Странице

недеља, 30. март 2014.

Najveći mitovi (zablude) o akumulatorima I

1. Ostavljanje akumulatora direktno na betonski pod će ih isprazniti

 - To je moglo da se desi pre 100 godina kada su kućišta akumulatora bila napravljena od drveta. Ali, današnji akumulatori su potpuno zatvoreni (ne hermetički!) i nemoguće je bilo kakvo nekontrolisano isticanje elektrolita.

2. Pod bilo kakvim uslovima vožnja automobila će napuniti akumulator.

 -Jedan od najčešćih mitova. U njega veruje 99,99% vozača. Oni drugi (0,01%) imaju potpuno pravo. Ovaj mit može samo donekle da bude istinit.  Konstantna vožnja automobila od nekoliko sati NA OTVORENOM putu može DONEKLE da dopuni akumulator. Mnogo je pametnije upotrebiti punjač. I ekonomičnije.

3. Paljenje svetala pre startovanja motora da bi se"podgrejao" akumulator tokom hladnih dana.

- Čuo za ovo pre neku godinu. Zanimljivo ko "izvaljuje" takve "mudrosti". Doduše, kakvih sam majstora sve sreo u životu, nije ni čudo. Istina je da ćete tim činom, paljenjem svetla, samo izvući i poslednji atom snage iz ionako slabog akumulatora. Pa gde postoji bolje "zagrevanje" akumulatora od pokretanja anlasera na minus 15 stepeni koji povuče 500 ampera iz akumulatora???!!!  Ili je možda bolje zagrevanje sa nekih 10-15 ampera koliko povuku svetla?! Ne bih rekao. Ovaj mit ima potporu u efektu poznatom kao" coupe de fouet" jer se povlačenjem struje iz akumulatora za kratko poveća napon na klemama. Ali se zato potroši i ono malo sbage što je preostalo u akumulatoru.

4. Olovni akumulatori imaju "memorijski" efekt.

-Apsolutno netačno. To je bilo vezano za stare NiCd akumulatore (na komunikacionim satelitima) zbog polovičnog pražnjenja gde su ćelije "pamtile" samo pola kapaciteta jer su uvek bile pražnjene do tog nivoa kapaciteta. Smanjenje kapaciteta kod olovnih akumulatora NIKAKO nije prouzrokovano memorijskim efektrom već samo lošim održavanjem ili normalnim starenjem ćelija: sulfatizacija, uništenje aktivnog materijala, korozija ploča, nedostatak elektrolita...

5. Akumulator većeg kapaciteta će izazvati štetu na električnoj instalaciji.

-Potrošači na automobilu trošiće samo onoliko kapaciteta koliko je svakom od njih potrebno. Veći akumulator ne šteti. Ali može da šteti alternatoru (nije projektovan za veću struju punjenja) kao i samom akumulatoru jer će uvek da bude u nedovoljno napunjenom stanju, čitaj prevremena sulfatizacija. U prevodu-trajaće kraće nego što je normalno. Možda i kraće od garantnog roka.
SULFATIZACIJA AKUMULATORA SE NE UZIMA KAO OPRAVADANA REKLAMACIJA.

6. Nemoguće je promeniti polaritet akumulatora ako je jednom formiran.

-Moguće je. Ako je akumulator POTPUNO ispražnjen (napon 1 volt pa i manje) moguća je promena polariteta prilikom inicijalnog punjenja. Kao i pojava kratkog spoja između ploča iako je akumulator POTPUNO ispravan (zbog hidracije i pojave mikro kratkih spojeva koji probijaju separator između ploča i prave sekundarnu sirovinu od potpuno ispravnog akumulatora).

7. Ako akumulator stoji van vozila u POTPUNO napunjenom stanju i u idealnim uslovima on ne gubi kapacitet i snagu.

-Ko bi napravio takav akumulator, bilo koje vrste i hemije, dobio bi Nobelovu nagradu. Zbog raznih nesavršenosti akumulatora mesečno pražnjenje onog klasičnog sa tečnim elektrolitom je nekih 5% a AGM i gel akumulatora je 3%. Naravno, ovo sve važi do 25 stepeni. Iznad toga drastično skače brzina samopražnjenja. Zato, akumulatori se drže NA HLADNOM mestu maksimum do 15 stepeni.

8. Defektan akumulator (veoma ispražnjen ili u kratkom spoju...) ne utiče na rad elektro sistema i na startovanje motora.

