Странице

уторак, 24. новембар 2015.

Kvarovi koje prouzrokuje akumulator (za rubriku " DA NE POVERUJEŠ")

Davnih dana napisah (opet taj stari, dobri aorist) o tome da loš akumulator može da prozrokuje stradanje letve volana!? Ko bi rekao?!
Evo ovde bih rekao:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.rs/2013/03/dakle-da-li-je-ikad-neko-mogao-da.html
Dobro...
To bejaše davno...Nekog 19. marta 2013. godine.
Elem...
Bonda...
Zima je došla. Narod se već uplašio da li će moće da upali kola na nekih minus 5 stepeni.
Jeste.
Ali... O tome je trebalo ranije da se razmišlja.
Neka, to mi je "igranka" svaki dan oko akumulatora. "Neće da upali, slabo okreće anlaser, nešto mi je sumnjiv akumulator..."
I tako svaki dan...
Ista priča.
Nego...
Mali saveti za one koji imaju novija vozila, sa elektronikom.
A svakom od njih akumulator može da napravi problem.
1. Vozila sa "tiptronik" menjačem mogu da imaju problema samo zato što klema akumulatora nije dobro stegnuta ili je prljava.
Ko bi rekao?!
2. Loš (čitaj slab, oštećen,sulfatizovan...) akumulator uzrokuje da indikacija na instrument tabli što pokazuje kvar servo uređaja stalno svetli. Odvezite kola kod električara... Sigurno vam je akumulator "rikavela". Znam iz iskustva.
3. I..Ono najčešće. Akumulator se "ispraznio" preko noći.
Pa... Neće moći. Preko noći.
Tako lako.
Sigurno da postoji neka "parazitna" ili "puzajuća" struja.
Da malo obajsnim.
Parazitna struja je ona...Npr. ako se ne isključi svetlo u prtljažnom prostoru kad se zatvor. Ili ako ostane uključen radio. Ili ako ostane bila šta uključeno "na kvarno".
"Puzajuća" struja je ono... Kad kućište akumulatora nije čisto, suvo... Pa između plus i minus kleme teča neka struja (reda miliampera) ali koja na duže staze izvuče kapacitet akumulatoru. Naročito ako se ta kola malo voze (taj sam).
I ono "najžešće" na kraju...
Biser.
Šampion.
Raritet.
Egzemplar.
Ma...Nema, bre, ime!!!
Osoba se žalila da  nije mogla da upali motor.
Nakon otvaranja haube... U motoru nije bilo akumulatora.
Dobro.
Svako ima pravo na grešku.
Ali svako ima pravo da NEMA dozvolu za upravljanje motornim vozilom.
Definitivno.


четвртак, 5. новембар 2015.

Kada je sulfatizovan a kada korodiran (čitaj uništen) akumulator... Dobro pitanje!!!

Nije me bilo dosta dugo, dobih u međuvremenu mnoga i razna pisma, na neke odgovorih na neke ne. A po svojoj slobodnoj volji i htenju. Za vreme leta ljudi ne brinu brigu za svoje vozilo, bar što se tiče akumulatora, elektrike... Ma, sve radi kako bi trebalo!!! Dok ne zagusti. A, onda je već, u principu, kasno. Za bilo kakvu intervenciju ili popravku. Ono, kao sa zubom. Što duže čekaš da odeš kod zubara to je gori ishod na kraju. To je životna istina. Od toga se ne može pobeći. Kao od svoje senke. Kako se ophodiš prema vozilu (ili bilo čemu drugom), tako se i vrati.
Kao što bi rekli-karma.
No, odoh ja u filosofiju života. Dobro, nije da me ne zanima. Ali, ovo je mesto za sve MISTERIJE I ZABLUDE AKUMULATORA.
Elem...
Sulfatizovan i korodiran (nazvaću ga neprovratno oštećen) akumulator je... To su  dve dijametralno različite stvari. Pojma.
Sulfatizovan, po 100000 x, je ZAPOSTAVLJEN I NEODRŽAVAN  akumulator. Ono kad "bata" stavi nov akumulator u motor i zaboravi na njega sledećih... 3-4 godine. Ako i izdrži toliko.
"A da li ste ga, gospodine, bar jednom napunili za sve te godine"?
"Ne, nisam, pa nije bilo potrebe".
"Jeste gospodine, bilo je potrebe, čime ste došli kod mene, a akumulator vam je star samo 2,5 godine".
I tako dalje, i tako bliže.
Ova konverzacija je obavljena između mene i "dotičnih" bar... 1000 puta. Cirka. I nekako sam ja uvek bio u pravu. Šta ga znam, iskustvo, godine, instrumenti.. Nešto jeste.
Korodiran akumulator, onaj koji je NAČET, UNIŠTEN, MUTAN MU JE ELEKTROLIT (kiselina, narodski rečeno), KOJI POKAZUJE DOBAR NAPON NA KRAJU PUNJENJA, KOJI IMA DOBRU GUSTINU ELEKTROLITA 1,25-1,27 g/cm3... A opet ne može da isporuči par stotina ampera za pokretanje motora (ovde dizel motori skoro uvek gube bitku)... To je akumulator sa korodiranim, izbušenim (kao švajcarksi sir), uništenim pločama. Tako je u 90 % slučajeva. I tu se priča završava.
Ili počinje?
Ili ono čuveno "oko" što je zeleno "a neće da upali motor"!!!
Da se vratim ozbiljnosti (što, ovo do sada nije bilo  ozbiljno i informativno?!), pa da kažem kako se, manje-više, može prepoznati akumulator koji je sulfatizovan a koji je korodiran.
Još jednom, sulfatizovanom akumulatoru se MOŽE pomoći, a korodiranom NE MOŽE. Bar ne u onoj meri kao kod sulfatizovanog.
Onaj osećaj kad si neku stvar "prežvakao" milion puta pa ti teško da govoriš o njoj. Tako je i meni. Ali, ja odlučih (stari dobri aorist), da pomognem ljudima, narodu da ne plaća majstore i nove akumulatore. Da naučim ljude da ih ne lažu MAJSTORI. Čast izuzecima. Da ne plaćaju velike pare za nešto što se može popraviti i dovesti, koliko-toliko, u red. Čitaj-da ne kupuju nove akumulatore.
Iz iskustva znam da su mnogi MAJSTORI preporučili ljudima da kupe nov akumulator. Tako je najlakše. Bez razmišljanja, "šta me briga, nije moj džep". A meni žao ljudi, naroda. Dođu kod mene pa kažu, "majstor mi rekao da je stradao akumulator".
Ne, nije stradao, samo je dosta ispražnjen i sulfatizovan.
I tad IMA POMOĆI.
Ja sam ne mogu protiv svih auto električara i svih onih koji popravljaju auto elektriku i elektroniku. Onih koji ne znaju "vola u dupe da ubodu". Protiv njih ne mogu i ne znam.
Ali zato mogu da kažem sledeće...
Ako se akumulator priključi na punjač (bar malo kvalitetniji), naglo poraste napon ( u roku od 10-30 minuta) i nakon toga ne pada ispod npr. 15,5 V (sad... ja ovo posmatram prema mojoj profesionalnoj opremi), tada je akumulator VEROVATNO u dubokoj koroziji.
Ovo bi trebalo da bude ideja vodilja, ne i pravilo.
A na sve ovo da napišem naterao me je jutrošnji primer. Naime, došlo je vozilo (da, za sve ljubitelje legendarnog Golfa to je bila verzija IV 1,9 TDI) ali u njemu je bio relativno mali akumulator 60Ah/540A. Naravno, još uvek je bio u garanciji. Ali, slabo je palio motor.
Normalno, mali akumulator a veliki motor pa još dizel.
Dva zla na jedno dobro.
Bez daljeg upuštanja u to zašto je tako mali akumulator u tako velikom motoru, reći ću to da sam:
-stavio taj akumulator od 60Ah (bitna stavka) na malu struju punjenja (2 ampera) i da je napon za nekih 30 minuta porastao na 15,5V i strujom punjenja (koja se u međuvremenu smanjila) na 1,5A.
I tu je ostao napon.
Sledećih xx sati.
Dakle, korozija je nastupila zbog malog akumulatora i velikog motora. Doduše, nije samo to, tu je i veliko "kidanje" ploča zbog dizela i zapremine motora. Tokom dugog vremena, nekih godinu dana. U to nema sumnje.
Korozija nastupa i od lošeg, neumerenog punjenja. Naročito jakom strujom. Nadasve, korozija je nepopravljiv i nepovratan proces. Kao kad strada limarija na šasiji, nema pomoći, seče se stari deo i ubacuje novi lim. Nema mnogo pametovanja.
Doduše, ima tu još svašta nešto da se kaže, ali ako napon naglo poraste i ne pada posle nakog vremena, već stalno stoji na istom nivou...
Taj ga je "ugasio". MOŽE da se pomogne tom akumulatoru... Koliko, to je već veliko pitanje.
I zahteva stručno punjenje i testiranje.
Sulfatizovan...akumulator.
Mali uvod pre ove toliko ponavljane reči "SULFATIZACIJA".
Sulfatizacija je normalan i neminovan proces u radu olovnih akumulatora. Da nje nema ne bi mogli da upalimo motor, da slušamo muziku dok isti ne radi...
Međutim, to je "mač sa dve oštrice".
Koliko je dobro, toliko je i loše. Postoje razna mišljenja o tome koliki je broj stradalih akumulatora zbog sulfatizacije ili korozije.
Ja rekoh na početku da su to dve DIJAMETRALNO različite stvari.
Po nekim istraživanjima je to da su uništeni akumulatori 80% zbog sulfatizacije.
...
Da li?
Šta ja kažem?
???
Kažem da nije tako. Negde je taj odnos pola-pola.
Prostije, ako češće palite motor (taksi vozilo) veća je verovatnoća za koroziju, a ako vozite na kraćim relacijama u toku dana pre će nastupiti sulfatizacija.
Ovo su VEOMA LIČNA  zapažanja. Iskustvena.
A ona su, ipak, najbolja i najvažnija.
Jedno su knjige.
A drugo je radionica, ključ, klema, napon, struja, korozija...
Akumulator koji se priključi na punjač i kome NAGLO poraste napon (15-16v) da bi posle nekog vremena pao na nakih... 12-13V... je u 90% slučejava sulfatizovan. To je klasična odlika zapostavljenih i neodržavanih akumulatora. Ono, "staviš i zaboraviš".
Ja bih dodao, i "na kraju patiš".
Još, sulfatizovani akumulatori imaju tendenciju pokazivanja većeg napona nego što je normalno. Prostije, nakon punjenja i STAJANJA  od 24 sata napon je npr... 13,2V. To je normalno za gel akumulatore. Ali ne i za automobilske.
I, kao što rekoh onom momku što je jutros ranom zorom došao kod mene (onaj golf IV)...
"Stvari su mnogo komplikovanije nego što se to čini na prvi pogled".
I zaista tako jeste.
Akumulator, u današnjim vozilima, je postao VEOMA bitan deo, krucijalan, bez koga se više ništa ne može. Kola su postala prepuna elektronike, uređaja, navigacija, pretvarača, svetala, pokazivača, grejača, senzora...
A sve to mora da isprati akumulator.
I što često ponavljam u poslednje vreme, biće sve gore.
Samo redovno i pravovremeno održavanje akumulatora će doprineti pouzdanom radu kola.
Ništa novo nisam rekao.
Samo sam ponovio ono što se zna odavno.
Zima je stigla.
Pamet u glavu.
Zimske gume, snažan akumulator i jak antifriz.
I nema zime.















