Za sve one koji nisu znali (ili misle da su znali, a loše su znali...)
STARTNI AKUMULATORI NISU NAMENJENI ZA DUBOKA PRAŽNJENJA-NISU NAMENJENI ZA MALTERTIRANJE.
Zato se zovu STARTNI-da bi upalili, startovali motor sa unurtrašnjim sagorevanjem.
Da bi upalili.
Baš tako.
I nikako drugačije.
A to zato što su tako napravljeni-imaju mnogo tankih ploča sa ogromnom površinom (sundjerasto olovo!!!) da bi mogli da daju ogromnu struju.
Samo par sekundi.
Za razliku npr. stacionarnih ili trakcionih akumulatora koji imaju malo ali zato debelih ploča.
Kod takvih akumulatora se traži kapacitet, dugo pražnenje relativno malom strujom.
A ne trenutna struja.
Kao kod startnih akumulatora.
Mislim da je ovo jasno.
Sad...
Nije ovo baš tako prosto, ali kad bih počeo da pišem, do sutra bih terao. I ovo je dovoljno. Za početak.
Elem...(što bi rekao Boro Prikaza iz sela Praćišta, ovo za one što gledaju seriju "Nijesmo mi od juče"... moj omiljeni lik!!!)
Pojkertov zakon...
Verujem da 99,999999% ljudi nije čulo za njega.
A šta sad...?
Ja sam kao čuo, rodio sam se pametan?!
Da, čuo sam, daaavno, proučio ga...
Nema tu neke filozofije. Čista matematika.
Pojkertov zakon je DIREKTNO povezan sa kapacitetom akumulatora.
Kapacitet STARTNIH akumulatora se daje na dvedesetočasovnom (20h) vremenu (u 99% slučajeva). Retko kad na desetočasovnom.
A šta je to?
To je sledeće: ako na kućištu akumulatora piše npr. da ima kapacietet 60 amperčasova...
On taj kapacietet ima ako se prazni 20 časova strujom od 3 ampera.
20h x 3A=60Ah
Nikakva filozofija.
Podrazumeva se da se to merenje radi na temperaturi 25 stepeni.
I još nešto veoma bitno, prazni se do naponske granice od 10,5 V.
NE ISPOD OVOG!!!
Što bi se reklo, to su laboratorijski uslovi.
Ali, nije baš sve savršeno.
Kao i mnogo stvari u životu.
A šta ako se taj akumulator prazni, iz nekog razloga strujom od 10 A? Da li će i onda da ima 60Ah?
Da li će i onda da važi 10A x 6h = 60 Ah?
Neće!!!
NIKAD!!!
To objašnjava Pojkertov zakon. On kaže da što se većom strujom prazni akumulator, to se može dobiti manji ukupni kapacitet. A zbog toga što se povećeva unutrašnji otpor, što tokom pražnjenja u akumulatoru ima sve više obične vode a sve manje sumporne kiseline, koja je prenosilac električne energije.
Pa gde je nestala sva ta snaga?
Nigde. Tu je u akumulatoru, samo što je jedan deo potrošen na grejanje, poznati Džulov zakon, to je nesavršenstvo akumulatora.
Kao i svih stvari u elektrotehnici.
Dakle, koliko može da se dobije kapaciteta iz STARTNOG akumulatora od 60Ah ako se optereti strujom od 10A?
Tu ima tablica, ne treba se mučiti, treba samo ukucati nekoliko brojeva.
Joč nešto, VEOMA bitno. A to je taj Pojkertov broj. On se za klasične akumulatore kreće od 1,05 (ovo su odlični akumulatori!!!) do prosečnih 1,3. To je neimonovan broj.
A Pojkertova formula glasi:
- In t = C
I je struja pražnjenja u amperima
t je vreme pražnjenja u satima
Za prosečne, svakodnevne akumulatora se uzima Pojkertov broj 1,2.
NE POSTOJI akumulator sa brojem 1, jer bi to praktično značilo da taj akumulator nema otpor, da je savršen.
E, toga nema.
Dakle, akumulator od 60 Ah koji se prazni strujom od 10A ima sve ukupno.....
SAMO 37.857 Ah!!!!!!
Sve ostalo je otišlo "u vazduh".
Evo link za sva ostala izračunavanja svih akumulatora:
http://www.csgnetwork.com/batterylifecalc.html
Za veće struje je još gora situacija. Kapacitet je sve manji i manji.
Sve ovo zato što kapacitet NIJE primarna karakteristika startnih akumulatora.
Najvažnija karakteristika tih akumulatora je STARTNA STRUJA-CCA.
To pali kola, a ne kapacitet. Kapacitet omogućava na kolima koliko dugo, npr mogu da gore svetla, ili da vuče bilo koji drugi potrošač.
Napominjem!!!!
Startni akumulatori NISU predvidjeni za duboka pražnjenja.
A šta je sad duboko pražnjenje?
Pa, neka to bude da ne bi trebalo akumulator prazniti dublje od 50%. Onaj od 60Ah ne bi trebalo više izvući iz njega od 30 Ah.
Za duboka pražnjenja služe "deep cycle" akumulatori. Oni dozvoljavaju pražnjenja do 80% dubine. Znači, ni oni ne podnese totalna pražnjenja.
Što se češće i dublje prazne akumulatori, naročito startni, skraćuje im se drastično vek trajanja.
