Странице

недеља, 28. децембар 2014.

Kupili ste novi akumulator i stavili ga odmah u svoje vozilo. Greška!!!

Stigla zima, donela svoje čarolije... Meni naročito. Prosto sam "lud" sa svim onim što me zatekne svaki dan.
Eto, jutros, čovek došao na servis jer mu "ne radi" akumulator. Strašno!!!! Kako to?! Nije moguće!?
A samo 2 meseca nije palio motor, kola stajala u garaži. Naravno, kleme su ostale na akumulatoru. Pa ono još lepše, dizel. Ih, lepote!!! I još kaže da je "ispitao da li puni alternator".
Kako!?
Lako!!!
Jednostavno, prosto, ne može lakše. Čovek nekako upalio motor, skinuo jednu klemu sa akumulatora i "utvrdio" da je alternator u redu. A akumulator da ne valja.
Da nije strašno i tužno bilo bi smešno, presmešno.
Pokušao sam da mu objasnim da je to VEOMA opasno po svu elektroniku u kolima, radio, alarm, navigaciju... Da akumulator služi, između ostalog, kao kondenzator, da "upija" naponske vrhove koji se mogu javiti u radu alternatora.
Međutim, video sam da mu ta tema nije nešto zanimljiva.
U redu, čovek ima viška novca, a majstori samo čekaju takve. Neka, dok je ovaca biće i vune.
Nego, da se vratim jutrošnjem slučaju. Naravno, akumulator je bio u kratkom spoju. Ništa neobično nakon toliko vremena stajanja u garaži i bez ikakvog dopunjavanja.
Raspitao se "koji da uzme, je l' od 60 ampera ili tu negde, pošto na ovom tako piše". Dao sam mu savet da pogleda startnu struju, prvo. Međutim, on "zna za 60ampera" i to je to.
Dobro.
Poštujem.
Neka tako i ostane.
Dakle, on će, kao i 99% ljudi, odmah nakon kupovine staviti nov akumulator u vozilo.
Greška.
Tačno je da proizvođač garantuje  (ovo "garantuje" je VEEEOMAAAA rastegljiv pojam) da će akumulator raditi propisno ako se prema njemu postupa kako je navedeno u garanciji.
Jedino ako nije tako...
Moj slučaj od prošle jeseni.
Otišao sam u kupovinu nekog malo jačeg akumulatora za lične potrebe. Imam ih nekoliko kao zamenske, da ljudima izađem u susret dok je njihov na popravci.
Srećom, naišao sam na "akciju" i kupih sasvim solidan od 62Ah i 540A. Pošteno sam pitao prodavačicu koliko stoji akumulator na polici (ili u magacinu), i dobio sam još pošteniji odgovor da "nije baš skoro stigao". Dobro, pošto sam majstor i znam za taj "jadac", poneo sam uređaj za testiranje startne struje. I da mi nije rekla, a jeste, uređaj je pokazao da je akumulator malo ispražnjen.
Dobro, to sam ja uradio, testirao ga u prodavnici.
A šta ćemo sa 99,9999% ljudi koji to ne mogu, ne znaju i nemaju mogućnost?
Zato ovaj tekst i služi.
Kada sam doneo akumulator kući dopunio sam ga i video da je nekih 7-8Ah ubačeno u njega. To se manje-više uklapa u ono da se akumulator samoprazni oko 5-7% mesečno. A za to ne postoji pomoć.
Dobro, postoji ali nije tema ovog teksta.
Kad neko mora da kupi akumulator, UVEK ga posavetujem da ga prvo MALO DOPUNI. Makar malo, ali i to će biti od koristi. Jer tih nekoliko amper časova koji se ubace u akumulator pre prve ugradnje BUKVALNO može da produži život akumulatoru za nekoliko meseci. A na taj način što će sve (ili bar većinu) one sulfate koji su se nataložili na pločama, tokom stajanja u magacinu, vratiti u elektrolit i podići snagu za nekoliko desetina ampera. Koji će baš možda nedostajati sledeće zime kad bude velika hladnoća da bi se upalio motor.
Savremeni akumulatori imaju relativno malo samopražnjenje, 5-7% mesečno. Ali ipak imaju. Po tom pitanju su AGM akumulatori u velikoj prednosti jer imaju samo 3% na mesečnom nivou. Ali, ko koristi AGM akumulatore? Daleko je to od naših prosečnih vozila...
Ako se za to ima mogućnosti, uvek pitati prodavca kada je stigao akumulator u prodavnicu. Sad, odgovor može da bude ovakav ili onakav. Pa da čovek ne bi mnogo razmišljao, "pecnuti" (kako ja volim da kažem) malo akumulator na punjaču. Koliko, to zavisi od punjača, struje, dubine ispražnjenosti akumulatora... Ali, i bar malo je bolje nego ga odmah ugraditi. Može i tako, ali će ipak ostati zauvek izgubljeno nekoliko procenata snage akumulatora.
Još jedan veoma malo poznat podatak...
Nov akumulator NE DAJE svoju punu snagu odmah već nakon nekih 20-30 ciklusa punjenja i pražnjenja. A to zbog toga što je potrebno određeno vreme da elektrolit uđe u sve mikronske pore u pločama a time i da se dobije maksimum od deklarisane snage. Ili tako nekako. Kao kod ondašnjih novih kola, nisi smeo brzo da voziš da bi "sve leglo na svoje mesto". Naravno, sve ovo vozač nikako ne može da primeti, prvobitno neisporučivanje pune snage iz akumulatora.
Zima je stigla.
Dobre zimske gume, napunjen akumulator i jak antifriz. I poštovanje propisa. NAROČITO.
I nema da boli glava.
Srećni predstojeći praznici svima!
Živeli!!!

недеља, 7. децембар 2014.

Akumulator sa auto placa-čitaj sulfatizovan "do bola" !!!

Eto...
Donose ljudi svašta kod mene na servis... Mole, traže da im "ako ikako mogu" popravim akumulator jer imaju kupca... "Samo" akumulator nije "baš najbolji"...
Jedino ako nije tako...
Sarađujem (između svih ostalih) sa nekoliko auto placeva. Daleko da neću da im popravim ono što se da popraviti. Ali, moram da budem iskren, nisam baš nešto "lud" za takvim akumulatorima.
Međutim, ovaj slučaj, od pre nekih mesec dana, sam i zabeležio da pokažem praktično i argumentovano ŠTA STVARNO ZNAČI UNIŠTEN I SULFATIZOVAN AKUMULATOR.
Ovo što budem napisao i pokazao biće dobra vodilja za sve one što budu hteli da kupe polovna kola. Obično se retko kad obraća previše pažnje na akumulator. Često se prodavci dovijaju tako što ga pre prodaje (ne mora da bude!) napune (površinska napunjenost) i onda bez većih problema motor upali. I naravno garancija traje do izlaza sa auto placa. Manje-više.
A uz loš akumulator (koji je u kratkom spoju, npr.) obično može da strada alternator i u NAJGOREM slučaju dođe do eksplozije akumulatora.
Tako mu dođe nekako.
Sve ovo sa akumulatorom se neće primetiti tokom leta ali kad dođe zima... Tada sve ispliva na površinu.
Dakle, vozilo doterano iz Italije (ne, doteraće ga iz Japana!), dizel.
Akumulator sasvim solidan, dovoljno jak ali već poprilično star za dizelaša.
Slika kaže ovako:
Proizvodnja (ili ugradnja, šta već, nije ni bitno), oktobar 2009.  Nema laži, nema prevare, tu je validna nalepnica.
Ovo je VEOMA BITNO. Prvo merenje napona... navikao sam ja na ovakve "havarije"...
Šta reći...Po svim pravilima ovaj je zreo za reciklažu...Samo 5 volti. Dobro, imao sam ja "šampiona" prošle zime sa naponom od 1V. Pisao već o tome. Bilo vozilo kod limara zbog udesa nekih mesec dana, vlasnik zaboravio da skine klemu sa akumulatora. Kad je hteo da upali i da tera nazad kući... Krk!!! Pomagaj majstore, stradao akumulator!!!
Pa što nisi mislio na vreme!?
Naravno, pristupio sam POKUŠAJU oporavka akumulatora. Standardno, MALA STRUJA, "uštrojio" sam je na nekih 2A. To je baš mala struja za tako veliki akumulator (čini mi se 74Ah).
Sada nastaje nešto što je neoboriv dokaz potpuno sulfatizacije akumulatora, da ne kažem da su ploče "zabetonirane" (ovaj izraz nikad nisam upotrebio). Napominjem da je struja STROGO OGRANIČENA, u pitanju je poluprofesionalni uređaj za regeneraciju akumulatora (izvor konstantne struje).
???!!!
Napon skače na više od 22V!!! Dobro, meni nije ništa čudno, relativno često tako nešto viđam... Dakle, može se zamisliti šta se dešava kad bi se ovakav akumulator priključio na neki "buvljački" punjač bez ikakve regulacije!? Kad sa mojm opremom  se ovako nešto dešava. Kod takvih punjača (bez strujne regulacije, ili već bilo kakve) se dobije utisak da je akumulator napunjen za par minuta što je potpuni nonsens.
Još malo oko punjača, onih malo kvalitetnijih...Čak i oni što ih nazvaju "pametni" punjači (jednom napisah da ako su to pametni punjači, da ja onda imam spejs šatl punjač) teško bi se izborii sa ovakvim otpadom od akumlatora. I ako bi nešto uradili, pitanje je koliko bi mogli da povrate njegov kapacitet. A ti "pametni" punjači nemaju baš nikakve mogućnosti sa biranjem ograničenja struje ili napona. Ili imaju neke minimalne. Ono, da li će punjenje biti 14,4 ili 14,8V.
Sledeća slika je samo nekoliko desetina sekundi nakon pretodne...
Napon naglo pada. Još jedan dokaz sulfatizovanih ploča koje imaju ogroman otpor. Ja za takve akumulatore imam običaj da kažem da nemaju snage da umru!
Još jedna slika nakon najviše jedan minut:
Napon rapidno pada. Međutim, da je neki loš punjač, napon bi ostao tu gde jeste. Koliko god bi bio maksimalni napon na izlazu punjača. Pošto ne postoji strujno ograničenje. Za razliku od uređaja koji je priključen  na ovaj akumulator.
I na kraju ovo:
Napon i dalje pada. Na kraju se stabilizovao negde na 12,5V. Oporavak je trajao nekih 24 sata.
I NIJE USPEO.
Uspeh zavisi od nekoliko faktora, a najvažniji je VREME KOJE JE PROTEKLO OD POTPUNOG PRAŽNJENJA DO PONOVNOG PUNJENJA.
Očigledno je da je to ovde bilo nemoguće uraditi jer je prošlo nekoliko meseci od kada je taj akumulator bio u potpuno ispražnjenom stanju.
Kao što napisah, imao sam akumulator i sa samo 1V. ALI JE ON RELATIVNO KRATKO STAJAO u tom stanju i bio sam u mogućnosti da ga oporavim.
Još jedan stvar koja je uticala na nemogućnost oporavka je to što je akumulator već bio star 4 godine i što je iz dizel vozila. A dizel vozila, napisah mnogo puta, mnogo brže uništavaju akumulatorske ploče od benzinaca. Ono...Grejači, veća kubikaža, mnogo veća potrebna snaga anlasera( a time i struje) zbog dobijanja dovoljne kompresije za paljenje...
Šta je pesnik na kraju svega hteo da kaže i pokaže?
Prevencija i održavanje akumulatora (kao i svih sklopova na automobilu, a ovde bih POSEBNO istakao redovnu zamenu ulja, za ovo konsultovati Stevu doktora za motoran ulja, http://motornaulja.blogspot.com/) garantuje uvek siguran start motora čak i u najekstremnijim uslovima (tu mislim na "debeli" minus, ono ispod minus 10, sve iznad toga je "ladovina" za dobar akumulator).
Jer ako se dođe u stanje makar i samo malo slično gore pokazanom, ništa ne pomaže.
Nikakvi desulfatizatori, hemikalije, regeneratori, punjači...Ne pomaže.
Pamet u glavu.
Bolje nego da boli glava.









