Poznato je da o akumulatorima ima jako malo informacija (na našem jeziku), naročito onih koje su tačne i proverene. Mogu se naći u ogromnim količinama informacije koje su polu tačne ("malo znanja je opasna stvar"-kaže mog drug Steva), one koje su tipa "rekao mi je komšija, a on je čuo od svog majstora", i informacije do kojih su iskustveno došli sami ljudi tokom korištenja svog vozila. Iz svega ovog može da se zaključi da su tačni, provereni i metrološki dokazani podaci o stanju i održavanju akumulatora "suvo zlato". Kad se svemu tome dodaju čuvene izreke prodavaca o "suvim akumulatorima" ili o onom "oku koje svetli", stvari postaju još nejasnije i mutnije.
Stoga, odlučih da uradim analizu stručnog(?) teksta koji je objavljen, pre nekoliko dana, u internet izdanju naših poznatih novina "Blic". Iako ne znam ko je autor istog, daću sebi za pravo( a zašto da ne?) da ukažem na neke propuste kao i netačne stvari. Voleo bih da se pisac tog stručnog teksta meni javi i da zajedno izvršimo analizu. Obzirom da je današnjem vozaču (čast izuzecima!) akumulator "trinaesta rupa", tekst je tako i napisan, bez mnogo filozofije. Ipak, na kraju se ispostavi da ta "trinaesta rupa" napravi toliko problema i glavobolje da čovek na kraju odluči da posveti malo više pažnje toj crnoj kutiji.
A zima tek kuca na vrata...
Originalni tekst ni u kom slučaju nije menjan niti bilo kako korigovan.
Izvor :
http://vesti.mojauto.rs/Saveti/505308/10-pravila-za-duzi-zivot-akumulatora
*********************************************************************************
1. Koliko često treba proveravati stanje akumulatora i koji je radni vek ovog dela?
Najpraktičnije je da na svakom malom servisu proverite i stanje akumulatora. Ono se proverava posebnim uređajem koji očitava kapacitet baterije. Ukoliko servis obavljate sami i nemate uređaj za proveru stanja baterije, onda već znate da se čak i u mnogim prodavnicama akumulatora može brzo i lako proveriti stanje ovog dela vozila. Kada je reč o radnom veku akumulatora, to ne može da se odredi tek tako jer zavisi od mnogih faktora, jačine akumulatora i načina eksploatacije, ali treba znati da posle pet, šest godina akumulator ulazi u duboku starost.
---
Ja bih rekao da je provera akumulatora na svakom servisu-nedovoljna! Znajući većinu vozača da teraju vozilo dok se nešto ne raspadne, polomi ili zapali, provera na svakom servisu je NEDOVOLJNA! Ko je razumeo-shvatiće. Ovo naročito vredi za akumulatore sa čepovima kod kojih postoji mogućnost dolivanja vode i provera gustine elektrolita. Sve u svemu, akumulator bi trebalo proveravati BAR 3-4 puta godišnje. Posebno ona vozila koja se voze većinom po gradu. Mada sama provera ne vredi puno ako je potrebno dopuniti akumulator (sulfatizacija!). Tačno je da je moguće za nekoliko sekundi proveriti SAMO startnu struju ali to NIJE dovoljan podatak o stanju akumulatora. Potrebno je i uraditi test opterećenja propisanom strujom za tu jačinu akumulatora. Što se tiče dužine trajanja akumulatora, rekao bih da je 6 godinaVEOMA redak podatak o dužini radnog veka. Moguće je, još kako, ali teško ako se akumulator samo stavi u motor i zaboravi sledećih 3 godine na njega. Danas sam imao dva takva slučaja. NIJE nemoguće, ali teško. Naravno, to kod dizel vozila slabo može da prođe. Oni jednostavno "kidaju" akumulatore. Naročito ako su isti lošeg kvaliteta.
***********************************************************************************
2. Koji su najčešći problemi pri korišćenju akumulatora i razlozi njegovog pražnjenja?
Najčešće je reč o lošem održavanju. Iako se ne čini da je tako, ali treba znati da je akumulator vrlo osetljiv deo i da mu najobičnija prljavština može zadati velike probleme. Naime, nečistoće na akumulatoru izazivaju slabljenje struje i na taj način akumulator gubi energiju, pa nije ni čudo što se pri korišćenju drugih potrošača u vozilu (klima, grejači…) baterija može prerano isprazniti i tako praviti probleme pri startovanju motora. Naime, prljavština koja se nakupi na klemama oslabi struju jer stvara zaštitni sloj koji slabi kontakte na polovima akumulatora.
