Ja vać pisah o tome (dobri stari aorist). Naravno nije na odmet da ponovim a još jednom i razuverim one koji misle da zima uništava akumulator. Ili kako već da kažem, da akumulator otkaže kad je debeo minus.
Hteli mi to da priznamo ili ne, zima stiže. Kakva će biti...
Pa videćemo.
Nisam video još uvek da indijanci skupljaju drva...
Elem, Bonda, Marlbora...
Slika kaže više od hiljadu reči.
Dakle, reč je o ispitivanju akumulatora u Americi. Što mislim da je totalno nebitno jer je i tamo i ovde isti minus, ista hladnoća. Samo, tamo kod njih se prave posebni akumulatori za veoma hladne regione. A to kod nas nema. Još uvek...
Može se videti da je razlika u životnom veku akumulatora između ekstremne hladnoće i ekstremne toplote dupla u korist npr. Aljaske. 30 meseci naspram 61 meseca.
Iznenađujuće?!
NIKAD!!!
Pa i hrana se drži na hladnom. Tako je i sa akumulatorima. Mnogo puta sam napisao da je toplota možda i najveći ubica SVAKOG akumulatora. Bez obzira da li je on olovni, litijumski, ili nikl-kadmijum.
Toplota veoma ubrzava sulfatizaciju (za 10 stepeni više od normalne temperature sulfatizacija je duplo brža!), takođe i korozija pozitivne rešetke (kažu da je sulfatizacija prvi uzročnik otkaza akumulatora, a ja mislim da je to korozija, sulfatizovan akumulator se može donekle povratiti, a onaj sa korozijom ne može ni u ludilu!). Dalje, toplo vreme dovodi do isparavanja vode iz svih ćelija, što može biti veoma opasno ako se ne vodi računa o održavanju. To i nije toliki problem kod klasičnih akumulatora ali jeste kod onih bez mogućnosti dolivanja i proveravanja elektrolita. O problemima sa toplotom kod AGM akumulatora ne smem ni da mislim. Kod njih je VEOMA OPASNA boljka poznata kao " thermal runaway". U ekstremnim slučajevima dolazi do eksplozije akumulatora. Thermal runaway je začarani krug, kako se akumulator sve više greje povlači veću struju, kako povlači veću struju tako se još više greje... I eto velike opasnosti. To je već druga tema.
A šta hladnoća radi akumulatoru?
NIŠTA!
U suštini, samo ga umrtvi. Naravno, onaj akumulator koji je loš, nema snage da pokrene motor. Ja sam to davno rekao da loši akumulatori tek na hladnoći pokažu pravo stanje. A onaj koji je stvarno dobar neće izdati vlasnika ni na -20 stepeni. Dobro, upaliće teže, možda ne iz prvog puta ali će upaliti.
Može da se vidi da hladnoća ne šteti ni u kom pogledu. Samo je bitno da akumulator na takvim hladnoćama bude uvek napunjen. Ne samo iz razloga da se može pokrenuti motor već zato što i poluprazan akumulator može da zamrzne jer je koncentacija elektrolita mala. Onda može da dođe do pucanja kućišta... Svašta sam video za sve ove godine.
Zašto akumulatori gube snagu na hladnoći? Nema tu nikakve filozofije. Elektrolit je gušći, joni se u njemu teže kreću. Zato su alternatori temperaturno kompenzovani (pisao već), sa padom temperature diže se napon punjenja.
Ugrubo, sa svakim stepenom pada temperature, počev od 27 stepeni, snaga pada za 1%. Sve ostalo se lako izračuna.
Evo odlične ilustracije o potrebnoj snazi za startovanje motora i snazi koju može dati akumulator:
Na plusu je sve u redu. A na -22 stepena akumulator ima smao 40% snage dok motor za startovanje traži čak i više od duplo od normalne struje!!! Čisto ludilo!!!
Zato ja kažem da su dve najbitnije stvari u toku zime na kolima: dobre gume (glavu čuvaju, LIČNO se uverio) i dobar akumulator. Ovo za dizel vozila i ne bi trebalo napominjati. Dobar akumulator.
Zima ne šteti akumulatoru, bar ne u onom obliku kao toplota.
Koliko puta sam čuo da je neko rekao "izvadio sam akumulator iz kola i stavio ga na toplo, pored radijatora". Pa bolje da si ga stavio na terasu na 0 stepeni nego što ćeš ga držati mesec dana pored radijatora.
