Странице

уторак, 19. август 2014.

Nekada su akumulatori trajali 10 godina... Evo dokaza!!! (II)

U prilog dugotrajnosti DOBRO napravljenih akumulatora dodajem još jedan primer. Naime, pre nekih mesec dana mi je stigao na servis akumulator iz male Fieste. Vlasnik je došao sa preporukom da izvršim pregled akumulaora jer je kupio polovno vozilo i primetio je , IAKO JE LETO, da malo slabije okreće anlaser pri starovanju motora. Vozilo je 2003. godište i došlo je iz inostranstva.
U prilog dugovečnosti akumulatora dodajem još to, sem što je iz vozilo iz inostanstva (tamo se redovno vrše preventivni pregledi) i to što je u pitanju benzinski motor. Ko je razumeo-shvatiće.
Pri prvom testu akumulator je imao samo nekih 200 ampera startne struje. Ipak je to bilo dovoljno da pokrene motor. Razlozi za to su : mala kubikaža, benzinski motor, toplo vreme.
U svim ćelijama je bilo dovoljno elektrolita, vidi se da je redovno proveravano stanje. Međutim, sulfatizacija je svoje učinila. I još više godine starosti.
Akumulator je prvougradni, originalni Motorkraf. Firma koja snabdeva Ford.
Slika vredi više od stotinu reči...

Još jedan dokaz da je to zaista prvougradni akumulator je to što na nalepnici pored kapaciteta i startne struje piše i rezervni kapacitet (RC) koji je OBAVEZAN kod američkih akumulatora i iznosi 65 minuta.
Evo dokaza da je akumulator star 11 godina:
Na minus klemi je utisnuta nedelja prozvodnje (18) i godina (2003.)
Akumulator je vraćen na nekih 280 ampera startne struje. Vlasnik je svestan da je on odradio svoja dva i malo više radna veka i da ne sme, po mojoj preporuci, da čeka sa njim u motoru zimu.
Kupljeno je malo vremena i ušteđeno nešto novca.
Međutim, isto tako imam dokaz da takođe originalni Fordov akumulator je jedva sastavio dve i po godine. I otkazao.
Uskoro i te slike postavljam.

Nekada su akumulatori trajali 10 godina... Evo dokaza!!! (I)

I to je moguće da akumulator, u današnje vreme, traje 10 pa i više godina. Na to su uticali i utiču mnogi faktori. Ne bih da za sada ulazim u tu problematiku. Uskoro ću objaviti veliki tekst o tome šta zaista i šta stvarno uništava naše akumulatore. To će biti tekst kao što je onaj u kome sam razjasnio, jednom za svagda, da alternator na ler gasu ne može dovoljno da dopuni akumulator sa uključenim potrošačima. Dobro, postoje takvi alternatori ali se oni ne nalaze u našim vozilima. To su vozila sa recimo start-stop sistemom ili mikro hibrid vozila. Kod takvih kola je zajedno, u jednom kućištu, napravljen alternator i anlaser. O tome takođe uskoro.
Nekada davno (iza sedam gora i sedam mora...) su postojali samo takozvani antomonski (Sb) akumulatori. Oni su mnogo trošili vodu jer je takav tip akumulatora bio. Bili su veoma dugovečni. Još uvek se takvi koriste u kritičnim napajanjima (telefonske centrale, vojni objekti, nuklearne elektrane...) i traju 15-20 godina. Onda su bili hibridi akumulatori. To je bio PAMETAN potez. Dodali su kalcijum u negativnu ploču a u pozitivnoj je ostao antimon. Mnogostruko je smanjena potrošnja vode i samopražnejnje (antimonski akumulatori su imali veliko samopražnjenje do 10% u odnosu na današnje koji imaju 5% ili AGM akumulatore koji imaju samo 3%). Onda su napravili loš potez pa su i u pozitivnu ploču ubacili kalcijum. Potrošnja vode je svedena na minimum. Ali se onda dogodilo nešto što NIKAD nije postojalo kod antimonskih akumulatora.
Dolazilo je do IZNENADNOG OTKAZA AKUMULATORA, BEZ IKAKVOG RAZLOGA ILI NAJAVE. Mnogi su to gorko iskustvo imali. Naveče bi ugasili auto, ujutro bi akumulator bio potpuno mrtav. Nisu imali odgovora na tako nešto. Svi majstori su uglas govorili "kratak spoj u ćeliji". Tako je uvek kad se ne zna uzrok kvara akumulatora. Taj efekat se naziva "antomon free".
Međutim, istina je DALEKO od toga da je u pitanju kratak spoj u nekoj ćeliji. I mnogo komlikovanija. Šta je to što uzrokuje iznenadni otkaz današnjih akumulatora i da li se to može sprečiti i popraviti objasniću u najskorije vreme, u okviru teksta šta zaista uništava akumulatore.
Da se vratim onome sa čim sam počeo.
Današnji, savremeni kalcijumski, akumulatori NE MOGU da traju 10 godina. Razlog je prost: mnogo elektronike u automobilu. Plus neodržavanje.
Uvek to preventivno neodržavanje. To uvek i uvek nedostaje.
Ovde je video koji dokazuje da hibridni akumulatori su bili dugotrajniji od kalcijumskih. I ne samo to.


Čovek kaže doslovce "da se mora održavati akumulator".I da ako se ne koristi držati ga "na umerenoj temperaturi". Ne pored radijatora, parnog kotla u podrumu ili kreka veso peći!!!
Znam da mnogi imaju podeljena mišljenja oko kvaliteta somborskih akumulatora. Neću da zalazim u to, ni u kom slučaju, moj stav je jasan da nikog niti kudim niti hvalim. Samo dajem argumentovane dokaze pa ko hoće neka prihvati. Ali , vidi se da je u pitanju akumulator koji je pravljen (verovatno) dok je još uvek bila korištena hibridna Sb/Ca tehnologija. Tu ne igra ulogu koji je proizvođač napravio akumulator.
Već odnos prema istom.