Nije me bilo dosta dugo, dobih u međuvremenu mnoga i razna pisma, na neke odgovorih na neke ne. A po svojoj slobodnoj volji i htenju. Za vreme leta ljudi ne brinu brigu za svoje vozilo, bar što se tiče akumulatora, elektrike... Ma, sve radi kako bi trebalo!!! Dok ne zagusti. A, onda je već, u principu, kasno. Za bilo kakvu intervenciju ili popravku. Ono, kao sa zubom. Što duže čekaš da odeš kod zubara to je gori ishod na kraju. To je životna istina. Od toga se ne može pobeći. Kao od svoje senke. Kako se ophodiš prema vozilu (ili bilo čemu drugom), tako se i vrati.
Kao što bi rekli-karma.
No, odoh ja u filosofiju života. Dobro, nije da me ne zanima. Ali, ovo je mesto za sve MISTERIJE I ZABLUDE AKUMULATORA.
Elem...
Sulfatizovan i korodiran (nazvaću ga neprovratno oštećen) akumulator je... To su dve dijametralno različite stvari. Pojma.
Sulfatizovan, po 100000 x, je ZAPOSTAVLJEN I NEODRŽAVAN akumulator. Ono kad "bata" stavi nov akumulator u motor i zaboravi na njega sledećih... 3-4 godine. Ako i izdrži toliko.
"A da li ste ga, gospodine, bar jednom napunili za sve te godine"?
"Ne, nisam, pa nije bilo potrebe".
"Jeste gospodine, bilo je potrebe, čime ste došli kod mene, a akumulator vam je star samo 2,5 godine".
I tako dalje, i tako bliže.
Ova konverzacija je obavljena između mene i "dotičnih" bar... 1000 puta. Cirka. I nekako sam ja uvek bio u pravu. Šta ga znam, iskustvo, godine, instrumenti.. Nešto jeste.
Korodiran akumulator, onaj koji je NAČET, UNIŠTEN, MUTAN MU JE ELEKTROLIT (kiselina, narodski rečeno), KOJI POKAZUJE DOBAR NAPON NA KRAJU PUNJENJA, KOJI IMA DOBRU GUSTINU ELEKTROLITA 1,25-1,27 g/cm3... A opet ne može da isporuči par stotina ampera za pokretanje motora (ovde dizel motori skoro uvek gube bitku)... To je akumulator sa korodiranim, izbušenim (kao švajcarksi sir), uništenim pločama. Tako je u 90 % slučajeva. I tu se priča završava.
Ili počinje?
Ili ono čuveno "oko" što je zeleno "a neće da upali motor"!!!
Da se vratim ozbiljnosti (što, ovo do sada nije bilo ozbiljno i informativno?!), pa da kažem kako se, manje-više, može prepoznati akumulator koji je sulfatizovan a koji je korodiran.
Još jednom, sulfatizovanom akumulatoru se MOŽE pomoći, a korodiranom NE MOŽE. Bar ne u onoj meri kao kod sulfatizovanog.
Onaj osećaj kad si neku stvar "prežvakao" milion puta pa ti teško da govoriš o njoj. Tako je i meni. Ali, ja odlučih (stari dobri aorist), da pomognem ljudima, narodu da ne plaća majstore i nove akumulatore. Da naučim ljude da ih ne lažu MAJSTORI. Čast izuzecima. Da ne plaćaju velike pare za nešto što se može popraviti i dovesti, koliko-toliko, u red. Čitaj-da ne kupuju nove akumulatore.
Iz iskustva znam da su mnogi MAJSTORI preporučili ljudima da kupe nov akumulator. Tako je najlakše. Bez razmišljanja, "šta me briga, nije moj džep". A meni žao ljudi, naroda. Dođu kod mene pa kažu, "majstor mi rekao da je stradao akumulator".
Ne, nije stradao, samo je dosta ispražnjen i sulfatizovan.
I tad IMA POMOĆI.
Ja sam ne mogu protiv svih auto električara i svih onih koji popravljaju auto elektriku i elektroniku. Onih koji ne znaju "vola u dupe da ubodu". Protiv njih ne mogu i ne znam.
Ali zato mogu da kažem sledeće...
