Stalno govorim koliko je bitno puniti akumulator kvalitetnim punjačem. Punjači od 20 evra NE MOGU dobro i kvalitetno da napune akumulator, mogu samo da naprave verovatno još veću štetu. Međutim shvatam ja da se nema novca, da se pribegava jeftinijim varijantama punjača...
Sledeći, veoma svež primer je odličan prikaz svega ovog što napisah u prethodnim rečenicama.
VEOMA retki su vozači koji dođu kod mene na servis i kontrolu akumulatora u PREVENTIVNE SVRHE. Mogu da ih izbrojim na prste obe ruke za sve ove godine bavljenja ovim poslom.
Dakle, jutros je došao čovek na kontrolu akumulatora "jer dolazi zima i hoće da vidi u kom je stanju akumulator". Naravno, počinje klasična, toliko puta ispričana rečenica da "akumulator palih auto bez ikakvih problema". Odgovaram mu da to SADA jeste tako ali ko mu garantuje da će tako i da ostane ne neki minus 10 ili 15 stepeni? Onda ja dobijam odobravanje da sam u pravu... I tako to ... I tako stalno...
No, uz put sam u toku kontrole, dobio još jednu BITNU informaciju o akumulatoru, da je jedan put bio SKORO ispražnjen jer je vlasnik anlasovao bez razloga dugo vremena ali kvar je bio na sasvim drugom kraju(senzor na radilici, totalno nebitno). Kaže, "pustio sam ga da radi malo i on se brzo dopunio"..
Da...
Kako da ne...
Jedino ako nije...
I tako to...
Odmah je uzvratio da zna da nije dobro tako "puniti" akumulator... Nije bitno za mene više uopšte.
SAMO i SAMO zahvaljujući dobrom kvalitetu akumulatora (još uvek ne hvalim nikog, a i ne kudim), mogao je da pali kola bez problema posle takvog pražnjenja.
Merenjem sam utvrdio da je od mogućih 540A startne struje u akumulatoru samo nekih 350-370A. Bitna napomena je to da je u pitanju dosta veliki motor od 1900 kubika i to još dizel. To je onaj tip akumulator koji je "kobajagi zatvoren", ali skidanjem nalepnice se dolazi do ćelija.
Dao sam mu zamenski akumulator i dogovorili smo se da dođe sutra po podne kod mene da preuzme svoj.
Onda sam pristupio merenju gustine, SVE ćelije su imale vrednost od 1,2-1,21, što bi se reklo skoro savršeno iste gustine u svim ćelijama samo je poluispražnjen. To je odlika dobrih akumulatora da i posle toliko maltretiranja i NEODRŽAVANJA imaju iste gustine u svim ćelijama.
Da li da napomenem i to da je akumulator u tom vozilu VEĆ 3 godine i da nikad nije vađen niti proveravan i bar još 3 godne je bio kod prethodnog vlasnika? A moguće i još malo više.
Očekivao sam da u nekoliko ćelija nedostaje voda. Nisam ima pravo. SVE ćelije su bile prekrivene elektrolitom, možda za 5 -10 mm manje nego što je propisano, ali je svaka ćelja imala dovoljno vode.
Dobar akumulator.
Ali, nije samo to u pitanju.
Dobar je i alternator, ja proverio, puni na 14,07 V sa potrošačima. Ovo je jedan od krucijalnih faktora za dugotrajan akumulator.
Zašto ova cela priča?
Zato što sam nakon svih merenja i ispitivanja akumulatora ga priključio na uređaj koji ima MOGUĆNOST PUNJENJA KONSTANTNOM STRUJOM. Namestio sam na SAMO 2 ampera. Posle desetak minuta napon na akumulatoru je već bio 15,8V.
TIPIČAN DOKAZ SUFATIZOVANOG AKUMULATORA. NEODRŽAVANOG.
Pa sada može da se zamisli šta se događa kad se jedan takav akumulator priključi ne neki "buvljački" punjač bez ikakve regulacije stuje?! Kad na mom profesionalnom punjaču-desulfatizatoru, uz ograničenje struje od samo 2 ampera napon veoma brzo ode na skoro 16 volti.
Dobro, takvi loši punjači obore struju ispod 2 ampera na tom naponu ali čovek dobije utisak da je akumulator napunjen posle npr. pola sata.
Međutim, istina je sasvim drugačija.
Nakon toga sledi razočarenje i još što šta kad se ne mogu startovati kola ujutro na mrazu.
Ljudi koji smatraju da je dobar punjač od nekih 70-100 evra skup, ne bi ni trebalo da ga kupuju. Ne razmišljajući da je to DUGOROČNA INVESTICIJA koja može da pomogne u bitnom trenutku. Neka akumulator zakaže jedno jutro, može se staviti na punjač neko kratko vreme da bi se samo otišlo na neki put. A posle videti šta da se radi po pitanju akumulatora.
Nisu tu u pitanju samo akumulatori. Oni su možda najmanje bitni u celoj prči. Pouka može da se izvuče da ne bi trebalo žaliti novca za neke bitne stvari, koje će trajati u životu dugo, dugo.
