Странице

петак, 19. јул 2013.

Osušen akumulator

Juče mi je doneo na popravku dobar drug njegov akumulator, kaže prodaje kola ali pošto ima još jedna (ili dvoja?) ova što prodaje nije palio neko vreme pa se ispraznio akumulator.
Klasika.
Ali...
Akumulator je bugarski, Monbat 65Ah/570CCA.
Dobar, za benzinca, više nego dovoljan. U takvim kolima je i stajao.
U trenutku donošenja napon je bio 12,3V, startna struja 135 A.
Bitni podaci.
Vlasnik mi je napomenuo da nekih mesec dana nije palio kola i da je oslabio akumulator.
Inače, akumulator je bio vruć u trenutku kad sam  ga dobio. Smatrao sam to zbog toga da je bio u vozilu ispod haube, a vozilo je bilo na ceo dan na suncu.
12,3 volta i 135 ampera startne struje...
To je u kontradikciji.
Evo zašto.
Ovo su oni konkretni slučajevi kad se odlučuje o oštećenju akumulatora u trenutku prijema. Bar ugrubo.
To su slučajevi koji zahtevaju dugogodišnje iskustvo u ovom poslu.
Dakle...
12,3V je nekih 65% napunjenosti. Za one koji se stalno pitaju koja je donja granica koja zadovoljava da se stavi akumulator u funkciju, to je 12,4 V ili nekih 75% napunjenosti.
NAPON BEZ OPTEREĆENJA NA AKUMULATORU UZETI SA VELIKOM REZERVOM. ON NEKI PUT NE MORA DA ZNAČI NIŠTA.
To će da se vidi u ovom slučaju.
135 A struje je VIŠE nego malo za pokretanje makar i najmanjeg vozila.
Ako računamo koliko je 65% od 570A-to je 370A. MNOGO više nego dovoljno da se upali BILO koji benzinac, makar u uslovima normalne temperature, oko 20 stepeni.
Primer iz lične prakse:
Zimus je sa akumulatorom (moj lični akumulator, koji služi za zamenu) od 350A paljen Ssangyong 2.0 dizel i to na nekih minus 2-3 stepena.
Ovo NIJE NIKAKO preporučljivo, ali obzirom na korištenje od samo dva dana, to je prihvatljiva mogućnost.
Ovim hoću da pokažem koliko je bitan DOBAR akumulator, makar on bio i slabiji od fabrički predvidjenog.
Da se vratim...Dakle, gde je nestala snaga iz akumulatora ako ima 12,3 V ali samo 135 CCA?!
MILOŠE, DA LI ČITAŠ OVO?!
UČIŠ LI NEŠTO?
Da napomenem, mada je to trebalo da kažem na početku, akumulator je EFB, dakle bez mogućnosti dolivanja vode i bilo kakvog kontrolisanja i održavanja. Sem dopunjavanja preko punjača. I "magičnog oka". Kako je to "oko" paljevina za narod...
NE VOLIM AKUMULATORE BEZ ČEPOVA!!!!!!!!!!!!!!!!
 A sad će da se vidi i zašto.
Da se ne lažemo...
Imaju takvi akumulatori i prednosti u odnosu na klasične sa čepovima.
Ali, to je , bar za mene, zanemarljivo u odnosu na one sa čepovima. Ti sa čepovima bar mogu da se donekle poprave i vrate u normalnu funkciju.
Mogu i oni bez čepova, ali to sad iziskuje drugu temu.
MNOGO je široka ta oblast.
O akumulatorima.
Da ne poveruješ.
AKUMULATOR KOJI JE JUČE DONET KOD MENE NA POPRAVKU, OSTAO JE POTPUNO BEZ ELEKTROLITA.
Tačka.
Kraj priče.
Iskustvo kaže da posle 3-4 sata dopunjavanja, I TO MALOM STUJOM za taj akumulator, od tačno 4 ampera, nije bio za popravku jer je kućište postajalo sve toplije.
To može da zbuni i navede na pomisao da je unutrašnji otpor veliki jer je bio ispražnjen zbog dugog stajanja i da se zbog toga greje... Normalno razmišljanje.
Ali...
Ali...
Konkretni slučajevi su nezamenljivi u praksi.
  • Napon od 12,3 V kaže da akumulator NIJE potpuno ispražnjen.
  • Startna struja od 135 A kaže da je akumulator potpuno ili skoro do kraja ispražnjen.
  • Nagli pad napona na 10,3V (malo liči na kratak spoj u jednoj ćeliji) pod opterećenjem od 80 ampera (tako sam testirao) kaže da je u pitanju veliki otpor unutar akumulatora. 
  • Posle 3-4 sata punjenja akumulator bi MORAO da pokaže makar mali skok vrednosti CCA. On je posle tog vremena i dalje pokazivao 150 ampera CCA.
  • Kućište se greje.
Imamo 5 poznatih.
Jednu nepoznatu.
Sasvim dovoljno za rešenje ove zagonetke.
Jadnik je potpuno, ili u najvećoj meri ostao bez elektrolita-voda je isparila.
Kako se to desilio, to je drugo pitanje i iziskuje dalju analizu vozila.
Sada je sve drugo nebitno. Akumulator je za otpad.
Mada...
Još uvek mogu da ga spasem.
Kako?
Eeeeeee...
Ploče u ovom akumulatoru su potpuno sulfatizovane ili oksidisale, šta god.
Da je akumulator sa čepovima, bilo bi pomoći.
Pa imao sam u praksi mnogo slučajeva da je akumulator donešen sa malo ili čak bez imalo elektrolita i ja sam ga vratio u normalno radno stanje.
Ovako...
Ništa.
Ili skoro ništa.
Videćemo.
Može još jedna stvar da se uradi.
To iziskuje dosta vremena, znanja i truda. I NE GARANTUJE uspeh. NIKAKO.
Još jedna stvar, tačnije dve, su dobar pokazatelj da je akumulator ostao bez elektrolita. Prva je to da kad se protrese akumulator ne čuje se mućkanje unutar kućišta. Čuje se nešto nalik tome. Druga stvar je to da umesto nekih 16 Kg težine akumulator (za taj kapacitet) ima 14Kg.
Tačno 2 litara vode je izvetrelo.
 Otišlo u vazduh.
I kućište je malo sa strane naduveno, ogoromni sulfati su na pločama. Ovo za one što čitaju sve što pišem. Znaju zašto se kućište iskrivi na akumulatoru.
******************************************************************************
Miloše...
Tu li si? Doći ćeš kod mene na praksu :)))?