понедељак, 10. август 2015.

Impulsno punjenje... Vredi li?

Ne postoji "sveti gral" za oporavak olovnih akumulatora. Daleko od toga da neke metode i načini nisu delotvorniji od drugih, ali da se ne zavaravamo... Sulfatizovan akumulator, i to baš onako "pošteno", niko nije uspeo da vrati u POTPUNO normalno radno stanje. Na stranu korozija pozitivne (i negativne) rešetke... Koja je NEPOPRAVLJIVA.
Današnji eksperiment sa pokušajem opravka gel akumulatora (iz električnog bicikla).
Napomena:
gel i AGM akumulatori su veoma problematični za desulfatizaciju.
Slike iz radionice kažu sve. Sijalice (mala i velika) služe kao : velika (45W) za ograničenje struje, mala (5W) kao potrošač. Ovo je VEOMA bitno jer se impulsno puni akumulator. Praktično, u toku punjenja postoji veoma kratak preriod (10 milisekundi) u kom se akumulator prazni (veoma jasno vidljivo na ekranu digitalnog osciloskopa).
Sad, ko je shvatio, razumeće.
Da... Da li ovo može da pomogne...?
Konkretno sa ovim akumulatorom (mali zeleni na slici, 12V/10 Ah) je DONEKLE pomoglo. Nekih 2-3 %. Malo,
ali značajno.
Sa automobilskim akumulatorima je to mnogo bolje. Oni podnose velika prepunjavanja.
To je kod gel i AGM akumulatora STROGO ZABRANJENO.
Dakle...



субота, 23. мај 2015.

Zašto akumulatori (relativno) kratko traju-nekoliko proverenih činjenica

Mnogo toga se promenilo od kad je počela nebrojena elektronika da se ugrađuje u automobile. Kako ona fabrička tako i ona koja je postavljena naknadno. Ova prva je projektovana i predviđena. Ona druga... Ona pravi mnogo više problema nego što se to može zamisliti. Naravno, ona predstvalja ogromno opterećenje za akumulator u savremenim kolima. A bez nje se ne može. Pa ako se još ugradi muzika 2 x 1000000 vati, navigacija, mali televizor, punjač za lap top... Eto problema!!! Mada, pisao sam ja u nekoliko navrata o toj problematici. Ne bih da se ponavljam.
Ovog puta bih hteo da kažem nešto o čemu se ništa ne zna. Ili zna samo mali broj ljudi, onih koji su upućeni u tu problematiku. Ili o tome što se "tamo negde" načulo. O nečemu što ni jedan proizvođač neće da kaže. Jer to nije dobro za fabriku, proizvodnju, profit, zaradu. Šta god.
Zato i postoji ovaj blog.
Da razbija misterije i zablude.
 I otkriva ono što niko ne zna.
Ili zna, ali neće da kaže.
Nedavno samo bio na sajmu tehnike (i elektronike). Novi trendovi moraju da se prate, tehnika ide svetlosnom brzinom!!! Ovo "elektronike" ne postoji u tačnom nazivu sajma, ali ja volim da dodam jer , realno gledajući,  na sajmu ima najviše izlagača koji su , na direktan ili indirektan način, uključeni u tu industriju. Šta više, ovaj sajam mi je više značio nego onaj proletos, sajam automobila. Iz mnogo razloga.
Jedan je sledeći.
Najveći.
Naime, na sajmu je bio štand IHIS (Institut za Hemijske Izvore Struje-Zemun). Pošto sam znao da su se bavili, ranijih godina, testiranjem i projektovanjem akumulatora, upitao sam osobu koja je bila zadužena za komunikaciju sa posetiocima, da li se i dalje institut bavi olovnim akumulatorima. Na moje veliko iznenađenje (i razočarenje), odgovor je bio negativan. Pošto sam ušao u konverzaciju sa, očigledno, osobom kojoj tematika nije bila nepoznata, ona mi je predložila da se upoznam sa čovekom koji se nalazio iza pulta. Pošto nisam znao o kome se radi, rečeno mi je da je to bivši profesor, doktor elektrohemije, koji je skoro ceo svoj radni vek proveo na institutu proučavajući i praveći akumulatore. Mom iznanađenju i sreći nije bilo kraja! Takva osoba se ne upoznaje svaki dan! Realno gledajući, ko sam ja u celoj ovoj priči oko akumulatora, pored jedne takve osobe? Tako sam i nastupio, pitao sam da li bi imalo smisla da započnem konverzaciju sa profesorom?!
Ispostavilo se da je je imalo. I te kako.
Razgovor je trajao onoliko dugo koliko je bilo potrebno a da ne bude navaletno i bezobrazno. Mogao sam da postavljam bezbrojna pitanja, ali...
Saznao sam neke činjenice za koje sam načuo, ali nisam bio siguran.
A saznao sam  neke druge za koje nisam znao. 
I to loše.
Elem...
Ono o čemu sam počeo. 
Zašto današnji akumulatori (relativno) kratko traju. Da se razumemo, mogu oni da traju bar za 50% svog radanog veka i duže...
Ali se to ne isplati. Naravno proizvođaču.
-TANKE PLOČE
O ovo sam već pisao. Mnogo. I još jednom se potvrdilo od profesora. Kaže, da bi se izvukla što veća struja iz što manjeg akumularora, stavljaju se tanje ploče.  Za mene (relativno) ništa novo, ali sam dobio potvrdu iz prve ruke. Akumulatori nisu bili nikad manji, a jači!!! Da bi izvukli, naročito za dizel vozila, veliku struju, stavljaju se tanje ploče. Što više ploča, veća površina a time i jača strartna struja. Da bi stekao kakav-takav utisak koliko je to tanje, neka bude da su originalne ploče bile debljine 1mm a sad su 0,8mm. Neka se niko ne zavarava, tih 0,2mm mnogo znači. 
Naravno, na ovo se ne može uticati ni na koji način. Jednostavno, čovek kupi akumulator. I to je to.
-MNOGO ELEKTIČNIH POTROŠAČA 
Takođe sam već debatisao o ovome. Naširoko i nadugačko. Jednostavno, danas ništa ne može bez elektronike. A biće još gore. To je sigurno. Već postoje vozila sa dva akumulatora-litijumskim i olovnim. Jednom prilikom sam napomenuo da se vek akumulatora u poslednjih 5 godina drastično smanjio a najveći razlog je povećan broj električnih i elektronskih potrošača. Nije to ništa novo. Međutim, ovom problemu još više doprinosi i to što se naknadno ugrađuju toliko puta spominjani dodatni uređaji. To ne bi bilo (možda) opasno da se oni koriste dok motor radi (mada je i to loše jer dovodi altrenator u stanje otežanog rada pošto pored fabričkih mora da snabdeva strujom i dodatne uređaje), ali postaje opasno kad se motor ugasi. Tad akumulator strada. I to mnogo. Ako se ta radnja često upražnjava, eto ogromnog problema. Dolazi do ubrzane sulfatizacije (tu gradska vožnja posebno uzima danak), preranog trošanja ploča... Šta reći? Na ovaj problem se može dosta uticati. Nije potreba naročita mudrost za  to , potrebno je samo redovno i kvalitetno dopunjavati akumulator. Naročito ako se vozilo koristi na kratkim relacijama. Samo tako će se sprečiti prerani otkaz akumulatora usled sulfatizacije. 
Na kraju...
Nešto o čemu sam, ja lično, samo razmišljao da doprinosi (relativno) kratkom radnom veku. Onako, po neki put mi je prolazilo kroz glavu čitajući stručnu literaturu. Možda sam i negde naišao na samo neki trag koji vodi ka tome. Ali, ipak su se obistinile slutnje.
-RECIKLAŽA STARIH AKUMULATORA
Da. Upravo tako. Ogromna većina svih današnjih novih akumulatora su proizvedeni od starog, prerađenog olova. Olovni akumulatori su najrecikliraniji proizvod na kugli zemaljskoj. To je dobro, odlično! Međutim, u svemu tome ima problem. Profesor mi reče da koliko god prečiste staro olovo ipak u njemu ostaju nečistoće. Makar i mali procenat, ali ipak postoje. A to je još jedan razlog dužine trajanja današnjih akumulatora. Kome ću da verujem ako neću čoveku koji je 20 godina samo radio sa olovnim akumulatorima? U ,bivšoj nam, državi je sarađivao sa skoro svim fabrikama koje su se bavile proizvodnjom istih. Ovaj problem je nemoguće izbeći. Jednostavno, to je tako. Čovek mora da se pomiri sa time. 
Ipak, nije baš sve tako crno i loše. Ponavljam, dobro, kvaliteno i pravovremeno održavanje akumulatora može da produži njegov vek drastično. Normalno, svo to održavanje pada u vodu ako elektro sistem loše radi u vozilu. Džaba dobar akumulator ako alternator loše dopunjava, ili još gore, ako postoji parazitna struja, što bi narod rekao, da nešto "vuče struju na kvarno". A da to vozač ne zna. Pa se uveri na dosta bolan način. Stavljanjem ključa u bravu da bi se posle toga čulo onaj "zvuk"-TK, TK, TK!!!
Ovo su teme o kojima može da se napiše doktorska disertacija. Ja to nisam imao nameru, hteo sam samo da pojasnim i otkrijem još neke probleme koji se javljaju kod današnjih automobila a vezani su za akumulatore i elektro sistem. Svaki od tri nabrojana problema traži možda još dublju analizu. Međutim, smatram da sam i ovim malim tekstom razjasnio još nekoliko misterija i zabluda.
Obzirom na čitaoce ovog bloga koji mi se javljaju sa pohvalama na moj rad i sa time da su mojim savetima za još nekoliko meseci, pa i godinu dana, produžili vek svog akumulatora, verujem da sve ovo nije uzalud.
*
*
*

