Stalno govorim koliko je bitno puniti akumulator kvalitetnim punjačem. Punjači od 20 evra NE MOGU dobro i kvalitetno da napune akumulator, mogu samo da naprave verovatno još veću štetu. Međutim shvatam ja da se nema novca, da se pribegava jeftinijim varijantama punjača...
Sledeći, veoma svež primer je odličan prikaz svega ovog što napisah u prethodnim rečenicama.
VEOMA retki su vozači koji dođu kod mene na servis i kontrolu akumulatora u PREVENTIVNE SVRHE. Mogu da ih izbrojim na prste obe ruke za sve ove godine bavljenja ovim poslom.
Dakle, jutros je došao čovek na kontrolu akumulatora "jer dolazi zima i hoće da vidi u kom je stanju akumulator". Naravno, počinje klasična, toliko puta ispričana rečenica da "akumulator palih auto bez ikakvih problema". Odgovaram mu da to SADA jeste tako ali ko mu garantuje da će tako i da ostane ne neki minus 10 ili 15 stepeni? Onda ja dobijam odobravanje da sam u pravu... I tako to ... I tako stalno...
No, uz put sam u toku kontrole, dobio još jednu BITNU informaciju o akumulatoru, da je jedan put bio SKORO ispražnjen jer je vlasnik anlasovao bez razloga dugo vremena ali kvar je bio na sasvim drugom kraju(senzor na radilici, totalno nebitno). Kaže, "pustio sam ga da radi malo i on se brzo dopunio"..
Da...
Kako da ne...
Jedino ako nije...
I tako to...
Odmah je uzvratio da zna da nije dobro tako "puniti" akumulator... Nije bitno za mene više uopšte.
SAMO i SAMO zahvaljujući dobrom kvalitetu akumulatora (još uvek ne hvalim nikog, a i ne kudim), mogao je da pali kola bez problema posle takvog pražnjenja.
Merenjem sam utvrdio da je od mogućih 540A startne struje u akumulatoru samo nekih 350-370A. Bitna napomena je to da je u pitanju dosta veliki motor od 1900 kubika i to još dizel. To je onaj tip akumulator koji je "kobajagi zatvoren", ali skidanjem nalepnice se dolazi do ćelija.
Dao sam mu zamenski akumulator i dogovorili smo se da dođe sutra po podne kod mene da preuzme svoj.
Onda sam pristupio merenju gustine, SVE ćelije su imale vrednost od 1,2-1,21, što bi se reklo skoro savršeno iste gustine u svim ćelijama samo je poluispražnjen. To je odlika dobrih akumulatora da i posle toliko maltretiranja i NEODRŽAVANJA imaju iste gustine u svim ćelijama.
Da li da napomenem i to da je akumulator u tom vozilu VEĆ 3 godine i da nikad nije vađen niti proveravan i bar još 3 godne je bio kod prethodnog vlasnika? A moguće i još malo više.
Očekivao sam da u nekoliko ćelija nedostaje voda. Nisam ima pravo. SVE ćelije su bile prekrivene elektrolitom, možda za 5 -10 mm manje nego što je propisano, ali je svaka ćelja imala dovoljno vode.
Dobar akumulator.
Ali, nije samo to u pitanju.
Dobar je i alternator, ja proverio, puni na 14,07 V sa potrošačima. Ovo je jedan od krucijalnih faktora za dugotrajan akumulator.
Zašto ova cela priča?
Zato što sam nakon svih merenja i ispitivanja akumulatora ga priključio na uređaj koji ima MOGUĆNOST PUNJENJA KONSTANTNOM STRUJOM. Namestio sam na SAMO 2 ampera. Posle desetak minuta napon na akumulatoru je već bio 15,8V.
TIPIČAN DOKAZ SUFATIZOVANOG AKUMULATORA. NEODRŽAVANOG.
Pa sada može da se zamisli šta se događa kad se jedan takav akumulator priključi ne neki "buvljački" punjač bez ikakve regulacije stuje?! Kad na mom profesionalnom punjaču-desulfatizatoru, uz ograničenje struje od samo 2 ampera napon veoma brzo ode na skoro 16 volti.
Dobro, takvi loši punjači obore struju ispod 2 ampera na tom naponu ali čovek dobije utisak da je akumulator napunjen posle npr. pola sata.
Međutim, istina je sasvim drugačija.
Nakon toga sledi razočarenje i još što šta kad se ne mogu startovati kola ujutro na mrazu.
Ljudi koji smatraju da je dobar punjač od nekih 70-100 evra skup, ne bi ni trebalo da ga kupuju. Ne razmišljajući da je to DUGOROČNA INVESTICIJA koja može da pomogne u bitnom trenutku. Neka akumulator zakaže jedno jutro, može se staviti na punjač neko kratko vreme da bi se samo otišlo na neki put. A posle videti šta da se radi po pitanju akumulatora.