12 коментара:

Unknown је рекао...

Tuj sam pa ako mogu cu dodjem :-D stvarno razliciti slucajevi ima prosto neverovatno,uvek procitam nesto novo kod tebe na blog,evo bas sad sam stavio moj akumulator od kola da se puni,pao napon na 12,30V nije čudno kad se sluša muzika dok auto ne radi pa se odprazni :-D.jos sinoc u 3:00h sam procitao ovaj tekst nego me mobilni zezao pa nije bio komentar objavljen :-)

Djuro је рекао...

Ma ima kod mene skoro svaki dan takvih kvarova da ti se digne... kosa na glavi.
Moja vrata su ti uvek otvorena. Kao i svakom dobronamernom čoveku koji hoće da nešto nauči ili sazna.
Bas juče popodne mi je bio poznanik iz madjarske,(rodjen u Subotici, ima firmu i živi u madjarskoj).Pravio sam mu neku elektroniku po narudžbi(tranzistorska paljenja nekoliko komada za njegova kola i njegovih prijatelja) pa me je pitao na brzinu nekoliko stvari u vezi akumulatora. I on je elektroničar, samo što radi automatiku. Bilo mu je mnogo zanimljivo, tražio mi je literaturu da mu pošaljem. Kaže da je i on pokušavao da popravi nekoliko akumulatora ali "nije baš uspešan kao ja". I još kaže da redovno prati moj blog i da je svašta nešto naučio.
Zato Miloše, slobodno dodji, nećeš da se pokaješ. I...
Kupi više taj bometar, nije džak dukata!!!
'Ajd u zdravlje!!!

Unknown је рекао...

Moze li ovaj bometar da se kupi jel dobar i jel mu to okej cena ili oce da me zavrnu :D? http://www.profishop.rs/tester-akumulatorske-kiseline-bometar-bt904-dhc-1.html

Djuro је рекао...

To je najbolji bometar koji može da se nadje kod nas, i to sa temperaturnom kompenzacijom jer je to veoma bitno za gustinu kiseline. Ja takav koristim 2 godine i sasvim sam zadovoljan.
Što se tiče cene, ja sam ga kupio jeftinije, medjutim na tom mestu gde sam ga kupio više nema. Sad sam proverio. Ali, to je sprava koju kupiš jednom u pet godina, ne treba da ti bude žao novca. Smatraj to kao ulaganje u investiciju. Pazi sa njim veoma je lomljivo jer je tanko staklo!!!

Unknown је рекао...