-Još kako utiče!!! I to veoma loše. Slab akumulator može da izgori anlaser a akumulator koji je u kratkom spoju može da izgori alternator ili regler. Takav akumulator može i da eksplodira zbog velikog zagrevanja ćelije koja je u kratkom spoju i to naročito tokom velikih vrućina koje doprinose povećanju temperature unutar motornog prostora. Kratki spojevi su mnogo češći u letnjem periodu jer povišena temperatura pospešuje sulfatizaciju a tim i stvaranje kristala.

9. Akumulatori imaju kraći radni vek tokom hladnih perioda nego tokom toplih.

-Al' za malo! Akumulatori imaju duži radni vek tamo gde je hladnija klima. Ispitano, testirano nebrojeno puta.Visoke temperature skraćuju radni vek akumulatora za nekih 50% u odnosu na akumulatore koji se koriste tamo gde je hladno. Za neverovanje. Ali istina.

10. Sulfatizovani akumulatori mogu biti oporavljeni dodavanjem raznih aditiva, aspirina, magnezijum sulfata ili impulsnim punjenjem..

-Naravno, za kraj sam sačuvao krem, ono najlepše, ono što ljude kopka i tišti.
Kako kaže stara pesma "Sve, bila je laž". Nikakvi aspirini niti aditivi ne mogu da pomognu veoma sulfatizovanim akumulatorima. Kristali olovo sulfata u trećoj, završnoj fazi, su toliko veliki i tvrdi da ih nikakva hemija ne može pomoći. Niti impulsno punjenje. Da budem precizniji, impulsno punjenje MOŽE da pomogne kod kristala drugog reda, kod onih koji nisu mnogo stari i koji nisu očvrsnuli i otvrdnuli na pločama. Naravno, deo kapaciteta kod takvih akumulatora biće nepovratno izgubljen bez obzira na ponovno punjenje. Tu nema dileme. Skoro isti efekat na razbijanje sulfata MOŽE da se postigne i običnim ispravljačima koji imaju mogućnost podešenja napona na nekih 15,5V i struje na npr. 1-2 ampera (zavisi od kapaciteta akumulatora). Takozvano kontrolisano prepunjavanje-ujednačavanje-ekvalizacija. Kao što se može videti, najbolje je ne doći u situaciju kada je toliko sulfatizivan akumulator (klasično loše održavanje!) da se mora kupiti drugi, možda i pre vremena koje je predviđeno za radni vek istog. Svojevoljno dodavanje raznih "lekova" u akumulator može samo da pogorša stanje. Tu bih još dodao dolivanje fabričkog elektrolita (u narodu poznato kao kiselina) umesto destilovane vode. Ja to imam običaj da prokomentarišem, kad mi vozač kaže da je sipao kiselinu umesto vode u akumulator (jer nije bilo dovoljno tečnosti u svim ćelijama), da je "gasio požar benzinom". Bukvalno. Ludost je dosipati bilo šta osim destilovane vode u akumulator u slučaju nedostatak elektrolita, a još gore to uraditi kod sulfatizovanog akumulatora. Stanje će biti samo trenutno popravljeno, ali će na duže staze biti samo još gore-biće povećana sulfatizacija.

Ako neko veruje u bilo koji od ovih mitova (zabluda), najverovatnije loše održava svoje vozilo i to može da predstavlja ozbiljan problem za njegovo vozilo. Loše održavanje akumulatora skratiće radni vek, smanjiće kapacitet i startnu snagu i ono što je najgore može doći do iznenadnog otkaza.

Postoji samo jedna i jedina, prava istina o održavanju akumulatora (čitaj vozila), a to je "preventivno održavanje". Jednom mesečno proveravanje akumulatora naročito tokom visokih temperatura i eventulano dolivanje destilovane vode i dopunjavanje na punjaču.
Nema tu velike mudrolije.
To je cela filozofija.
Koja uvek uspeva i daje rezultate.


недеља, 23. март 2014.

Sajam... a na sajmu...(4)

Na kraju ono zbog čega sam najviše išao na sajam automobila. Akumulatori. Bio sam pre tri godine ali je tada bio veći broj izlagača posebno onih sa pratećom opremom i svim onim što prati auto industriju. Doduše, ove godine su se pojavili neki novi "igrači" na tržištu akumulatora. Sve sam ih "evindentirao" i uspostvio kontakte sa njima. Nema  tu nikakvih spektakularnih novotarija, bar ne kod nas. Tamo negde, u belom svetu ima.
Elem, stalno se vodi diskusija, mnogo ljudi me pita da li da kupuje klasične akumulatore sa čepovima ili one nove "suve" ili "gel" (al' kad bi se zezali!), tako im rekli prodavci, valjda zato što nemaju čepove za dolivanje vode, tj. održavanje. Objasnih davno da tako nešto ne postoji, "suvi" i "gel". Bar ne u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Dokaz da se još uvek u vozila ugrađuju klasični akumulatori je i ovaj snimak iz motora jedne Tojote. U pitanju je baš veliki motor od nekih 2500 kubika i njegov pripadajući akumulator od 90Ah i 850 CCA. Da li bi velika Tojota stavila nešto što ne valja u svoj motor?
Sumnjam.
Ko je razumeo-shvatiće.