Ako se akumulator priključi na punjač (bar malo kvalitetniji), naglo poraste napon ( u roku od 10-30 minuta) i nakon toga ne pada ispod npr. 15,5 V (sad... ja ovo posmatram prema mojoj profesionalnoj opremi), tada je akumulator VEROVATNO u dubokoj koroziji.
Ovo bi trebalo da bude ideja vodilja, ne i pravilo.
A na sve ovo da napišem naterao me je jutrošnji primer. Naime, došlo je vozilo (da, za sve ljubitelje legendarnog Golfa to je bila verzija IV 1,9 TDI) ali u njemu je bio relativno mali akumulator 60Ah/540A. Naravno, još uvek je bio u garanciji. Ali, slabo je palio motor.
Normalno, mali akumulator a veliki motor pa još dizel.
Dva zla na jedno dobro.
Bez daljeg upuštanja u to zašto je tako mali akumulator u tako velikom motoru, reći ću to da sam:
-stavio taj akumulator od 60Ah (bitna stavka) na malu struju punjenja (2 ampera) i da je napon za nekih 30 minuta porastao na 15,5V i strujom punjenja (koja se u međuvremenu smanjila) na 1,5A.
I tu je ostao napon.
Sledećih xx sati.
Dakle, korozija je nastupila zbog malog akumulatora i velikog motora. Doduše, nije samo to, tu je i veliko "kidanje" ploča zbog dizela i zapremine motora. Tokom dugog vremena, nekih godinu dana. U to nema sumnje.
Korozija nastupa i od lošeg, neumerenog punjenja. Naročito jakom strujom. Nadasve, korozija je nepopravljiv i nepovratan proces. Kao kad strada limarija na šasiji, nema pomoći, seče se stari deo i ubacuje novi lim. Nema mnogo pametovanja.
Doduše, ima tu još svašta nešto da se kaže, ali ako napon naglo poraste i ne pada posle nakog vremena, već stalno stoji na istom nivou...
Taj ga je "ugasio". MOŽE da se pomogne tom akumulatoru... Koliko, to je već veliko pitanje.
I zahteva stručno punjenje i testiranje.
Sulfatizovan...akumulator.
Mali uvod pre ove toliko ponavljane reči "SULFATIZACIJA".
Sulfatizacija je normalan i neminovan proces u radu olovnih akumulatora. Da nje nema ne bi mogli da upalimo motor, da slušamo muziku dok isti ne radi...
Međutim, to je "mač sa dve oštrice".
Koliko je dobro, toliko je i loše. Postoje razna mišljenja o tome koliki je broj stradalih akumulatora zbog sulfatizacije ili korozije.
Ja rekoh na početku da su to dve DIJAMETRALNO različite stvari.
Po nekim istraživanjima je to da su uništeni akumulatori 80% zbog sulfatizacije.
...
Da li?
Šta ja kažem?
???
Kažem da nije tako. Negde je taj odnos pola-pola.
Prostije, ako češće palite motor (taksi vozilo) veća je verovatnoća za koroziju, a ako vozite na kraćim relacijama u toku dana pre će nastupiti sulfatizacija.
Ovo su VEOMA LIČNA zapažanja. Iskustvena.
A ona su, ipak, najbolja i najvažnija.
Jedno su knjige.
A drugo je radionica, ključ, klema, napon, struja, korozija...
Akumulator koji se priključi na punjač i kome NAGLO poraste napon (15-16v) da bi posle nekog vremena pao na nakih... 12-13V... je u 90% slučejava sulfatizovan. To je klasična odlika zapostavljenih i neodržavanih akumulatora. Ono, "staviš i zaboraviš".
Ja bih dodao, i "na kraju patiš".
Još, sulfatizovani akumulatori imaju tendenciju pokazivanja većeg napona nego što je normalno. Prostije, nakon punjenja i STAJANJA od 24 sata napon je npr... 13,2V. To je normalno za gel akumulatore. Ali ne i za automobilske.
I, kao što rekoh onom momku što je jutros ranom zorom došao kod mene (onaj golf IV)...
"Stvari su mnogo komplikovanije nego što se to čini na prvi pogled".
I zaista tako jeste.
