uzmemo par komada :) da se nadje :))
Mada skuplji AGM ili GEL akumulatori slicnog kapaciteta su oko 400-500e tako da je ovaj ipak 6x suplji, i ne deluje nesto mnogo jeftin.

I da, rezim punjenja je drugaciji od olovnih akumulatora. Preporuceni rezim je CCCV, koliko vidim Ctek ima ovakav punjac ali za akumulatore do kapaciteta od

60Ah. Verovatno ce vremenom imati i punjace vecih snaga, jer ovi akumulatori vecih kapaciteta se komercijalno proizvode unazad 1-2 godine i nisu bas u

sirokoj upotrebi.

Koliko sam shvatio akumulator ima ugradjenu elektroniku koja prati sistem a ima i zastitne mehanizme koji sprecavaju unistenje baterija.
Koliko je to efikasno to je vec neko drugo pitanje.
Mada, nema detaljnih informacija o zastitnim mehanizmima i ugradjenoj elektronici (Battery Monitoring Software), par informacija i to je to.
Kazu da mogu da se prate svi parametri, ali nema navedenih primera ili ja nisam bio dovoljno vest da ih pronadjem.
Postoji softver,kazu, koji prati sve ove parametre akumulatora ali nema nikakvih primera na sajtu.

U svakom slucaju Battery Monitor je pozeljna komponenta u kamperu za bilo kakav akumulator, a to nije uopste jeftina komponenta.
Npr. ovo je malo ekstremniji slucaj sa svojih 550e
http://www.movera.com/en/shop/products/electrical/batterie-accessories/product/backPID/batterie-akkuzubehoer-2/categories/batterie-akkuzubehoer/products/batt

erie-computer-mt-4000-h/download//c029934a50322c55b9aeee213a107771.html?tt_products[limit]=58
ali oni jeftiniji su oko 300e

Kada pricamo o sigurnosti koriscenja ovih akumulatora sta podrazumeva pravilno koriscenje?
Znam da su GEL jako prakticni i bezbedni za ove namene (uz ostala ogranicenja u karakteristikama), ali za LiFePO4 ne znam tacno sta podrazumeva pravilno i

sigurno koriscenje.

Sve ovo se prvenstveno odnosi na tezinu akumulatora jer za prosecan olovni akumulator sa svojih 60-70kg (slicnog kapaciteta i slabijih karakteristika) mozemo

dobiti za istu tezinu i vrhunsku bateriju i vrhunski agregat u sistemu (ali sve to kosta puno) ali ako zanemarimo cenu, onda opcija bude jako zanimljiva, jer

poenta je sve potrebno smestiti u nekih 3.000-3.200 kg (sasije vozila i opreme) i tu tezina akumulatora igra prilicno veliku ulogu.
Sva ostala oprema elektro sistema se moze smestiti u nekih 10-ak kg tezine, jedino akumulator i agregat su prilicno teske komponente i tu je optimizacija

vise neko pozeljna.

Izvini ako te malo opterecujem nekim mojim razmisljanjima i planovima, i to jos za sada samo teorijskim :)
I izvini sto ti ne persiram, ja to po navici ...