Što kaže stara, dobra, odlična izreka: "Ko štedi na toalet papiru, celog života ide usranih gaća".
Pa, može sve ovo nekom i da bude korisno.
Meni će biti drago ako je tako.
Sledeći, veoma svež primer je odličan prikaz svega ovog što napisah u prethodnim rečenicama.
VEOMA retki su vozači koji dođu kod mene na servis i kontrolu akumulatora u PREVENTIVNE SVRHE. Mogu da ih izbrojim na prste obe ruke za sve ove godine bavljenja ovim poslom.
Dakle, jutros je došao čovek na kontrolu akumulatora "jer dolazi zima i hoće da vidi u kom je stanju akumulator". Naravno, počinje klasična, toliko puta ispričana rečenica da "akumulator palih auto bez ikakvih problema". Odgovaram mu da to SADA jeste tako ali ko mu garantuje da će tako i da ostane ne neki minus 10 ili 15 stepeni? Onda ja dobijam odobravanje da sam u pravu... I tako to ... I tako stalno...
No, uz put sam u toku kontrole, dobio još jednu BITNU informaciju o akumulatoru, da je jedan put bio SKORO ispražnjen jer je vlasnik anlasovao bez razloga dugo vremena ali kvar je bio na sasvim drugom kraju(senzor na radilici, totalno nebitno). Kaže, "pustio sam ga da radi malo i on se brzo dopunio"..
Da...
Kako da ne...
Jedino ako nije...
I tako to...
Odmah je uzvratio da zna da nije dobro tako "puniti" akumulator... Nije bitno za mene više uopšte.
SAMO i SAMO zahvaljujući dobrom kvalitetu akumulatora (još uvek ne hvalim nikog, a i ne kudim), mogao je da pali kola bez problema posle takvog pražnjenja.
Merenjem sam utvrdio da je od mogućih 540A startne struje u akumulatoru samo nekih 350-370A. Bitna napomena je to da je u pitanju dosta veliki motor od 1900 kubika i to još dizel. To je onaj tip akumulator koji je "kobajagi zatvoren", ali skidanjem nalepnice se dolazi do ćelija.
Dao sam mu zamenski akumulator i dogovorili smo se da dođe sutra po podne kod mene da preuzme svoj.
Onda sam pristupio merenju gustine, SVE ćelije su imale vrednost od 1,2-1,21, što bi se reklo skoro savršeno iste gustine u svim ćelijama samo je poluispražnjen. To je odlika dobrih akumulatora da i posle toliko maltretiranja i NEODRŽAVANJA imaju iste gustine u svim ćelijama.
Da li da napomenem i to da je akumulator u tom vozilu VEĆ 3 godine i da nikad nije vađen niti proveravan i bar još 3 godne je bio kod prethodnog vlasnika? A moguće i još malo više.
Očekivao sam da u nekoliko ćelija nedostaje voda. Nisam ima pravo. SVE ćelije su bile prekrivene elektrolitom, možda za 5 -10 mm manje nego što je propisano, ali je svaka ćelja imala dovoljno vode.
Dobar akumulator.
Ali, nije samo to u pitanju.
Dobar je i alternator, ja proverio, puni na 14,07 V sa potrošačima. Ovo je jedan od krucijalnih faktora za dugotrajan akumulator.
Zašto ova cela priča?
Zato što sam nakon svih merenja i ispitivanja akumulatora ga priključio na uređaj koji ima MOGUĆNOST PUNJENJA KONSTANTNOM STRUJOM. Namestio sam na SAMO 2 ampera. Posle desetak minuta napon na akumulatoru je već bio 15,8V.
TIPIČAN DOKAZ SUFATIZOVANOG AKUMULATORA. NEODRŽAVANOG.
Pa sada može da se zamisli šta se događa kad se jedan takav akumulator priključi ne neki "buvljački" punjač bez ikakve regulacije stuje?! Kad na mom profesionalnom punjaču-desulfatizatoru, uz ograničenje struje od samo 2 ampera napon veoma brzo ode na skoro 16 volti.
Dobro, takvi loši punjači obore struju ispod 2 ampera na tom naponu ali čovek dobije utisak da je akumulator napunjen posle npr. pola sata.
Međutim, istina je sasvim drugačija.
Nakon toga sledi razočarenje i još što šta kad se ne mogu startovati kola ujutro na mrazu.
Ljudi koji smatraju da je dobar punjač od nekih 70-100 evra skup, ne bi ni trebalo da ga kupuju. Ne razmišljajući da je to DUGOROČNA INVESTICIJA koja može da pomogne u bitnom trenutku. Neka akumulator zakaže jedno jutro, može se staviti na punjač neko kratko vreme da bi se samo otišlo na neki put. A posle videti šta da se radi po pitanju akumulatora.
Nisu tu u pitanju samo akumulatori. Oni su možda najmanje bitni u celoj prči. Pouka može da se izvuče da ne bi trebalo žaliti novca za neke bitne stvari, koje će trajati u životu dugo, dugo.
Što kaže stara, dobra, odlična izreka: "Ko štedi na toalet papiru, celog života ide usranih gaća".
Pa, može sve ovo nekom i da bude korisno.
Meni će biti drago ako je tako.