---
Donekle tačno. Jeste da prljavština na klemama veoma mnogo šteti snazi akumulatora, ali tu su "puzajuće" struje koje se javljaju ako je kućište akumulatora mokro ili još gore ako se izlio elektrolit (kiselina) iz akumulatora. Pošto je elektrolit provodnik, i to odličan, dolazi do pražnjenja jer se napravi spoj izmađu + i - kleme. Tada se "na kvarno" isprazni akumulator. Drugo, uređaji koji su naknadno ugrađeni u auto (nisu fabrički) takođe prazne akumulator. Normalna struja u stanju mirovanja koja se "vuče" iz akumulatora je 30-50mA. Sve preko toga je MNOGO. Pa onda uključivanje jakih pojačala ili pretvarača(12V/230V) koji pune npr. lap top ili mobilni, a sve to dok je vozilo u stanju mirovanja. Ili, najgora situacija, zaboravljena svetla...
**********************************************************************************
3.Na koji način preduprediti pražnjenje akumulatora?
Dakle, osim redovnog održavanja i provere stanja akumulatora, treba znati da se ovaj deo može prazniti ne samo zbog prljavštine ili preterane eksploatacije, već i zbog nekog kvara na vozilu. Naime, akumulator može isprazniti i neispravan audio-sistem, alarm ili recimo u slučaju kada je automobil dugo stajao na parkingu. Vodite računa da često pražnjenje akumulatora može izazvati brojna oštećenja na ovom delu i naravno, značajno mu skratiti radni vek.
---
Dosta tačno. Sada već autor kaže "redovno održavanje" (ovo mi se sviđa) ali ne kaže koliko često. Ja malo pre napisah šta sve može da isprazni (između ostalog) akumulator. Dobra stvar je to što je spomenuto dugo stajanje vozila na parkingu (nekorištenje ili sva ona vozila po auto placevima). Međutim, zaboravio je da spomene VEOMA bitan kvar koji se može javiti kao uzrok pražnjenja. To je alternator i sve što se tiče njega. Jeste da je alternator izdržljiv i jak deo u motoru ali i on otkaže. Ne često, ali otkaže. Koliko je opasno da ne dopunjava (ne puni nego dopunjava!), toliko je opasno ako prepunjava. Ovo je slučaj kad otkaže regler i napon umesto da je u granicama 14-14,4V ode i preko 16 V. To RELATIVNO nije opasno kod akumulatora sa čepovima jer se može bez problema doliti voda, ali oni "savremeni"... Tu nema pomoći. U stvari ima, ali to zahteva alat i znanje.
***********************************************************************************
4. Kako se održava akumulator starije generacije?
Osim opštepoznate provere koja podrazumeva da otvorite haubu i malo
Stoga, odlučih da uradim analizu stručnog(?) teksta koji je objavljen, pre nekoliko dana, u internet izdanju naših poznatih novina "Blic". Iako ne znam ko je autor istog, daću sebi za pravo( a zašto da ne?) da ukažem na neke propuste kao i netačne stvari. Voleo bih da se pisac tog stručnog teksta meni javi i da zajedno izvršimo analizu. Obzirom da je današnjem vozaču (čast izuzecima!) akumulator "trinaesta rupa", tekst je tako i napisan, bez mnogo filozofije. Ipak, na kraju se ispostavi da ta "trinaesta rupa" napravi toliko problema i glavobolje da čovek na kraju odluči da posveti malo više pažnje toj crnoj kutiji.
A zima tek kuca na vrata...
Originalni tekst ni u kom slučaju nije menjan niti bilo kako korigovan.
Izvor :
http://vesti.mojauto.rs/Saveti/505308/10-pravila-za-duzi-zivot-akumulatora
*********************************************************************************
1. Koliko često treba proveravati stanje akumulatora i koji je radni vek ovog dela?
Najpraktičnije je da na svakom malom servisu proverite i stanje akumulatora. Ono se proverava posebnim uređajem koji očitava kapacitet baterije. Ukoliko servis obavljate sami i nemate uređaj za proveru stanja baterije, onda već znate da se čak i u mnogim prodavnicama akumulatora može brzo i lako proveriti stanje ovog dela vozila. Kada je reč o radnom veku akumulatora, to ne može da se odredi tek tako jer zavisi od mnogih faktora, jačine akumulatora i načina eksploatacije, ali treba znati da posle pet, šest godina akumulator ulazi u duboku starost.