Akumulator, u današnjim vozilima, je postao VEOMA bitan deo, krucijalan, bez koga se više ništa ne može. Kola su postala prepuna elektronike, uređaja, navigacija, pretvarača, svetala, pokazivača, grejača, senzora...
A sve to mora da isprati akumulator.
I što često ponavljam u poslednje vreme, biće sve gore.
Samo redovno i pravovremeno održavanje akumulatora će doprineti pouzdanom radu kola.
Ništa novo nisam rekao.
Samo sam ponovio ono što se zna odavno.
Zima je stigla.
Pamet u glavu.
Zimske gume, snažan akumulator i jak antifriz.
I nema zime.
Kao što bi rekli-karma.
No, odoh ja u filosofiju života. Dobro, nije da me ne zanima. Ali, ovo je mesto za sve MISTERIJE I ZABLUDE AKUMULATORA.
Elem...
Sulfatizovan i korodiran (nazvaću ga neprovratno oštećen) akumulator je... To su dve dijametralno različite stvari. Pojma.
Sulfatizovan, po 100000 x, je ZAPOSTAVLJEN I NEODRŽAVAN akumulator. Ono kad "bata" stavi nov akumulator u motor i zaboravi na njega sledećih... 3-4 godine. Ako i izdrži toliko.
"A da li ste ga, gospodine, bar jednom napunili za sve te godine"?
"Ne, nisam, pa nije bilo potrebe".
"Jeste gospodine, bilo je potrebe, čime ste došli kod mene, a akumulator vam je star samo 2,5 godine".
I tako dalje, i tako bliže.
Ova konverzacija je obavljena između mene i "dotičnih" bar... 1000 puta. Cirka. I nekako sam ja uvek bio u pravu. Šta ga znam, iskustvo, godine, instrumenti.. Nešto jeste.
Korodiran akumulator, onaj koji je NAČET, UNIŠTEN, MUTAN MU JE ELEKTROLIT (kiselina, narodski rečeno), KOJI POKAZUJE DOBAR NAPON NA KRAJU PUNJENJA, KOJI IMA DOBRU GUSTINU ELEKTROLITA 1,25-1,27 g/cm3... A opet ne može da isporuči par stotina ampera za pokretanje motora (ovde dizel motori skoro uvek gube bitku)... To je akumulator sa korodiranim, izbušenim (kao švajcarksi sir), uništenim pločama. Tako je u 90 % slučajeva. I tu se priča završava.
Ili počinje?
Ili ono čuveno "oko" što je zeleno "a neće da upali motor"!!!
Da se vratim ozbiljnosti (što, ovo do sada nije bilo ozbiljno i informativno?!), pa da kažem kako se, manje-više, može prepoznati akumulator koji je sulfatizovan a koji je korodiran.
Još jednom, sulfatizovanom akumulatoru se MOŽE pomoći, a korodiranom NE MOŽE. Bar ne u onoj meri kao kod sulfatizovanog.
Onaj osećaj kad si neku stvar "prežvakao" milion puta pa ti teško da govoriš o njoj. Tako je i meni. Ali, ja odlučih (stari dobri aorist), da pomognem ljudima, narodu da ne plaća majstore i nove akumulatore. Da naučim ljude da ih ne lažu MAJSTORI. Čast izuzecima. Da ne plaćaju velike pare za nešto što se može popraviti i dovesti, koliko-toliko, u red. Čitaj-da ne kupuju nove akumulatore.
Iz iskustva znam da su mnogi MAJSTORI preporučili ljudima da kupe nov akumulator. Tako je najlakše. Bez razmišljanja, "šta me briga, nije moj džep". A meni žao ljudi, naroda. Dođu kod mene pa kažu, "majstor mi rekao da je stradao akumulator".
Ne, nije stradao, samo je dosta ispražnjen i sulfatizovan.
I tad IMA POMOĆI.
Ja sam ne mogu protiv svih auto električara i svih onih koji popravljaju auto elektriku i elektroniku. Onih koji ne znaju "vola u dupe da ubodu". Protiv njih ne mogu i ne znam.
Ali zato mogu da kažem sledeće...