 Svi znamo za Durasel baterije koje se korsite u najrazličitije svrhe. I za mene je bilo izneneđanje kada sam video nešto kao na sledećeoj slici. Ali, da budem mnogo precizniji, za te akumulatore sam saznao još zimus tako da sam se sada samo još bolje upoznao sa njima. Imaju tri vrste u zavisnosti od želje kupca i njegovog vozila. Zastupa ih  firma "Sanel" iz Kragujevca. Akumulatori tipa "extreme" su AGM i njihova garancija je 40 meseci.
Da budemo pošteni do kraja. Durasel (američka firma) akumulatore pravi poznata fabrika Baner iz Austrije. Prave odlične akumulatore. Ja se uverio. Mnogo puta. Ko ne veruje evo dokaza:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/12/univerzalni-akumulator.html


Nikad čuli za "ZXZ" akumulatore ? Da pojasnim. To je podbrend poznatog bugarskog proizvođača "Monbat". Postoji njihova serija "Fuko" koja je namenjena samo za azijska vozila. Zna se da ona imaju potrebe za malo drugačijim oblikom akumulatora.
Kad sam već kod azijskih vozila...  Japanska vozila u velikoj meri imaju taman dovoljan akumulator koji služi samo za paljenje motora. Jednostavnije, tamo gde neki evropski proizvođač stavlja akumulator on npr. 45 Ah, japanski stavlja od 40Ah pa i manji. I to ima svoje zašto.
Link proizvođača:  http://www.zxz-battery.eu/bg/index.php/



Štand istog izlagača koji u svojoj ponudi ima i Varta akumulatore. Ništa revolucionano, samo su malo promenili svoj žuto-plavi znak.

Italijanski "Magneti Mareli". Njihovi akumulatori su provougradni u Fiat i Alfa Romeo vozila. Za ona kola koja se naprave u Italiji. Za ovaj naš Fiat ne znam.


Sve to samo malo bolje se vidi. Klasični, sa čepovima. I neizbežnim "okom".


Firma iz Slovenije, dobro poznata TAB. Oni su imali najveći i najbolje izložen štand. Inače, proizvode i trakcione akumulatore za viljuškare.



Zašto su imali najbolje izložne i sređen štand? Evo dokaza! Između ostalog, imali su i poprečni presek startnog akumulatora. Za svaku pohvalu! U prvom planu se vidi radijalna pozitivna rešetka a iza nje i negativna koja je uvek ubačena u "koverat", propusni plastični izolator koji štiti od kratkog spoja između ploča. Na obe ploče može takođe da se vidi aktivni materijal koji je nanašen u toku procesa proizvodnje.
Za svaku pohvalu!!!



Klasični, dobro poznati Topla akumulatori od iste firme. Za vozila srednje klase mada sam ih viđao i u boljim automobilima. Za moj ukus i iz iskustva su sasvim dobri. Za nijansu su skuplji od neke konkurencije a za isti kapacitet. To nadoknađuju kvalitetom.

Serija "Topla Top JIS" je namenjena za azijska vozila što može da se vidi iz malo "čudnog" oblika kućišta akumulatora i još čudinijh električnih karakteristika, npr. 35Ah i 240A startne struje.



E, ovaj proizvođač je nešto potpuno novo na našem tržištu. U pitanju je turska firma koja ima svoje fabrike u istoimenoj zemlji(centrala) kao i u Ukrajini i nemačkoj. U razgovoru sa predstavnikom frime koja prodaje ove akumulatore sam saznao da se radi o proizvođaču koji pravi i akumulatore za NATO pakt. Što se, u krajnjem slučaju, može proveriti i na zvaničniom sajtu proizvođača. Imaju seriju akumulatora koja je posebno namenjena za vozila sa start-stop sistemom. To je serija "nano gold". To su ,naravno, AGM akumulatori. Međutim, takvi akumulatori ne moraju samo da idu u tu vrstu savremnih vozila već se mogu ugraditi i u klasična. Podrazumeva se da su to ipak vozila sa dosta elektronike i jačim motorima. Zanimljiv je akumulator iz te serije sa 55Ah i sa dosta velikih 520A startne struje. Takvu startnu struju ipak imaju akumulatori od nekih 60 Ah i više. To je dokaz prednosti AGM tehnologije u odnosu na klasične akumulatore. Dobio sam i cenovnik i mogu da kažem da nisu ništa skuplji od konkurencije, bar za neku prosečnu verziju akumulatora.
Trebalo bi obratiti pažnju na ovog proizvođača. Zastupa ih firtma "Fast start" iz Beograda (Zemun).