---
Ja bih rekao da je provera akumulatora na svakom servisu-nedovoljna! Znajući većinu vozača da teraju vozilo dok se nešto ne raspadne, polomi ili zapali, provera na svakom servisu je NEDOVOLJNA! Ko je razumeo-shvatiće. Ovo naročito vredi za akumulatore sa čepovima kod kojih postoji mogućnost dolivanja vode i provera gustine elektrolita. Sve u svemu, akumulator bi trebalo proveravati BAR 3-4 puta godišnje. Posebno ona vozila koja se voze većinom po gradu. Mada sama provera ne vredi puno ako je potrebno dopuniti akumulator (sulfatizacija!). Tačno je da je moguće za nekoliko sekundi proveriti SAMO startnu struju ali to NIJE dovoljan podatak o stanju akumulatora. Potrebno je i uraditi test opterećenja propisanom strujom za tu jačinu akumulatora. Što se tiče dužine trajanja akumulatora, rekao bih da je 6 godinaVEOMA redak podatak o dužini radnog veka. Moguće je, još kako, ali teško ako se akumulator samo stavi u motor i zaboravi sledećih 3 godine na njega. Danas sam imao dva takva slučaja. NIJE nemoguće, ali teško. Naravno, to kod dizel vozila slabo može da prođe. Oni jednostavno "kidaju" akumulatore. Naročito ako su isti lošeg kvaliteta.
***********************************************************************************
2. Koji su najčešći problemi pri korišćenju akumulatora i razlozi njegovog pražnjenja?
Najčešće je reč o lošem održavanju. Iako se ne čini da je tako, ali treba znati da je akumulator vrlo osetljiv deo i da mu najobičnija prljavština može zadati velike probleme. Naime, nečistoće na akumulatoru izazivaju slabljenje struje i na taj način akumulator gubi energiju, pa nije ni čudo što se pri korišćenju drugih potrošača u vozilu (klima, grejači…) baterija može prerano isprazniti i tako praviti probleme pri startovanju motora. Naime, prljavština koja se nakupi na klemama oslabi struju jer stvara zaštitni sloj koji slabi kontakte na polovima akumulatora.
---
Donekle tačno. Jeste da prljavština na klemama veoma mnogo šteti snazi akumulatora, ali tu su "puzajuće" struje koje se javljaju ako je kućište akumulatora mokro ili još gore ako se izlio elektrolit (kiselina) iz akumulatora. Pošto je elektrolit provodnik, i to odličan, dolazi do pražnjenja jer se napravi spoj izmađu + i - kleme. Tada se "na kvarno" isprazni akumulator. Drugo, uređaji koji su naknadno ugrađeni u auto (nisu fabrički) takođe prazne akumulator. Normalna struja u stanju mirovanja koja se "vuče" iz akumulatora je 30-50mA. Sve preko toga je MNOGO. Pa onda uključivanje jakih pojačala ili pretvarača(12V/230V) koji pune npr. lap top ili mobilni, a sve to dok je vozilo u stanju mirovanja. Ili, najgora situacija, zaboravljena svetla...
**********************************************************************************
3.Na koji način preduprediti pražnjenje akumulatora?
Dakle, osim redovnog održavanja i provere stanja akumulatora, treba znati da se ovaj deo može prazniti ne samo zbog prljavštine ili preterane eksploatacije, već i zbog nekog kvara na vozilu. Naime, akumulator može isprazniti i neispravan audio-sistem, alarm ili recimo u slučaju kada je automobil dugo stajao na parkingu. Vodite računa da često pražnjenje akumulatora može izazvati brojna oštećenja na ovom delu i naravno, značajno mu skratiti radni vek.
---
Dosta tačno. Sada već autor kaže "redovno održavanje" (ovo mi se sviđa) ali ne kaže koliko često. Ja malo pre napisah šta sve može da isprazni (između ostalog) akumulator. Dobra stvar je to što je spomenuto dugo stajanje vozila na parkingu (nekorištenje ili sva ona vozila po auto placevima). Međutim, zaboravio je da spomene VEOMA bitan kvar koji se može javiti kao uzrok pražnjenja. To je alternator i sve što se tiče njega. Jeste da je alternator izdržljiv i jak deo u motoru ali i on otkaže. Ne često, ali otkaže. Koliko je opasno da ne dopunjava (ne puni nego dopunjava!), toliko je opasno ako prepunjava. Ovo je slučaj kad otkaže regler i napon umesto da je u granicama 14-14,4V ode i preko 16 V. To RELATIVNO nije opasno kod akumulatora sa čepovima jer se može bez problema doliti voda, ali oni "savremeni"... Tu nema pomoći. U stvari ima, ali to zahteva alat i znanje.