субота, 6. децембар 2014.

100000

Hvala svima koji su doprineli ovom jubileju.
Trudiću se da i dalje budem informativan, koristan i zanimljiv.

уторак, 2. децембар 2014.

Studija slučaja: akumulator 60Ah/480A (ili zašto je važnija startna struja od kapaciteta)

"Muka je naučiti, dve su muke odučiti", kaže stara izreka. U sledećem slučaju potpuno tačno. Ili još bolje, u stotinama slučajeva tačno. Bar što se tiče mog posla. Teško se može nešto iskoreniti što je desetinama godina usađivano u glave ljudi. Ali, ja tu ne krivim obične ljude, vozače, već sve one "stručnjake", "informisane prodavce", "majstore se dugogodišnjim iskustvom"... I koga sve ne. Njih krivim. Oni su (glavni) uzročnik zašto ljudi dobijaju pogrešne informacije kod kupovine akumulatora. Oni su ti koji zbunjuju narod i zaluđuju ga. Pa onda kad im ja objasnim "neke stvari" oko akumulatora i elektronike, tada nastaje potpuno ludilo. Tek se onda ne zna ko pije a ko plaća!. Počevši od, sada već legendarnog "suvog" akumulatora ili akumulatora sa "gelom". A da ga čovek pita, takvog "stručnjaka", zašto je taj akumulator "suvi"... Verovatno bi bio odgovor zato što nema čepove pa se ne doliva voda. Na stranu to što taj akumulator mućka kad se protrese. To je neka verovatno "specijalna" vrsta suvog akumulatora.Koji ima tečni elektrolit. Ili kad bi takvom "stručnjaku" predočio da se akumulatori sa gelom (klasičan akumulatorski elektrolit pomešan sa silika gelom, zato se zovu gel i spadaju u VRLA vrstu akumulatora) ne koriste za pokretanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem jer imaju neke lošije karakteristike od običnih sa tečnim elektrolitom. I da se gel akumulatori najčešće koriste tamo gde je potrebna (relatvno) mala struja ali za dug vremenski period: rezervna kompjuterska napajanja, električni skuteri i bicikli, alarmi, signalni uređaji...Ali avaj! Niko od njih neće da se slučajno malo više informiše nego i dalje šire dezinformacije i "truju" narod svakojakim glupostima. Baš mi je pre par dana bio čovek da mu pogledam "gel" akumulator. Predočih mu u razgovoru preko telefona da je to klasičan akumulator samo što nema čepove. Na kraju se ispostavilo da ima i čepove samo su sakriveni ispod nalepnice. Uzgred, to je bio Vartin prvougradni akumulator u dizel mašinu od 1900 kubika. I ima godinu proizvodnje-2004. Baš tako. Star je 10 godina. Počeo je da izdaje. Potrajao bi i duže da se malo bolje ophodilo prema njemu. To je ona staaara Varta sa čepovima koja se više ne proizvodi odavno. One su STVARNO bile dobre. Takvih više nema.
Ovo nije bila reklama za Vartu.
Više mi liči na antireklamu.
Pa ko kako shvati.
No, nije mi bila ovo tema, nego sam se setio skorašnjeg događaja sa "gel" akumulatorom. Ili preciznije, to su skoro svakodnevni događaji u radu.
"Suvi i gel" akumulatori.
Svašta.
Elem...Bond...Marlboro...
Na servis mi je stiglo dizel vozilo 1900 kubika sa slabim akumulatorom. Tri loše stvari za zimske uslove:
velika kubikaža, dizel motor, slab akumulator.  Mada, to je kod mene skoro stalna pojava. Vlasnik se žalio da "malo slabije vergla od kad je zahladnelo ali i dalje pali bez većih problema". Kupio je polovno vozilo u toku leta i sve je bilo u redu. Do pre neki dan kad je bilo samo par stepeni u plusu.
Klasična priča. Toliko puta ispričana.
Čim sam otvorio poklopac motora video sam da je manji akumulator nego što bi trebalo za tako veliku kubikažu pa još i dizel! Boljim uvidom u nalepnicu pročitao sam da je akumulator kapaciteta 60Ah i startne struje 480A (žao mi je što ga nisam "ovekovečio" ali to je približno nešto ovako: http://autobaterie.heureka.sk/banner-starting-bull-12v-60ah-480a-56008/specifikace/#section) . Malo za takav motor. Dobro, može, ali na silu. Ali nije dobro zbog anlasera jer može da izgori. Imao sam slučajeve da su baš takvi akumulatori bili ugrađeni u vozila tolike zapremine ali su oni posle dve godine bili za otpad. Ploče takvih akumulatora su bile kao švajcarski sir zbog povlačenja ogromne struje. Pa još ako je lošijeg kvaliteta...
Pitao sam vlasnika da li zna da je to slabiji akumulator, ali sam dobio odgovor da je mali prostor i da ne može da se ugradi veći. To je bio samo polu tačan odgovor. Jer sam mu pokazao da iza zadnjeg zida akumulatora postoji još 2-3 centimetra za veće kućište. Izmerio sam startnu struju i ona je bila sasvim prihvatljivih 350A. Ali nedovoljno za normalan start i pokretanje motora, naročito u jutarnjim časovima.
Vlasnik mi je onda rekao da će da kupi jači akumulator " i to od 60Ah"!
E, tu sam ga čekao.
Zašto da kupiš od 60Ah?
Pa zato što je i ovaj toliko.
Da li ti vidiš da je to nedovoljno, da ne možeš normalno da upališ motor ujutro?
A koji onda da kupim?
Idi kod "stručnjaka" u prodavnicu, taj će ti dati pravu informaciju.
Dobro, to mu nisam rekao.
Dakle, da se još jednom razjasni.
STARTNA STRUJA PALI MOTOR.
Tu prestaje svako dalje objašnjenje koliki akumulator ide za određeno vozilo.
Taj akumulator je imao 480A (kad je bio potpuno nov!), malo manje nego obično za akumulator takvog kapaciteta. Sa kapacitetom od 60Ah obično se dobija struja oko 510-540A. To je neki prosek.
Šta bi se desilo da je ponovo kupio (kao što je hteo) akumulator od 60Ah? U najgorem slučaju, dobio bi istu startnu struju. Ili malo veću ali ipak nedovoljnu za taj motor.
Da bih mu praktično obajsnio zašto je bitna startna struja a ne kapacitet, doneo sam originalni Varta katalog sa svim mogućim i nemogućim vozilima na svetu. Nije da ja nisam znao koliki bi akumulator trebalo za to vozilo, ali sam hteo da vidi svojim očima.
Dakle, za tu zapreminu motora i vrstu goriva trebalo bi NAJMANJE da bude startna struja 540A. Poželjno je i do 600A. Može i više ali nije preko potrebno. U principu, ne škodi.
Dakle, na birati akumulator prema kapacitetu. Nekoliko puta sam napisao da je u Americi (skoro) nepoznat pojam klasičnog kapaciteta, onakvog kakavog mi ovde znamo u Evropi. Tamo se kupuju akumulatori prema:
-startnoj struji
-rezervnom kapacitetu.
I tu prestaje svaka druga priča.
Na kraju sam mu to na ovaj način objasnio:
akumulator može da ima i samo 45Ah ali je bitno da ima bar 540A startne struje.  Doduše, samo sam jednom sreo u svojoj praksi takav slučaj (ali to ekstreman primer rezervnog akumulatora kod Mercedesa 500SLK koji se nalazi u motornom prostoru a glavni je u prtljažnom).
Akumulatori od 45Ah i 500 i više ampera startne struje ne postoje (ili ih ja nisam video), ali sam morao na tom primeru da mu objasnim koliko je važnija startna struja od kapaciteta.
Da se ne lažemo, daleko od toga da je manje bitan kapacitet. Savremena kola prosto "gutaju" struju iz akumulatora jer su puna elektronike, kako one koja je fabrički ugrađena tako i one dodatne (koja ja prava smrt za akumulator-ako se redovno ne održava). Takav primer su (opet moram da spomenem) taksi vozila. Radio stanica, svetleća tabla, navigacija, možda i mali tablet da se pogleda televizor dok se nema posla... A slabo će neko da doda malo više novca da kupi akumulator koji je predviđen za urbanu vožnju i povećan broj potrošača. Već pisao o tome, neću da se ponavljam.
Ako neko ne zna tačno koji bi trebalo akumulator ugraditi u njegovo vozilo, pa postoje katalozi da se to pročita! Nije to nuklerna nauka! Postoje nebrojene mogućnosti da se sazna pravi akumulator za određeno vozilo. Ima mnogo sajtova koji traže da se samo unese vrsta i godište vozila i odmah se dobije potrebna informacija (na mom blogu baš ima jedan takav link). Ili u zvaničnom servisu za to vozilo.
Iz svega ovog se može zaključiti da kapacitet akumulatora (ovo važi SAMO I SAMO za startne akumulatore!!!) igra drugorazrednu ulogu kod odabira i kupovine novog. Ne treba se striktno držati toga da ako u katalogu piše za određeno vozilo da je potrebna startna struja od npr. 480A da se ne može uzeti mao manji (npr. 450A) ili malo veći (npr. 510A). Po ovom pitanju su benzinci daleko fleksibilniji od dizelaša. Kod njih može i skoro duplo slabiji akumulator da posluži svrsi (ali nije dobro), za razliku od dizel vozila. Zato se kaže da su benzinici "Majka Mara" za zimske ulsove. Znam, sad će mnogi koji imaju dizelaše da kažu kako njhova vozila i dalje pale bez problema iako je hladno.
Samo, da ne zaborave da je, ako i dođe do toga, mnogo lakše upaliti benzinca preko kablova, na primer. Ili, da je makar i malo dovoljno da se okrene motor kod benzinca, iako je loš akumulator. I on će sigurno da upali. A dizel... Pa samo grejači povuku više od 60A!!! To je potpuni šok za ionako slab akumulator. A gde je da okrene motor, razbije gusto ulje, napravi kompresiju...
Za kraj bih da pokažem kako izgleda onaj originalni Varta akumulator sa početka teksta, onaj što se više ne pravi. Doduše, nije baš taj koji ima 10 godina ali je takav tip, sa sakrivenim čepovima, da ne kažem "sa gelom". To je originalni akumulator iz Golfa V. Stigao mi je na servis pre nekih desetak dana. Bio mi je zanimljiv jer se tako nešto više ne proizvodi a i originalni je deo za Golf V (benzin). Inače, proizveden je pre tačno 4 godine (35. nedelja 2010. godine) što može da se i vidi na žigu koji se nalazi na minus stubiću. Na njemu se nalazi knjižica u kojoj se mogu naći desetine modela automobila (VW, Audi, Škoda, Seat) i za njih odgovarajući akumulatori.
Nemački precizno.
Ne, nisam rekao da sam ljubitelj nemačkih vozila.
Ali je precizno i tačno urađeno. Kako samo Nemci znaju.




