Странице

понедељак, 10. август 2015.

Impulsno punjenje... Vredi li?

Ne postoji "sveti gral" za oporavak olovnih akumulatora. Daleko od toga da neke metode i načini nisu delotvorniji od drugih, ali da se ne zavaravamo... Sulfatizovan akumulator, i to baš onako "pošteno", niko nije uspeo da vrati u POTPUNO normalno radno stanje. Na stranu korozija pozitivne (i negativne) rešetke... Koja je NEPOPRAVLJIVA.
Današnji eksperiment sa pokušajem opravka gel akumulatora (iz električnog bicikla).
Napomena:
gel i AGM akumulatori su veoma problematični za desulfatizaciju.
Slike iz radionice kažu sve. Sijalice (mala i velika) služe kao : velika (45W) za ograničenje struje, mala (5W) kao potrošač. Ovo je VEOMA bitno jer se impulsno puni akumulator. Praktično, u toku punjenja postoji veoma kratak preriod (10 milisekundi) u kom se akumulator prazni (veoma jasno vidljivo na ekranu digitalnog osciloskopa).
Sad, ko je shvatio, razumeće.
Da... Da li ovo može da pomogne...?
Konkretno sa ovim akumulatorom (mali zeleni na slici, 12V/10 Ah) je DONEKLE pomoglo. Nekih 2-3 %. Malo,
ali značajno.
Sa automobilskim akumulatorima je to mnogo bolje. Oni podnose velika prepunjavanja.
To je kod gel i AGM akumulatora STROGO ZABRANJENO.
Dakle...



14 коментара:

Анониман је рекао...

Pozdrav gospodine Miso,
to poboljsanje od 2 ili 3% ja bih svrstao u sistemku ili subjektivnu gresku. Problem praznjenja negativne resetke kod VRLA akumulatora i regeneracije ovih akumulatora je zaita pravi izazov. Na sledecoj adresi http://www.phlsci.com/product/2/16 ima nesto u vezi toga, ali nisam nikad uspeo prakticno proveriti.

Pozdrav Mladen
SetData D.O.O.

Djuro је рекао...

Tih 2-3% je možda tog trenutka bila greška, ali se taj akumulatora sasvim solidno oporavio. Na kraju sam "izvukao" još desetak procenata kapaciteta. Međutim, obzirom kakvu opremu imam, greška koja je veća od 1% kod mene ne postoji. Tačnost pražnjenja konstantnom strujom je nekih 0,2-0,5%. Priznaćemo, poprilično tačno. Međutim, u fazi sam nabavke još boljeg uređaja za ispitivanje svih vrsta akumulatora (konstantnom strujom, napon, otporom i snagom). On će biti preciznosti 0,05%. Mislim da je ovde sve jasno što se tiče tačnosti.
Tačno je da je poznat problem kod negativne ploče, pa čak i kod klasičnih akumulatora sa tečnim elektrolitom. Naime, sulfati sa nje se mnogo teže skidaju nego sa pozitivne. Objašnjenje zašto je to tako zahteva veliko znanje i razumevanje elektrohemije i svih hemizama koji se događaju u akumulatoru. Još jedan problem kod VRLA akumulatora je taj što se na negativnoj ploči skupljaju atomi vodonika prikom rada akumultora. I još to da se kaže da AGM akumulatori uvek rade u nedovoljno napunjenom stanju. A to zbog toga što se negativna ploča sporije oslobađa sulfata. Naravno to se rešava povećanim naponom i produženim punjenjem koje je STROGO zabrajeno kod VRLA akumulatora. Dobro, VRLA akumulatori imaju i mnogo prednosti u odnosu na klasične. Lično, uvek bih pre izabrao običan sa tečnim elektrolitom nego neki AGM.

Анониман је рекао...

Postovani Miso,
mozes li ukratko da objasnis foru sa suvo punjenim akumulatoima, tj. akumulatorima koji dolaze suvi sa elektrolitom u posebnoj bocici i kada se elektrolit sipa spreman je za 20 do 30 minuta, kao sto je ovaj
http://www.varta-automotive.rs/sr-rs/products/powersports/freshpack/
Nigde ne mogu da nadjem nista pametno, koliko takav moze da se skladisti, kako se dobija suvo punjeni itd...

Pozdrav Mladen

Анониман је рекао...