Nešto zanimljivo za kraj.
Ako tako nešto može uopšte da bude zanimljivo.
Hibridna vozila nisu baš česta kod nas. To su vozila koja koriste regenarativno kočenje za punjenje Ni-MH baterije koja služi kao dodatni pogon pored klasičnog motora. Jedno takvo vozilo je i veoma poznata Tojota prius. Njen dodatni Ni-MH akumulator, koji se nalazi duboko "zakopan" u prtljažnom prostoru, koji ima nekih 60 Kg težine i čiji je napon 270V(!!!), je postao "poslastica" za lopove!!! Doduše, sve se to još uvek događa u Americi, ali znajući da vesti "lete", eto nama uskoro tih problema. A koliko znam, u mom gradu postoje takva dva vozila sa hibridnim pogonom.
Da li da dodam da je cena jednom takvog akumulatora oko 3000 dolara...?
Ko ne veruje, evo dokaza:
https://www.yahoo.com/autos/daring-thieves-targeting-the-toyota-prius-for-its-119357625667.html
http://www.theverge.com/2015/5/20/8628843/toyota-prius-battery-theft-san-francisco

 

петак, 22. мај 2015.

Stigla nova oprema!!!

Da bih poboljšao "uslove rada" morao sam da obnovim svoju kolekciju instrumenata.
Juče je stigao nov član moje radionice-osciloskop.
Vredno je pažnje. I novca, naravno.
Skupo ali potrebno.
Slika kaže sve.


субота, 25. април 2015.

Demineralizovana i destilovana voda-kakva je razlika?

Čitalac mog bloga je pitao u čemu je razlika između voda koje su pomenute u naslovu ovog teksta. Pošto je to "teren" mog prijatelja Steve, koji je sem što je "doktor" za motorna ulja i maziva ( a uskoro i zvanično doktor tehničkih nauka), stručnjak i za vodu. Šta god ko mislio o tako običnoj, svakodnevnoj tečnosti, na koju skoro niko ne obraća pažnju, o njoj može da se kaže neverovatno mnogo. Pošto je ta tema "suva" hemija, obratio sam se Stevi da odgovori Mladenu koji je pitao za razliku između demineralizovane i destilovane vode. Ja nisam tu hteo da se petljam, Steva je napisao što je trebalo.
******
Evo pitanja Mladena:

Šta li se dešava sa akumulatorom kad mu doliješ ovako nešto http://www.gram.rs/destilovana_voda.htm?
Lepo ljudi kažu destilovana voda je skupa.
Mladen
Beograd
*******

A ovo je odgovor pravog stručnjaka za datu temu:
1) Destilovana voda ili demineralizovana voda su samo (prečišćene) vode različitim metodama.
2) U principu je "isto" ili (tačnije rečeno) demineralizovana voda je višeg (boljeg) kvaliteta.
3) Odgovor, da li se voda može sipati je (naravno) - DA.
4) Često se voda prečišćena da ne sadrži (rastvorene) mineralne materije naziva (kolokvijalno) "destilovana" po višedecenijskoj tradiciji (nekada nije ni bilo, naročito kod nas, demi vode ili je bila skuplja; sada je potpuno obrnuto)
5) Osim što je jeftinije, lakše je proizvesti čistu vodu odgovarajućeg kvaliteta (i bez prisutnih gasova) procesom jonske izmene (demi) nego procesom destilacije (što je doduše lakše improvizovati).
6) Grubo se može računati da je demi voda kvaliteta dvostruko destilisane vode.
7) Destilovana voda se koristi uglavnom za veoma specifične potrebe ili tačno utvrđene, kao što je medicina.
Upravo najdetaljnije specifikacije za destilovanu vodu daju standardi u farmaciji (dve kategorije). Postoji i tzv. vakuum destilacija koja smanjuje operacione troškove ali podiže investicione.
Zapravo u novije vreme (od pre par decenija) nije obavezno da voda bude destilovana ali je lakše postići sterilnost destilacijom).
8) Voda dovoljne čistoće može se dobiti i drugim metodama (ultra filtracija (Reversna Osmoza)) ali je manje uobičajeno (uglovanom zbog kapitalnih ulaganja). Najčešće se (za velike količine ili specifične potrebe) koristi kombinacija procesa.
9) Često je dovoljan kvalitet tzv. omekšane vode (moderne perionice za automobile), koja se dobija membranskim procesima (RO, samo drugi tip membrane) ili jonskom izmenom (drugi tip smole, katjonska, regeneracija rastvorom NaCl).
10) "hemijski čista voda" (Ultra Pure water, voda visoke čistoće) dobija se posebnim postupcima (Milipore), najčešće elektrodijalizom u kombinaciji sa jonskom izmenom. Kao "sirovina" se koristi demineralizovana voda visokog kvaliteta.
********
Odgovor je takav kakav jeste. Detaljan, naučan, tačan. 
Ko je razumeo, shvatiće.
Ovaj blog razotkriva sve zablude i misterije olovnih akumulatora. 
Ovo je još jedan doprinos tome.
Hvala Stevo.
P.S. Moja malenkost bi samo ovo dodala... Jako je opasno i nije nikako preporučljivo sipati običnu "česmovaču" u akumulatore i hladnjake vozila!!! Ta voda u sebi sadrži razne mineralne soli (Ca, Mg, Fe, As...) koje jako štete hladnjacima (stvaranje kamenca i smanjenje protoka a time i slabije hlađenje motora, to valjda i deca znaju) , a od akumulatora mogu da naprave "šou" na duže staze. Pošto je olovni akumulator, tako da kažem, zatvoren sistem i ne dozvoljava nikakve eksperimente sa dodavanjem hemikalija sem destilovane vode, bilo kakvo remećenje hemijskog balansa unutar njega može veoma da ga ošteti i unakazi. Mineralne soli reaguju sa sumpornom kiselinom u elektrolitu i tako je "prljaju", a time doprinose lošijem protoku struje između ploča. Naravno, te iste soli se "hvataju" na olovne ploče i takođe smanjuju aktivnu površinu-čitaju smanjuju startnu snagu. Postoje delovi zemlje gde se može naći "meka" voda, ona koja skoro ne sadrži CaCO3 ("kamenac") i ona se MOŽDA može dodati u hladnjake i akumulatore. Ali time se ne garantuje da u njoj nema nekih drugih mineralnih soli. Ipak je najsigurnije dodavati samo i samo vodu koja je predviđena za to-deminaralizovanu ili destilovanu.
Šta je već pri ruci.

понедељак, 20. април 2015.

Još jednom o ujednačavanju (ekvalizaciji) - zašto je taj deo procesa punjenja akumulatora bitan?

