Poluispražnjen ili potpuno ispražnjen akumulator ima tendenciju zamrzavanja elektrolita i uništenja olovnih ploča.
Stoga, potrebno je na svaki način izbegnuti ovakve slučajeve zamrzavanja akumulatora. To su veoma opasne situacije koje skoro uvek vode uništenju akumulatora, pucanju plastičnog kućišta i razaranju ploča.
Imao sam nekoliko slučajeva zamrznutih akumulatora. Sećam se slučaja od prošle zime sa jednog auto placa gde sam pozvan da testiram nekoliko akumulatora i da spasim što se spasiti može. Klasična boljka auto placeva je hronično pražnjenje akumulatora zbog rada elektronike u automobilima, slabog ili nikakvog održavanja akumulatora dok stoje na placu koji neminovno vodi potpunom otkazu akumulatora (najčešće kratak spoj u nekoj ćeliji).
Akumulator koji sam doneo zamrznut sam prvo ostavio na sobnu temperaturu(NIKAKVO NAGLO ZAGREVANJE!!!) da se odmrzne elektrolit. Nakon toga sam ostavio još nekoliko sati da se temperatura elektrolita podigne jer se akumulator koji je malo zagrejan bolje napuni(sulfati se brže i bolje rastvaraju u toplijem elektrolitu).
Imao sam sreću što je taj akumulator bio samo potpuno ispražnjen. Verovatno nije dugo stajao u takvom stanju. Da je to vreme bilo duže puklo bi kućište akumulatora zbog širenja leda unutra akumulatora. I onda bi mogao samo da produži na reciklažu...
Osnovno pravilo za punjenje zamrznutih akumulatora je da se oni NE PUNE DOK JE ZAMRZNUT ELEKTROLIT!!!
To može da dovede do katastrofalnih posledica-pregorevanja punjača i eventulnog potpunog uništenja (možda ispravnog) akumulatora.
Dopustiti akumulatoru da se potpuno odmrzne,koliko god je to potrebno, sačekati još nekoliko sati da se još malo podigne temperatura elektrolita pa tek onda pristupiti punjenju.
Potpuno ispražnjeni akumulatori se pune MALOM STRUJOM (1-2 ampera).
MALOM STRUJOM.
Ako je to ikako moguće podesiti na punjaču.
Ako nije, onda šta bude.
Naravno, najbolje je da se takvi slučajevi izbegnu. Ali, sve mogućnosti su otvorene, tako da nije na odmet i ovo znati oko akumulatora.
Zato se sve ovo i zove "Misterije i zablude".
Lično nisam sreo u svojoj praksi (koliko se sećam) da mi je neki akumulator koji je zamrznut, donet iz vozila koje je bilo u funkciji ili koje se koristi. To je slučaj kod vozila koja se retko koriste a iz akumulatora se vuče struja za napajanje elektronike. Čini mi se da sam sreo do sada samo 3-4 takva slučaja za sve ove godine bavljenja ovim poslom.
Evo i tabele nivoa napunjenosti i temperatura mržnjenja elektrolita:
Zima dolazi, spremite akumulatore i zimske gume.
Stoga, potrebno je na svaki način izbegnuti ovakve slučajeve zamrzavanja akumulatora. To su veoma opasne situacije koje skoro uvek vode uništenju akumulatora, pucanju plastičnog kućišta i razaranju ploča.
Imao sam nekoliko slučajeva zamrznutih akumulatora. Sećam se slučaja od prošle zime sa jednog auto placa gde sam pozvan da testiram nekoliko akumulatora i da spasim što se spasiti može. Klasična boljka auto placeva je hronično pražnjenje akumulatora zbog rada elektronike u automobilima, slabog ili nikakvog održavanja akumulatora dok stoje na placu koji neminovno vodi potpunom otkazu akumulatora (najčešće kratak spoj u nekoj ćeliji).
Akumulator koji sam doneo zamrznut sam prvo ostavio na sobnu temperaturu(NIKAKVO NAGLO ZAGREVANJE!!!) da se odmrzne elektrolit. Nakon toga sam ostavio još nekoliko sati da se temperatura elektrolita podigne jer se akumulator koji je malo zagrejan bolje napuni(sulfati se brže i bolje rastvaraju u toplijem elektrolitu).
Imao sam sreću što je taj akumulator bio samo potpuno ispražnjen. Verovatno nije dugo stajao u takvom stanju. Da je to vreme bilo duže puklo bi kućište akumulatora zbog širenja leda unutra akumulatora. I onda bi mogao samo da produži na reciklažu...
Osnovno pravilo za punjenje zamrznutih akumulatora je da se oni NE PUNE DOK JE ZAMRZNUT ELEKTROLIT!!!
To može da dovede do katastrofalnih posledica-pregorevanja punjača i eventulnog potpunog uništenja (možda ispravnog) akumulatora.
Dopustiti akumulatoru da se potpuno odmrzne,koliko god je to potrebno, sačekati još nekoliko sati da se još malo podigne temperatura elektrolita pa tek onda pristupiti punjenju.
Potpuno ispražnjeni akumulatori se pune MALOM STRUJOM (1-2 ampera).
MALOM STRUJOM.
Ako je to ikako moguće podesiti na punjaču.
Ako nije, onda šta bude.
Naravno, najbolje je da se takvi slučajevi izbegnu. Ali, sve mogućnosti su otvorene, tako da nije na odmet i ovo znati oko akumulatora.
Zato se sve ovo i zove "Misterije i zablude".
Lično nisam sreo u svojoj praksi (koliko se sećam) da mi je neki akumulator koji je zamrznut, donet iz vozila koje je bilo u funkciji ili koje se koristi. To je slučaj kod vozila koja se retko koriste a iz akumulatora se vuče struja za napajanje elektronike. Čini mi se da sam sreo do sada samo 3-4 takva slučaja za sve ove godine bavljenja ovim poslom.
Evo i tabele nivoa napunjenosti i temperatura mržnjenja elektrolita:
Gustina elektrolita | Nivo napunjenosti akumulatora | Tačka zamrzavanja elektrolita(stepeni C) |
1.27 | 100% | -62 |
1.225 | 75% | -37 |
1.175 | 50% | -20 |
1.1 | 0% | -8 |
Da ne bi bilo neprijatnih iznenadjenja.
Svi mi mislimo da se takva "iznanadjena" dešavaju tamo nekom drugom.
A upravo se nama dese.
Zima stiže...