Dobro narucujem taj ako ne nadjem isti u nis.A sad imam problem,punio sam 24h akumulator moj za kola Black Horse 55Ah... sa 4A nekad je bila i manja struja punjeja ali i nakon 24h napon na akumulatoru 12.30V,Na auto ekstra radi nemog se pozalim ali posle tolko punjenje napon je isti :),neje li sulfatizovan,oce da se greje,pre nije to radeo,stavi ga na kola za sad,nego sam se razmisljao da ga stavim da se puni sa 1A ili manje da vidim oce li da ima efekat.Sad da imam bometar video bi gustinu a ovako mogu da nagadjam sta mu je.Elektrolit mi nije mutan ko na akumulatori od traktor koji jos drze 12.70V :D znaci pobedili su.

Djuro је рекао...

Čim se greje znači da je unutrašnji otpor veliki. Prost Omov zakon. Nema tu filozofije. Pogledaj da li ima dovoljno vode u svim ćelijama. Ploče moraju da budu pokrivene 10-15 mm preko. Stavi ga na malu struju, npr 1A i tako puni celu noć. Tako bi trebalo da ga malo oporaviš Nemoj da koristiš akumulator ako ne rade kola. Jedino u slučaju krajnje nužde. Napon od 12,3V je mali za normalno korištenje u automobilu. A sad ti dobro radi i plai jer je 30 stepeni. To sam mnogo puta objasnio. Ne zaboravi da dolazi zima i neće večno da bude tako toplo. Zato, ako možeš spremi ga na vreme. Nemoj da dozvoliš da krostali olovo sulfata otvrdnu. POsle ne može niko na svetu da ga izvuče.

Unknown је рекао...

Ma ima vodu to mu nikad nije zafalilo za ove sest ipo godine,Treba mi auto za veceras,cu se posluzim i cim dodjem ostavljam ga da miruje celu noc na punjac sa 1A.Iskreno ne verujem da ce sluzi i zimus :),jer ako sluzi,onda svaka cast fabrici Sombor :D,jedino ja vodim brigu o akumulatorima od kako sam proslu zimu imao tako isto pad kapaciteta koji je povracen sa velikim uspehom zahvaljujuci tvojoj pomoci :).pozdrav pa se javljam sta sam napravio.

Djuro је рекао...

Fabrika akumulatora u Somboru je -zatvorena. Radnici u poslednje vreme štrajkuju. Ta fabrika je pravila ODLIČNE akumulatore, i to do pre 5-6 godina. Ti imaš takav akumulator, iz te poslednje serije. I ja sam imao dok mi dušmani nisu ukrali prošlog leta. A bio je u perfektnom stanju i star sedam godina. I mogao je da posluži bar još tri. Duša me boli za njim.
Drago mi je da su ti moji saveti pomogli da spaseš akumulator još ovu godinu. A i svima drugima koji prate moj blog. Šest godina je više nego dobro za akumulator. Dobra serija i još dobro održavanje (u poslednje vreme). To je dalo rezultat. Veruj mi, da si imao bilo koji od ovih "savremenih", bez čepova... Do sad bi kupio dva. To ti kažem iz ogromnog iskustva.
Takvi akumulatori se prave zbog ljudske lenjosti. To sam naučio iz dopisivanja sa čovekom koji je radio u fabrici akumulatora 20 godina. On je iz Amerike, i po struci je elektroničar. Kod "savremenih" kalcijumskih akumulatora dolazi do iznenadnog otkaza bez nekog vidljivog razloga. To je takozvani "otvoreni spoj". Za taj problem znaju sve fabrike akumulatora ali mudro ćute. Bitan je profit. Sve ostalo je manje bitno.
Ali, da se ljudi više ne brinu. Ne mogu se više kupiti stari, antimonski akumulatori. Samo "savremeni". Ima još po negde da se nadje akumulator u Ca-Sb tehnolofgiji. Takve treba kupiti. Pozitivna ploča je sa kalcijumom a negativna sa antimonom, ako se dobro sećam.
No, to više nije ni bitno.
Bitno je da tebe posluži akumulator još koji mesec.

Unknown је рекао...

Evo pre pola sat sam stavio akumulator da se puni na 1A i greju se samo dve celije i to u sredini jedna do druge.ne greju puno jer struja punjenja nije velika.Videcu ujutru ako opadne struja punjenja onda je dobro :-).