P.S. Da, to je taj "gel" akumulator. Koji ima čepove i u koji se doliva voda.


недеља, 9. новембар 2014.

Mali akumulator-velika snaga

Često se setim popravke dva akumulatora iz jedne zveri od vozila, čini mi se da je to bio Mercedes SLK500. Ima tome i celih dve godine ako ne i više.
Tačno tako, ta kola imaju 2 akumulatora. No, nisu jedina sa tom "egzotikom".  Bio je još jedan Mercedes prošle zime, s tim što je njemu bio loš samo jedan, startni, akumulator (više o tome ovde: http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/studija-slucaja-agm-akumulator.html) .
Naime, veći akumulator služi za startovanje motora, pokretanje anlasera. To je klasika. I nalazi se u prtljažnom prostoru. Međutim, onaj manji se nalazi u motornom prostoru, ispod vetrobranskog stakla. Zanimljivo, on ima dvostruku namenu: da snabdeva nebrojenu elektroniku strujom dok vozilo ne radi, i drugu da pokrene (izbaci) bendiks pre uključenja samog anlasera. Interesantno. Međutim, tako DOBRO I PAMETNO JE URAĐENO, da ako otkaže glavni akumulator u prtljažniku, može se startovati motor malim akumulatorom!!! I čak se može birati koji će akumulator kada da se puni!!!  Ko nema iskustva nije baš upitno ga skidati jer se dolazi dosta teško do njega. U principu, kod takvih vozila nije ništa dobro dirati. To me podseća na onaj vic: "ti ništa ne diraj, samo 'rani svinje".
To je ova zver:
http://www.kenrockwell.com/sl/2007-sl550.htm
Zašto sve ovo pišem?
Pa zato što sam skoro naišao na tekst (kratak) kako se (neki) proizvođači akumulatora dovijaju da izvuku što više snage. Konkratnije, ja sam imao do pre dve godine akumulator kapaciteta 60Ah i startne struje 600A. Na prvi pogled nije ništa čudno ali ipak jeste.
Akumulator kapaciteta 60Ah (mislim na klasičan sa tečnim elektrolitom) ima (u proseku) do 550A CCA. I to oni kvalitetniji. Naravno, ima i onih koji za taj kapacitet imaju i malo više od 600A ali to su retki i SKUPI (nema nikakve reklame!). Znači, taj moj akumulator bi trebalo da je u grupi onih boljih. Jeste po snazi ali nije i po kvalitetu. Bio je sasvim prosečan, možda malo iznad proseka. Bar po proizvođaču.
Mala digresija, podsećanje.
Kod akumulatora, startnog, dve su najvažnije karakterstike: kapacitet (Ah) i startna struja (A). Ova druga je važnija, da ponovim za one što kupuju akumulator prema kapacitetu.
"Narodska objašnjenja" za obe karakteristike:
-kapacitet je koliko dugo
-startna struja je koliko jako
Startna snaga se dobija iz što veće površine olovnih ploča (malo je važnija pozitivna, zato korozija pozitivne rešetke, koja se inače zove i strujni kolektor veoma mnogo oslabi startnu snagu). Čim se elektrolit zamuti, postane smeđ, tu su ploče kao "švajcarski sir". I snaga je drastično manja (česta startovanja ili izverglavanje motora do iznemoglosti, učestano). Pošto kućište akumulatora ima svoje konačne dimenzije i snaga mora da bude time ograničena, veličinom ploča-čitaj površinom.
Šta rade proizvođači, kako se dovijaju da iz malog kapaciteta izvuku što veću struju?
Što bi rekao Boro Prikaza, legenda i glava porodice, iz sela Praćišta iznad Gornjih Baljega, neka mi oprosti, nisam ga mnooogo dugo spomenuo, "može se reć', dobro pitanje".
Nema tu mnogo filozofije.Dobro, ima egzotičnih rešenja u vidu dodavanja srebra u ploče (odličan provodnik), poznata serija  Boš S4, S5 i S6 koja se još uvek nije pojavila na našem tržištu. Naravno, to momentalno diže cenu akmulatora. A to je ipak presudan faktor u kupovini,bar u velikoj većini slučajeva. Onda se služe poboljšanjem izgleda pozitivne rešeke (romboidna, radijalna...) a radi boljeg provođenja struje a time i startne snage.
Međutim, sve to daje male rezultate (ali ne i zanemarljive). Najbolji način povećanja startne struje akumulatora, KOJA JE JEDINI I PRESUDNI FAKTOR DA LI ĆETE STARTOVATI SVOJE VOZILO, je povećanje broja ploča u akumulatoru-čitaj veća površina za protok jona (struje).
Sad bi trebalo da bude, manje-više, kraj objašnjenja kako mali akumulatori mogu da imaju veliku statnu struju.
.
.
.
Ne, nije.
Sad tek sledi iznenađenje.
Neprijatno.
Kako beše ono naziv mog bloga?
Akumulatori : sve zablude i misterije.
Evo je još jedna mistrija. Rešena.
Akumulatori koji imaju manji kapacitet a veliku startnu snagu-KRAĆE TRAJU.
Bar bi trebalo tako da bude.
Mnogo puta, nebrojeno, sam napomenuo da životni vek akumuatora zavisi bar od 5 faktora. A na veliku većinu njih može da utiče vozač.
Da se vratim onom akumulatoru.
Ovde jače ne znači bolje. Tačnije, znači ali samo relativno kratko vreme.
Sada ono glavno, objašnjenje šta to rade proizvođači (ne svi!!!) da izvuku maksimum iz akumulatora, bar što se tiče startne struje, koja je NAJBITNI faktor.
Ugrađuju tanje olovne ploče da bi ih stalo više u kućište. Više ploča-veća površina-jača struja.
Tanje ploče-kraći vek akumulatora.
Iznenađeni?
Čim je nešto tanje, a stalno je u upotrebi, brže će da otkaže, strada, da se polomi, iskrivi, pukne... A da uporedim sve ovo što napisah sa akumulatorima za duboka pražnjenja, za stacionarnu upotrebu, za npr. električne bicikle i skutere (to mi pade na pamet jer su mi stalno u radionici, posledenjih 4-5godina). Ti akumulatori su skuplji, teži od klasičnih automobilskih jer IMAJU DEBLJE PLOČE. Deblje ploče-dugotrajniji akumulator. Kod tog tipa nije bitna startna struja već kapacitet. Potpuno suprotno od startnih akumulatora. Zato se kaže da se mogu upotrebiti, u krajnjoj nuždi, stacionarni akumulatori za automobilsku namenu, ali bi morao da bude jači za 20-30% od onog originalnog a zbog manjeg broja ploča.
Da li, na kraju, može da se izvuče zaključak da bi trebalo birati između dva akumulatora istog ili sličnog kapaciteta i uzeti onog sa manjom startnom strujom?
U principu da.
JA BIH TAKO URADIO.
Što ne znači da to mora da bude pravilo.
Ja ovde ne kreiram tuđa mišljenja i odluke već iznosim moja razmišljanja.
I, što je mnogo važnije, moja praktična višegodišnja iskustva. Ovo je ipak najvažnije.
Ali, takođe znači i to da onaj sa tanjim pločama može da traje duplo duže od onog sa debljim ako se taj drugi akumulator konstantno uništavao, loše održavao, mučio, maltretirao, često praznio do kraja...
Još jedno pravilo, dosta pouzdano, kod kupovine akumulatora. ja ga napisah čini mi se proletos, al' da ga ponovim.
Naravno, ako za tako nešto postoji mogućnost provere.
Kod odabira akumulatora, uzeti onaj teži a za isti kapacitet.
Logično.
Debljina ploča na delu.
Pa zašto su skuplji i dugotrajniji oni akumulatori koji su namenjeni za urbanu (gradsku) vožnju, oni koji su baš namenjeni za taksi vozila?
Imaju deblje ploče!
Više nego jednostavno.
A da ja ne pričam NAPAMET I PROTIV NEKOG PROIZVOĐAČA (mada nisam ni u jednom trenutku spomenuo bilo kod), evo kratkog filma koji je snimljen u ADAC laboratoriji za testiraje akumulatora.
Da li je potreban bilo koji dalje komentar ili analiza?
POSEBNO obratiti pažnju na mesto u filmu 1:40.
 Iznenađeni?
Ne brinite, rade to i mnogo poznatiji proizvođači nego što su ovi u filmu.
Baš bih voleo da mi se javi neki direktor, vlasnik, inženjer (ako takvih uopšte ima) iz velikih firmi koja zastupaju najveće svetske proizvođače akumulatora i da me ubede u suprotno.
Ja sam mali, malecki u odnosu na sve njih, ali sam naoružan znanjem. Koje oni NEMAJU.
U to sam siguran jer znam ko me je sve kontaktirao (od vlasnika preduzeća, menadžera, šefova servisa) i zbog čega , a iz gore pomenutih firmi koja se bave uvozom, servisom, prodajom, i distribucijom akumulatora.
Ja sam na onoj drugoj strani, onoj gde je običan narod.
Samo, ja "znam za jadac".
I ja imam što oni nemaju-ZNANJE.
Koje pokušavam da prenesem drugim ljudima da ih ne bi razni "stručnjaci" lagali i mazali sa raznim "strujama, kapacitetima, gel i suvim akumulatorima, magičnim očima" i kakvim sve ne glupostima.
Imam ja još "štihova" u rukavu koje ću da objavim.
Samo što će onda da budu navedena konkretna imena prozvođača.
Sad, mogu "ONI" da kažu "ti si niko i ništa a mi smo POZNATI proizvođač, mi smo IME".
Tačno, to stoji.
Ali, postavio bih im pitanje za "milion dolara": "kome će narod više da veruje, vama ili meni koji imam samo znanje i malo opreme".
"Može se reć' dobro pitanje".
Dakle, da li znači da akumulator sa jačom startnom strujom može kraće da traje od onog sa manjom a za isti kapacitet?
U principu-DA. Ali NE MORA da znači.
Da li bih  ja kupio onaj sa manjom startnom strujom?
U principu-DA. Ali, opet sve zavisi od buduće namene akumulatora.
Zato gledati normalnu startnu snagu za određeni kapacitet. Prostije, ako akumulator ima 55Ah, njegova strartna stuja se kreće u granicama 420-480A. Ovo je prosek.
A nikako 55Ah i struja 530A.
Ne znači da je taj akumulator loš i da ima tanje ploče, ali mi izgleda malo "nategnuto". Kao kad se frizira motor da mu se izvuče još koji kilovat. Pa radi na granici mogućnosti.
Ne shvatiti sve ovo pogrešno. Akumulator koji ima tanje ploče(a to niko ne zna kod kupovine pa čak ni ja) ne mora da traje kraće i da ne služi kako bi trebalo. Ako se pravilno održava i on će otplatiti novac koji je uložen u njega.
Ali, ZVANIČNA ispitivanja i testovi ipak drugačije kažu.
I moje iskustvo.
P.S.
Onaj akumulator, drugi, mali, što stoji ispod vetrobranskog stakla, ima 35Ah i čak 520A.
Zašto je tako urađeno?
Pa mora da startuje zver od 5000 kubika ako otkaže glavni, u prtljažniku.
Ko je razumeo-shvatiće.