Jako davno sam napisao tekst o ujednačavanju kao delu procesa punjenja akumulatora (http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/06/ekvalizacija-ujednacavanje.html ). Verujem da do tada bar 90 % ljudi nije čulo za taj deo punjenja akumulatora. Zato sam se i potrudio da ga potanko i smisleno objasnim da bi se videlo da KVALITETNO punjenje akumulatora zahteva i taj deo procesa. Daleko od toga da akumulator neće biti napunjen  na neki drugi način (pretpostavimo da to nisu "buvljački" punjači), ali ako se uradi i ujednačavanje na kraju punjenja onda će se iz akumulatora izvući i poslednji amperčas. Da ne napominjem da se tom operacijom DRASTIČNO produžava životni vek akumulatora. Naravno, ovo pod uslovom da npr. ploče nisu isuviše uništene tokom eksploatacije i da korozija nije uzela maha. Imam nekoliko povratnih informacija od ljudi koji su uradili 1-2 operacije ovog tipa i da su "izvukli" još godinu dana iz akumulatora. Očigledno da i te kako vredi tako nešto uraditi. Benefiti su višestruki.
A da bih potkrepio sve ovo što pišem  (na stranu što svaki akumulator koji izađe iz mog servisa ima urađenu ekvalizaciju), citiraću Freda Vimajera (inženjer elektrohemije, 40 godina u proizvodnji akumulatora), zamenika tehničkog direktora jednog od najvećih proizvođača akumulatora u Americi (http://usbattery.com/). Njihov proizvodni program je ogroman što se može videti na njihov zvaničnoj prezentaciji. Međutim, ne proizvode startne akumulatore za automobile. Zanimljivo.
Elem...
"Ekvalizacija je produženo punjenje NAKON što je završeno normalno dopunjavanje akumulatora. Ono izaziva dodatno gasiranje (izdvajanje vodonika i kiseonika) koje je od esencijalnog značaja za mešanje elektrolita a time i sprečavanje stratifikacije (usložavanja) istog. Trebalo bi uradit ovu operaciju svakih 30 dana tokom normalne upotrebe akumulatora. Budite sigurno da ste proverili preporuke proizvođača akumulatora na koji način bi trebalo ispravno uraditi ekvalizaciju.
-Ako vaš punjač ima mod za ekvalizaciju uverite se da će on biti dovoljno dugo biti priključen da bi se uradila operacija dovoljno dugo.
-Ako vaš punjač nema mod za ekvalizaciju, napunite vaš akumulator do kraja, isključite iz struje, pa ponovo uključite. Punjača bi trebalo da bude restratovan i da još dopunjava 1-3 sata.
Sprovođenjem ove procedure (rutine) videćete DRAMATIČNO povećanje prefromansi akumulatora kao i veliko produženje njegovog radnog veka".
*
*
*
Kaže g-din inženjer.
Lepo. Korisno. Pametno.
Međutim, ima tu nekoliko "začkoljica" i napomena. Doduše, ja sam ih već objavio u onom gore pomenutom i već napisanom tekstu.
Da ponovim, nije na odmet. Šta više, neke stvari su VEOMA BITNE.
-EKVALIZACIJA SE RADI SAMO I SAMO NA AKUMULATORIMA SA TEČNIM ELEKTROLITOM. NIKAKO NA VRLA (gel i AGM tipovi). Vršenje ujedančavanja na VRLA akumulatorima vodi u isušivanje elektrolita, zagrevanja akumulatora, ulazak u toplotni beg (thermal runaway) i u moguću eksploziju! Tačnije, VRLA akumulatori ne pate od stratifikacije elektrolita pošto njihov elektrolit nije tečan (nisu suvi akumulatori!!!).
-Dodao bih da je ujednačavanje "kontrolisano prepunjavanje" akumulatora. Sem što se izmeša elektrolit (tokom godina eksploatacije gušća kiselina u elektrolitu pada na dno akumulatora, ploče u donjoj trećini površine brže korodiraju izazivajući time ubrzan guditak vode kao i brže samopražnjenje zbog razlike potencijala između gornje i donje polovine pozitivnih i negativnih ploča), ekvalizacijom se uspešno (koliko je to moguće) vrši desulfatizacija ploča i tako dobija ponovo na snazi i produžavanju radnog veka akumulatora.
-Pošto "pametni" punjači nemaju mod za ekvalizaciju (i ako imaju, pitanje je koliko bi trajala ta operacija, pod kojim naponom i stujom), ujednačavanje je moguće uraditi samo na punjačima koji imaju mogućnost ručnog podešavanja napona i struje. Sve ostalo je, za mene, neozbiljno.
-Ujednačavanje je relativno jednostavno uraditi. Stvar je u tome da se na punjaču podesi veliki napon a da struja bude mala. Zato se to zove kontrolisano prepunjavanje. Između te operacije i mogućeg oštećenja akumulatora (na duže staze) je tanka linija. To je "hod na ivici noža". Zato je potrebno pažljivo uraditi tu operaciju. Međutim, poboljšanja u vidu snage akumulatora su drastična. Kao i radni vek. Skoro sam sreo čoveka u gradu koji mi se pohvalio da mu je akumulator trajao još godinu i po dana nakon mog servisa i opravka. Ali o tome koliko može da traje akumulator nakon opravka neki drugi put.
Nakon svih ovih godina i xxxx popravljenih akumulatora, našao sam "formulu" za ekvalizaciju koja daje odlične rezultate. Pa dobro, bilo bi nenormalno da nisam...
A ona kaže da su parametri za neki prosečan akumulator (40-60Ah), da bi se izvršilio ujednačavanje:
-struja 1-1,5 ampera
-napon 15,5-15,8 volti
-vreme trajanja 3-5 sati (zavisi i od gustine elektrolita)
Parametri nisu kritični ali nikako ne ići više od toga jer dolazi do ubrzane korozije i otkidanja mikronskih komada aktivnog materijala sa ploča!!! Rekao bih da je ipak kritičnija struja nego napon. Gledao sam neke tehničke karakteristike jednog turskog proizvođača akumulatora gde on kaže da napon može da ide čak i do 16 volti tokom običnog punjenja. Ali je stuja ograničena baš zbog oštećenja ploča. Ponavljam, to je "hod na ivici noža".
Parametre za one veće akumulatore određujem iskustveno, nema pravila. Međutim i za njih ostaje napon 15,5V ali se struja može povećati recimo na 2 A. Ipak sve ti zavisi od stanja elektrolita jer ga ja i merim tokom ujednačavanja. Postoji i pravilo da ako u roku od 1 sat se ne menja gustina elektrolita da se prestaje sa operacijom ekvalitacije. Sad, ko ima bometar...
-Pošto se tokom ujednačavanja troši voda jer dolazi do elektrolize, OBAVEZNO na kraju te operacije proveriti da li ima dovoljno elektrolita jer u suprotnom može doći do sušenja ploča. To se čini jedan sat nakon ujednačavanja jer je potrebno vreme da se elektrolit, koji se podigao tokom punjenja, spusti na svoj nivo.
Time bi (trebalo) da je ekvalizacija uspešno urađena. Međutim, rezultati mogu biti "šareni". Zato se prvo uradi test  akumulatora da se vidi da li je on dobar kandidat za oporavak. U suprotnom, ako su ploče kao "švajcarski sir", ujednačavanje je samo trošenje vremena i struje. A rezultati su razočaravajući.
Kako god, ako se ujednačavanje uradi kao bi trebalo, može doći samo do poboljšanja rada akumulatora. Negativne strane ne postoje.
Još nešto...
Gore pomenuti inženjer reče da se ta operacija radi svakih 30 dana. Sigurno je u pravu, to ne sporim. Međutim, obzirom da iz iskustva znam da gro vozača potpuno zaboravi da ima akumulator u svojim kolima, neka se ta operacija uradi 2-3 puta godišnje.
Biće dovoljno.
A rezultati neće izostati.
To kaže moje iskustvo.


субота, 18. април 2015.

Svi akumulatori ( i još mnogo toga) na jednom mestu!