Rumunski akumulator u Dačiji. Grupacija Reno-Nisan. Zanimljivi čepovi. Napravljeni su da se samo u fabrici zatvore ali se ne mogu više otvarati. Mogu, samo je potreban osrednji odvrtač i malo umešnosti.


Termo zaštitna folija postavljena oko akumulatora. Napravljena je da štiti od toplote a ne od hladnoće. Ko drugačije misli-loše misli.



Međuitim, ovde je nešto mnogo više zanimljivo od termo zaštite. Doduše, to ipak imaju nova vozila iz neke više srednje klase, bar bih ja tako rekao.
Naime, o čemu se radi. Na minus klemi se vidi plastična kutijica sa plavom tačkom. Na prvi pogled, ništa neobično, običan kontakt. Međuitm, u toj kutijici se nalazi elektronika, specijalizovan čip (BQ34Z110, ako je to uopšte bitno) koji "posmatra" sve bitne parametre akumulatora u toku vožnje: napon, struju punjenja i pražnjenja, temperaturu, stanje napunjenosti, stanje zdravlja, unutrašnji otpor... Da bi se optimalno održavao akumulator u toku vožnje takav čip je odlična stvar! Može da se vidi kako sa minus kleme sem glavnog debelog provodnika (masa vozila) ide i tanji kabl sa dve-tri žice. On daje informacije o stanju akumulatora i svemu što se dešava oko njega.
Odlična stvar!
Takođe zanimljivo na ovom akumulatoru je to što je startna struja prikazana u dva standarda, EN i SAE (za nas iz Evrope zanimljiv je EN standard). I još jedan veoma redak podatak naveden na ovom akumulatoru (ovaj podatak je obavezan na svim američkim akumulatorima!!!) je rezervni kapacitet u minutima, u konkretnom slučaju 160 minuta. Proizvođač ovog akumulatora je južnokorejska fabrika "Solite" koja isporučuje svoje akumulatore za KIA vozila. Ovo je primer dobro označenog, kvalitetnog akumulatora.

Ovde se još bolje vidi kutija sa elektronikom.

Očigledano da je prvougradni akumulator u Ford vozila Varta. Bar što se tiče ovog modela.



Zaštićen akumulator najnovijeg modela Reno Megan. Naravno, uz akumulator se kao i u velikoj većini vozila nalazi kompjuter.
I, kao kod francuskih vozila, preporuka za Elf motorna ulja.
Stevo, gde si!?



Šta da kažem na kraju? Dobro je bilo, moglo je bolje. Ostvareni su kontakti sa ljudima koji rade sa akumulatorima, razmenjene brojne vizit kartice, dobijeni razni pokloni, olovke, notesi sa imenima poznatih firmi, mirisne jelkice...
...Čekam sledeći sajam i nastavljam sa ličnim usavršavanjem i radom.
Ako ste zadovoljni, recite svima.
Ako niste, recite samo meni.

петак, 21. март 2014.

Sajam... a na sajmu...(3)

A onda je usledilo ono glavno...





Što reče neko, nema narod ni za taksi...Samo se gleda i odmerava... Neko kola a neko uz kola...





Malo prave, sirove snage. Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft ili kratko BMW. Sve je rečeno.






Ovo su trkača kola sa hibridnim pogonom. Odmah nakon sajma su otišla u Monte Karlo na trke (koliko se sećam).

Ovo je Milica.

Milica i njena drugarica.


Štand Honde i njene "hondinice".



Jaguar F tip i "Jaguarke".




 Sudeći po raznim testovima potrošnje goriva, trebalo bi uzeti sa velikom rezevom svako reklamiranje i hvaljenje raznih proizvođača automobila. Ti testovi su rađeni u idealnim uslovima. Ali, i ova potrošnja od 4,7 litara je odlična!






Neće zauvek biti nafte. Zato sve više ima ovakvih vozila. Mada, moje lično uverenje da to u naše krajeve neće još dugo stići.


A ovo je motor ovih odličnih kola. Nigde akumulatora!!! Onaj glavni, litijumski, je u patosu. Prosečna garancija je nekih 7 godina ili 250000 Km(toliko se računa životni vek baterije). Koliko ja znam. I košta... Oko 20000 dolara. Koliko ja znam.