Nisu tu u pitanju samo akumulatori. Oni su možda najmanje bitni u celoj prči. Pouka može da se izvuče da ne bi trebalo žaliti novca za neke bitne stvari, koje će trajati u životu dugo, dugo.
Što kaže stara, dobra, odlična izreka: "Ko štedi na toalet papiru, celog života ide usranih gaća".
Pa, može sve ovo nekom i da bude korisno.
Meni će biti drago ako je tako.
Sledeći, veoma svež primer je odličan prikaz svega ovog što napisah u prethodnim rečenicama.
VEOMA retki su vozači koji dođu kod mene na servis i kontrolu akumulatora u PREVENTIVNE SVRHE. Mogu da ih izbrojim na prste obe ruke za sve ove godine bavljenja ovim poslom.
Dakle, jutros je došao čovek na kontrolu akumulatora "jer dolazi zima i hoće da vidi u kom je stanju akumulator". Naravno, počinje klasična, toliko puta ispričana rečenica da "akumulator palih auto bez ikakvih problema". Odgovaram mu da to SADA jeste tako ali ko mu garantuje da će tako i da ostane ne neki minus 10 ili 15 stepeni? Onda ja dobijam odobravanje da sam u pravu... I tako to ... I tako stalno...
No, uz put sam u toku kontrole, dobio još jednu BITNU informaciju o akumulatoru, da je jedan put bio SKORO ispražnjen jer je vlasnik anlasovao bez razloga dugo vremena ali kvar je bio na sasvim drugom kraju(senzor na radilici, totalno nebitno). Kaže, "pustio sam ga da radi malo i on se brzo dopunio"..
Da...
Kako da ne...
Jedino ako nije...
I tako to...
Odmah je uzvratio da zna da nije dobro tako "puniti" akumulator... Nije bitno za mene više uopšte.
SAMO i SAMO zahvaljujući dobrom kvalitetu akumulatora (još uvek ne hvalim nikog, a i ne kudim), mogao je da pali kola bez problema posle takvog pražnjenja.
Merenjem sam utvrdio da je od mogućih 540A startne struje u akumulatoru samo nekih 350-370A. Bitna napomena je to da je u pitanju dosta veliki motor od 1900 kubika i to još dizel. To je onaj tip akumulator koji je "kobajagi zatvoren", ali skidanjem nalepnice se dolazi do ćelija.
Dao sam mu zamenski akumulator i dogovorili smo se da dođe sutra po podne kod mene da preuzme svoj.
Onda sam pristupio merenju gustine, SVE ćelije su imale vrednost od 1,2-1,21, što bi se reklo skoro savršeno iste gustine u svim ćelijama samo je poluispražnjen. To je odlika dobrih akumulatora da i posle toliko maltretiranja i NEODRŽAVANJA imaju iste gustine u svim ćelijama.
Da li da napomenem i to da je akumulator u tom vozilu VEĆ 3 godine i da nikad nije vađen niti proveravan i bar još 3 godne je bio kod prethodnog vlasnika? A moguće i još malo više.
Očekivao sam da u nekoliko ćelija nedostaje voda. Nisam ima pravo. SVE ćelije su bile prekrivene elektrolitom, možda za 5 -10 mm manje nego što je propisano, ali je svaka ćelja imala dovoljno vode.
Dobar akumulator.
Ali, nije samo to u pitanju.
Dobar je i alternator, ja proverio, puni na 14,07 V sa potrošačima. Ovo je jedan od krucijalnih faktora za dugotrajan akumulator.
Zašto ova cela priča?
Zato što sam nakon svih merenja i ispitivanja akumulatora ga priključio na uređaj koji ima MOGUĆNOST PUNJENJA KONSTANTNOM STRUJOM. Namestio sam na SAMO 2 ampera. Posle desetak minuta napon na akumulatoru je već bio 15,8V.
TIPIČAN DOKAZ SUFATIZOVANOG AKUMULATORA. NEODRŽAVANOG.
Pa sada može da se zamisli šta se događa kad se jedan takav akumulator priključi ne neki "buvljački" punjač bez ikakve regulacije stuje?! Kad na mom profesionalnom punjaču-desulfatizatoru, uz ograničenje struje od samo 2 ampera napon veoma brzo ode na skoro 16 volti.
Dobro, takvi loši punjači obore struju ispod 2 ampera na tom naponu ali čovek dobije utisak da je akumulator napunjen posle npr. pola sata.
Međutim, istina je sasvim drugačija.
Nakon toga sledi razočarenje i još što šta kad se ne mogu startovati kola ujutro na mrazu.