***********************************************************************************
4. Kako se održava akumulator starije generacije?
Osim opštepoznate provere koja podrazumeva da otvorite haubu i malo
„prodrmate“ kleme akumulatora i uverite da li su dobro zategnute i
naravno čiste (ukoliko se rđa nakupila na klemama očistite ih
kuhinjskom žicom), postoji još nekoliko saveta za održavanje. Tako, kako
bi izbegli bespotrebno rasipanje energije i pražnjenje akumulatora,
vodite računa da površina baterije uvek bude suva i čista. Takođe, valja
znati da kod starih tipova akumulatora (sa plastičnim čepićima za
dopunu) obavezna je redovna provera nivoa tečnosti, pa ako ustanovite
da je tečnosti premalo, odnosno ako uvidite da ploče akumulatora nisu
potpuno potopljene u elektrolit, tada možete dodati destilovanu vodu.
---
Autor tek sada spominje da kućište mora da bude suvo. Bolje ikad nego nikad! Mada razlika između "savremenih" i klasičnih akumulatora u održavanju -ne postoji. JEDINA razlika je u tome što kod "savremenih" nema dodavanja vode. I to je sve. Ima još nešto ali nije direktno baš vezano za akumulatore. Ili jeste. Punjači koji se koriste za punjenje "savremenih" akumulatora TREBALO bi da imaju mogućnost da se isključe ili bar ograniče na gornji napon od 14,7-14,8V. Doduše takva je velika većina današnjih "pametnih" punjača. Oni drugi akumulatori, "zastareli, sa čepovima", mogu se puniti i do 15,5V. Šta više, to je PO NEKI PUT poželjno (stratifikacija, usložavanje elektrolita). Ja pisao već o tome. A ako su ploče već suve, bez dovoljno elektrolita... Pa, u zavisnosti koliko su dugo bile izložene vazduhu, za toliko ćete ZAUVEK izgubiti snage iz akumulatora. I na kraju, visina elektrolita iznad ploča bi trebalo da bude nekih 10-15 mm. Tako mu kaže pravilo, rekli majstori mnogo pre mene.
***********************************************************************************
5. Kako se održavaju (ako je to uopšte potrebno) savremeni akumulatori?
Kada je reč o savremenim akumulatorima, kod njih nema potrebe za dolivanjem tečnosti a njihovo stanje se lako može proveriti pomoću indikatora koji označava koliko je baterija puna ili prazna. Takođe, kod ovog tipa baterije mora se paziti i sve intervencije treba obaviti u servisu, budući da vađenje ovog dela iz vozila može napraviti probleme sa kompjuterom, aktivirati blokadu paljenja i slično.
---
E, to je ono što dolazi noću u kokošarnik a nije petao!
Nije tačno da nema potrebe za dolivanjem vode!!! Jedino ako za to ne postoji mogućnost (zatvoreni , takozvani "EFB" akumulatori). Čak i na onim akumulatorima koji imaju čepove piše da nema održavanja. Jeste, al' malo sutra! Doduše, i ne mora se dolivati voda i proveravati elektrolit. Ali je zato SIGURNO iznenađenje u vidu iznenadnog otkaza akumulatora. Video već nekoliko puta u poslednjih 4-5 dana. A ono da se može proveriti stanje akumulatora pomoću indikatora... Ma dajte više prestanite sa tim glupostima!!!
Ja lepo objasnio ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/04/magicno-oko-lampica-sta-god-da-je-to-je.html
Pisac ima pravo kada kaže da kod savremenih vozila bi trebalo obratiti pažnju na zamenu akumulatora jer postoji nezgodacija od recimo gubljenja memorije na radio aparatu . Za tu svrhu se koristi čuvar memorije. Ja to ipak malo drugačije radim, bez ikakvog čuvara.
***********************************************************************************
6.Kako se akumulator pravilno dopunjava?
Akumulator možete dopuniti u brojnim servisima ili u pomenutim specijalizovanim prodavnicama i to pomoću brzih punjača za svega tri do četiri sata. To se naravno naplaćuje, a u slučaju da imate, ili možete da pozajmite kućni punjač, u tom slučaju možete proći jeftinije. Dopuna ovakvim punjačem traje duže uglavnom oko 24 sata, a treba obratiti pažnju da ne dođe do pregrevanja akumulatora. To naročito važi za akumulatore novije tehnologije u hermetički zatvorenim kutijama pa se za njih preporučuju takozvani pametni punjači koji kontrolišu i sami regulišu prekid dopune. Oprezno prilikom povezivanja polova prilikom dopune – plus na plus, minus na minus!
