Странице

четвртак, 27. јун 2013.

"Vodeni akumulatori"

Pre dva dana mi stigla dva akumulatora-mrtva. Po svim pravilima popravke i autoelektrike pa i elektrohemije, što je i najvažnije. Mada, to elektrohemije je i najbitnije. Jer se akumulatori definišu kao elektrohemijski izvor struje.
Dakle...
Oba su Yuasa akumulatori, jedan je 90Ah/850CCA, a drugi mali 30Ah/300CCA. Veći je u trenutku donošenja imao 6,5V a manji 5,7V.
Mrtvi. Namrtvo.
Da napomenem da su oba iz plovnih vozila, veći je iz male jahte (služi za pokretanje benzinskog motora od 5000 kubika, a drugi je iz vodenog skutera (čini mi se 1500 kubika).
Naravno, kao i u 99,99% slučajeva, kad se završila sezona oba plovna objekta su ostavljena u hangar. I zaboravljena.
Naravno, dogodila se sulfatizacija. Ogromna. NEPOPRAVLJIVA.
Da skratim...
Manji je u kratkom spoju. Pokušao sam da ga isperem 2-3 puta. Mnogo je olovnog mulja i sulfata izašlo sa vodom. Nadao sam se da će sa svim tim djubretom ispasti i taj kratak spoj.
Nije.
Naravno, kod tog akumulatora se dogodio "buckling" ili ti na našem jeziku-deformacija. Mada ni to nije naš izraz, ali svi razumeju.
Naravno, sad bi trebalo da objasnim taj fenomen.
Dakle, taj fenomen se dešava kod VEOMA, VEOMA sulfatizovanih akumulatora i ogleda se u tome da se kućište akumulatora iskrivi kao da je pod pritiskom. A to se dogadja zbog toga što olovosulfat, kada se formira na pločama, zauzima duplo veći prostor nego čisto olovo. Stoga, pošto nema kuda, onda se naduje kućište. I naravno, deformišu se i ploče na unutra, tvrdi kristali probiju separator u jednoj (ili više) ćelija... I nema više akumulatora. O ovom fenomenu se veoma malo piše. Eto, i to sam objasnio. Da ne bude da "ČUVAM ZA SEBE".
Evo slike kako to u realnosti izgleda:
A ovo je pozitivna ploča  STVARNO LOŠEG  akumulatora:
 Kao švajcarski sir. E, tako izgledaju ploče kod 99% akumulatora u taksi vozilima. I posle neko da mi kaže da to može da se popravi?! E takav se nije rodio!!! Niti će ikad!!!