Sad je dosta.
Hteli mi to da priznamo ili ne, zima stiže. Kakva će biti...
Pa videćemo.
Nisam video još uvek da indijanci skupljaju drva...
Elem, Bonda, Marlbora...
Slika kaže više od hiljadu reči.
Dakle, reč je o ispitivanju akumulatora u Americi. Što mislim da je totalno nebitno jer je i tamo i ovde isti minus, ista hladnoća. Samo, tamo kod njih se prave posebni akumulatori za veoma hladne regione. A to kod nas nema. Još uvek...
Može se videti da je razlika u životnom veku akumulatora između ekstremne hladnoće i ekstremne toplote dupla u korist npr. Aljaske. 30 meseci naspram 61 meseca.
Iznenađujuće?!
NIKAD!!!
Pa i hrana se drži na hladnom. Tako je i sa akumulatorima. Mnogo puta sam napisao da je toplota možda i najveći ubica SVAKOG akumulatora. Bez obzira da li je on olovni, litijumski, ili nikl-kadmijum.
Toplota veoma ubrzava sulfatizaciju (za 10 stepeni više od normalne temperature sulfatizacija je duplo brža!), takođe i korozija pozitivne rešetke (kažu da je sulfatizacija prvi uzročnik otkaza akumulatora, a ja mislim da je to korozija, sulfatizovan akumulator se može donekle povratiti, a onaj sa korozijom ne može ni u ludilu!). Dalje, toplo vreme dovodi do isparavanja vode iz svih ćelija, što može biti veoma opasno ako se ne vodi računa o održavanju. To i nije toliki problem kod klasičnih akumulatora ali jeste kod onih bez mogućnosti dolivanja i proveravanja elektrolita. O problemima sa toplotom kod AGM akumulatora ne smem ni da mislim. Kod njih je VEOMA OPASNA boljka poznata kao " thermal runaway". U ekstremnim slučajevima dolazi do eksplozije akumulatora. Thermal runaway je začarani krug, kako se akumulator sve više greje povlači veću struju, kako povlači veću struju tako se još više greje... I eto velike opasnosti. To je već druga tema.
A šta hladnoća radi akumulatoru?
NIŠTA!
U suštini, samo ga umrtvi. Naravno, onaj akumulator koji je loš, nema snage da pokrene motor. Ja sam to davno rekao da loši akumulatori tek na hladnoći pokažu pravo stanje. A onaj koji je stvarno dobar neće izdati vlasnika ni na -20 stepeni. Dobro, upaliće teže, možda ne iz prvog puta ali će upaliti.
Može da se vidi da hladnoća ne šteti ni u kom pogledu. Samo je bitno da akumulator na takvim hladnoćama bude uvek napunjen. Ne samo iz razloga da se može pokrenuti motor već zato što i poluprazan akumulator može da zamrzne jer je koncentacija elektrolita mala. Onda može da dođe do pucanja kućišta... Svašta sam video za sve ove godine.
Zašto akumulatori gube snagu na hladnoći? Nema tu nikakve filozofije. Elektrolit je gušći, joni se u njemu teže kreću. Zato su alternatori temperaturno kompenzovani (pisao već), sa padom temperature diže se napon punjenja.
Ugrubo, sa svakim stepenom pada temperature, počev od 27 stepeni, snaga pada za 1%. Sve ostalo se lako izračuna.
Evo odlične ilustracije o potrebnoj snazi za startovanje motora i snazi koju može dati akumulator:
Na plusu je sve u redu. A na -22 stepena akumulator ima smao 40% snage dok motor za startovanje traži čak i više od duplo od normalne struje!!! Čisto ludilo!!!
Zato ja kažem da su dve najbitnije stvari u toku zime na kolima: dobre gume (glavu čuvaju, LIČNO se uverio) i dobar akumulator. Ovo za dizel vozila i ne bi trebalo napominjati. Dobar akumulator.
Zima ne šteti akumulatoru, bar ne u onom obliku kao toplota.
Koliko puta sam čuo da je neko rekao "izvadio sam akumulator iz kola i stavio ga na toplo, pored radijatora". Pa bolje da si ga stavio na terasu na 0 stepeni nego što ćeš ga držati mesec dana pored radijatora.
Sad je dosta.