Nebrojeno mnogo puta sam bio pitan za savet, preporuku oko kupovine novog akumulatora. Šta mislim da bi bilo dobro za to vozilo, da li je ovaj ili onaj proizvođač bolji, koji će akumulator duže da traje... To su skoro svakodnevna pitanja.
Na koja ja ne odgovaram.
A to sam već mnogo, mnogo puta objasnio. Razlozi su kako subjektivni tako i objektivni. To je tako a biće i ubuduće. Možda glavni i najvažniji razlog zašto sam doneo takvu odluku je ODNOS PROSEČNOG VOZAČA PREMA DELU AUTOMOBILA KOJI SE ZOVE AKUMULATOR.
Da pojasnim...
Lošim, neprimerenim i pogrešnim ophođenjem prema akumulatoru se može učiniti to da se on uništi (na ovaj ili onaj način) u veoma kratkom vremenskom intervalu, čak u toku garantnog roka. Razlozi uništenja akumulatora su mnogobrojni (naročito kod vozila nove i novije generacije). Zbog toga ja ne dajem nikakve preporuke u vidu toga da li je ovaj ili onaj proizvođač bolji. Jednostavno, neko može da posluša moj savet, pa da mu se desi da nekoliko puta zaboravi svetla ili neki drugi električni uređaj, isprazni ga do maksimuma, i da mu akumulator strada mnogo pre nego što je normalan radni vek. Ili, još gore, da preporučim akumulator za neko vozilo koje se koristi van neke normalne upotrebe-čitaj taksi. Tek je tu ludilo!!! A na kraju krajeva, niko me i ne plaća da bilo koga protežiram i glorifikujem.
Što sam imao da kažem o kupovini akumulatora rekao sam ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/09/ove-akumulatore-bih-ja-izabrao.html
Ali, da bih olakšao ljudima kod kupovine i odluke oko akumulatora, dajem još jedno mesto na vaskolikom internetu gde se mogu naći mnogi poznati proizvođači na jednom mestu. I to nije sve već su tu čak i ocene kvaliteta kao i komentari kupaca na kvalitet akumulatora. Tu su naravno cene koje su, manje-više, iste kao kod nas. Šta više, tu sve moguće vrste akumulatora za : motocikle, AGM, gel, stacionarni, za solarnu upotrebu, trakcioni... Dalje, postoji veliki izbor kvalitetnih ("pametnih") punjača (ja ih LIČNO nešto "ne mirišem"). Pa su tu pretvarači 12-24V/230V. Kako oni male snage do onih čak od 6000 vati!!!
Sve u svemu, ponuda nije ništa posebno ali se može za skoro svaki akumulator naći ocena kvaliteta ili komentari kupaca. Smatram da su to dovoljne (ali ne i presudne!) stvari kod odluke kupovine akumulatora. Jer, ponavljam, na dužinu trajanja radnog veka akumulatora utiče bar desetak faktora. Na polovinu njih se može uticati i tako produžiti njihov rad.
Dodao bih i to da se ogromna većina proizvođača akumulatora koji se nalaze na tom mestu može naći i kod nas. Oni kojih nema verovatno nisu vredni pomena.
Međutim, moram da ukažem na jednog prozvođača. Sad, kako to kad nikog ne reklamiram?
Tačno! Međutim, tog proizvođača akumulatora nema kod nas, nema u slobodnoj prodaji da se nabavi, ne postoji zastupnik niti uvoznik.Zato ga i pominjem posebno. Za njega imam samo reči hvale, a to su pokazali i mnogobrojni testovi nemačkog ADAC-a. To je "Moll". Imao sam ih na servisu samo nekoliko, i to su bila vozila koja su uvežena iz inostranstva. Svaki od tih akumulatora je bio uspešno oporavljen, bez većih znakova oštećenja. Znam da sam ih već negde na blogu spominjao i hvalio, ali ko će ga znati gde je to...
Zato, topla preporuka za sve one koji su u mogućnosti da dođu do akumulatora tog proizvođača da ga ugrade u svoje vozilo. Kod nas ih nema u prodaji, u to sam siguran.
Ovo je dokaz da postoje proizvođači akumulatora za koje se veoma malo zna a koji imaju bolji kvalitet od "onih", svima nama toliko poznatih marki...
Verujem da sam uspeo ovim da još malo olakšam posao oko kupovine i nabavke akumulatora i da se ljudi manje pitaju "a koji je bolji"...
Skoro sam napisao da akumulator prosečnog kvaliteta može duže da traje od onog koji je kvalitetniji. Samo je stvar ophođenja i održavanja. I ništa više.
Mesto za odabir akumulatora:
https://www.autobatterienbilliger.de/
A da nisam napamet govorio koliko su kvalitetni "Moll" akumulatori, kažu ove nagrade:
http://www.moll-batterien.de/qualitaetsauszeichnungen/adac_en.html
http://www.moll-batterien.de/qualitaetsauszeichnungen/oeamtc_test_en.html
http://www.moll-batterien.de/qualitaetsauszeichnungen/auto_zeitung_en.html
http://www.moll-batterien.de/qualitaetsauszeichnungen/tcs_touring_club_en.html

Evo kao se pojednici bore protiv bolesti zvane "prazan akumulator":
Kliknuti na sliku zbog veće rezolucije.













субота, 11. април 2015.

Sajam automobila 2015.- utisci, noviteti...

Prošlo je poprilično vremena od kad se sajam završio, mada mislim da nije kasno da sumiram skromne utiske sa njega. Nisam stigao ranije da napišem šta se dešavalo na sajmu zbog nekoliko privatnih obaveza kao i zbog mnogobrojnih unapred zakazanih servisa akumulatora. Koliko sve ovo vredi što radim, govori i to što me je pre nekoliko dana kontaktirao momak koji radi završni ispit na Fakultetu tehničkih nauka (Novi Sad) sa temom (izvinjavam se ako grešim, ali znam da je "tu negde") "Uloga olovnih i nikl-kadmijum akumulatora u obnovljivim izvorima energije". Bilo mi je zadovoljstvo da mu pošaljem dobru i korisnu literaturu do koje bi on teško došao. Želim  mu svaku sreću!
Na sajam nisam išao sam već sam bio sa mojim drugom Stevom, "doktorom za motorna ulja i maziva", a nadam se i budućim doktorom tehničkih nauka.  Sve u svemu, bilo nam je odlično i nimalo dosadno!
Dakle, kao i uvek Mercedes je zauzeo samostalno celu jednu halu, naravno prvu, čim se uđe. Slike kažu sve:








 Svaki moj komentar bi bio suvišan. Iako nisam ljubitelj gore pomenutog proizvođača, što reče na sajmu moj drug Steva "ako ništa drugo, bar su napravili prvi automobil". Naravno, Mercedes je klasa za sebe. I mnogo više od toga.
A onda nešto strašno zanimljivo.  Najbrži auto u Srbiji, 0-100 Km/h za 2,8 sekundi!!! Stari, dobri Fića, ili bar ono što je ostalo od njegove karoserije, ima te karakteristike. I nešto što NIKAD nisam video u mom životu (za sve postoji prvi put)-ovaj auto ima DVA (2) motora, napred i nazad!!!??? Zato i ima takve karakteristike. Takođe zanimljivo je i to što ima prenos preko lanca, kao motocikl. Da ne ulazim dalje u priču, slike kažu sve:






Još jedna ekskluziva: kamion koji je služio u prvom svetskom ratu. Naravno, potpuno restauriran, sređen, obnovljen. Stvarno, stvarno nešto što se izuzetno retko vidi, a možda i nikad u životu.


U istoj hali su bili izloženi oldtajmeri, svaki od njih u potpuno voznom stanju i sigurno se ne bi mnogi požalili da imaju neki primerak u svom vlasništvu.




 A onda ono zbog čega sam, između ostalog, i išao na sajam. Najviše smo se zadržali u hali gde je bila izložena garažno-servisna oprema, ulja i akumulatori. Što se tiče samih akumulatora, moram da primetim da je bilo manje izlagača nego prošle godine.Takođe primećujem da je, kao i prošle godine, najbolji izložbeni štand imala "Topla" ( http://www.tab-shop.rs/ ). Imao sam prijatan razgovor sa ljudima koji su me izuzetno lepo primili, porazgovarali smo, razmenili iskustva, vizit kartice... Možda jedino što mi je malo zasmetalo je to što nisu imali ni jedan izloženi komad nekog AGM akumulatora. Tražio sam da vidim neki model, međutim nisu imali. Verujem da će na sledećem sajmu tu malu nezgodaciju da poprave.
Litijumski akumulatori više nisu nikakava novost u automobilima i motociklima (ili jesu?), tako da je bilo izloženo nekoliko modela tog tipa akumulatora i to za motocikle. Naravno, pošto je to za prosečnog vozača još uvek "svemirska tehnologija", na svakom od tih akumulatora je navedeno koji kapacitet olovnog akumulatora menja. Međutim, moram da primetim nešto u vezi stavljanja litijumskih akumulatora u neko vozilo. Naime, liijumski akumulatori imaju sličnu, ali SAMO sličnu karakterisiku punjenja kao olovni. Ali... Olovni akumulatori odlično podnose prepunjavanja (bar oni klasični), dok je to kod litijumskih STROGO ZABRANJENO!!! Alternator uvek dopunjava olovni akumulator, makar i malom strujom, dok alternator za litijumski akumulaor mora da ima sasvim drugačiju matricu punjenja. To praktično znači da kad se taj akumulator dopuni do nekog naponskog nivoa (recimo 3,7V po ćeliji za litijum-fosfat akumulatore), tada PRESTAJE punjenje. U suprotnom desiće se eksplozija i paljenje akumulatora. Dakle, vozilo u koje se stavlja litijumski akumulator mora da ima i odgovarajući aletarnator. Bar ja to razmišljam. Možda grešim...
Ovo je još nešto što je nepoznato oko savremenih litijumskih akumulatora tako da će to u buduće da predstavlja izazov.