субота, 8. новембар 2014.

Oznake na američkim akumulatorima

Mnogo nedoumica ima kod ljudi oko označavanja startne snage i kapaciteta naročito ako je na akumulatoru prikazano dva ili više standarda. Ovo sve zbunjuje a ne bi trebalo (smelo) tako da bude. Ja sam o različitim standardima napisao tekst ( http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/08/svetski-standardi-kod-oznacavanja.html ) ali ne bi bilo zgoreg da pokažem to na veoma konkretnom primeru jednog prvougradnog akumulatora iz Ford vozila. To je poznati Motorkraft akumulator. Oni su snabdevači Fordovih vozila rezervnim delovima, bar što se tiče akumulatora. Mislim da će ovo biti zanimljivo jer će se videti kako bi zaista trebalo da izgleda označavanje svih potrebnih karakteristika na kućištu. Na stranu one priče o "suvim" akumulatorima ili "gel" akumulatorima. To je nešto što skoro svaki dan srećem kao potpuno pogrešnu i iskrivljenu informaciju koja kruži u narodu. Ja tu ne krivim vozače, tu su najkrivlji prodavci koji daju takve informacije pri kupovini novih akumulatora. Ne traži se od prodavaca da znaju koliki je procenat kalcijuma u pločama. Ali bolje je da ne daju NIKAKVE informacije nego netačne ili polu tačne. Jer "malo znanja je opasna stvar".
Dakle, nedavno mi je stigao na servis akumulator koji je bio otpisan. Tako je vlasnik mislio. Bio je doveden u neprijatnu situaciju jer je prodao polovno vozilo (vlasnik auto placa) ali akumulator nije bio dobar. Doneo mi je akumulator, koji je stajao više od mesec dana "negde u magacinu", sa molbom da ga sredim. Naravno, bio je potreban "za juče". Nije mi bilo prijatno kad mi je rekao da je toliko dugo stajao u poluispražnjenom stanju a kad sam ga video da je to onaj od onih "bez održavanja"...
No, bacio sam se na posao. Trebalo je brzo da delam. Izostavio sam neke osnovne radnje koje se rade kod tako ispražnjenih akumulatora koji su dugo stajali. Nakon samo 2-3 sata sam znao da će servis biti sasvim uspešan. Pokazatelj mi je bila startna struja. U trenutku prijema je bila samo 250A da bi nakon 3 sata bila već 400 A. Do kraja oporavka je bila respektabilnih 500 A. Više nego dovoljno. Inače, akumulator je bio namanjen za dizel vozilo od 1900 kubika. Preteraće ovu zimu a za sledeću neka razmišlja o novom.
Naravno, vlasnik auto placa je bio prezadovoljan (uštedeo je poprilično novca), a ja sam sve to argumentovao sa nekoliko fotografija. Čini mi se da akumulator nije bio nešto mnogo star i maltretiran pa je zbog toga ipak dobro oporavljen. Da budemo iskreni, takav oporavak ne bi mogli da naprave ni veoma skupi i kvalitetni punjači. Takvi akumulatori, koji su dugo stajali i veoma su sulfatizovani, a uz to ne postoji mogućnost kontrole elektrolita, zahtevaju "maltretiranje" da bi se doveli u neko normalno i funkcionalno stanje. "Pametni" punjači to ne rade i nije im to ni namena. Oni jednostavno napune akumulator koliko je to god moguće, eventulano ga i malo oporave od sulfata. I to je sve. Međutim, oporavak akumulatora počinje tek onda, kad je sve završeno, tamo negde ...
Dakle, evo "amerikanca":

Kao što se može videti, u pitanju je američki SAE standard (američko udruženje inženjera u auto industriji). To je i standard kod označavanja motornih ulja. To bi bilo nerazumljivo našem vozaču jer je u Evropi najčešći EN stanadard. A da bi se to bolje razumelo, tih 650A mu dođe tačno 600A "našeg" EN standarda.
Evo odlične uporedne tabele:


Za naše prilike je malo i čudan kapacitet od 71A h. Mi smo naučili na 45,55,74 Ah... Međutim, tako je proizvođač projektovao i izradio akumulator i to je to.
Ali, sve je to manje zanimljivo. Na nalepnici se nalazi jedan podatak koji se VEOMA retko (skoro nikad) ne sreće kod akumulatora koji se prodaju u našim prodavnicama. To je onaj podatak o rezervnom kapacitetu i izražava se u minutima , konkretno na ovom akumulatoru je 115. Taj podatak je OBAVEZAN kod akumulatora koji se prodaju u Americi, a kapacitet na koji smo mi navikli NIJE obavezan. Naravno, tih 115 minuta se odnosi na potpuno nov i napunjen akumulator na temperaturi od 25 stepeni. Koga zanima šta je rezervni kapacitet neka malo "izbunari" po mom blogu, negde sa napisao i o tome. Šta više, rezervni kapacitetet je ODLIČAN pokatatelj trenutnog stanja akumulatora i on se radi kada se vrši tačnija i potpunija analiza kvaliteta akumulatora koji je izvađen iz vozila. Ali da bi se izmerio rezarvni kapacitet potrebno je imati posebnu opremu koju sigurno nemaju mnogi servisi. Čak mislim da je nemaju ni mnogi koji bi morali da je imaju, na primer veliki prodavci i distributeri akumulatora kod nas. Mogao bih da se kladim sa velikom sigurnošću u tu moju tvrdnju.

Mala dopuna : našao sa tekst (3. juli prošle godine) gde sam potanko objasnio šta je i kako se meri rezervni kapacitet akumulatora.
Evo ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih.html



уторак, 28. октобар 2014.

10 pravila za duži život akumulatora-ili šta drugi "stručnjaci" kažu o ovoj problematici

Poznato je da o akumulatorima ima jako malo informacija (na našem jeziku), naročito onih koje su tačne i proverene. Mogu se naći u ogromnim količinama informacije koje su polu tačne ("malo znanja je opasna stvar"-kaže mog drug Steva), one koje su tipa "rekao mi je komšija, a on je čuo od svog majstora", i informacije do kojih su iskustveno došli sami ljudi tokom korištenja svog vozila. Iz svega ovog može da se zaključi da su tačni, provereni i metrološki dokazani podaci o stanju i održavanju akumulatora "suvo zlato". Kad se svemu tome dodaju čuvene izreke prodavaca o "suvim akumulatorima" ili o onom "oku koje svetli", stvari postaju još nejasnije i mutnije.
Stoga, odlučih da uradim analizu stručnog(?) teksta koji je objavljen, pre nekoliko dana, u internet izdanju naših poznatih novina "Blic". Iako ne znam ko je autor istog, daću sebi za pravo( a zašto da ne?) da ukažem na neke propuste kao i netačne stvari. Voleo bih da se pisac tog stručnog teksta meni javi i da zajedno izvršimo analizu. Obzirom da je današnjem vozaču (čast izuzecima!) akumulator "trinaesta rupa", tekst je tako i napisan, bez mnogo filozofije. Ipak, na kraju se ispostavi da ta "trinaesta rupa" napravi toliko problema i glavobolje da čovek na kraju odluči da posveti malo više pažnje toj crnoj kutiji.
A zima tek kuca na vrata...
Originalni tekst ni u kom slučaju nije menjan niti bilo kako korigovan.
Izvor :
 http://vesti.mojauto.rs/Saveti/505308/10-pravila-za-duzi-zivot-akumulatora
*********************************************************************************
1. Koliko često treba proveravati stanje akumulatora i koji je radni vek ovog dela?
 