Pozdrav,mali offtopic,i jedno pitanje posto se ne razumem bas oko auta,menjao sam grajace na autu i uzgred proverio aleternator i akumulator,alternator puni 14.2 sto je kao dbro a bateriju su mi izmerili nekim aparatom i pokazuje 67% ,auto je bio zagrejan i baterija napunjena pa su mi rekli da kad je hladna padne jos i vec da se spremam za zamenu,pa me interesuje vase misljenje dali ova baterija moze jos u pitanju je bat od 66 ah na autu 1.9 tdi 66kw

Djuro је рекао...

Naravno da ne možeš da nađeš ništa što bi ti pomoglo oko suvih(i drugih) akumulatora jer su problemi koji se tiču istih obavijeni velom tajne i nedoumica. Naročito na internetu koji koristi naš jezik. S toga, ja sam pokrenuo pre više od dve godine ovaj blog da pojasnim ljudima šta, kako, koliko...
Dakle, ako si mislio kako se formira suvi akumulator, to možeš da nađeš na stranici koju si poslao (PDF dokument, "uputstvo za rad"). Doduše tamo piše da posle 15 minuta stajanja elektrolita se pristupi punjenju. Za moj ukus je to kratko vreme(ja držim bar 2-3 sata da bi elektrolit ušao u sve pore na pločama, ali ako tako kaže velika Varta...Naravno, ne piše da se pri formiranju akumulatora razvija toplota i da je potrebno da se ne prekorači zadata stuja punjenja koja je VEOMA bitna kod ovako malih akumulatora. Rok skladištenja suvih olovnih akumulatora je 5 godina. Bar je tako bilo za vojne potrebe. Takođe bitna stvar je i to da se posuda u kojoj se nalazi fabrički elektrolit drži dobro zatvorena jer je sumporna kiselina veoma higroskopna (upija vlagu iz vazduha).

Djuro је рекао...

Problem velike većine naših auto električara je to što ljudima bar malo ne pojasne stvari koje se tiču njihovih vozila. Šta je to 67%? Čega? Kapaciteta? Startne struje? SVAKO ko dođe kod mene i kad mu izmerim akumulator i sistem za punjenje na vozilu, dobije objašnjenje koje bi razumelo dete od 7 godina.
Pretpostvaljam da su merili startnu struju. Pošto taj podataka nisi naveo, verujem da je ona oko 520-550A (na osnovu kapaciteta). To znači da je trenutna startna struja negde oko 360A. To jeste malo za tako veliki pa još dizel motor. Prostije, u startu je takav akumulator mali za tvoja kola. Po svim pravilima bi u motoru morao da stoji akumulator bar sa nekih 600-650A startne struje (to su akumulatori sa kapacitetom od 70-75 Ah, u proseku). Obzirom da ja ne znam baš nikakve ostale podatke o tom akumulatoru (nisu ga ispitali pod propisanim strujnim opterećenjem već samo mu izmerili unutrašnji otpor pa preko njega su dobili podataka od 67%), ne bih mogao više ništa da kažem. Verovatno bi taj akumulator bio spreman i prošao i ovu zimu kad bi prošao kroz moje ruke i kroz moju radionicu. Ovako, na tebi je da li ćeš da kupiš nov ili ne.
Što se tiče temperature, mnogo puta sam napomenuo da snaga akumulatora drastično pada sa temperaturom, ugrubo sa jednim stepenom temperature ispod 25 stepeni snaga pada za 1%. Jednostavnije, na 0 stepeni akumulator ima za 20-25% manje snage.
Kao što vidiš iz mog objašnjenja, stvari su mnogo komplikovanije nego samo prosto merenje posle kojeg dobiješ informaciju da imaš 67% "nečega".

Анониман је рекао...

Miša imam jedno pitanje koje me zbunjuje.Akumulator je topla top 60ah,auto benzinac 1,6.Nakon gradske voznje auto stoji 18 sati i nakon toga mjerim napon i on je tacno 13V.Jel to moguce posto je to previsok napon za gradsku voznju ili je sulfatiziran.Neko sam ga vrjeme puno svaki 10 dana na ctek punjacu ali posto vise nisam u mogucnosti punim ga svaki 3 mjeseca,ali tad se brzo napuni(15tak minuta iskljuci punjenje sam punjac).Pretezito je gradska voznja.Akumulator star 2,5 godine.

Djuro је рекао...