Takvi kristali se inače nazivaju kristalima trećeg reda (ovo je moj naziv).
 Prvi su kristali koji se formiraju odmah nakon pražnenja akumulatora. Njih je veoma lako razbiti i vratiti u elektrolit. Čak i najobičnijim punjačima.
Drugi su kristali koji se formiraju posle 2-3 dana i oni su već dosta tvrdji (prelaze u kristalan oblik za razliku od amorfnog oblika u kom se nalaze kristali u početnom stanju).  I oni se mogu razbiti ali dosta teže, tu MOŽE da pomogne ekvalizacija. Već sam pisao o tome.
E....
Treći su oni sa kojima se ja najčešće susrećem.
Neki put ni ja im ne mogu ništa. Ili bar ne mogu da pomognem da se to vrati u neko normalno stanje.
Takvi kristali olovo sulfata su DUBOKO u pločama. A ne NA PLOČAMA.
Ovo sve napisah zbog onog malog akumulatora od 30Ah. Mali akumulator a veliki problem.
Da je bio klasičan kratak spoj to bih nejverovatnije popravio, i vratio u normalno stanje. Ali pošto su se ploče neverovatno iskrivile, tu nije bilo pomoći.
Ni sam ne znam zašto sam trošio vreme na to kad znam iz iskustva da nema ništa od toga.
A sad ona drugi od 95Ah.
Njega sam SREDIO.
Solidno.
Takav akumulator se , u principu, ne popravlja.
Ali, ja sam ga uzeo u popravku. I doveo u red.
Koliko, to je već drugo pitanje.
Desilo mi se nešto što MI NIJE JASNO. Ako neko zna, neka mi objasni. I takav slučaj do sad sam imao 2-3 puta. Doduše, ovaj akumulatora sam popravio.  One prethodne nisam.
Dakle, napon je bio 6,5 V, gustina elektrolita je bila ispod 1,1-dakle skoro čista destilovana voda.
Posle punjenja i desulfatizacije gustina u SVIM ćelijama je bila 1,27-1,28. SAVRŠENO. NOV AKUMULATOR.
Napomena:
Taj akumulator NIKAD nije bio otvaran. Ovo je bitno zato što nije dodavana voda ili, ne dao Bog, kiselina.
Dakle, sve je bilo fabrički.
Nakon stajanja akumulatora preko noći (nekih 8-10 sati, mada bi trebalo duže), izvršio sam test.
CCA je bila SAMO nekih 450-500A?! Zašto? Kako? Ako je gustina kiseline bila savršena.
To mi nije jasno.
Ovo je slučaj kad neko namerno (neznanje!!!) dodaje kiselinu umesto vode, ali to ovde nije bio slučaj.
Na testu pri opterećenju velike struje (oko 350A) napon je bio 9,6V. Dobro, al može bolje. Mnogo bolje.
Nema druge nego da su još ostali sulfati duboko u pločama. Tu nema pomoći. Al, zašto je gustina bila odlična, savršena?!
Mogu samo da pretpostvljam.
Imam PERFEKTAN  unimer (to više nije unimer, to je SANWA JAPANSKI uredjaj) koji meri minimum i maksimum vrednosti (napon, struja, frekvenca...). Kupio sam ga zbog onog - minimum.
Dakle, ugradio sam akumulator u jahtu i startovao motor.
I uključio merenje minimuma napona.
Taj trenutak pada napona pri startovanju anlasera traje nekoliko MILISEKUNDI. Taj moj uredjaj meri do 250 MIKROSEKUNDI. Strašno brz. Neverovatno.
Da, dobar je bio akumulator.
Napon u trenutku paljenja je bio 10,7V. Perfektno. Sve iznad 10 V je odlično.
Ipak, benzin je to. Da je dizel, bilo bi čupavo.
Mnogo čupavo.
Eto...
Biće mi vraćen taj akumulator na doradu, kad se vlasnik vrati "na kopno sa mora".
P.S. 1.
 Da li sam probao natrijum sulfat na ovom akumulatoru...? Ovo za one što prate moj blog.
Jesam.
U mnogo manjoj koncentaciji nego što bi po specifikaciji trebalo. Čisto da probam. Trebalo je izručiti komplet elektrolit i uliti čistu destilovanu vodu sa odredjenom koncentacijom Na2SO4.
Ja sam rastvorio nešto Na2SO4 u vodi i sipao u svaku ćeliju.
Da li ima pomoći, poboljšanja?
Pitanje za milion $.
ČINI mi se da ima. Malo. Napon pri ponovnom opterećenju od nekih 360A je bio veći za nekih 0,1V.
A CCA za nekih 10A. Malo, ali pokazatelj da Na2SO4 ipak radi.
Tek bi trebalo malo da eksperimentišem. Jer eksperiment je majka nauke.
Možda bi bilo i veće poboljšanje da sam podigao koncentaciju Na2SO4. I da sam nekoliko puta uradio ciklus punjenje-praženje. Kako i propisi nalažu za takve akumulatore.
Dosta više. Mogao bih da pišem još satima, ali...
P.S.2.
Mnogo ljudi čita moj blog. Drago mi je zbog toga. Da se nauči nešto što retko ko može da sazna.
U poslednje vreme sam imao nekoliko telefonskih poziva. Ne znam odakle ljudima moj broj. Hoće da mi donesu svoje akumulatore na popravku. Da se spase što se spasiti može.
Hvala svima.
P.S. 3.
Mnogo ljudi meša kapacitet i startnu struju. To su dve VEOMA različite karakteristike akumulatora. I dve najbitnije. Ima još jedna veoma bitna-rezervni kapacitet. Taj podatak je bitan kod kupovine akumulatora npr. u Americi. Oni "tamo" skoro da ne poznaju kapacitet.
Zato...
Napisaću nešto o startnoj struji, kapacitetu, rezervnom kapacitetu, unutrašnjem otporu, Pukerovom zakonu... Ima mnogo toga.
Da se jednom za svagda reše MISTERIJE I ZABLUDE AKUMULATORA.