Странице

уторак, 19. август 2014.

Nekada su akumulatori trajali 10 godina... Evo dokaza!!! (I)

I to je moguće da akumulator, u današnje vreme, traje 10 pa i više godina. Na to su uticali i utiču mnogi faktori. Ne bih da za sada ulazim u tu problematiku. Uskoro ću objaviti veliki tekst o tome šta zaista i šta stvarno uništava naše akumulatore. To će biti tekst kao što je onaj u kome sam razjasnio, jednom za svagda, da alternator na ler gasu ne može dovoljno da dopuni akumulator sa uključenim potrošačima. Dobro, postoje takvi alternatori ali se oni ne nalaze u našim vozilima. To su vozila sa recimo start-stop sistemom ili mikro hibrid vozila. Kod takvih kola je zajedno, u jednom kućištu, napravljen alternator i anlaser. O tome takođe uskoro.
Nekada davno (iza sedam gora i sedam mora...) su postojali samo takozvani antomonski (Sb) akumulatori. Oni su mnogo trošili vodu jer je takav tip akumulatora bio. Bili su veoma dugovečni. Još uvek se takvi koriste u kritičnim napajanjima (telefonske centrale, vojni objekti, nuklearne elektrane...) i traju 15-20 godina. Onda su bili hibridi akumulatori. To je bio PAMETAN potez. Dodali su kalcijum u negativnu ploču a u pozitivnoj je ostao antimon. Mnogostruko je smanjena potrošnja vode i samopražnejnje (antimonski akumulatori su imali veliko samopražnjenje do 10% u odnosu na današnje koji imaju 5% ili AGM akumulatore koji imaju samo 3%). Onda su napravili loš potez pa su i u pozitivnu ploču ubacili kalcijum. Potrošnja vode je svedena na minimum. Ali se onda dogodilo nešto što NIKAD nije postojalo kod antimonskih akumulatora.
Dolazilo je do IZNENADNOG OTKAZA AKUMULATORA, BEZ IKAKVOG RAZLOGA ILI NAJAVE. Mnogi su to gorko iskustvo imali. Naveče bi ugasili auto, ujutro bi akumulator bio potpuno mrtav. Nisu imali odgovora na tako nešto. Svi majstori su uglas govorili "kratak spoj u ćeliji". Tako je uvek kad se ne zna uzrok kvara akumulatora. Taj efekat se naziva "antomon free".
Međutim, istina je DALEKO od toga da je u pitanju kratak spoj u nekoj ćeliji. I mnogo komlikovanija. Šta je to što uzrokuje iznenadni otkaz današnjih akumulatora i da li se to može sprečiti i popraviti objasniću u najskorije vreme, u okviru teksta šta zaista uništava akumulatore.
Da se vratim onome sa čim sam počeo.
Današnji, savremeni kalcijumski, akumulatori NE MOGU da traju 10 godina. Razlog je prost: mnogo elektronike u automobilu. Plus neodržavanje.
Uvek to preventivno neodržavanje. To uvek i uvek nedostaje.
Ovde je video koji dokazuje da hibridni akumulatori su bili dugotrajniji od kalcijumskih. I ne samo to.


Čovek kaže doslovce "da se mora održavati akumulator".I da ako se ne koristi držati ga "na umerenoj temperaturi". Ne pored radijatora, parnog kotla u podrumu ili kreka veso peći!!!
Znam da mnogi imaju podeljena mišljenja oko kvaliteta somborskih akumulatora. Neću da zalazim u to, ni u kom slučaju, moj stav je jasan da nikog niti kudim niti hvalim. Samo dajem argumentovane dokaze pa ko hoće neka prihvati. Ali , vidi se da je u pitanju akumulator koji je pravljen (verovatno) dok je još uvek bila korištena hibridna Sb/Ca tehnologija. Tu ne igra ulogu koji je proizvođač napravio akumulator.
Već odnos prema istom.

2 коментара:

Zora је рекао...

Mišo, shvatam da ste planirali dosta tema ovde, ali kad jednom bude stiglo na red, bilo bi odlično da malo objasnite "start-stop" sistem i kakav je njegov učinak na akumulator. Prvenstveno, zašto nije loš?!

Moji prijatelji imaju Fiat 500, ovaj što se kod nas pravi, i kad je sistem uključen, motor se sam gasi pri stajanju na semaforu. Mene je ovo bilo zabrinulo, jer sam razumela da upravo startovanje motora crpi najviše struje iz akumulatora. Jasno je kao dan da sistem štedi gorivo i smanjuje emisiju izduvnih gasova, ali šta on tačno radi akumulatoru, ako ga više puta u režimu gradske vožnje (kojem je namenjen) tera da pokreće anlaser? Zbunjena sam.

Djuro је рекао...

Tema za start-stop sistem mi se dugo vrzma po glavi. Međutim, to je jako opširna i velika tema za pisanje. Niste prva osoba koja traži da pišem o tom načinu rada motora. Ali, jednostavno ne stižem. Pored ovog bloga ja ima i svojih redovnih i ličnih obaveza. A i sedenje za kompjuterom nekoliko sati dok se piše nije baš zgodno i zanimljivo.
Ali evo ukratko...Da li mislite da taj sistem nije prvo prošao kroz jedno 2 miliona provera, da na njemu nije radilo nekoliko hiljada inženjera najrazličitijih struka, da nije napravljeno milion testova pre puštanja u prodaju...? Da, sve je to prošlo i na kraju su takvi automobili na putevima. A za start stop sistem je baš specifično da ima veoma mnogo paljenja naročito u gradskoj vožnji. I predviđebno je da baš tako radi, po sistemu "pali-gasi" motor. U takvim automobilima su IZUZETNO kvaliteni akumulatori i to u 90% slučajeva su AGM. Samo oni mogu da podnesu tolika maltretiranja. Klasični akumulatori tu nemaju šta da traže jer bi za veoma kratko vreme bili uništeni. Odličan primer toga su taksi vozila i njihovi akumulatori. Još zanimljivija stvar u celoj toj priči kod vozila sa start-stop sistemom je to da oni imaju anlaser i alternator u jednom kućištu! I da su paljenja tih motora veoma brza, koliko se pusti kvačilo, tj. onog trenutka kad se upali zeleno svetlo. Zbog svega toga ti akumulatori MORAJU DA BUDU NAJKVALITETNIJE ŠTO POSTOJI. A takva je i njihova cena. Pa se još od tih akumulatora zahteva da održavaju celokupan elektro sistem u radu kad se ugasi motor. Zamislite gradska vožnja od nekoliko kilometara u toku zime i stoji se nekoliko puta na semaforu a rade: svetla, ventilator, grejač stakla, radio... I sve to mora akumulator da zadovolji i da na kraju ima snage da startuje besprekorno motor.
Dakle, tema je više nego zanimljiva ali i opširna. Ipak ću se još uvek zadržati na boljkama klasičnih akumulatora. Planiram da u dogledno vreme napravim seriju tekstova šta zaista ubija naše akumulatore: korozija, sulfatizacija, nedostatak elektrolita, iznenada otkaz savremenih kalcijumskih akumulatora(antimon-free efekat)... Sve su to veoma zanimnljive teme i svaka od njih je priča za sebe.
Nadam se da sam sa ovih nekoliko rečenica o start-stop sistemu razrešio neka pitanja.