Unknown је рекао...

struja mi nestala nocas neko doba ali vidim da moj akumulator drzi 12.40V :) sto je znak da ce se oporavi,ipak treba sporije da se puni kad se greje,ima nade za akumulator jos :D.nego doneo mi prijatelj jedan akumulator varta 70Ah 700A neki iz 2009 godinu,napon 12.60V a startne struje nema nigde :) prosto neverovatno,vodu ima u sve celije,e sad kaze da ga stavljao i na kola ford eskort 1.3 benzinac i na traktor ferguson,i ispada da ga traktor ispraznio nacisto,nego on se tako 3-4 dana vozio,palio kola na guranje nije imao neki zamenski da stavi pa dok se snaso evo danas mi ga doneo da probam da ga opravim.Ja kad odvrnem moj punjac na 6 gde bi trebao da tepa i do 10A on samo digne napon na 14.30V i jedva 2A da vuce,predpostavljam da je sulfatizovan nesto ko moj proslu zimu ali mom akumulatoru je padao napon kad se otkaci sa klema dok ovom ne opada mada to nije nikakav pokazatelj,ima cepovi vodu sam dolio i mislim da ce mu treba dosta vreme da se puni,cu probam tako za pocetak malom strujom pa ce vidimo :) ako ima neki savet predlozi,licno sam ga stavio na jugo i samo obrnem kljuc i taman da zavergla kao pocne na delic sekunde i nemoze,skroz prazan.za sad se ne greje nijedna ploca mada ima vreme i za to :)

Unknown је рекао...

nece ovaj akumulator da se puni i to ti je.0.5A eventualno 1A i nece vise,ovaj moj punjac kako poraste napon smanjuje struju punjenja.ceo dan i nista,prikacim na auto pustim svetla napon pada ispod 10.5V ,ko pokosen,cim iskljucim potrosaci on poraste na 12.60 12.70V,neznam sta da mu radim.Malo ga drmnem sa 15A kad obrnem preklopnik na startovanje odma prokljuca sve celije,vratim na punjenje i nece vise od 1A.Ovo mi je prvi akumulator koji je ovako dus dibidus,napon veliki struja se razbezala :) pomagaj il da ga zamocam posto nemam aparaturu potrebnu za takvi akumulatori.

Djuro је рекао...

Miloše, Miloše, Miloše...Pa u šta si se upustio? Uzeo si da popraviš akumulator a nema ni najosnovniji instrument-bometar. Pa kako misliš da to uradiš?! Da li ti znaš da popravka akumulatora zahteva bar nekoliko instrumenata za ispitivanje, kvalitetan ispravljač i mnogo, mnogo godina iskustva?!
Nisi mi jasan.
Kako misliš da ti "daljinski" popravljam akumulator? Te "eksperimente" možeš da radiš as tvojim ličnim akumulatorom, a tudje batali. Bar dok ne stekneš neko osnovno znanje i kupiš neke instrumente.
Kako da ti pomognem? Bar da imaš bometar pa da izmeriš gustinu u svim ćelijama. Ako napon naglo padne, makar i pod nekim malim opterećenjem od 50 ampera, to je dobar pokazatelj kratkog spoja. Naročito ako ćelija koja je u kratkom spoju "proključa" pod opterećenjem. To je 99% dokaz da je taj akumulator kaput. Dokaz sulfatizacije je to što se napon naglo vraća na početnu vrednost od 12,6V. Ispravan akumulator nakon opterećenja polako vraća napon na neko početno stanje,ne sme naglo.
Pošto nemaš bometar ne znaš da li su uništene ploče. Trebalo bi malo da se uzmućka elektrolit da se vidi da li je mnogo prljav. Ako jeste, od tog akumulatora nema ništa. Pravac reciklaža. To naročito ako je bio na nekom vozilu koje vuče ogromnu struju pri startovanju (kamion, traktor...)
Preporuka, ovako na nevidjeno...
Moraš da staviš akumulator na STALNU STRUJU. To je OSNOVNO PRAVILO ZA POPRAVKU AKUMULATORA. ZAPAMTI. Moraćeš da naučiš razliku izmedju stalne struje i stalnog napona. To je veoma različito.
Dakle...
Stavi ga na malu struju 1-2 ampera. ALI SIGURNO DA ZNAŠ DA JE TA STRUJA, jer klasični punjači obaraju struju sa dizanjem napona. Možda je i bolje da ga staviš na samo 1 amper. Možda neće dostići takozvani naponski prag, kad počinje da diže napon a obara struju.
U toku dana sutra, pogledaj da li sve ćelije krčkaju i imaju male mehuriće. Ako se neka greje, ta je u kratkom spoju. Ako sve krčkaju, onda je veoma sulfatizovan ili su uništene ćelije. To bi veoma lako mogao da ispitaš bometrom.
Sad ti samo preostaje da poslušaš ove moje savete. I da se nadaš opravku.
Miloše, Miloše...