---
O ovoj temi sam naširoko i nadugačko pisao. Stvarno sam viđao u poslednje vreme u nekoliko servisa da se može napuniti akumulator. I naravno platiti za tu "uslugu". Sad... koliko je to kvalitetno i brzo punjenje... To ostavljam za diskusiju. Dodao bih još to da je MOGUĆE dopuniti akumulator za 3-4 sata, ali zato je potreban veoma specifičan punjač, sa posebnim algoritmom (vlasnik sam jednog takvog :). Međutim, uvek birati mogućnost laganog i umerenog punnjenja jer se tako izbegava zagrevanje akumulatora (mada je neki put to dobro jer se lakše rastvaraju kristali olovo-sulfata, ali nikad iznad 35-40 stepeni!). Dalje, autor kaže da je posebno obratiti pažnju na "akumulatore novije tehnologije u hermetički zatvorenim kutijama". Pretpostavljam da misli na AGM vrstu akumulatora. Oni zahtevaju IZUZETNO precizne i kvalitene punjače. Ali NISU hermetički zatvoreni. I ne smeju da budu. Kod njih nema izdvajanja gasova (dolazi do rekombinacije vodonika i kiseonika) ali MORAJU da imaju odušak na svakoj ćeliji. Ti ventili se otvaraju na određenom povišenom pritisku (u slučaju prepunjavanja) a zatvaraju se kad pritisak opadne. Kada bi olovni akumulatori bili hermetički zatvoreni... To nikako ne bi bilo dobro! Kada sam već kod AGM akumulatora da kažem i to da će u budućnosti biti sve više takvih prvougradnih u savremena vozila. Konkretno, to sam već video kod nove Opel korse. Lepo piše, ogromnim slovima AGM na kućištu, odozgo. Oni buvljački punjači kod ovog tipa akumulatora nemaju šta da traže. Ili postoji mogućnost veoma brzog uništenja. AGM akumulatori se dopunjavaju na MAKSIMALNI napon od 14,4-14,7V. Sve preko toga vodi u isušivanje elektrolita. I ubrzanu smrt akumulatora. Zato se kaže da AGM akumulatori rade uvek u stanju nepotpune napunjenostu. Odoh ja u drugu temu...
**********************************************************************************
7. Kako se pravilno“pozajmljuje struja” i da li je ova radnja moguća sa savremenim akumulatorom?
Startovanje pomoću kablova može se obaviti na svim akumulatorima. Međutim, morate paziti jer takav način startovanja može oštetiti ovaj deo budući da se u datom trenutku velika količina nekontrolisane energije ubacuje u ispražnjen akumulator, pa pomoć kablova treba izbegavati kada god je to moguće. Ipak,ako već nemate izbora pa morate startovati na ovaj način, onda poštujte sledeća pravila: motor donora struje treba da radi, ali da svi drugi električni potrošači budu isključeni, zatim povežite pozitvini kraj kabla (najčešće crvene boje) na pozitivni pol praznog akumulatora, a drugi kraj štipaljke povežite na pozitivnu klemu akumulatora sa kojeg uzimate struju. Negativni (najčešće crni)kraj kabla povežite na akumulator vozila koji daje struju a drugi kraj možete staviti na negativni pol akumulatora sa kojeg uzimate struju, mada ga možete i uzemljiti tako što ćete ga prikačiti na deo motora, poput bloka, nosača i slično.Kada ste to obavili, sačekajte nekoliko minuta pa tek onda startujte motor koji je ostao bez struje. Kablove skinite obrnutim redosledom od onog kojim ste ih postavljali.
Kada je reč o savremenim akumulatorima, kod njih nema potrebe za dolivanjem tečnosti a njihovo stanje se lako može proveriti pomoću indikatora koji označava koliko je baterija puna ili prazna. Takođe, kod ovog tipa baterije mora se paziti i sve intervencije treba obaviti u servisu, budući da vađenje ovog dela iz vozila može napraviti probleme sa kompjuterom, aktivirati blokadu paljenja i slično.
---
E, to je ono što dolazi noću u kokošarnik a nije petao!
Nije tačno da nema potrebe za dolivanjem vode!!! Jedino ako za to ne postoji mogućnost (zatvoreni , takozvani "EFB" akumulatori). Čak i na onim akumulatorima koji imaju čepove piše da nema održavanja. Jeste, al' malo sutra! Doduše, i ne mora se dolivati voda i proveravati elektrolit. Ali je zato SIGURNO iznenađenje u vidu iznenadnog otkaza akumulatora. Video već nekoliko puta u poslednjih 4-5 dana. A ono da se može proveriti stanje akumulatora pomoću indikatora... Ma dajte više prestanite sa tim glupostima!!!
Ja lepo objasnio ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/04/magicno-oko-lampica-sta-god-da-je-to-je.html
Pisac ima pravo kada kaže da kod savremenih vozila bi trebalo obratiti pažnju na zamenu akumulatora jer postoji nezgodacija od recimo gubljenja memorije na radio aparatu . Za tu svrhu se koristi čuvar memorije. Ja to ipak malo drugačije radim, bez ikakvog čuvara.
***********************************************************************************
6.Kako se akumulator pravilno dopunjava?