Poslednja slika ja mutna jer je slikano kroz staklo, ali to je jedan zanimljiv uređaj sa litijumskim akumulatorom.To je dobro pozanti starter ili "buster" za slučaj startovanja motora kad je akumulator loš. Izutetno lagan, samo 1,2 Kg , zahvaljujući litijum akumulatoru, ali veoma jak, isporučuje startnu struju čak od 500 ampera a vršna struja ide čak do 1200 ampera!!! Evo ovde kao to izgleda: http://www.batterycontroller.it/booster_k3600.html
Bilo je i električnih skutera. Doduše, veoma skromno. Ovo je jedino viđeno:


Pošto već dugi niz godina servisiram (punjače, akumulatore, kontrolnu elektroniku...) ovakve električne bicikle, skutere i šta već, zanimalo me je da vidim koji se akumulatori ugrađuju u ove modele jer su cene više nego "strava". Bar za moj ukus. Verujući da se za taj novac se dobijaju litijumski akumulatori, zatražio sam od izlagača da mi pokaže akumulatore koji se nalaze ispod sedišta  (ili već gde). Međutim, dobio sam sledeći odgovor:"Nemate vi tu šta da dirate akumulatore, već se to radi samo u servisu. Inače,akumulatori su SILIKONSKI". Da sad ja ponovim: SILIKONSKI.
Za sve ove godine rada sa akumulatorima, motorima, automobilima, električnim biciklama, sam se svačega naslušao i nagledao.
Ali ovako nešto ni u najvećem ludilu nisam mogao da pomislim. SILIKONSKI akumulatori.
Kada sam dobio takav odgovor (ako je to uopšte odgovor), moj drug Steva me je pitao, naravno sarkastično, "da li je to ono što plavuše stavljaju u grudi"?
Pa ako su već stavili čoveka na svoj štand da reklamira i prodaje električne skutere ili šta već, MORALI SU DA GA NAUČE DA JE TO GEL TIP AKUMULATORA (podvrsta VRLA akumulatora) KOJI U SVOM ELEKTROLITU SADRŽI SILIKA GEL ZBOG TOGA DA BI MOGLI U BILO KOJEM POLOŽAJU DA RADE.
Taj nesrećnik je znao da je "nešto" oko silikona samo se nije dobro "odrazio", što bi rekao legendarni Žika Pavlović, "ljubi ga majka".
Inače, za taj novac se mogu dobiti skuteri sa litijumskim baterijama. Izgleda da je ovde samo izgled u pitanju. Ne znam šta bi drugo moglo da bude.
Nadam se da će neko iz te firme da možda pročita sve ovo, pa da kasnije pozove tog "stručnjaka" na dopunu njegovog znanja. I dalje ne mogu da verujem šta je čovek "odvalio". To je žešća provala nego ono sa "suvim" akumulatorima.
Idemo dalje.
A onda ZVER. Ne baš čistokrvna, ali ZVER. Bilo je nekoliko priloga u jednoj emisliji koja se bavi automobilizmom baš o ovo vozilu. Nije do kraja završeno, još uvek se radi na poboljšanju istog.

Naravno, tu je bilo i nekoliko hibrida, konkretno Tojota Prius. Ovo su slike motora. Može se videti velika kontrolna elektronika, regulator, kao i kompjuter koji stoji uspravno pored elektronike. Zanimljivo za videti.

I na kraju potpuno električno vozilo i sajamska premijera-KIA soul.



Obzirom da je ovo potpuno električno vozilo, može se primetiti jedna zanuimljiva stvar u motoru-klasičan olovni akumulator od nekih 45Ah. Na moje pitanje koja je namena tog akumulatora (ni ja ne znam sve), od jedne, kako da kažem...izuzetno prijetne i lepe devojke sam dobio odgovor da on služi da "pokrene onaj veliki akumulator (litijumski valjda, nema drugi)? Pošto je već bilo kasno, a do tada smo prepešačili bar razdaljinu od Cvetkove pijace do bloka 70, nisam dalje hteo da ulazim u diskusiju sa dotičnom. U suprotnom bih onda morao da tražim nekog sa štanda ko se stavarno razume u to vozilo da bi mi objasnio ono što me zanima. Samo, valjda ne bih dobio onako "stručno" objašnjenje kao kod onog sa "silikonskim" akumulatorima. Ipak je ovo ozbiljna firma. Pretražujući vaskoliki internet naiđoh na ovaj link a baš u vezi ovog električno vozila. Ipak nisu stvari sa električnim vozilima onakve kako nam na prvi pogled izgledaju.
http://chargedevs.com/newswire/kia-dealer-dont-buy-a-soul-ev/
Sve u svemu, bilo je lepo, svašta se nešto videlo, saznalo, "naučilo"...
Do sledećeg sajma me čekaju neki novi "suvi" i "silikonski" akumulatori.
I sve što ide uz njih.
P.S.
Još jedan zanimljiv link...
Automobilske gume koje dopunjavaju akumulator na električnom vozilu.
Neverovatno ali istinito.
http://www.autoblog.com/2015/03/06/goodyear-imagines-a-tire-that-can-charge-your-ev/







недеља, 15. март 2015.

Novo na tržištu: Eksajd karbon akumulatori

Mnogo puta sam napisao da naš čovek zna za 3-4 proizvođača akumulatora (gledajući prvo na cenu), i tu se priča završava. To je jednostavno, nekako, ugrađeno u glavu, i to traje godinama. Tu su naravno krivi i prodavci jer nabavljaju (većinom) akumulatore onih proizvođača koji se najlakše i najbrže prodaju. Naravno, svi su oni "bez održavanja".
Jedino ako nisu...
Međutim, izgleda da su se i oni (trgovci) dozvali pameti i da su proširili svoj asortiman. To je za svaku pohvalu. Međutim, sem što će vam prodati akumulator, ništa više neće moći da vam kažu o karakteristikama istog.
Žalosno.
Juče mi je došao čovek da mu zamenim akumulator jer je stari (skoro) stradao. Vozilo je Punto 1.9 dizel. Oni koji znaju o čemu se radi, znaće da je kod tog vozila veoma mali prostor za akumulator. A on MORA da bude jak jer je kubikaža motora velika. Pa još i dizel.
Možda nešto zanimljivo o akumulatoru koji je bio u motoru. I još zanimljivije, stradao je u garanciji.
A vlasnik vozila se zbog toga nije bunio. Neverovatno!
Naime, prethodni akumulator je bio "plavi" Vartin (trebalo bi da je malo kvalitetniji od prosečnih), 52Ah/470A. Kada je kupovao taj akumulator, bio je prisiljen jer tog trenutka i na tom mestu nisu imali drugi. Služio je časno i pošteno 2,5 godine. A garancija je tri.
Zašto vlasnik nije hteo da reklamira akumulator? Jer je bio svestan da je to mali akumulator za taj motor i da mu (verovatno) ne bi prihvatili reklamaciju. Iako je taj tip onaj koji je bez čepova, iz iskustva znam da su mu ploče veoma oštećene. A upravo zbog dizel motora. Na moju preporuku da ću malo popraviti stanje starog akumulatora, koliko je to moguće, ostavio mi ga je. Kad ga budem sredio biće perfektan bar još godinu dana za nekog malog benzinca. Pa on i dalje ima nekih 330 ampera startne struje!
Za akumulatore koji imaju u svojim pločama ugljenik ( koji je odličan provodnik struje!) sam čuo još pre nekih godinu dana. Ako ne i više. Ne mogu da se setim tačno, ali mi se čini da je to prvo patentirala jedna japanska firma. No, nije ni bitno. Iako su olovni akumulatori pronađeni još pre 150 godina, oni nisu rekli svoju poslednju reč. O tome stalno čitam. Naročito nalaze svoju primenu u mikro hibrid vozilima.
Dakle, jedan od tih novih akumulatora je stigao u moje ruke. Čovek ga je kupio, ali ga je doneo kod mene jer sam mu rekao da mi obavezno donese DA GA DOPUNIM. Dalje pročitati ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/12/kupili-ste-novi-akumulator-i-stavili-ga.html
Naravno, nekih 5 Ah je ubačeno unutra. Možda ne izgleda puno, ali kad zagusti zimi tih 5Ah (skoro 10% ukupnog kapaciteta) će i te kako pomoći!!! Parametri punjenja su bili : struja 2A, krajnji napon 15V.
Tek kad sam završio operaciju dopunjavanja sam se bacio na detaljno pregledanje samog akumulatora.
A on izgleda ovako:



