Странице

среда, 23. јул 2014.

Kad je stvarno loš i zapušten akumulator

Danas stigao "pacijent", takvi su česti kod mene. Kaže čovek, moj poznanik, stajao mu je u servisu mesec dana(!), inače je vulkanizer, nikako nije stigao da mi donese. Danas došao i doneo ovu napravu koja je nekad bila akumulator. Dobro, biće ponovo, samo treba malo truda, znanja i umešnosti.
Meni nije ništa zanimljivo. Ali je ODLIČAN  primer kako "buvljački" punjači samo naizgled napune akumulator koji je u ovakvom stanju kao što sam ga ja dobio. Dakle, (žao mi je što to nisam zabeležio slikom) stigao je sa nekih 6,5V. Svako bi rekao da je to za otpad. Ili velika većina. Po svim kriterijumima mogao bi da se prosledi u reciklažu.
Ali sam napravio slike nakon samo nekoliko sekundi posle priključenja na profesionalni desulfatizator kod koga je struja bila ograničena na SAMO 1 AMPER. Znači, NISAM DAO da napon ode u nebo nego sam ga "uštroijo". Ni to nije pomoglo, toliko je bio sulfatizovan!!!

Napon je otišao na skoro 22V!!! Šta mislite šta "buvljački" nazovi punjači, koji nemaju NIKAKVU regulaciju ili ograničenje mogu da urade ovom akumulatoru? Takvi nazovi punjači "napune " ovakve akumulatore za 10-15 minuta i to je to. A istina je sasvim drugačija, ovakvi akumulatori se oporavljaju veoma malom strujom od 1-2 ampera, i taj proces traje neki put i 48 sati. Naravno, najbolje je ne doći u ovakvu situaciju. Zato je bitno imati neki malo kvalitetniji punjač koji će moći i ovakve slučajeve da koliko-toliko poprave. Mnogo puta se desi da se zaboravi neki mali potrošač dugo vremena i da on "na kvarno" potpuno isprazni akumulator.
DUGO PRAŽNJENJE MALOM STRUJOM JE MNOGO OPASNIJE OD KRATKOTRAJNOG PRAŽNJENJA VELIKOM STRUJOM. Kristali olovo sulfata su mnogo tvrđo i teži za skidanje sa ploča u slučajevima gde je ostalo npr. malo svetlo u gepeku koje je ispraznilo akumulator skoro do kraja, pa još ako je taj akumulator dugo stajao u tom ispražnjenom stanju.
Sledeća slika kaže da je za veoma kratko vreme napon pao na relativno normalan nivo.
Ovo je školski primer zapostavljenog, ispražnjenog i sulfatizovanog akumulatora.
Eto, to se događa kad se zaboravi na nekoliko dana neki mali potrošač u kolima.
Ili ako se akumulator jednostavno isprazni usled dugog nekorištenja vozila pa elektronika mu "izvadi dušu".
Uskoro o toj boljci.

5 коментара:

Unknown је рекао...

Ovakav slucaj jos nisam imao prilike da ozivljavam niti bih mogao s ovim mojim punjacem,ili bih mogao ali bi proces trajao jedno 5 dana :D.bas mu izvadio dusu vlasnik.Evo ja npr slusam cesto muziku u kola dok je auto ugasen,naravno nemam nikakvo posebno ozvuzenje standardno 4 zvucnika i ako me instrument ne laze plejer vuce oko 1A.Ali ipak ja redovno posle toga skidam akumulator i pravac na punjac,par sati..Tako sam i sa onim starim BH akumulatorom radio i sluzio eto 7godina.Ove primere sto si dao za punjenje alternatora na 1000 i 2500 obrtaja je super,jedino tako mogu drugara da ubedim da od punjenje u mesto nema nista :) pogotovo uz potrosace popaljenje u ova nova vozila sa brdo opreme.Pozdrav iz Niša :)

Unknown је рекао...

Na Zastavinim vozilima je struja punjena na leru 10-20A bez ukljucenih potrosaca, mereno strujnim kljestima.

Djuro је рекао...

To je neka uobičajena struja, oko 10 ampera. Samo je to velika razlika od 10-20 ampera. Struja ne može baš toliko da osciluje , da bude duplo veća od početne. Ipak je 20 ampera velika struja za rad aletrnatora na leru. I mnoga moja merenja kažu da je nekih 10A prosečna struja kod svakodnevnih alternatora. Tom strujom je još uvek moguće (ali nije dobro) obezbediti struju za recimo ventilator i poziciona svetla. Naravno to samo u slučaju nužde ili ako je neko kraće vreme u pitanju. Kao što sam mnogo puta napisao, alternator se optereti sa recimo kratkim svetlima, podigne se OBAVEZNO broj obrtaja na nekih 1500 i meri se napon DIREKTNO na klemama akumulatora. Napon bi trebalo da bude u granicama 14-14,4V. Takvim punjenjem se obezbeđuje sasvim dobro dopunjvanje akumulatora.

Unknown је рекао...

Ne osciluje, ali sam propustio da napisem da je 10-20A zavisno od tipa alternatora, da li je ugradjen 33, 45, 55 ili 65A alternator.
Stari tip Iskrin od 33A i novi ceski Magneton od 55 i 65A imaju jako losu karakteristiku i na leru daju jako malu struju, Iskrin oko 10A, a Magneton cak i manje sam vidjao, a napon im pada i ispod 13V, dok je kod novog tipa Iskre od 45, 55 i 65A sasvim drugi slucaj, oni daju oko 20-tak A na leru.

Djuro је рекао...

Pa tehnologija napreduje! Tako i alternatori postaju sve efikasniji. Na malom broju obrtaja već daju solidnu struju. Znam za sve karakteristike Iskrinih alternatora jer imam njihovu kompletnu tehničku dokumentaciju, koju sam dobio na sajmu automobila, za svaki tip alternatora kao i za svaki anlaser. Taj alternator što daje 33A je najmanji, serija AAG. Sledeća jača serija je AAG kompakt pa onda AAK i tako redom. Na napon alternatora utiču mnogi faktori kao što skoro napisah. Postoji tačna procedura kako se testiraju altermnatori. Mora se obezbediti kao prvo akumulatora sa tačnim naponom, okolna temperatura i, mnogi zaboravljaju a veoma je bitno, otpor priključnih kablova. To je ono što ja stalno govorim-čistite kleme na akumulatoru! Narvno, i svaki drugi loš spoj napraviće pad napona i loše punjenje. To se naročito oseti tokom zime. Prljav kontakt napraviće i dobar akumulator lošim.