Ljudi koji smatraju da je dobar punjač od nekih 70-100 evra skup, ne bi ni trebalo da ga kupuju. Ne razmišljajući da je to DUGOROČNA INVESTICIJA koja može da pomogne u bitnom trenutku. Neka akumulator zakaže jedno jutro, može se staviti na punjač neko kratko vreme da bi se samo otišlo na neki put. A posle videti šta da se radi po pitanju akumulatora.
Nisu tu u pitanju samo akumulatori. Oni su možda najmanje bitni u celoj prči. Pouka može da se izvuče da ne bi trebalo žaliti novca za neke bitne stvari, koje će trajati u životu dugo, dugo.
Što kaže stara, dobra, odlična izreka: "Ko štedi na toalet papiru, celog života ide usranih gaća".
Pa, može sve ovo nekom i da bude korisno.
Meni će biti drago ako je tako.
14 коментара:
Evo ponovo mene,skinuo sam sad akumulatore sa traktora dva monbat 66Ah 600A.Rekoh da ih napunim pa da ih ostavim u podrum preko zime,Prilikom merenja napona oba pokazuju 12.43V,gustina je 1.265 u svim ćelijama na oba akumulatora.E sad me interesuje da li je to otprilike 80% napunjenosti,mozda grešim pa reko da pitam :).Ako je tako za 5h po 3A bice kompletno napunjen jedan pa cu posle drugi da stavim.Kupljeni su 08.2010god.Inace onaj black horse sto sam kupio za auto je odlican,mislim ipak je nov,videcemo kad dodje prava zima da li će se razbeže konjići ili će ostanu na broju :).Pozdrav jos jednom.
Molio bih za mail adresu, upravo sam skinuo akumulator sa aprilia skutera i sad sam u nedoumici šta je posrijedi tačnije kakav je akumulator ali pošto slike govore više od riječi stoga bih molio mail da bih vam mogao poslati slike da vidite o čemu se radi.
Moj mail je djokom1@gmail.com
Evo o kojoj se bateriji radi
http://www.yuasaeurope.com/en-gb/motorcycle/mf_vrla/
ista je kao i ova na slici od linka samo što joj je oznaka YTX12-BS
Ja sam otvorio ove ćepove svih 6 u komadu iako na njima piše da se ne otvaraju io da se vode ne doliva,ali čitajući vaše informacije i postove na blogu mislim da se to ipak treba otvoriti i pogledati samo sam sada u dilemi da li se u ovaj smije dosipati vode ili ne pošto vidim da su ćelije suve pogledom odozgo imaju bijelu boju i nisu napunjene elektrolitom e sad pitanje da li da ih dopunim destilovanom vodom i krenem u punjenje ili.....
zahvalan na pomoći i odgovoru
Ja mislim Miloše da bi najbolje bilo da se ja tamo preselim kod tebe u Niš i da popravljam akumulatore, kako tvoje tako i po komšiluku. Moraš malo i sam da eksperimentišeš. A šta misliš kako je bilo meni, ja NIKAD NIKOG nisam imao da pitam. Za bilo šta. Ali bukvalno. Malo moraš i sam da potražiš informacije, pročitaš moj blog i eventulano nađeš informaciju.
Dakle, napon je solidan kao i gustina elektrolita ali batali se računanja u Ah. Iz mog iskustvtva ti kažem da to uzmeš samo okvirno a da ti smernica bude to da akumulator priključiš na 2-3 ampera, najbolje preko dana i da svakih sat vremen meriš gustinu. Ona će vremenom da raste i ti pusti dokle god može tako da ide. Ako posle 1 sat više ne vidiš nikakvu promenu, stalno stoji ista gustina u svim ćelijama, to je to. Takođe uradi to isto i sa drugim. A onda možeš na kraju da ograničiš struju na 1-1,5A maksimalno i da još malo dopuniš, da dozvoliš da se uradi ekvalizacija, da kompletno promeša elektrolit. Ali ne više od 1 sat. Tad ćeš biti siguran da si maksimum napunio oba akumulatora, u okviru tvojih mogućnosti. Tako ja radim, uradi i ti. Nećeš pogrešiti.
Pozdrav!
Od kako citam tvoj blog ja sam dosta prosirio svoje znanje,zahvaljuci tebi ali ipak volim da pitam kad vec imam koga :D.u sutini napunili su se na 12.73V sa gustinom 1.275,doduse elektrolit se zamuti tokom punjenja,ocigledno da dizel kida ploce,ali verovatno ce sluziti i naredno leto.Hvala jos jednom,pozdrav.
