Странице

петак, 7. јун 2013.

Moj desulfatizator

Ovo je moj desulfatizator, koji sam ja lično napravio i sa kojim je (u suštini) počela cela ova neobična priča!!!

Njega sam napravio pre tri godine. Šema je iz poznatog nemačkog časopisa za elektroniku "Elektor". Na slici se lepo vidi prekidač za menjanje frekvence. Originalna verzija je imala frekvencu od 1 KHz ali sam ja dodao mogućnost i za 3 KHz.
Ako neko bude zainteresovan, mogu da postavim kompletnu šemu sa pripadajućom pločicom. Uredjaj nije uopšte komplikovan, jedino što ima dva kalema zbog oscilatora. Oni mogu da budu mali problem, ali i to se lako reši.
Princip rada...
Brzi i veoma kratki impulsi struje koji razbijaju olovo sulfat. Da ne ulazim dublje u analizu.
Da li radi svoj posao...?
Pa...
U samom tekstu piše da je potrebno duže vreme za desulfatizaciju akumulatora naročito ako je zapušten. To je u 99% slučajeva. Ja sam ga neko krako vreme koristio, ali sam ubrzo nabavio mnogo ozbiljniji uredjaj.
Uz ovaj desulfatizator mora da bude prikopčan mali punjač jer sam desulfatizator "vuče" neku struju (oko 100mA). Bez punjača desulfatizator pretstavlja potrošač i doprinosi daljoj sulfatizaciji akumulatora.
P.S. Postoje i drugi efikasni načini desulfatizacije akumulatora i to bez ovakvog ili sličnog uredjaja.
Npr. ekvalizacija (kontrolisano prepunjavanje).


P.S. Imam još nekoliko šema ovakvih uredjaja i svi rade na manje ili više istom principu. Ako ima zainteresovanih, tu sam.

7 коментара:

Оптимиста је рекао...

Evo pošto sam pomno pročitao vaše tekstove na blogu ,a u vezi desulfatizacije kao i strane tekstove i uređaje koji se trenutno nude na ebey pa se tu može vidjeti koje čega od uređaja koji rade na različitim frekvencijama od 1Khz pa do 2,5Khz i isto tako različitih naponskih pikova od 14 do 18 V kao i različitih stujnih pikova zakoje pojedini oglašivači tvrde i da su do 100 A po jednom piku tako da sam zbunjen tim karakteristikama uređaja a najviše zabune unosi tvrdnja da se ti uređaji montiraju na vozilo tačnije na akumulator direktno kod klema i da se tako ostavi 2-3 nedelje i da tada napravi puni efekat razbijanja sulfatnih kristala i tada mi pada na pamet pa dobro ako to radi na takvim naponskim pikovima zar to nebi potencijalno bila opasnost za sve nove generacije automobila koji imaju ECU i ostale uređaje sa procesorom možda ovo što oni tvrde u svojim oglasima važi ze stare modele auta kad su još postojali karburatori i od sve elektronike bila magnetni davač impulsa umjesto platinskih dugmadi ili sam ja možda u pogrešnom zaključku taj odgovor prepuštam tebi Mišo kao kompetetnoj stučnoj osobi sa ogromnim iskustvom na ovom polju.

ja bih ipak pitao povrh ove dileme i još jedno pitanje ,a nadam se da je na mjestu pretpostavljam zdravo logički da desulfator nije isti za olovne akumulatore (pritom nmislim na sve vrste Pb-Ca itd.) kao i za VRLA AGM osnova uređaja je vjerovatno ista samo su različite frekvencije oscilatornih kola a ovo izvlačim zaključak iz tvog gore navedenog desulfatora koji ima izbor između 1Khz i 3Khz pretpostavljam da je ta preklopka za ovaj izbor oscolacije napravljen upravo radi ovih vrsta akumulatora kao da sad ja ne mudrujem mnogo vjerovatno tu ima i razlike za naponske pikove od do volti kao i jačine strujnog pika od do ma ili mođda A zato sve ovo i pitam da ne bi donosio nestručne zaključke i na osnovu polu znanja radio neke stvari.
Od pomoći bi bila i šema pa da sastavim sam taj desulfator za svoju upotrebu a znači treba mi za olovni Pb-Ca aku u automobilu kao i za Vrla AGM koji mi je na skuteru e sad da li je moguće kroz jedan uređaj - elektrosklop riješiti obadvije vrste akumulatora ili ipak treba dva različita uređaja i molio bih te svrhu ove preklopke između 1 i 3 Khz kao i šemu sa tim izborom 1 - 3.

Djuro је рекао...