Umesto npr. 500 ciklusa punjenja i pražnjenja, fabrički predvidjeno, imaće npr samo 300. Ako im se često "vadi duša".
Za tako nešto se koriste oni drugi akumulatori.
Zato oni što često zaborave da ugase svetla na kolima, pa nekoliko puta isprazne akumulator do kraja, "do dna", onda ga stave nekoliko sati na punjač i misle da je sve kao što je i bilo (al' kad bi se zezali!!!)...
Onda, dolazi djavo po svoje... Dolazi tamo negde, na minus 5 ispod nule...
Koliko put sam samo čuo, "pa kupi sam akumulator pre nepune dve godine"... A što si ga nekoliko puta ispraznio "do bola"...
Šta ćemo sa tim?!
Pa su se nahvatali OGROMNI sulfati na pločama jer nije kvalitetno i do kraja napunjen akumulator...
Ja ne zna gde djavo spava, al' akumulatore znam samo kad ih pogledam...
Trakcioni akumlatori, npr za električne viljuškare, se testiraju na petočasovnom kapacietetu.
Jer je njima NAJVAŽNIJI kapacitet. Kod njih se NE NAVODI startna struja. Šta će im to? To su električna vozila, ne rade na benzin.
Kraće, ako jedan takav akumulator ima 400 Ah, to je neki srednji kapacitet akumulatora, struja pražnjenja biće 400Ah/5h= 80A.
Kod gel akumulatora, to su oni što idu npr. u kineske bicikle, ima ih od 10,12,14,20,22Ah (puna kuća mi je tih akumulatora), kod njih se npr. daje SAMO dvosatni kapacitet, ili ponegde i trosatni.
Akumulator od 12Ah prazni se strujom 6A i to 2 sata. Ovo stoga što motor "vuče" i do 8 ampera na biciklu ili skuteru (obično su 250-300W).
Kao što se vidi, i kod ovih akumulatora je PRIMARAN kapacitet. Oni se dugo razne relativno malom strujom.
Mala "caka"...
Jeste dobra fora....
Na jednom takvom akumulatoru lepo piše 12Ah(2h)...
Ali, šta ako se prazni npr. normalnom desetčasovnom strujom od 1,2A?
I to piše na njima, i to skoro uvek.
Tad je kapacitet 14Ah!!!
Pojkertov zakon na delu.
Takvi akumulatori MORAJU da se prazne tačno takvom strujom kao što je naznačeno, jer će dati lažnu sliku kapaciteta. Ako se prazne npr sa 3 A i izdrže 4 sata,neko će da pomisli da ima taj akumulator tačno 12Ah.
Nema!!!
Ima manje od fabričkih 12Ah.
To ja odlično znam jer nedeljno imam na popravci bar desetak komada.
Inače, VEOMA su teški za regeneraciju. Muku mučim sa njim.
Koliko se "skine" kapaciteta prilikom jednog normalnog paljenja automobila?
Može se reć', dobro pitanje (što bi rekao Boro Prikaza).
Pa, negde 3-5%.
Samo.
Zato su startni akumulatori namenjeni za plitka pražnjenja. Imaju tanke, nežne ploče. Debljina ploče je maksimum 1 milimetar.
1 milimetar.
Samo.
Akumulatori za kola se kupuju prema STARTNOJ STRUJI.
STARTNOJ STRUJI.
Praktično:
Bio je u kolima, fabrički 55Ah/CCA 450A.
Ne mora sledeći novi da bude od 55Ah. Ali MORA da bude 450A.
MORA.
Slučaj od pre dve zime ...
Intervencija na ZVERI Mercedes 500 SLK (tako nešto).
Ima DVA akumulatora. Jedan za startovanje u gepeku (oko 650A), drugi u motoru ispod šoferke, za celokupnu elektroniku.
E, taj drugi u motoru me je oduševio.
Sećam se da je bio SAMO 35Ah ali zato CCA 510A !!!!???
Posle sam gledao elektronsku dokumentaciju za tu zver od vozila, i našao sam da su inženjeri rešili da taj mali služi da SAMO daje struju za bendiks (ne znam tačno 30-40A), a ona drugi normalno služi za paljenje.
Zašto ova priča.?
Zato da se vidi da NE MORA akumulator da bude od 55Ah, može i manji, ali MORA 450A.
Iz ličnog, višegodišnjeg iskustva i posle nekoliko stotina ljudi koji su "prošli kroz moje ruke i instrumente", mogu da kažem da će se to teško promeniti. Naš čovek zna za "pedesetpet ampera" i to je to.
Neka tako i ostane.
Da ne grešim dušu...
Bilo je nekoliko vozača koji su "znali" da se akumulator kupuje pre "startnoj struji".
Dobro je, nešto se menja.
Ovo sve što napisah (opet taj stari, dobri aorist!!!), treba samo onima koji hoće da se malo više bave auto elektrikom.
Ili i onima koji hoće da prošire svoje vidike?
DOSTA.
Ne radim ja na normu.
Da li ovo čita neki inženjer iz auto industrije?
Inženjer elektronike?
Inženjer elektrohemije?
Aaaaaa?
Trebalo bi da napišem nešto o tesiranju akumulatora.
Ono...
Polovina startne struje 10-15 sekundi... Unutrašnji otpor... Eksajdov (Exide) način testiranja do 10 volti...
Neka...
Sledeći put...