Странице

среда, 12. март 2014.

Test akumulatora i anlasera

Uverio sam se da velika većina auto električara nema odgovarajuću opremu za testiranje električnih uređaja na vozilima. Neke stvari se još uvek rade pomoću "štapa i kanapa" Onima drugima, koji su se obezbedili sa odgovarajućom (veoma skupom)-skidam kapu!!! Oni su razumeli da se današnja vozila ne ispituju kao nekad. Odavno je prošlo vreme ispitivanja akumulatora pomoću jakog šent otpornika. Doduše, još uvek je to "validan" način kod nekih manjih akumulatora ali kod onih većih...Pre 20 godina se znalo za unutrašnji otpor ali se nije merio na danas poznati način (konduktansa). Mnogo stvari se promenilo. Ali još uvek (neki) majstori se odupiru promena. Takve će vreme brzo da pojede i pregazi.
Najpoznatija (ali ne i jedina) firma za proizvodnju uređaja za testiranje svih vrsta olovnih akumulatora (mada prave test uređaje i za najnovija hibridna vozila sa li ion baterijama) je "Midtronics". Oni su "state of the art". Neverovatno mnogo podataka se dobije iz samo jednog merenja. Takav jedan test je na slici odštampan kao dokaz u servisu. Na njemu se mogu videti svi važni parametri u trenutku startovanja motora. Iz njih je sve jasno kao dan! Napon, struja, vreme koje je potrebno za paljenje motora, čak i unutrašnji otpor akumulatora. Jednom rečju, tim uređajem se za nekoliko sekundi utvrdi kako radi sistem akumulator-anlaser.  Doduše, sve ima svoju cenu. Koga zanima može da potraži po internetu kolike su cene takvih uređaja. Skupo, skupo...
Slika kaže sve:



















Vidi se nagli skok struje anlasera u trenutku startovanja motora od nekih 350 ampera, kao i nagli pad napona na akumulatoru na 8 volti. To je izuzetno kratak trenutak od možda nekoliko milisekundi kada se pokreće anlaser. Ipak, i taj trenutak je od veoma velike važnosti kao podatak za stanje akumulatora. Smatra se da napon ne bi trebalo da padne ispod 8 volti (ili čak i 8,5 volti). Sve ispod toga je podatak koji kaže da je akumulator lošiji nego što bi trebalo. Obavezno uzeti u obzir i spoljnu temperaturu!!!Struja koju je povukao anlaser je sasvim normalnih 114 ampera što kaže da je u pitanju neki manji benzinac. Napon nakon naglog pada se veoma brzo vraća u normalu na 10,35 volti što je više nego odličan podatak. Napominjem da je donji prag napona prilikom startovanja 9,6V (neki navode podatak i 10 V). Ovo sve na 25 stepeni!!! Na grafiku napona se može lepo videti, na nekih 10 volti, dva skoka i pada napona što znači da se tako i okrenula radilica i sa njom klipovi. Nakon toga napon skače jer alternator počinje da puni. Ista analogija je i na grafiku struje gde se takođe vide dva skoka struje zbog opterećenja i kompresije.
Slika kaže hiljadu reči. A dobar uređaj skraćuje muke i nagađanja. Ovim brzim i jednostavnim merenjem se vidi šta se sve zbiva u 2-3 sekunde dok se startuje (pali) motor. Dobar instrument zlata vredi (i novca)!!!