Mali ali moćan! Takav se i traži za taj model vozila. Napomena: postoji još nekoliko proizvođača koji u istom kućištu (mislim na gabarit) prave akumulator istih ili sličnih karakteristika (konkretno startna struja).
Eksajd nije jedini.
Zašto ugljenik? Pa već sam rekao da je on odličan provodnik. A da bi unutrašnji otpor akumulatora bio što manji (on određuje u najvećoj meri jačinu startne struje), dodaje se hemijski element ugljenik. Verovatno su to veoma mali procenti ( i na taj podatak sam naišao, ali mislim da je to od najmanjeg značaja), ali dovoljan da akumulator čak za 50 % bolje prihvata punjenje i za isto toliko ubrzava dopunjavnje!!! To je zvaničan podatak sa sajta proizvođača. Dalje, ojačana "3DX" rešetka osigurava da će aktivna masa ostati na pločama a time se produžava vek trajanja akumulatora i obezbeđuje siguran rad u svim uslovima. To je naročito bitno kod onih vozila koji imaju veliki broj paljenja motora u toku dana i koja se voze na kratkim relacijama. Dalje, proizvođač tvrdi da je baš ovaj tip akumulatora predviđen za vozila koja imaju velik broj električnih potrošača, kako onih koji su fabrički ugrađeni tako i oni koji su ugrađeni naknadno od strane vlasnika vozila. Ovo drugo je VEOMA važno. Naravno, na kraju je ono toliko poznato "apsolutno bez održavanja".
Bez obzira na kvalitet i snagu akumulatora, preporučio sam vlasniku da ga dopunjava 3-4 puta u toku godine. Razlozi su više nego poznati i toliko puta pominjani. A jedan od njih je to što se vozilo najčešće koristi na putu od kuće do posla i nazad. Sve u svemu, nekih 4-5Km. Tiha smrt celog vozila. Naravno, vlasnik je prihvatio moju preporuku jer je odlično upoznat sa lošim stranama gradske vožnje. Prethodni akumulator je odličan primer.
Akumulator ovih karakteristika, a ovakvog gabarita, je skup.  To je neminovno. Međutim, čovek je bio prisiljen da ga ugradi jer je mesto, koje je predviđeno unutar motornog prostora za akumulator, malo. Zašto je to tako, to bo trebalo pitati inženjera koji je konstruisao. Postoji priča da je baš ovaj tip Punta predviđen za jug Italije gde su visoke prosečne temperature i gde ne treba jak akumulator. Međutim, ta priča je u domenu nagađanja. Za sada, svi vlasnici Punta 1.9 dizel se moraju pomiriti sa činjenicom da moraju imati akumulatore ovih ili sličnih dimenzija. A da budu dovoljno jaki da bi pokrenuli motor. Postoji još jedna varijanta ( čak je i o tome vlasnik razgovarao samnom), da se polomi jedan deo plastične kutije koja drži akumulator da bi se ubacio veći akumulator, ali koji je iste jačine kao i ovaj. Međutim, na moju preporuku od toga se odustalo.
Jeste skupo, ali je sve ostalo na svom mestu u motoru.
Garancija je 40 meseci. Tri godine i 4 meseca.
Ništa neću reći. Vreme će pokazati. Obzirom da mi je dobar drug, bićemo stalno u kontaktu.
Možda još jedna zanimljiva stvar u vezi starog akumulatora. On je posle 2 godine počeo da pravi probleme oko paljenja motora. Ja sam ga oporavio, držao je još 3 meseca. Onda je ponovo bilo problema. Očigledno da su u međuvremenu ploče još više postale oštećene i korodirale. Stari akumulator je imao startnu struju 470A a ovaj novi 540A. Razlika je 70A. I malo i mnogo. A "plava" Varta je sasvim solidan akumulator.
Da li je nova tehnologija sa ugljenikom dovoljna da se u dizel vozilu od 1900 kubika 40 meseci ne izvrši ni jedno dopunjavanje akumulatora? Tako tvrdi proizvođač ( uz sva pridržavanja iz garancije oko korištenja istog).
Vreme će reći svoje.
Ja sam nezavisna institucija u celoj priči. Bio sam i ostao.
Zato mišljenje zadržavam za sebe.
P.S.
OVIM TEKSTOM NI U KOM SLUČAJU I NI NA KOJI NAČIN NE REKLAMIRAM PROIZVOĐAČA GORE POMENUTOG AKUMULATORA. 
Sve što je napisano su moja lična zapažanja ili podaci preneti sa zvaničnog sajta proizvođača.

субота, 21. фебруар 2015.

Akumulator bez dovoljno elektrolita-kakve su posledice?