Najpraktičnije je da na svakom malom servisu proverite i stanje akumulatora. Ono se proverava posebnim uređajem koji očitava kapacitet baterije. Ukoliko servis obavljate sami i nemate uređaj za proveru stanja baterije, onda već znate da se čak i u mnogim prodavnicama akumulatora može brzo i lako proveriti stanje ovog dela vozila. Kada je reč o radnom veku akumulatora, to ne može da se odredi tek tako jer zavisi od mnogih faktora, jačine akumulatora i načina eksploatacije, ali treba znati da posle pet, šest godina akumulator ulazi u duboku starost.

---
Ja bih rekao da je provera akumulatora na svakom servisu-nedovoljna! Znajući većinu vozača da teraju vozilo dok se nešto ne raspadne, polomi ili zapali, provera na svakom servisu je NEDOVOLJNA! Ko je razumeo-shvatiće. Ovo naročito vredi za akumulatore sa čepovima kod kojih postoji mogućnost dolivanja vode i provera gustine elektrolita. Sve u svemu, akumulator bi trebalo proveravati BAR 3-4 puta godišnje. Posebno ona vozila koja se voze većinom po gradu. Mada sama provera ne vredi puno ako je potrebno dopuniti akumulator (sulfatizacija!). Tačno je da je moguće za nekoliko sekundi proveriti SAMO startnu struju ali to NIJE dovoljan podatak o stanju akumulatora. Potrebno je i uraditi test opterećenja propisanom strujom za tu jačinu akumulatora. Što se tiče dužine trajanja akumulatora, rekao bih da je 6 godinaVEOMA redak podatak o dužini radnog veka. Moguće je, još kako, ali teško ako se akumulator samo stavi u motor i zaboravi sledećih 3 godine na njega. Danas sam imao dva takva slučaja. NIJE nemoguće, ali teško. Naravno, to kod dizel vozila slabo može da prođe. Oni jednostavno "kidaju" akumulatore. Naročito ako su isti lošeg kvaliteta.
***********************************************************************************
2. Koji su najčešći problemi pri korišćenju akumulatora i razlozi njegovog pražnjenja?


Najčešće je reč o lošem održavanju. Iako se ne čini da je tako, ali treba znati da je akumulator vrlo osetljiv deo i da mu najobičnija prljavština može zadati velike probleme. Naime, nečistoće na akumulatoru izazivaju slabljenje struje i na taj način akumulator gubi energiju, pa nije ni čudo što se pri korišćenju drugih potrošača u vozilu (klima, grejači…) baterija može prerano isprazniti i tako praviti probleme pri startovanju motora. Naime, prljavština koja se nakupi na klemama oslabi struju jer stvara zaštitni sloj koji slabi kontakte na polovima akumulatora.
---
Donekle tačno. Jeste da prljavština na klemama veoma mnogo šteti snazi akumulatora,  ali tu su "puzajuće" struje koje se javljaju ako je kućište akumulatora mokro ili još gore ako se izlio elektrolit (kiselina) iz akumulatora. Pošto je elektrolit provodnik, i to odličan, dolazi do pražnjenja jer se napravi spoj izmađu + i - kleme. Tada se "na kvarno" isprazni akumulator. Drugo, uređaji koji su naknadno ugrađeni u auto (nisu fabrički) takođe prazne akumulator. Normalna struja u stanju mirovanja koja se "vuče" iz akumulatora je 30-50mA. Sve preko toga je MNOGO. Pa onda uključivanje jakih pojačala ili pretvarača(12V/230V) koji pune npr. lap top ili mobilni, a sve to dok je vozilo u stanju mirovanja. Ili, najgora situacija, zaboravljena svetla...
**********************************************************************************
3.Na koji način preduprediti pražnjenje akumulatora?
 
Dakle, osim redovnog održavanja i provere stanja akumulatora, treba znati da se ovaj deo može prazniti ne samo zbog prljavštine ili preterane eksploatacije, već i zbog nekog kvara na vozilu. Naime, akumulator može isprazniti i neispravan audio-sistem, alarm ili recimo u slučaju kada je automobil dugo stajao na parkingu. Vodite računa da često pražnjenje akumulatora može izazvati brojna oštećenja na ovom delu i naravno, značajno mu skratiti radni vek.
---
Dosta tačno. Sada već autor kaže "redovno održavanje" (ovo mi se sviđa) ali ne kaže koliko često. Ja malo pre napisah šta sve može da isprazni (između ostalog) akumulator. Dobra stvar je to što je spomenuto dugo stajanje vozila na parkingu (nekorištenje ili sva ona vozila po auto placevima). Međutim, zaboravio je da spomene VEOMA bitan kvar koji se može javiti kao uzrok pražnjenja. To je alternator i sve što se tiče njega. Jeste da je alternator izdržljiv i jak deo u motoru ali i on otkaže. Ne često, ali otkaže. Koliko je opasno da ne dopunjava (ne puni nego dopunjava!), toliko je opasno ako prepunjava. Ovo je slučaj kad otkaže regler i napon umesto da je u granicama 14-14,4V ode i preko 16 V. To RELATIVNO nije opasno kod akumulatora sa čepovima jer se može bez problema doliti voda, ali oni "savremeni"... Tu nema pomoći. U stvari ima, ali to zahteva alat i znanje.
***********************************************************************************
4. Kako se održava akumulator starije generacije?

Osim opštepoznate provere koja podrazumeva da otvorite haubu i malo
„prodrmate“ kleme akumulatora i uverite da li su dobro zategnute i naravno čiste (ukoliko se rđa nakupila na klemama očistite ih kuhinjskom žicom), postoji još nekoliko saveta za održavanje. Tako, kako bi izbegli bespotrebno rasipanje energije i pražnjenje akumulatora, vodite računa da površina baterije uvek bude suva i čista. Takođe, valja znati da kod starih tipova akumulatora (sa plastičnim čepićima za dopunu) obavezna je redovna provera nivoa tečnosti, pa ako ustanovite da je tečnosti premalo, odnosno ako uvidite da ploče akumulatora nisu potpuno potopljene u elektrolit, tada možete dodati destilovanu vodu. 
---
Autor tek sada spominje da kućište mora da bude suvo. Bolje ikad nego nikad! Mada razlika između "savremenih" i klasičnih akumulatora u održavanju -ne postoji. JEDINA razlika je u tome što kod "savremenih" nema dodavanja vode. I to je sve. Ima još nešto ali nije direktno baš vezano za akumulatore. Ili jeste. Punjači koji se koriste za punjenje "savremenih" akumulatora TREBALO bi da imaju mogućnost da se isključe ili bar ograniče na gornji napon od 14,7-14,8V. Doduše takva je velika većina današnjih "pametnih" punjača. Oni drugi akumulatori, "zastareli, sa čepovima", mogu se puniti i do 15,5V. Šta više, to je PO NEKI PUT poželjno (stratifikacija, usložavanje elektrolita). Ja pisao već o tome. A ako su ploče već suve, bez dovoljno elektrolita... Pa, u zavisnosti koliko su dugo bile izložene vazduhu, za toliko ćete ZAUVEK izgubiti snage iz akumulatora. I na kraju, visina elektrolita iznad ploča bi trebalo da bude nekih 10-15 mm. Tako mu kaže pravilo, rekli majstori mnogo pre mene.
***********************************************************************************
5. Kako se održavaju (ako je to uopšte potrebno) savremeni akumulatori?
 
Kada je reč o savremenim akumulatorima, kod njih nema potrebe za dolivanjem tečnosti a njihovo stanje se lako može proveriti pomoću indikatora koji označava koliko je baterija puna ili prazna. Takođe, kod ovog tipa baterije mora se paziti i sve intervencije treba obaviti u servisu, budući da vađenje ovog dela iz vozila može napraviti probleme sa kompjuterom, aktivirati blokadu paljenja i slično.
---
E, to je ono što dolazi noću u kokošarnik a nije petao!
Nije tačno da nema potrebe za dolivanjem vode!!! Jedino ako za to ne postoji mogućnost (zatvoreni , takozvani "EFB" akumulatori). Čak i na onim akumulatorima koji imaju čepove piše da nema održavanja. Jeste, al' malo sutra! Doduše, i ne mora se dolivati voda i proveravati elektrolit. Ali je zato SIGURNO iznenađenje u vidu iznenadnog otkaza akumulatora. Video već nekoliko puta u poslednjih 4-5 dana. A ono da se može proveriti stanje akumulatora pomoću indikatora... Ma dajte više prestanite sa tim glupostima!!!
Ja lepo objasnio ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/04/magicno-oko-lampica-sta-god-da-je-to-je.html
Pisac ima pravo kada kaže da kod savremenih vozila bi trebalo obratiti pažnju na zamenu akumulatora jer postoji nezgodacija od recimo gubljenja memorije na radio aparatu . Za tu svrhu se koristi čuvar memorije. Ja to ipak malo drugačije  radim, bez ikakvog čuvara.
***********************************************************************************
6.Kako se akumulator pravilno dopunjava?