Ja sam nebrojeno puta napisao i naglasio da napon sam po sebi NE ZNAČI ništa. Naročito bez ikakvog opterećenja. Tačno je da sulfatizovani akumulatori imaju tendenciju da pokazuju veći napon nego obično, ali ni tih 13 V ne mora da znači da je akumulator sulfatizovan. Međutim, ako se kola voze većinom po gradu i ako se neredovno dopunjava akumulator, sve je prilika da će ubrzo stradati, ako već nije. Još jedan pokazatelj da je došlo do moguće sulfatizacije i to što punjač već za 15 minuta pokaže da je akumulator napunjen. Moja je preporuka da se i dalje puni redovno akumulator, to će mu još bar malo produžiti radni vek.

Анониман је рекао...

Ima li sta zanimljvo, jer vas odavno nema na blogu?

Mladen, SetData

Djuro је рекао...

I te kako ima zanimljivo, toliko tema ima za pisanje kako stručnih tako i za "široke narodne mase". Ali, stisle su me obaveze, kako redovni posao tako i onaj privatni. Dolazi zima, ljudi se setili da ima ne valjaju akumulatori pa ne znam da li pre da popravljam njih ili da pravim punjače koji mi stižu na narudžbu? Uz sve to, kod nsa su veoma popularni električni bicikli i skuteri tako da i oni mi ne daju da sedne za tastaturu. Sigurno ću napisati u toku nedelje nekoliko zanimljivih tekstova, vreme će mi dozvoliti, siguran sam u to. Do tada, svako dobro!

Unknown је рекао...

Imam dva mala akumulatora od po 7Ah ukupno 14Ah na 12v za solarni panel od 100W.I imam dva led reflektora koja trose ukupno 2A po satu a ukupna dnevna potrosnja mi je 12A ili 6 sati rada .Potreban mi je savet.Da li dokupiti jos jednu bateriju za duboko praznjenje od 7Ah i tako smanjiti duboko praznjenje sadasnjih akumulatora ili kupiti jedan automobilski akumulator 45ah jer imam relativno jeftin akumulator 45ah 3200din.pitam se da li necu isuvise smanjiti vek rada tom automobilskom akumulatoru ako ga koristim za ove namene.Pozdrav :)

Djuro је рекао...

Iako sam oduvek savetovao da se za takve stvari ne koriste automobilski akumulaori (poznati primer je za napajanje cirkulacionih pumpi), u ovom slučaju bih ti ipak rekao da iskoristiš taj akumulator od 45Ah. Ako koristiš 12Ah svaki dan (ili već kada), to mu dođe oko 25% kapaciteta od 45Ah. To je još uvek podnošljivo. Samo zapamti, iako to nije mnogo duboko pražnjenje, startni akumulator ne trpe stalna punjenja i pražnjenja. Ako se tako često radi, brzo će propasti jer imaju tanke ploče. Zato akumulatori za duboka pražnjenja imaju mnogo deblje ploče i zato su dugotrajni. Predlog da dodaš još jedan akumulator na ta dva ne pije vodu jer ćeš dodavanjem novog napraviti disbalans pošto su ta dva starija nego taj što bi naknadno ubacio. Tako da bi ti se ta dva brže ispraznila a u novom bi ti ostala neiskorištena energija. Logično, zar ne?
P.s. Ne zaboravi da UVEK I ODMAH NAPUNIŠ taj akumulator posle pražnjenja. U suprotnom... Znaš već.

Unknown је рекао...

Dobro vece Miso
ja se izvinjavam u nedoumici sam sad da li akomulator koji je cepovan bez odrzavanja treba dopunjavati ?
I znamia me da li je za to pogodan ctek mxs 5.0 punjac
• Namenjen za punjenje 12V olovnih akumulatora (WET, MF, GEL i AGM) od 1,2 Ah do 160 Ah
• NOVA FUNKCIJA - uklanjanje štetne naslage olovnog sulfata sa ćelija pre početka punjenja
• Impulsno punjenje u svhu održavanja produžuje vek trajanja akumulatora.
• Puni čak i potpuno ispražnjene akumulatore.
• Poseduje tri jedinstvena načina punjenja za upotrebu na malim akumulatorima, velikim akumulatorima i i poseban način punjenja pri niskim temperaturama, takođe pogodan za AGM akumulatore
• Niska struja pražnjenja, neosetljiv na nestabilnost napona (radi na naponu od 220-240 V)
• Visoka efikasnost: 85 %
• Isporučuje se sa dva izmenjiva konektora, klješta i CTEK brzi konektor
• Punjač može biti spojen na akumulator mesecima - idealan za sezonska vozila

unapred hvala na odgovoru

Djuro је рекао...

Evo tebi odgovora:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.rs/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html