Zimska sezona se polako završava ali meni ne nedostaju akumulatori sa neverovatnim kvarovima i još neverovatnijim istorijama. Lepo ja napisah u skorije vreme da bih mogao (i trebalo, bar mi tako predlažu) da napišem knjigu u kojoj bih ovekovečio sve "bisere" još poznatijih "majstora". Kad god pomislim da se više ništa novo ne može dogoditi, mislim na kvarove i otkaze akumulatora, ja dobijem još ideja šta bih mogao da ubacim u moju knjigu.
Tako je bilo i pre nekoliko dana kad mi je stigao akumulator, klasičan somborski 74Ah. Vlasnik je rekao u razgovoru preko telefona da akumulator brzo gubi snagu, može da okrene anlaser samo nekoliko puta, 3-4, i nakon toga sve stane. Ne znajući koji je akumulator u pitanju, što se na kraju ispostavilo da nešto nije ni bilo bitno, pitao sam da li je dizel vozilo?
Naravno, odgovor je bio potvrdan.
Eto, postao sam vidovit.
Ne, nisam, samo imam iskustva i to mnogo, jer znam da probleme sa akumulatorima SKORO UVEK imaju dizel vozila.
Da neko ne pomisli pogrešno, nisu tu krivi dizelaši, oni moraju da postoje, šta god ja mislio o njima.
Tu je uvek i uvek NEBRIGA I NEZNANJE.
A ja sam poslednji čovek kome se obraćaju da im pomogne.
Ni ja nisam svemoćan. U nekim slučajevima moje znanje nije od koristi. Ni sva moja tehnika i elektronika.
Nebrojeno puta napisah da kad akumulator stvarno strada, tu mu ne može pomoći NIŠTA NA OVOM SVETU.
Ko bude drugačije uradio dobiće Nobelovu nagradu.
Dakle, akumulator je doneo brat a ne vlasnik. Odmah sam pristupio merenju osnovnih parametara, to UVEK radim ispred vlasnika akumulatora jer mi stiži takvi akumulatori koji su stajali po 2-3 godine u nekom podrumu i onda se vlasnik naprasno setio da ga ima, pa razmišlja da bi mogao da ga "popravi".  Zbog takvog otpada odmah uradim inicijalna merenja jer nemam vremena i živaca da se bavim sekundarnim sirovinama.
Odmah mi je palo u oči da je napon nekih 13,3V, izgledalo je da je akumulator tek skinut sa punjača. Pitao sam da li je slučajno dopunjavan u toku dana, i dobio sam neki odgovor koji je to trebalo da potvrdi. Kasnije se ispostavilo da to nije tačno. Pošto mi je tu nešto "smrdelo", odlučih da izmerim gustinu elektrolita. E, tu me čekalo nešto što nikad, ali nikad nisam video kod bilo kog olovnog akumulatora!!! Za sve ove godine i xxxx akumulatora koji su mi prošli kroz ruke nisam izmerio gustinu veću od 1,285 cm3/gr (na 25 stepeni C). To je gustina elektrolita koji je fabrički i kojim se nalivaju potpuno novi akumulatori.
Kod ovog "šampiona" gustina u SVIM ćelijama je bila 1,3-1,31!!!!???
Šta je to?
Odakle tako nešto u akumulatoru?
Čitajući mnogo stručne literature naišao sam da se takva gustina elektrolita nalazi SAMO I SAMO u podmorničkim torpedima. Akumulatori sa takvim elektrolitom služe da za veoma kratko vreme poteraju ogroman torpedo pomoću elektromotora. Povećana gustina daje veći napon(to je direktno srazmerno) i time i snagu. Međutim, tako se ubrzava i korozija ploča. Što u slučaju torpeda nije ni bitno...
I, ja pitah čoveka koji mi je dostavio ovo "čudo tehnike" da li je nešto dolivano unutra? Reče mi on da "koliko zna nije ništa". Dobro, jedan brat ne mora da zna šta se dešava u kući drugog brata.
Ispratio sam ga ali mi je ostalo pitanje u glavi zašto je to tako sa elektrolitom? Pomislih da nisu oni u fabrici napravili neku havariju, pošto je fabrika tada baš bila pred zatvaranjem?
Ispostavilo se da, koliko god su somborski akumulatori bili na lošem glasu, nije bilo to u pitanju.
Naravno, kad sam malo bolje pogledao elektrolit video sam da je u nekim ćelijama baš mutan, klasičan rasad i korozija ploča.
Ništa što već nisam video xxx puta.
Ipak sam nazvao vlasnika famoznog akumulatora jer sam morao da saznam o čemu je tu reč. Čak sam počeo i da sumnjam u svoj veoma precizni bometar. Uradio sam kontrolno merenje na potpno novom akumulatoru i gustina je bila tačno ona koja je propisana.
Da, klupko se odmotalo posle razgovora sa vlasnikom.
Na moje pitanje da li je nešto dolivano u akumulator dobio sam otprilike ovakav odgovor:" Pa jeste, JEDAN (komšija, rođak, NN lice) mi je rekao da dolijem akumulatorsku kiselinu jer ne valja da se doliva destilovana voda. A morao sam da dolijem jer je u svim ćelijama nedostajalo kiseline (elektrolita). "
Da nije tužno, bilo bi smešno.
Dobro, imao sam ja mnogo takvih "havarija".
Onda sam mu lepo i polako objasnio DA NIJE DOBRO ŠTO JE TO URADIO, DA SE ZAHVALI TOM MAJSTORU ŠTO MU JE DELIMIČNO UNIŠTIO AKUMULATOR, I DA JE DOLIVANJEM ČISTOG FABRIČKOG ELEKTROLITA U AKUMULATOR UMESTO VODE URADIO ISTO ŠTO KAO KADA BI POŽAR UMESTO VODOM GASIO BENZINOM.
Sipanjem fabričkog elektrolita u već sulfatizovan akumulator se postiže samo kratkotrajno poboljšanje. Na duže staze posledice su jako loše i opasne.
Onda je počela dvodnevna bitka sa akumulatorom da se spasi što se spasiti može.
Nisam znao odakle da krenem. Počeo sam sa desulfatizacijom ali iz iskustva znam da se veoma sulfatizovan akumualtor teško oporavlja ako je koncentracija elektrolita visoka.
Naravno, nakon nekoliko sati gustina je otišla na 1,32 što je maksimalno što moj bometar može da izmeri!!!
U ovakvim slučajevima pomaže samo praksa i iskustvo. Pošto sam nešto, ali samo slično, imao pre nekoliko godina, izvukao sam iz svake ćelije određenu količinu elektrolita i umesto njega dolio destilovanu vodu.
Nakon toga krenula je spora desulfatizacija strujom 1-2 ampera. Akumulator sam stavio u "toplu kupku" kako ja to zovem. Imam poseban veliki sud u koji sipam vodu koju zagrejem pomoću specijalnog grejača i u tu vruću vodu potopim akumulator. Ovo je jedna mala "caka" koju sam naučio iz literature. Naravno, u stručnoj literaturi ne piše da se akumulator potapa u lavor pun vruće vode, ali zato piše da se sulfati brže rastvaraju:
-kada je elektrolit topao
-kada je gustina elektrolita manja
Da rezimiram... Bilo je tu još nekih "caka" ali ono glavno je postignuto-akumulator je oporavljen, od fabričkih 640A doterao sam ga na nekih 500A. I više nego dovoljno, obzirom na stanje u kakvom je bio. Ja sam bio prezadovoljan. A tek vlasnik...
Objasnio sam mu da su ploče same po sebi dosta uništene (što nema nikakve veze sa gustinom elektrolita, mada i ima jer je korozija mnogo brža kod povećane gustine), da je akumulator desulfatizovan, oporavljen, da sam smanjio koncentaciju koliko sam mogao.
Čak i nakon stajanja od 24 sata napon je preko 13V što je direktna posledica povećane koncentracije. I da su gustine u ćelijama, čak i nakon dodavanja obične vode, ostale oko 1,29. Mogu samo da zamislim koliko je elektrolita "majstor" dolio.
Ovaj akumulator je imao relativnu sreću da bude koliko-toliko spašen.
Ima tu više faktora koji utiču na to da li će on biti oštećen usled nedostatka elektrolita.
Ovde će biti uzeti u razmatranje  samo oni akumualtori sa mogućnošću dolivanja elektrolita-sa čepovima. Oni drugi, "bez održavanja"... Tu njihovi vlasnici mogu samo da gledaju u njih. Oni imaju prednost (ako tako nešto može da bude prednost) što ne moraju da razmišljaju da li ima dovoljno tečnosti u ćelijama. Ali, pošto ne znaju šta se događa unutar akumulatora, uvek mogu da budu iznanađeni otkazom akumulatora usled nedostatka elektrolita.
Oni drugi, sa čepovima traže dolivanje vode. Možda jednom ili dva puta u godini dana. Smatram da to nije neki posao posvetiti malo vremena proveri elektrolita. Ali oni nikad neće biti iznenađeni time da su ploče akumulatora suve. Naravno, ako o tome vode računa.
Dakle, od krucijalnog značaja je vreme koje je proteklo da su ploče ostale suve. Makar i delimično. To je slično sa vremenom koje protekne od pražnjenja do punjenja akumulatora. Što više vremena prođe to je teže ukloniti sulfate sa ploča.
Kada ploče ostanu suve dolazi do oksidacije istih, stvaranja olovo oksida na površini. Ne mešati sa olovo dioksidom koji je aktivni materijal na pozitivnoj ploči!!!
Pošto je taj oksid jedna vrsta izolatora, on ne dozvoljava punjenje akumulatora. Bez obzira što ste u međuvremenu dolili vodu!!!
I tada počinje OPASNA "igranka".
Nekad je moguće vratiti akumulator u neko normalno radno stanje. Češće to nije moguće.
Akumulator koji je ostao baz elektrolita se neminovno zagreva.
I to ravnomerno u svim ćelijama. Ovo je veoma važno. Celo kućište je toplo. Temperatura elektrolita može da ode i do 40 stepeni. Naravno, to zavisi od struje punjenja.
Akumulator koji je u kratkom spoju se zagreva samo u onoj ćeliji koja je otkazala. I ta ćelija nema mehurića ili ih ima veoma malo.
Ima jedna osobina, kod akumulatora koji su ostali sa manje elektrolita, koja je SAMO SLIČNA sa boljkom koja je poznata samo kod VRLA akumulatora-toplotni beg (thermal runaway).
Naime, koliko god se više akumulator puni jačom strujom, napon se neće povećavati, naprotiv smanjivaće se, a temperatura može da ode mnogo visoko. To je jedna od naizraženijih karakteristika ovako oštećenih akumulatora. I tu nema pomoći. Akumulator se prosto uzjoguni, ne da na sebe, što više ubacujete struje u njega on sve više smanjuje napon i sve se više zagreva.
I tu je kraj. Nema pomoći. Ploče su oksidirale. Unutrašnji otpor je ogoroman što prouzrokuje veliko zagrevanje. Dalje korištenje ovakvog akumulatora može da dovede do ekstremnog zagrevanja, naročito u letnjim mesecima, i do eksplozije. Naravno, i alternator se opterećuje (takođe može da izgori) jer stalno dobija informaciju da je nedovoljan napon na akumulatoru i stalno ubacuje sve više struje što prouzrokuje dalje zagrevanje.
I tako u krug.
Pa ko prvi popusti.
Može se videti da ova situacija nije ni malo naivna. Naprotiv.
Pročitao sam i prostudirao ogromnu literaturu ali nigde nisam naišao na informaciju koliko je potrebno vremena da prođe da bi ploče oksidirale u nedostatku elektrolita.
Zanimljivo. Izgleda da je to "tamo nedge" nepoznat pojam.
Da... Jedino ako nije.
Iz svog iskustva ne bih to mogao da kažem. Logično, jer ne znam kad je dolivena voda u akumulator. Često dobijem informaciju koja otprolike glasi "dolio sam vodu jer je malo nedostajalo". I to je sve. Pa se sad ti majstore snađi. Onaj ko redovno proverava tečnost neće osetiti blagodeti takve "igranke".
A šta uzrokuje ovakvo stanje?
Prvo, ali ne i najčešće, je povećan napon punjenja alternatora (otkaz reglera ili neke kontrolne elektronike...). Savremeni kalcijumski akumulatori odlično podnose veće napone. Do nekog određenog nivoa. Zato alternatori imaju gornji naponski prag od 14,4V. Tada počinje elektroliza vode. Međutim, napon od 14,4V je nedovoljan za dobro napunjen akumulator. To ponavljam kao papagaj.
Drugi razlog je što se u normalnom radu akumulatora troši voda tokom hemijskih procesa. To je kod savremenih akumulatora maksimalno smanjeno, ali ipak postoji.
Ko kaže da su akumulatori "bez održavanja"?
Treći razlog je normalno isparavanje vode. To se ne može nikako sprečiti jer je prirodan proces.
Kad se sve sabere, moraju se proveravati ćelije usled gubitka vode. Kao što se menja ulje, filteri, pumpaju gume, menjaju svećiće...
Ipak, iz prakse bih mogao da kažem da ploče ne oksidiraju tako brzo. Za to je potrebno neko vreme. Dolazili su mi akumulatori kojima je baš nedostajalo vode i uspešno sam ih vraćao u radno stanje. Rekao bih da ipak nije toliko kritično kao u slučaju sulfatizacije. Da bi se oštetio akumulator i zauvek izgubio deo kapaciteta i snage potrebno je da prođe samo 2-3 dana od trenutka pražnjenja!!! Ako se  za tih 2-3 dana ne pristupi punjenju trajno se oštećuju ploče jer kristali olovo sulfata očvrsnu, pređu iz amorfnog u kristalno stanje.
Stalno to gledam...
Oni što imaju zatvorene akumulatore...Kod takvih akumulatora proizvođač uvek dolije malo više elektrolita baš zbog eventualnih problema sa nedostatkom istog. Međutim, u slučaju neke dugotrajne havarije u elektro sistemu može da dođe do isušivanja svih ćelija. A da to vlasnik ne zna. Uzroci mogu da budu višestruki. Možda je mala prednost onih automobila koji imaju voltmetar na tabli (ili bilo kakvu indikaciju punjenja). Na njemu se može pratiti napon punjenja. Iz ličnog iskustva mogu da kažem da mi je voltmetar spasao akumulator. Iako su moja kola stara 35 godina ( i imam nekoliko kupaca u toku godine !), ona ipak imaju na tabli taj instrument. Naime, supruga se vraćala sa posla i primetila je da je igla voltmetra "zakucana" u desnu stranu, u crveno. Sreća, pa je ta vožnja trajala kratko. Izmerio sam napon punjenja, bio je 16 volti. Naravno, regler je stradao i nije imao regulaciju.
Imao sam još nekoliko takvih primera u praksi. Pre nekoliko godina je došao čovek i žalio se da mu "smrdi kiselina u kabini". Naravno, sav elektrolit je izašao iz akumulatora jer je napon punjenja bio preko 16V. Predložio sam mu da prvo popravi taj kvar pa onda da dođe kod mene da sredim akumulator. Pitao je koliko bi taj regler mogao da košta. Izgleda da mu se cena tog dela učinila velikom. Jednostavno je odbio popravku i rekao "da će i dalje tako da vozi auto". Sa takvim smradom u kabini i opasnošću od potpunog nagrizanja motora od strane kiseline iz akumulatora.
Strašno ko sve ima dozvolu.
Tačnije, ko sve ima vozilo.
*
*
*
Evo dobrog teksta (šta sve napisah za ove dve godine ?) gde objašnjavam na konkretnom primeru nedostatak vode i šta se događa kod takvog akumulatora:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/osusen-akumulator.html