Mnogo toga je bilo prošle godine. Više nego svih do sada. Tehnologija je neumoljiva, napredak je neminovan. Litijumski akumulatori, sa svim svojim prednostima i manama su tu, pored nas. Mnogo veći nego što su oni u našim mobilnim telefonima, tablet računarima, prenosnim uređajima...
Sredinom godine sam dobio poziv da testiram ( a kasnije i sarađujem) sa jedinstvenom firmom iz mog grada koja proizvodi višestruko nagrađivan projekat, solarne bicikle za sladoled (http://solarice.rs/?page_id=292)
Bilo je mnogo velikih ćelija LiFePO4 (litijum gvožđe fosfat) koje je trebalo testirati, neke su bile 40Ah a neke čak 100Ah. Opasna stvar kod njih je to što nikako se ne sme preći donji naponski nivo od 2,7V po ćeliji!!! Inače, sledi veliko oštećenje ćelije i nepovratan gubitak kapaciteta!!!
Male ćelije, ogroman kapacitet!!! Ove su konkretno od 40Ah.
Nakon toga dolaze uvek komplikovani za popravak, pravi AGM akumulatori, konkretno za invalidska kolica. Dobar glas se daleko čuje, tako su do mene stigli akumulatori od čoveka koji se bavi prodajom i servisom invalidskih kolica i vozila. Akumulatori su veoma kvalitetni, dugotrajni. Ako se prama njima postupa kako bi trebalo, traju i do 10 godina. Koliko su kvalitetni akumulatori svedoči i to što na kućištima je označena sila (u Nm) kojom je potrebno zatezati zavrtnje na kontaktima!!!
Jesen je donela odlazak na teren, čekao me je trakcioni ili vučni akumulator, kako kome drago. Ogroman akumulator, 48V i 400Ah. U pitanju je bio električni viljuškar za pretovar paleta u firmi koja se bavi skladištenjem i transportom hemijskih proizvoda za ljudsku ishranu. Bilo je potrebno promeniti 4 ćelije koje su bile u kratkom spoju. Težine jedne ćelije 25Kg!!! Naravno, to su klasični antimonski akumulatori, ogromni potrošači vode, ali mnogo dugotrajniji nego "savremeni" kalcijumski. Zbog neredovnog održavanja korozija je bila uhvatila veliku većinu kontakata. Spasao sam što se spasiti može.
Krajem prošle godine mi stiže PRAVI (ovo za one što kažu da imaju "suvi akumulator" u svom vozilu) AGM akumulator, vrhunski, za BMW motocikl, tako napravljen da samo kod njega odgovara po gabaritu, veličini. Napravila ga je veoma poznata (ali ne kod nas) američka firma "Odisej". Akumulator mi je poslat poštom iz Beograda, na kontrolu i oporavak. Koliko je to dobar akumulator i koliko se radi o ozbiljnom prizvođaču, svedoči i to što je na kućištu data, sem klasične startne struje CCA 220A, karakteristika MCA 300A (struja na 0 celzijusa) i PHCA struja 680A (objašnjeno ovde:http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih_5.html). Inače, akumulator je kapaciteta SAMO 18Ah. To pokazuje koliko su AGM akumulatori u nekim karakteristikama superiorniji od klasičnih sa tečnim elektrolitom.
Skinut poklopac, vide se zaštitni ventili:
Naravno, pred početak zime se "bude" špediteri sa ogromnim šleperima, trebalo bi spremiti akumulatore za zimu. Samo, uvek se nekako sete u poslednjem trenutku. Bilo ih je u velikom broju, i to onih najvećih od 225Ah.
Klasična boljka našeg čoveka. Većina stvari se radi u zadnjem trenutku.
Bilo je još svašta nešto, i dobro i loše.
Posla za dobrog majstora nikad neće da nedostaje.