Akumulator možete dopuniti u brojnim servisima ili u pomenutim specijalizovanim prodavnicama i to pomoću brzih punjača za svega tri do četiri sata. To se naravno naplaćuje, a u slučaju da imate, ili možete da pozajmite kućni punjač, u tom slučaju možete proći jeftinije. Dopuna ovakvim punjačem traje duže uglavnom oko 24 sata, a treba obratiti pažnju da ne dođe do pregrevanja akumulatora. To naročito važi za akumulatore novije tehnologije u hermetički zatvorenim kutijama pa se za njih preporučuju takozvani pametni punjači koji kontrolišu i sami regulišu prekid dopune. Oprezno prilikom povezivanja polova prilikom dopune – plus na plus, minus na minus!
---
O ovoj temi sam naširoko i nadugačko pisao. Stvarno sam viđao u poslednje vreme u nekoliko servisa da se može napuniti akumulator. I naravno platiti za tu "uslugu". Sad... koliko je to kvalitetno i brzo punjenje... To ostavljam za diskusiju. Dodao bih još to da je MOGUĆE dopuniti akumulator za 3-4 sata, ali zato je potreban veoma specifičan punjač, sa posebnim algoritmom (vlasnik sam jednog takvog :). Međutim, uvek birati mogućnost laganog i umerenog punnjenja jer se tako izbegava zagrevanje akumulatora (mada je neki put to dobro jer se lakše rastvaraju kristali olovo-sulfata, ali nikad iznad 35-40 stepeni!). Dalje, autor kaže da je posebno obratiti pažnju na "akumulatore novije tehnologije u hermetički zatvorenim kutijama". Pretpostavljam da misli na AGM vrstu akumulatora. Oni zahtevaju IZUZETNO precizne i kvalitene punjače. Ali NISU hermetički zatvoreni. I ne smeju da budu. Kod njih nema izdvajanja gasova (dolazi do rekombinacije vodonika i kiseonika) ali MORAJU da imaju odušak na svakoj ćeliji. Ti ventili se otvaraju na određenom povišenom pritisku (u slučaju prepunjavanja) a zatvaraju se kad pritisak opadne. Kada bi olovni akumulatori bili hermetički zatvoreni... To nikako ne bi bilo dobro! Kada sam već kod AGM akumulatora da kažem i to da će u budućnosti biti sve više takvih prvougradnih u savremena vozila. Konkretno, to sam već video kod nove Opel korse. Lepo piše, ogromnim slovima AGM na kućištu, odozgo. Oni buvljački punjači kod ovog tipa akumulatora nemaju šta da traže. Ili postoji mogućnost veoma brzog uništenja. AGM akumulatori se dopunjavaju na MAKSIMALNI napon od 14,4-14,7V. Sve preko toga vodi u isušivanje elektrolita. I ubrzanu smrt akumulatora. Zato se kaže da AGM akumulatori rade uvek u stanju nepotpune napunjenostu. Odoh ja u drugu temu...
**********************************************************************************
7. Kako se pravilno“pozajmljuje struja” i da li je ova radnja moguća sa savremenim akumulatorom?
 
Startovanje pomoću kablova može se obaviti na svim akumulatorima. Međutim, morate paziti jer takav način startovanja može oštetiti ovaj deo budući da se u datom trenutku velika količina nekontrolisane energije ubacuje u ispražnjen akumulator, pa pomoć kablova treba izbegavati kada god je to moguće. Ipak,ako već nemate izbora pa morate startovati na ovaj način, onda poštujte sledeća pravila: motor donora struje treba da radi, ali da svi drugi električni potrošači budu isključeni, zatim povežite pozitvini kraj kabla (najčešće crvene boje) na pozitivni pol praznog akumulatora, a drugi kraj štipaljke povežite na pozitivnu klemu akumulatora sa kojeg uzimate struju. Negativni (najčešće crni)kraj kabla povežite na akumulator vozila koji daje struju a drugi kraj možete staviti na negativni pol akumulatora sa kojeg uzimate struju, mada ga možete i uzemljiti tako što ćete ga prikačiti na deo motora, poput bloka, nosača i slično.Kada ste to obavili, sačekajte nekoliko minuta pa tek onda startujte motor koji je ostao bez struje. Kablove skinite obrnutim redosledom od onog kojim ste ih postavljali. 
---
Da...
Evo ovde ja pis'o:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/10/procedura-startovanja-pomocu-kablova.html
Napominjem!!!
Vozilo koje prima struju, koje ima slab akumulator NI SLUČAJNO NE NJEGA NE VEZIVATI MINUS KABL NA AKUMULATOR VEĆ NA BLOK MOTORA!!!
**********************************************************************************
 8. Koliko je dovoljno da se akumulator dopuni posle pražnjenja?

Kada uspete da startujete motor uz pomoć kablova (vidi pitanje broj 7) stručnjaci kažu da ga treba voziti makar 30 minuta i to sa isključenim svim drugim potrošačima, poput klime, audio-sistema, navigacije, blututa… Bilo bi poželjno da ni svetla ne rade, ali to kod nas zbog propisa nije moguće.
---
Opet... Koliko je duboko ispražnjen akumulator? Da li su potrošači bila svetla ili radio aparat? Ako se vozač osloni na to da se za 30 minuta dopuni akumulator... Taj ga je ugasio. TRENUTNO će biti sve u redu, ali na duže staze nikako!!! Pa taj akumulator ako se ne dopuni u roku od 2-3 dana ,MAKSIMALNO, biće veoma oštećen(sulfatizacija). To je jedno od glavnih pravila za dopunjavanje. NIJE opasno ako se isprazni akumulator (naravno ne ispod sigurnog naponskog nivoa od 10,5V, mada kad neki potrošač ostane nekoliko dana uključen napon dođe i do 1V!), ali je opasno ako se ODMAH ne napuni do maksimuma! To je opasno.
Opet ja pis'o :
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/akumulator-se-puni-12-sati-moze-da-bude.html
**********************************************************************************
9. Koji su to simptomi za uzbunu kada govorimo o starijim, ali i novijim baterijama?
 
Ukoliko su instalacija i akumulator ispravni, za startovanje motora uvek treba da bude dovoljno struje. Ako morate da „verglate” pri startovanju, to je znak da je sam akumulator ili sistem za punjenje neispravan pa je vreme za proveru stanja, odnosno posetu servisu.
---
Simptomi su, obično, iznenadni. I neugodni. Naravno, ako se akumulator ne održava. A to je u 99% slučajeva. Garantujem. Samo "verglanje" ne mora uopšte da znači da je akumulator u pitanju. Naprotiv. Ako akumulator lagano okreće anlaser (i ceo motor), lako može da bude da nešto nije u redu sa sistemom za gorivom ili sa elektrikom i elektronikom. Ili da je sam anlaser loš, četkice, ležajevi. Takav anlaser VEOMA optrećuje akumulator, povlači mnogo veću struju nego normalno. Tako se sigurno uništava akumulator, krive ploče, dolazi u mogućnost uništenja potpuno ispravnog akumulatora. Viđao, mada ne često. I što je još gore, takav akumulator ne podleže garanciji. Potpuno ispravno.
S toga, redovno kontrolisati startnu snagu akumulatora kod majstora. Time se može imati bar neki uvid u starenje i stanje akumulatora. Ovo POSEBNO važi za vlasnike dizel vozila. Da se ne ponavljam, pisao o toj temi.
**********************************************************************************
10. Da li start-stop sistem u vozilu zahteva poseban akumulator ili ne?
 
Da, start-stop sistem je dizajniran tako da motor gasi pri svakom dužem stajanju. Na ovaj način štedi se 5-10 odsto goriva, naročito u gradskoj vožnji, ali istovremeno predstavlja i veliki napor za akumulator. Upravo zato ovakvi automobili koriste snažnije i skuplje akumulatore proizvedene u AGM (engl. Absorbed glass mat) tehnologiji.
---
E, ovde se u potpunosti slažem sa piscem teksta. I ja govorio o tome. Kod vozila sa start-stop sistemom klasičan akumulator nema šta da traži. Tu su AGM akumulatori NEPRIKOSNOVENI. I duplo skuplji. Naravno.  Doduše, to ide u cenu vozila. Viđao sam , EVENTUALNO, da se u taj tip vozila stavljaju EFB akumulatori, ali oni najkvalitetniji. Ne, neću da kažem koji su to. Nisam plaćen da reklamiram bilo koga. Koga zanima tu je vaskoliki internet. Još jedna zanimljiva stvar kod start-stop vozila je to da je anlaser i alternator napravljen u jednom uređaju! I da se kod kočenja deo energije koji bi bio izgubljen u vidu toplote vraća u akumulator i time se dopunjava (rekuperacija).
**********************************************************************************
Šta sad na kraju?
O svim ovim temama bih mogao još da napišem po kratku knjižicu. Ali, smatram da je i ovoliko dovoljno.  Mada znam da nekim ni to neće biti za nauk. Uvek će biti onih koji su sigurni da baš njih neće izdati akumulator u najgorem trenutku.
Ovaj tekst je napisan za one druge.
Ko je razumeo-shvatiće.



петак, 24. октобар 2014.

[Upozorenje potrošačima] Oprez pri kupovini „Black Horse“ akumulatora

Nije mi namera bila da IKAD pljujem po nekom proizvođaču akumulatora ili da nekog bezrazložno hvalim samo zato što je to "poznato ime". Danas, sa svom tehnikom i tehnologijom skoro svako može da napravi akumulator. Pitanje je kvaliteta. Kao i svega što se kupuje. Više se (skoro) ništa ne pravi da traje. Oni stariji znaju o čemu govorim. Ja spadam u neku srednju generaciju i dobro se sećam tehničkih (i mnogih drugih) stvari koje su trajale... da se zaboravi kad su kupljene.
Dugo sam razmišljao da  li da objavim ovo što pronađoh na vaskoliikom internetu. Ni sam ne znam koliko mi je to stajalo na monitoru. Nije da se ovo manje više nije znalo, ali se ovim potvrdilo ono o čemu se duže vreme pričalo. Nije to toliko da su njihovi akumulatori loši (ima i toga, iz ličnog iskustva kažem), više je neposlovnost u pitanju. A kad se samo setim da su do pre 6-7 godina pravili jedne od najboljih akumulatora u Evropi. To mogu da tvrdim jer njihov akumulator imam u svojim kolima 9 (devet) godina. Onda je došla PRIVATIZACIJA.  Sve ostalo je istorija.
Dakle, ako ja ovde govorim i pišem o svakojakim stvarima u vezi akumulatora i auto elektrike, trebalo bi da budem pošten do kraja. I jesam. Mada, nisu ni tako "srećne" priče kod svetski poznatih proizvođača akumulatora. Kao što rekoh na početku, ništa više nije napravljeno da traje.
Elem...
***********************************************************************************
Obaveštavamo potrošače koji se odluče za kupovinu akumulatora, proizvođača „Fabrika akumulatora Sombor a.d“, da u slučaju opravdanih zahteva za reklamaciju u zakonskom roku od 2 godine, u najvećem broju slučajeva neće biti u mogućnosti da u redovnom postupku ostvare pravo na obeštećenje, bilo da se radi o zameni robe ili povraćaju novca.