Akumulator možete dopuniti u brojnim servisima ili u pomenutim specijalizovanim prodavnicama i to pomoću brzih punjača za svega tri do četiri sata. To se naravno naplaćuje, a u slučaju da imate, ili možete da pozajmite kućni punjač, u tom slučaju možete proći jeftinije. Dopuna ovakvim punjačem traje duže uglavnom oko 24 sata, a treba obratiti pažnju da ne dođe do pregrevanja akumulatora. To naročito važi za akumulatore novije tehnologije u hermetički zatvorenim kutijama pa se za njih preporučuju takozvani pametni punjači koji kontrolišu i sami regulišu prekid dopune. Oprezno prilikom povezivanja polova prilikom dopune – plus na plus, minus na minus!
---
O ovoj temi sam naširoko i nadugačko pisao. Stvarno sam viđao u poslednje vreme u nekoliko servisa da se može napuniti akumulator. I naravno platiti za tu "uslugu". Sad... koliko je to kvalitetno i brzo punjenje... To ostavljam za diskusiju. Dodao bih još to da je MOGUĆE dopuniti akumulator za 3-4 sata, ali zato je potreban veoma specifičan punjač, sa posebnim algoritmom (vlasnik sam jednog takvog :). Međutim, uvek birati mogućnost laganog i umerenog punnjenja jer se tako izbegava zagrevanje akumulatora (mada je neki put to dobro jer se lakše rastvaraju kristali olovo-sulfata, ali nikad iznad 35-40 stepeni!). Dalje, autor kaže da je posebno obratiti pažnju na "akumulatore novije tehnologije u hermetički zatvorenim kutijama". Pretpostavljam da misli na AGM vrstu akumulatora. Oni zahtevaju IZUZETNO precizne i kvalitene punjače. Ali NISU hermetički zatvoreni. I ne smeju da budu. Kod njih nema izdvajanja gasova (dolazi do rekombinacije vodonika i kiseonika) ali MORAJU da imaju odušak na svakoj ćeliji. Ti ventili se otvaraju na određenom povišenom pritisku (u slučaju prepunjavanja) a zatvaraju se kad pritisak opadne. Kada bi olovni akumulatori bili hermetički zatvoreni... To nikako ne bi bilo dobro! Kada sam već kod AGM akumulatora da kažem i to da će u budućnosti biti sve više takvih prvougradnih u savremena vozila. Konkretno, to sam već video kod nove Opel korse. Lepo piše, ogromnim slovima AGM na kućištu, odozgo. Oni buvljački punjači kod ovog tipa akumulatora nemaju šta da traže. Ili postoji mogućnost veoma brzog uništenja. AGM akumulatori se dopunjavaju na MAKSIMALNI napon od 14,4-14,7V. Sve preko toga vodi u isušivanje elektrolita. I ubrzanu smrt akumulatora. Zato se kaže da AGM akumulatori rade uvek u stanju nepotpune napunjenostu. Odoh ja u drugu temu...
**********************************************************************************
7. Kako se pravilno“pozajmljuje struja” i da li je ova radnja moguća sa savremenim akumulatorom?
Startovanje pomoću kablova može se obaviti na svim akumulatorima. Međutim, morate paziti jer takav način startovanja može oštetiti ovaj deo budući da se u datom trenutku velika količina nekontrolisane energije ubacuje u ispražnjen akumulator, pa pomoć kablova treba izbegavati kada god je to moguće. Ipak,ako već nemate izbora pa morate startovati na ovaj način, onda poštujte sledeća pravila: motor donora struje treba da radi, ali da svi drugi električni potrošači budu isključeni, zatim povežite pozitvini kraj kabla (najčešće crvene boje) na pozitivni pol praznog akumulatora, a drugi kraj štipaljke povežite na pozitivnu klemu akumulatora sa kojeg uzimate struju. Negativni (najčešće crni)kraj kabla povežite na akumulator vozila koji daje struju a drugi kraj možete staviti na negativni pol akumulatora sa kojeg uzimate struju, mada ga možete i uzemljiti tako što ćete ga prikačiti na deo motora, poput bloka, nosača i slično.Kada ste to obavili, sačekajte nekoliko minuta pa tek onda startujte motor koji je ostao bez struje. Kablove skinite obrnutim redosledom od onog kojim ste ih postavljali.
---
Da...
Evo ovde ja pis'o:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/10/procedura-startovanja-pomocu-kablova.html
Napominjem!!!
Vozilo koje prima struju, koje ima slab akumulator NI SLUČAJNO NE NJEGA NE VEZIVATI MINUS KABL NA AKUMULATOR VEĆ NA BLOK MOTORA!!!