Pretvarač ili inverter. Kako kom drago. Srce elektro pogona.





Pročitah na internetu jedan mnogo dobar komentar za ovu korsu. Napisa neko nedge da kad kupiš ovu korsu onda moraš da odeš na testiranje i da dobiješ atest od naših "stručnjaka" (oni što pale upaljač iznad akumulatora da vide da li se puni) jer možda nešto nije dobro i pravilno ugrađeno u Opelu. Šta oni znaju oko pravljenja automobila?

Auto našeg najboljeg reli vozača Milovana Vesnića. Njegov otac je bio i ostao najbolji vozač bivše nam države.


Kad imaš ovu "Mečku" imaš i nju. Tako mu dođe nekako.





Jamaha YZF-R1. Ovo radi na nekih 15000 obrtaja. Manje-više. Izgleda kao prava zver!!!






среда, 19. март 2014.

Sajam... a na sajmu...(2)

Pretpostavljam da je retko ko čuo da postoje akumulatori koji su napravljeni SAMO i SAMO za takmičenja u jačini zvuka iz automobila!!! Ono, 2 x milion vati.... kad stavi ključeve na krov auta oni skaču po deset centimetara. Jedan takav sam našao i to ugrađen u motor. Na njemu obavezno postoji i voltmetar.

Isto to samo još malo bolje se vidi. Obratiti pažnju na plus klemu i tri debela kabla koja vode za napajanje pojačala. Tačnije, za napajanje DC-DC pretvarača. Napon od 12 volti je veoma mali pa se diže na 30 i više volti da bi se podmirile potrebe za ogromnom snagom.
A ovo je motor gde je sva ta tehnika ugrađena. U pitanju je golf. Doduše, "malo" prerađen i prilagođen potrebama proizvodnje buke od 130 decibela!!!
Sve isto samo iz drugog ugla. Dve zanimljive stvari: postoji još jedan akumulator (u dnu slike, Varta), služi samo za start motora. Druga zanimljiva stvar je to da je ugrađen skoro duplo jači alternator (čini mi se nekih 90 ampera) a zbog snabdevanja strujom svih mogućih i nemogućih potrošača.
 A gde sva ta snaga i amperi odlaze?!
OVDE!!!!!!!!                                                                                                                                      



Stvarno postoje "frikovi", kako se to kaže današnjim savremenim rečnikom. Mogu da zamislim kako to ubija, pomera džigericu, drma nogavice, istresa iz gaća, pravi buku da pucaju prozori... I uz sve to televizor! Da ugođaj i atmosfera bude kompletna. da se zna!!!

Pošto su udari tih basova toliko jaki, mora da postoji i velika količina rezervne (pomoćne) energije. Čak i pored izuzetno jakog akumulatora koji daje ogromne struje (i do 1000 ampera!), postoji i kondenzator OGROMNOG kapaciteta da bi pomogao u vršnim momentima snage. U pitanju je kondenzator od 3 (tri) farada. Ko se razume u elektrotehniku zna koliko je to bolesno veliki kapacitet.
Kondenzator se nalazi u gepeku i naravno na njemu je takođe voltmetar.
Slika kaže sve.
Uskoro će auto lakireri i farbari otići u istoriju. Ja ipak više volim klasičnu farbu. A ovo je za one što hoće da im kola izgledaju poput zmije. Ili krokodila. Ili neke druge "živuljke".

 Ako nešto nije jasno, evo sve to uveličano...

Zanimljiva dizalica, nisam tako nešto do sada video. Nosivost 5 tona, ili 2 x 2,5 tona . U prevodu, dva auta može da podigne. Zauzima malo mesta i skoro dulpo je jeftinija od slčnih iste nosivosti. Zanimljiva stvar.





Zanimljiva stvar je to da se na dizlici nalaze 4 točkića(beli, dva sa svake strane), i kada se potpuno spusti dizalica postoji mogućnost da se automobil "šeta" po garaži ili servisu a da se ne pali motor(npr. zbog nekog kvara).


Ne znam zašto mi je ovaj anlaser bio zanimljiv, verovatno zato što je od legendarnog Golfa II, dizelaša. I ta kola su neuništiva. Bar tako kažu. Na slici se lepo vidi snaga anlasera, pa eto za sve one što pitaju "koliku struju vuče iz akumulatora kad se pali" motor. Lako se izračuna.

Za dan-dva slike onog zbog čega sam najviše posetio sajam.
Akumulatori.
Između ostalog.
Akumulatori u motorima najnovijih vozila. Ništa spektakularno. Ali ima jedna sitnica, da kažem uređaj, koji se sve više ugrađuje direktno na minus klemu akumulatora.
Toliko.