Ni nakon višemesečnih pokušaja da se u postupku pregovora reše problemi sa trgovcima i proizvođačem, nije postugnut značajan napredak.

Kako je u Fabrici akumulatora Sombor a.d., koja posluje u sastavu Farmakom grupe, pokrenut stečajni postupak, većina trgovaca koji prodaju „black horse“ akumulatore navedenog proizvođača odbija da u redovnom postupku obešteti potrošače, čiji su zahtevi za reklamaciju opravdani. Ovakvo odbijanje reklamacije se u velikom broju slučajeva vrši uz obrazloženje da za njih ne postoji mogućnost obeštećenja od strane proizvođača i da bi svaka isplata novca ili zamena robe potrošačima išla isključivo na štetu trgovca.

Novonastalu situaciju dodatno kompikuje činjenica da su u nekoliko slučajeva koji su dobili sudski epilog, potrošači opet ostali bez mogućnosti za refundaciju, iz razloga što se u toku postupka račun trgovca, koji je odbio da vrati novac ili zameni robu, našao u blokadi. Ovakav epilog prouzrokovao je dodatne troškove za potrošače i našu organizaciju koja je inicirala pokretanje sudskog postupka.

Zbog svega navedenog, pozivamo potrošače da pri odabiru i kupovini akumulatora budu naročito obazrivi, odnosno da imaju u vidu probleme do kojih može doći u slučaju da se odluče za modele „black horse“, Fabrike akumulatora iz Sombora.
***************************************************************** 
Izvor: 
http://potrosac.info/novosti/upozorenje-potrosacima-oprez-pri-kupovini-black-horse-akumulatora

понедељак, 6. октобар 2014.

Ko koga ovde...?

Praksa je nezamenljiva u bilo kom poslu. Ne postoje knjige na svetu koje mogu da nadoknade praksu. To kažem iz LIČNOG iskustva. Svaki dan u poslu donosi nešto novo. I donese novo saznanje, novo "prosvetljenje".
Dobih danas, malo je da kažem, zanimljivo pismo. Ne, nije zanimljivo. Tačnije, možda je meni i svima onima koji čitaju zanimljivo. Vlasniku vozila koji mi je obrazložio svoj probleme sigurno nije zanimljivo. Nadasve.
Ovo je još jedno pismo koje sam dobio ali ga objavljujem kao post. Sigurno će se neko prepoznati sa istim ili sličnim problemom koji je imao sa akumulatorom. Ili će imati, pa da ga na vreme predupredi.
Do sada NISAM imao ovakav problem u praksi. Možda i jesam ali sam ga verovatno i rešio.
Ovo što se desilo čoveku koji je poslao je... tužno.
Evo pisma:
***********************************************************************************

Postovani Miso prvo da pohvalim vas rad i veliki trud da sve ovo objasnite i nama koji pojma nemamo oko akumulatora i ujedno da vam izlozim i moj problem:
U pitanju je plava Varta (60A) sa 36 meseci garancije,par dana pre isteka druge godine odjednom nece ni da zavergla,upalim auto na kablove i posle nekog vremena rada raskacim ga sa auta i par puta izmerimo sa unimerom i struja je u stalnom opadanju.
Zvao prodavnicu gde sam ga kupio oni me uputili na servis zvao i tamo mi rekli da ga donesem i da njihov rad kosta 400din,ja im rekoh da je jos pod garancijom a oni kazu "nema veze neko mora da plati nas rad"!!!
Ok pristanem i na to opet mi je jeftinije tih 400din nego novi akumulator posle nedelju dana uzmem ga nazad oni ga samo napunili i na autu mi amperklestima proverili da nesto ne "vuce" struju(nije nista vuklo) i naplatili njihov"rad".
Jos pet dana pa ce da bude mesec dana od kako sam ga uzeo i on opet ni da zavergla.Odnesem im ga ponovo sada su rekli da ce ga poslati u "centralni"servis na expertizu.
Posle 17 dana me zovu iz servisa gde sam odneo akumulator na ponovnu reklamaciju i kazu da je stigao nazad,na moje pitanje odakle (posto sam mislio da je crkao i da ce da ga zamene novim) oni kazu da su ga bili poslali,koliko sam razumeo,direktno kod uvoznika i da su ga odande vratili kao da je ispravan.
Evo i slika izvestaja sa expertize:

http://postimg.org/image/n3ob1chmx/

http://postimg.org/image/5qrfdirrx/

Malo sam se "raspravljao" sa ovima iz servisa i oni tvrde da je akumulator ispravan da je meni kvar u autu"kao mozda imas klimu,alarm,centralnu bravu i ko zna sta se sve ukljucuje samo od sebe pa vuce struju"ja kazem prosli put ste merili amperklestima i nije pokazalo da vuce struju a oni kao pa to je bilo trenutno,opet ja njima da sam skinuo akumulator i proveravao ga unimerom i struja mu je u opadanju oni kazu pa da zato sto je bio prazan kazu sada nemoj da ga stavljas na auto pa ga proveravaj unimerom da vidis da nece da mu opada struja.
Jos da dodam da sam menjao i regler i sa starim i sa novim isto puni.
Zbog svega toga sam otisao do grada kod dva autoelektricara(kod treceg je bila guzva i nije mogao da mi pogleda auto)prvi mi je ubacio valjda unimer(bio je vecih dimenzija)izmedju kabla i akumulatora to jest skinuo klemu i redno povezao taj unimer i prvo mi je rekao da mi alternator uopste ne puni i da mu treba remontovanje.
Posle je naisao neki stariji majstor i doneo neku spravu koja izgleda kao neki pistolj s tim sto posle drske idu kao neke metalne celije od hladnjaka i jedna je malo duza i njom dotakne klemu na akumulatoru i onda skala na onom unimeru poskoci(ne znam sta je taj alat,kako se zove niti cemu sluzi).Posle toga su se njih dvoje slozili da ne treba da se remontuje alternator vec da po malo palim auto svaki ili svaki drugi dan pa ako se ponovo isprazni da dodjem da zamenimo akumulatore pa da vidimo sta ce da se desi.
Posle toga odem kod drugog autoelektricara on mi sa nekim malim tankim digitalnim unimerom meri direktno na izlazu na alternatoru i kaze da malo slabije puni i da bi trebalo da se remontuje alternator.
Posle toga sam jos zbunjeniji i odlazim dalje ali nisam vise uspeo da nadjem autoelektricare tako da sam u povratku kuci svratio na jedan otpad gde rasturaju opele strance (i imaju mehanicarsku radnju) i kod njih kupio polovan alternator.
Promenio sam alternator,stavio i novi regler pa opet isto puni,izgleda da nisam trebao da menjam alternator.
Juce mi se opet akumulator ispraznio i sada sam narucio punjac Ctek MXS 5.0. nadam se da cu sa njime uspeti da malo oporavim ovaj akumulator i cisto da imam punjac za ubuduce.
Generalno receno ne znam ni sam sto sam vam sve ovo pisao ali eto ako vam nije tesko da mi date neki savet?
Hvala unapred i veliki pozdrav.
***********************************************************************************
Znamo da se davljenik hvata za slamku. Daleko od toga da je to toliki problem ali pošto više niste znali gde da se obratite naišli ste u potrazi za rešenjem svog problema na moj blog.
Pokušaću da ga rešim, ovako daljinski. I zahvaljujem što ste mi ukazali poverenje. Ja nisam zvaničan servis. Ali očigledno da mi ljudi više verujuju nego zvaničnim institucijama. Niste prvi koji je potražio moje mišljenje, koji je testirao akumulator u zvaničnom servisu pa ipak zatražio moje mišljenje.
Ovako "daljinski" je skoro nemoguće odrediti šta se dešava sa akumulatorom ili instalacijom. To da se odmah razumemo. Mada ste vi veoma detaljno opisali kvar.
Potrudiću se da budem kratak i jasan.
-NIKAKO nije trebalo da plaćate uslugu servisa od 400 dinara!!! PA ZATO SE TAJ PAPIR KOJI STE DOBILI UZ AKUMULATOR ZOVE GARANCIJA!!! Bilo je nekoliko akumulatora koji su mi došli na servis a bili su u garanciji. NIKAKO nisam želeo da ih kontrolišem i merim. ZATO POSTOJI SERVIS I GARANCIJA. Voleo bih da sretnem tog "MAJSTORA" koji je tako kulturno tražio novac jer "NEKO MORA DA PLATI NJEGOV RAD". Iskreno, koliko nalazim njegovu krivicu u ovoj priči, toliko nalazim i vašu. Ali, ovde ću da završim. Ovo nije imalo nikakve veze za testiranjem akumulatora. Imalo je sa poslovnim i ljudskim odnosom među ljudima.
Kažete da "struja opada" dok ste merili unimerom. Verovatno ste mislili na napon. To je OGROMNA razlika. Klasičan unimer ne može tako lako da izmeri ogromne stuje koje se javljaju u kolu akumulatora. Pretpostaviću da je tako. Recimo, da je odmah nakon paljenja motora napon bio npr. 14,2V a posle nekog vremena recmo 13,5V. Ovo napamet pišem. Kako je mereno? Pod kojim brojem obrtaja? Da li je bilo uključeno opterećenje, npr. kratka svetla?
Klasična amperklješta nisu za merenje parazitnih, malih struja. To su veoma male struje koje prazne akumulator, ako ih uopšte ima, reda od nekoliko mA do nekoliko desetina mA. Doduše, postoje amperklješta koja su veoma osetljiva na tako male struje,ali je ne znam da li su baš takvim merili. Ja takva merenja parazitnih struja radim ampermetrom na unimeru. Takva merenja pokažu čak i samo nekoliko mA parazitne struje.
Kažete da je prošlo skoro mesec dana od kad je akumulator servisirani ponovo neće da startuje motor. Pretpostavimo da je nešto ispraznilo akumulator za to vreme a da oni u servisu nisu dobro uradili merenje ili su uradili ofrlje. Šta ga je ispraznilo? To merenje mora da uradi neko ko ima digitalni unimer i da meri struju kad su SVI potrošači iskuljučeni. STRUJA MORA DA BUDE U RASPONU OD 30-50 mA. Toliko troši kompjuter, sat, radio... Ali ništa iznad toga. SEM AKO NEMATE NEKI DODATNI UREĐAJ KOJI NIJE FABRIČKI UGRAĐEN. Ovo je veoma bitno. Ako je to u pitanju, sve pada u vodu.
Tačno je da napon (a ne struja) punjenja može da bude manji nego normalno ako je akumulator baš ispražnjen. Alternator ne može odmah da ga dopuni pa je u početku napon manji. On mora da se kreće u nekim normalnim granicama i sa uključenim kratkim svetlima i na 1500 obrtaja, od 14-14,4V.
Kažete da je 17 da je akumulator bio na "ekspertizi". Za to vreme može da se napravi montažna kuća. Manje- više. Razumeli ste me. Al' nek' im bude. Ovde su slike ZVANIČNOG SERVISA:
Da se razumemo. Ispitivanje je urađeno vrhunskom opremom proizvođača GAUS. To je firma koja se bavi isključivo proizvodnjom opreme za testiranje akumulartora. Između ostalog.
Međutim, nešto mi pada u oči. Ovo će biti baš stručno objašnjenje. Taj akumulator ima startnu struju 540A. TESTIRANJE SE VRŠI POLOVINOM STARTNE STRUJE U VREMENU OD 10-15 SEKUDNI. To mu dođe 270A. Na papiru piše da je struja testiranja 245A, tačnije 243A na dnu papira ispod grafičkog prikaza testiranja. Zašto je testirano manjom strujom?! Pod tim uslovima se mogu dobiti PRIVIDNO dobri rezultati jer nije ispoštovan test. Ali da budemo iskreni ta razlika od 25 A i nije velika. Idemo dalje. Pored test struje od 245a piše da je urađeno po DIN standardu. Zašto? Evropski standard je EN i on iznosi 540A. Al', neka prođe i to. Po DIN standardu tih 540A mu dođe 320A (540 x 0,6=320A). Ako je tako, zašto je testirano većom strujom nego što bi trebalo?! Polovina od 320A je 160A. A nije 245A.
Nešto mi tu nije jasno. Nikako. Ili je manja struja uključena pri testiranju ili taj standard nije dobar.
Dalje, napon pod opterećenjem NIKAKO ne pada. Stalno stoji na 10,34V. To je ODLIČNO ali skoro nemoguće! Pa napon pod opterećenjem pada što je normalno jer se odvija hemijska reakcija pražnjenja akumulatora!!! Opet mi nije jasno šta je to. ISUVIŠE je to ravna linija za toliko opterećenje. Čak i litijumski akumulatori koji su neprikosnoveni u ravnoj karakteristici pada napona bi morali da imaju bar neki mali pad.
Neću da kažem šta mi se mota o glavi.
Nešto mi tu MNOGO nije jasno.
VOLEO BIH DA MI SE TAJ MAJSTOR KOJI JE TESTIRAO VAŠ AKUMULATOR JAVI I OBJASNI KAKO JE DOŠAO DO TE KARAKTERISTIKE PRAŽNJENJA.
Ovo je ZVANIČAN dokument sa sajta somborske  fabrike akumulatora gde se vidi testiranje akumulatora na hladan start. Slika jeste mutna ali se jasno vidi pad napona (plava linija) dok je struja konstnantna (crvena linija). I još piše ovako:
"Karakteristika hladnog starta (CCA) određuje startne performance akumulatora. Pojednostavljeno, što je veća vrednost karakteristike, vozilo ce lakše startovati. Ovaj test se vrši prema evropskom standardu EN 50342. Neki drugi proizvođači koriste neke druge standarde za ovaj test npr. DIN (nemački standard), JIS (japanski standard), SAE (udruženje inženjera u automobilskoj industriji). Svaki od ovih standarda daje druge vrednosti za hladan start. Prema evropskom standardu ovaj test određuje da će akumulatori na temperature od -18C dati struju hladnog starta u trajanju od 10 sekundi, a da napon ne padne ispod 7,5 volti. Pošto performance akumulatora brzo opadaju sa padom temperature, ovaj test je veoma dobra provera startne sposobnosti akumulatora."