**********************************************************************************
8. Koliko je dovoljno da se akumulator dopuni posle pražnjenja?
Kada uspete da startujete motor uz pomoć kablova (vidi pitanje broj 7) stručnjaci kažu da ga treba voziti makar 30 minuta i to sa isključenim svim drugim potrošačima, poput klime, audio-sistema, navigacije, blututa… Bilo bi poželjno da ni svetla ne rade, ali to kod nas zbog propisa nije moguće.
---
Opet... Koliko je duboko ispražnjen akumulator? Da li su potrošači bila svetla ili radio aparat? Ako se vozač osloni na to da se za 30 minuta dopuni akumulator... Taj ga je ugasio. TRENUTNO će biti sve u redu, ali na duže staze nikako!!! Pa taj akumulator ako se ne dopuni u roku od 2-3 dana ,MAKSIMALNO, biće veoma oštećen(sulfatizacija). To je jedno od glavnih pravila za dopunjavanje. NIJE opasno ako se isprazni akumulator (naravno ne ispod sigurnog naponskog nivoa od 10,5V, mada kad neki potrošač ostane nekoliko dana uključen napon dođe i do 1V!), ali je opasno ako se ODMAH ne napuni do maksimuma! To je opasno.
Opet ja pis'o :
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html
**********************************************************************************
9. Koji su to simptomi za uzbunu kada govorimo o starijim, ali i novijim baterijama?
Ukoliko su instalacija i akumulator ispravni, za startovanje motora uvek treba da bude dovoljno struje. Ako morate da „verglate” pri startovanju, to je znak da je sam akumulator ili sistem za punjenje neispravan pa je vreme za proveru stanja, odnosno posetu servisu.
---
Simptomi su, obično, iznenadni. I neugodni. Naravno, ako se akumulator ne održava. A to je u 99% slučajeva. Garantujem. Samo "verglanje" ne mora uopšte da znači da je akumulator u pitanju. Naprotiv. Ako akumulator lagano okreće anlaser (i ceo motor), lako može da bude da nešto nije u redu sa sistemom za gorivom ili sa elektrikom i elektronikom. Ili da je sam anlaser loš, četkice, ležajevi. Takav anlaser VEOMA optrećuje akumulator, povlači mnogo veću struju nego normalno. Tako se sigurno uništava akumulator, krive ploče, dolazi u mogućnost uništenja potpuno ispravnog akumulatora. Viđao, mada ne često. I što je još gore, takav akumulator ne podleže garanciji. Potpuno ispravno.
S toga, redovno kontrolisati startnu snagu akumulatora kod majstora. Time se može imati bar neki uvid u starenje i stanje akumulatora. Ovo POSEBNO važi za vlasnike dizel vozila. Da se ne ponavljam, pisao o toj temi.
**********************************************************************************
10. Da li start-stop sistem u vozilu zahteva poseban akumulator ili ne?
Da, start-stop sistem je dizajniran tako da motor gasi pri svakom dužem stajanju. Na ovaj način štedi se 5-10 odsto goriva, naročito u gradskoj vožnji, ali istovremeno predstavlja i veliki napor za akumulator. Upravo zato ovakvi automobili koriste snažnije i skuplje akumulatore proizvedene u AGM (engl. Absorbed glass mat) tehnologiji.
---
E, ovde se u potpunosti slažem sa piscem teksta. I ja govorio o tome. Kod vozila sa start-stop sistemom klasičan akumulator nema šta da traži. Tu su AGM akumulatori NEPRIKOSNOVENI. I duplo skuplji. Naravno. Doduše, to ide u cenu vozila. Viđao sam , EVENTUALNO, da se u taj tip vozila stavljaju EFB akumulatori, ali oni najkvalitetniji. Ne, neću da kažem koji su to. Nisam plaćen da reklamiram bilo koga. Koga zanima tu je vaskoliki internet. Još jedna zanimljiva stvar kod start-stop vozila je to da je anlaser i alternator napravljen u jednom uređaju! I da se kod kočenja deo energije koji bi bio izgubljen u vidu toplote vraća u akumulator i time se dopunjava (rekuperacija).
**********************************************************************************
Šta sad na kraju?
O svim ovim temama bih mogao još da napišem po kratku knjižicu. Ali, smatram da je i ovoliko dovoljno. Mada znam da nekim ni to neće biti za nauk. Uvek će biti onih koji su sigurni da baš njih neće izdati akumulator u najgorem trenutku.
Ovaj tekst je napisan za one druge.
Ko je razumeo-shvatiće.
Da...
Evo ovde ja pis'o:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/10/procedura-startovanja-pomocu-kablova.html
Napominjem!!!