Ima nešto što me malo buni u vezi napona kod novih akumulatora, naime ako znamo da je opseg napona po ćeliji od min. dozvoljenog 1,8V do maximalnog od 2,2 V po ćeliji to bi u zbiru (pošto akumulator ima 6 ćelija) idealno trebalo da iznosi 13,2 V barem kod novog i potpuno napunjenog akumulatora ,ali to u biti nije tako i odstupanja postoje nov akumulator iznesen iz radnje i 18h priključen na punjač na punjenje malom strujom pa odspojen i mjeren slijedećeg dana im napon ili 12,9 V ili 12,8 V zavisno od akumulatora (probano više puta) neću da mjerim drugu decimalu naponskog nivoa pa pišem ovako ,ali rezimirano znači uvijek je odszupanje od idealnog i deklarisanog za nove e sad je stručno pitanje zašto gdje se tu gubi cca 0,05 V po ćeliji ???
Ne razumem pitanje, ali pokušaću da odgovorim. Napon akumulatore zavisi od MNOGO faktora. Posle punjenja MORA da odstoji barem 24 sata pa meriti napon, o tome već pisao naširoko i nadugačko, evo link : http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/10/povrsinska-napunjenost-surface-charge.html
Svaki napon iznad 12,77 V je malo prepunjen akumulator ili nije odstojai 24 sata. Za dalju analizu bi ipak morali da znate malo više elektrohemijske procese koji se dešavaju unutar akumulatora. Ništa se ne gubi od napona(ako je akumulator potpuno ispravan), već se dešavaju hemijski procesi koji su opisani tekstu o površinskoj napunjenosti.
Imam malu sugestiju 100%napunjen akumulator je sa gustinom 1.280 i naponom od 12.8 koji je odlezao 24 sata posle punjenja takav napon i gustinu drzi tri mjeseca posle cega napon opada na 12.5 i gustinom od 1.220 nema veze da li su kalcijumski ili antimon akumulator na dan gubi 0.03%svog kapaciteta nadam se da ne grijesim pozzz narocito za vlasnika bloga
Ima prijatelju veze, jos kako!!! Kalcijumski akumulatori su bolji od antimonskih bas zbog svog samopraznjenja, kod Ca je to 3-5 % na mesecnom nivou (AGM i gel imaju praznjenje do 3%), a Sb imaju samopraznjenje do 10%. To je samo jedna od razlika izmerdju tih tipova akumulatora. Tako da ti je opservacija losa,ali ko radi taj i gresi!!!
I nemoguce je da tri meseca ne pada napon a to se onda naglo desi. I zapamti da NAPON SAM PO SEBI NE ZNACI NISTA, NE MORA PREMA NJEMU DA SE MERI STANJE AKUMULATORA!!! KAO I GUSTINA ELEKTROLITA!!!
Kupio sam akumulator neki dan necu da otkrivam marku tog akumulatora koji je proizveden prije mjesec dana ima ugraviran datum proizvodnje na njemu 66ah sa 540cca napon 12.5 gustina sa svim celijama 1.220 stavim ga na punjac nije od onih jeftini nego skuplji start je bio sa 10a i naponom od 15.5v posle sat vremena struja je pala na 1a a napon 14.5v i tako stajao citavu noc i iskljucio se sam a gustina i dalje 1.220 napon 12.5 ali na testu posle odmora od 24 sata sa opterecenjem od 500a sa 10sek napon ne opada ispod 10v znaci nije povrsinska napunjenost sta sad ....
Kako šta sad? Ništa. Ako sumnjaš u ispravnost akumulatora odneseš ga u prodavnicu gde si ga kupio i reklamiraš ga. A koliko sam razumeo, ti se dobro razumeš u tehnologiju akumulatora i njihovo ispitivanje. Zašto onda tražiš pomoć od mene? Prosto, zar ne?
Provalio si me znam dosta ali neke stvari nisam znao dok nisam procitao na tvom blogu svaka ti cast ne zelim nikakva nadmetanja svidja mi se to sto pises i sto pomazes ljudima pozzz...
Postovani pratim vas blog i imam samo rijeci pohvale. Posto mi je elektronika hobi izradio sam sebi dva punjaca za akomulator jedan po vasoj semi koje ste objevili a drugi po semi rk3213 tiristorski. Ono sto mene zanima je da li se prije ugodi napon punjenja 14,4 ili 14,8 volti unimerom pa onda prikljuvi punjac na aku ili se prikljuci na aku i onda podesava napon punjenja. Isto pitanje vazi i za ekvalizaciju
Napon se podesi pre punjenja na 14,8 V, a ekvalizacija se radi naponom 15,5V i malom strujom, što znači da punjač (ispravljač) mora da ima ograničenje struje. Za prosečan akumulator (40-70Ah) ta struja je u rasponu 1-2 ampera. Za sve ostale informacije u vezi ekvalizacije "prošetaj" malo po mom blogu, ima puno informacija.
Постави коментар