Da budemo iskreni do kraja, ovaj test je rađen na minus 18 stepeni i MORA da postoji pad napona. Zato se motor teže pali zimi. Ali na grafiku kod vašeg akumulatora nema pada napona ni posle 15 sekundi. Ja to u svojoj praksi nisam sreo.
Ti auto električari su testirali akumulator (verovatno) pomoću jakog šent otpornika za opterećenje. To je ono što ste videli da se pomeri skala. Pa je onda testirao drugi majstor punjenje unimerom? Prvo nije bilo dobro pa onda jeste?!
Onda kažu da slabije puni alternator. ŠTA JE TO SLABIJE???!!! Elektrotehnika nije društvena nauka, pa može ovako a može i onako. U PRIRODNIM NAUKAMA POSTOJE TAČNI PODACI. Koliko slabije?! Napon, struja, šta!!!??? Pod kojim opterećenjem?
Vidite... Ove sve što napisah ja OBAVEZNO uradim svakom ko dođe kod mene. A nisam servis.
Razumete? Tu nalazim i vašu krivicu. ŠTA MAJSTORE SLABIJE PUNI?! KOLIKO SLABIJE PUNI?! PA DOKLE ĆE RAZNI PRIUČENI I NEUČENI MAJSTORI DA FARBAJU I LAŽU OVAJ NAROD!!!!!!??????? KOJOM STRUJOM MAJSTORE PUNI ALTERNATOR POD OPTEREĆENJEM SA KRATKIM SVETLIMA????!!! KOJI MU JE NAPON NA KLEMAMA AKUMULATORA????!!! DA LI MU JE VELIKI RIPL NAPON PA NIJE DOBRO ISPRAVLJEN JER MU NEKA DIODA NE VALJA U MOSNOM SPOJU???!!! AKO NEMAŠ INSTRUMENTE ILI NE ZNAŠ ŠTA BI TREBALO DA MERIŠ NEMOJ DA SE BAVIŠ STRUJOM NEGO IDI RADI NEŠTO DRUGO!!!!!!!!!
Tačka.
Uludo ste bacili novac na alternator. To je evidentno. Pre nego što se uradi tako nešto izvrši se nekoliko testova, skine se alternator na ispitni sto, pogledaju se četkice, regler...
Taj punjač kojim ste naručili je odličan za svakog ko želi da solidno održava akumulator. Međutim, ako nešto u instalaciji ili sa akumulatorom nije u redu... Slaba vajda od njega. Vi ćete samo privremeno rešiti posledicu. A uzrok ostaje.
Ispitivanje akumulatora nije raketna nauka. Samo je pitanje znanja i poštenja u toj raboti.
Žao mi je što ne mogu više da vam pomognem. Verujem da ste ovim pismom dobili više informacija od svih zajedno majstora kod kojih ste bili u zadnje vreme. A o tačnosti istih neću ni da govorim.
Da rezimiram...
-Postoje dve mogućnosti. Da stvarno nešto nije u redu sa instalacijom u kolima.
-Da nešto nije u redu sa akumulatorom pa se prazni sam od sebe. Recimo kratak spoj u ćeliji.
Kod prvog slučaja vam rekoše da je sve u redu i da ništa ne vuče struju. Zašto onda ne možete da upalite motor? Traljavo ili nestručno urađeno merenje parazitne stuje?
Ako zaista postoji parazitna struja onda ona zaista isprazni akumulator. Veoma lako se utvrdi tako nešto. Tu onda akumulator nije kriv. Ali, opet dolazimo do toga što su vam rekli da je sve u redu.
Grafik testiranja pokazuje (doduše meni tu nešto nije jasno) da je akumulator u redu.
Jeste li sigurni da su testirali baš vaš akumulator?
 Ništa vam nisam rekao.
 Celih 17 dana je stajao na testiranju. PO SVIM PRAVILIMA AKUMULATOR SE TESTIRA TRI (3) DANA:
-prvi dan se napuni  do maksimuma, koliko god je to moguće u njegovom trenutnom stanju
-drugi dan MORA da odstoji (24 sata miruje)
-treći dan se testira.
Tu se priča završava. Ovako je objasnio testiranje akumulatora šef servisa somoborske fabrike.
Da li bi trebalo da to kaže još neka kompetentnija ličnost?!
Ako je akumulator zaista u redu, tražite majstora da pogleda šta ga prazni. Struja u mirovanju se zna. Sve preko 50mA je mnogo. Šta je to komplikovano?! Pa tih testova sam uradio na stotine. I pronalazio neverovatne stvari (kvarove).
I ovo za kraj.
Test opterećenja propisanom strujom jeste dobar ali nije dovoljan. Naime, trebalo je da akumulator, u tom zvaničnom servisu, testiraju pomoću uređaja za merenje unutrašnjeg otpora. To je test koji traje desetak sekundi i na kraju dobijte papirnu traku nalik fiskalnom računu. Na njoj su sve karakteristike akumulatora. I najvažnija, stanje zdravlja akumulatora. Unesu se fabrički podaci o akumulatoru pa se testira. I na kraju se vidi šta je od njega ostalo posle dve godine upotrebe.
Nešto tako ima ovde, samo što je to urađen test kod startovanja motora pa se lepo vidi povlačenje struje iz akumulatora i pad napona:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/03/test-akumulatora-i-anlasera.html
Tako bi trebalo svaki, iole ozbiljniji, auto električar da testira trenutak startovanja motora kao i punjenje alternatora.
Nema više ništa da vam kažem. Možda bih i imao kad bi ste došli kod mene da ja pregledam vaše vozilo.
Ovako, dao sam vam par saveta. Ostalo je na vama.
Ja ne znam i ne umam bolje od ovog.
Ako neko ima nešto da doda, rado ću objaviti njegovu sugestiju.