Vozilo koje prima struju, koje ima slab akumulator NI SLUČAJNO NE NJEGA NE VEZIVATI MINUS KABL NA AKUMULATOR VEĆ NA BLOK MOTORA!!!
**********************************************************************************
8. Koliko je dovoljno da se akumulator dopuni posle pražnjenja?
Kada uspete da startujete motor uz pomoć kablova (vidi pitanje broj 7) stručnjaci kažu da ga treba voziti makar 30 minuta i to sa isključenim svim drugim potrošačima, poput klime, audio-sistema, navigacije, blututa… Bilo bi poželjno da ni svetla ne rade, ali to kod nas zbog propisa nije moguće.
---
Opet... Koliko je duboko ispražnjen akumulator? Da li su potrošači bila svetla ili radio aparat? Ako se vozač osloni na to da se za 30 minuta dopuni akumulator... Taj ga je ugasio. TRENUTNO će biti sve u redu, ali na duže staze nikako!!! Pa taj akumulator ako se ne dopuni u roku od 2-3 dana ,MAKSIMALNO, biće veoma oštećen(sulfatizacija). To je jedno od glavnih pravila za dopunjavanje. NIJE opasno ako se isprazni akumulator (naravno ne ispod sigurnog naponskog nivoa od 10,5V, mada kad neki potrošač ostane nekoliko dana uključen napon dođe i do 1V!), ali je opasno ako se ODMAH ne napuni do maksimuma! To je opasno.
Opet ja pis'o :
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html
**********************************************************************************
9. Koji su to simptomi za uzbunu kada govorimo o starijim, ali i novijim baterijama?
Ukoliko su instalacija i akumulator ispravni, za startovanje motora uvek treba da bude dovoljno struje. Ako morate da „verglate” pri startovanju, to je znak da je sam akumulator ili sistem za punjenje neispravan pa je vreme za proveru stanja, odnosno posetu servisu.
---
Simptomi su, obično, iznenadni. I neugodni. Naravno, ako se akumulator ne održava. A to je u 99% slučajeva. Garantujem. Samo "verglanje" ne mora uopšte da znači da je akumulator u pitanju. Naprotiv. Ako akumulator lagano okreće anlaser (i ceo motor), lako može da bude da nešto nije u redu sa sistemom za gorivom ili sa elektrikom i elektronikom. Ili da je sam anlaser loš, četkice, ležajevi. Takav anlaser VEOMA optrećuje akumulator, povlači mnogo veću struju nego normalno. Tako se sigurno uništava akumulator, krive ploče, dolazi u mogućnost uništenja potpuno ispravnog akumulatora. Viđao, mada ne često. I što je još gore, takav akumulator ne podleže garanciji. Potpuno ispravno.
S toga, redovno kontrolisati startnu snagu akumulatora kod majstora. Time se može imati bar neki uvid u starenje i stanje akumulatora. Ovo POSEBNO važi za vlasnike dizel vozila. Da se ne ponavljam, pisao o toj temi.
**********************************************************************************
10. Da li start-stop sistem u vozilu zahteva poseban akumulator ili ne?
Da, start-stop sistem je dizajniran tako da motor gasi pri svakom dužem stajanju. Na ovaj način štedi se 5-10 odsto goriva, naročito u gradskoj vožnji, ali istovremeno predstavlja i veliki napor za akumulator. Upravo zato ovakvi automobili koriste snažnije i skuplje akumulatore proizvedene u AGM (engl. Absorbed glass mat) tehnologiji.
---
E, ovde se u potpunosti slažem sa piscem teksta. I ja govorio o tome. Kod vozila sa start-stop sistemom klasičan akumulator nema šta da traži. Tu su AGM akumulatori NEPRIKOSNOVENI. I duplo skuplji. Naravno. Doduše, to ide u cenu vozila. Viđao sam , EVENTUALNO, da se u taj tip vozila stavljaju EFB akumulatori, ali oni najkvalitetniji. Ne, neću da kažem koji su to. Nisam plaćen da reklamiram bilo koga. Koga zanima tu je vaskoliki internet. Još jedna zanimljiva stvar kod start-stop vozila je to da je anlaser i alternator napravljen u jednom uređaju! I da se kod kočenja deo energije koji bi bio izgubljen u vidu toplote vraća u akumulator i time se dopunjava (rekuperacija).
**********************************************************************************
Šta sad na kraju?
O svim ovim temama bih mogao još da napišem po kratku knjižicu. Ali, smatram da je i ovoliko dovoljno. Mada znam da nekim ni to neće biti za nauk. Uvek će biti onih koji su sigurni da baš njih neće izdati akumulator u najgorem trenutku.
Ovaj tekst je napisan za one druge.
Ko je razumeo-shvatiće.