Da ne dužim priču i da se ne uplićem mnogo oko desulfatizacije i tehnike za to jer je to neverovatno velika i opširna tema. Napravljeno je stotine "desulfatizatora" od strane kako stručnih tako i onih nestručnih ljudi, amatera. I svaki od njih tvrdi da baš njegov uređaj radi. Ja ne mogu ovde na ovom mestu da o tome pišem jer bi mi trebalo bukvalno nekoliko dana da napišem šta sam sve naučio za sve ove godine. Svi desulfatizatori za olovne akumulatore su isti, bez obzira da li su u piatnju gel ili klasični akumulatori. Samo je pitanje kvaliteta popravke različito. Najbolji rezultati se postižu kod klasičnih akumulatora sa tečnim elektrolitom. To kažem iz svog iskusta. A zbog mogućnosti kontrolisanog prepunjavanja-ekvelizacie. Postoji tekst i to opširan na mom blogu o toj temi. Uređaj koji sam ja postvio jeste moj prvi desulfatizator ali je on baš amaterski i nisam ga dugo koristio. veoma brzo sam pršao na mnogo ozbiljnije stvari. On po originalnoj šemi ima mogućnost da radi samo na 1KHz ali sam ja po ličnom nahođenju dodao i da radi na 3KHz. Međutim, on zahteva dodatno napajanje malom strujom jer bez toga troši struju iz akumulatora i samim tim vrši sulfatizaciju! Suprotno onom za šta je napravljen. Pravi desulfatizator koji ja imam je u isto vreme i punjač i vrši desulfatizaciju. A i to može samo do određene granice da uradi, veoma sulfatizovani akumulatori se veoma teško ili nimalo mogu vratiti u stanje funkcionalnosti. Može tu još da pomogne natrijum sulfat, pisao sam i o tome, ali to već zalazi u drugu priču.
I još da kažem za te desulfatizatore što se prikače direktno na akumulator... Sve to uzmi sa velikom rezervom. Ja to nikad ne bih priključio na svoja kola, bilo ona savremena ili stara 30 godina.Ne zbog toga što bih se plašio da bi nešto od elektronike stradalo već zato što to verovatno ne bi imalo biloa kakvog efekta. Da je to tako jednostavno, pa fabrike akumulatore ne bi imale šta da rade! U problem desulfatizacije su uključeni timevi velikih svetskih naučnika elektrohemije, mašinske industrije, elektronike... NIje to tako uopšte jednostavno kako na prvi pogled izgleda. Samo se priključi uređaj i eto popravljenog akumulatora za par dana!!! A to što su uništene ploče od korozije ili što je u kratkom spoju, to nema veze.
Evo jednog linka za desulfatizator sa komplte šemom i nacrtom pločice. I taj sam napravio i tačno radi kako je naznačeno. Samo je pitanje uspešnosti. Daklem evo linka: http://chemelec.com/Projects/Bat-Desulfator/2012-Desulfator.htm
Živeli!

Unknown је рекао...

Racunali smo sa drugarom za ovaj desulfatizator sto pravimo i bice podesiva frekvencija u rasponu od 14Hz do 48kHz, vremenski impulsi 1 do 150 mikrosekundi, a pikovi struje 400A, e sad mene zanima jel to ok vremensti, da nije previse 400A i koja je frekvencija i duzina impulsa najbolja za pravilnu desulfatizaciju ?

Unknown је рекао...

Hvala na odgovoru ;)

Djuro је рекао...

Nema na čemu! Da bi spoznao sam smisao olovnih akumulatora, korozije, sulfatizacije, površinskog napona, polarizacije ploča, Pojkertovog zakona, hidracije, zašto negativna ploča ne podleže desulfatizaciji tako dobro kako pozitivna i na kraju desulfatizacije...Morao bi MNOGO knjiga da pročitaš i da POKUŠAŠ da popraviš mnogo akumulatora. Tek posle toga bi mogao da kažeš da NEŠTO znaš o celoj toj materiji. Praktičan dokaz ti je moj blog. Pravljenje desulfatizatora NE ZNAČI NIŠTA bez svega navedenog. BUKVALNO NIŠTA. Evo korisnog linka za tebe ako te tako nešto zanima: batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_prevent_it/
Obrati pažnju na osobu pod imenom John Fetter i njegov post od 5. aprila 2012, godine. Mislim da će ti to biti dovoljno.
Srećno!

Unknown је рекао...

Hvala, procitao sam sve i to je manje vise slicno onom sto sam vec procitao na tvom blogu i ostalim sajtovima koji se bave tematikom olovnih akumlatora.
Desulfatizator koji pravimo je po jednoj od sema sa tvog bloga (onoj sa najvise kondenzatora) sa par izmena, videcemo kako ce to funkcionisati.

Djuro је рекао...

Odlično!!! Evo odakle je sve poteklo:http://leadacidbatterydesulfation.yuku.com/topic/1162/Direct-Drive-Desulfator-Design
Kao i ovde: http://leadacidbatterydesulfation.yuku.com/