Ako se akumulator priključi na punjač (bar malo kvalitetniji), naglo poraste napon ( u roku od 10-30 minuta) i nakon toga ne pada ispod npr. 15,5 V (sad... ja ovo posmatram prema mojoj profesionalnoj opremi), tada je akumulator VEROVATNO u dubokoj koroziji.
Ovo bi trebalo da bude ideja vodilja, ne i pravilo.
A na sve ovo da napišem naterao me je jutrošnji primer. Naime, došlo je vozilo (da, za sve ljubitelje legendarnog Golfa to je bila verzija IV 1,9 TDI) ali u njemu je bio relativno mali akumulator 60Ah/540A. Naravno, još uvek je bio u garanciji. Ali, slabo je palio motor.
Normalno, mali akumulator a veliki motor pa još dizel.
Dva zla na jedno dobro.
Bez daljeg upuštanja u to zašto je tako mali akumulator u tako velikom motoru, reći ću to da sam:
-stavio taj akumulator od 60Ah (bitna stavka) na malu struju punjenja (2 ampera) i da je napon za nekih 30 minuta porastao na 15,5V i strujom punjenja (koja se u međuvremenu smanjila) na 1,5A.
I tu je ostao napon.
Sledećih xx sati.
Dakle, korozija je nastupila zbog malog akumulatora i velikog motora. Doduše, nije samo to, tu je i veliko "kidanje" ploča zbog dizela i zapremine motora. Tokom dugog vremena, nekih godinu dana. U to nema sumnje.
Korozija nastupa i od lošeg, neumerenog punjenja. Naročito jakom strujom. Nadasve, korozija je nepopravljiv i nepovratan proces. Kao kad strada limarija na šasiji, nema pomoći, seče se stari deo i ubacuje novi lim. Nema mnogo pametovanja.
Doduše, ima tu još svašta nešto da se kaže, ali ako napon naglo poraste i ne pada posle nakog vremena, već stalno stoji na istom nivou...
Taj ga je "ugasio". MOŽE da se pomogne tom akumulatoru... Koliko, to je već veliko pitanje.
I zahteva stručno punjenje i testiranje.
Sulfatizovan...akumulator.
Mali uvod pre ove toliko ponavljane reči "SULFATIZACIJA".
Sulfatizacija je normalan i neminovan proces u radu olovnih akumulatora. Da nje nema ne bi mogli da upalimo motor, da slušamo muziku dok isti ne radi...
Međutim, to je "mač sa dve oštrice".
Koliko je dobro, toliko je i loše. Postoje razna mišljenja o tome koliki je broj stradalih akumulatora zbog sulfatizacije ili korozije.
Ja rekoh na početku da su to dve DIJAMETRALNO različite stvari.
Po nekim istraživanjima je to da su uništeni akumulatori 80% zbog sulfatizacije.
...
Da li?
Šta ja kažem?
???
Kažem da nije tako. Negde je taj odnos pola-pola.
Prostije, ako češće palite motor (taksi vozilo) veća je verovatnoća za koroziju, a ako vozite na kraćim relacijama u toku dana pre će nastupiti sulfatizacija.
Ovo su VEOMA LIČNA zapažanja. Iskustvena.
A ona su, ipak, najbolja i najvažnija.
Jedno su knjige.
A drugo je radionica, ključ, klema, napon, struja, korozija...
Akumulator koji se priključi na punjač i kome NAGLO poraste napon (15-16v) da bi posle nekog vremena pao na nakih... 12-13V... je u 90% slučejava sulfatizovan. To je klasična odlika zapostavljenih i neodržavanih akumulatora. Ono, "staviš i zaboraviš".
Ja bih dodao, i "na kraju patiš".
Još, sulfatizovani akumulatori imaju tendenciju pokazivanja većeg napona nego što je normalno. Prostije, nakon punjenja i STAJANJA od 24 sata napon je npr... 13,2V. To je normalno za gel akumulatore. Ali ne i za automobilske.
I, kao što rekoh onom momku što je jutros ranom zorom došao kod mene (onaj golf IV)...
"Stvari su mnogo komplikovanije nego što se to čini na prvi pogled".
I zaista tako jeste.
Akumulator, u današnjim vozilima, je postao VEOMA bitan deo, krucijalan, bez koga se više ništa ne može. Kola su postala prepuna elektronike, uređaja, navigacija, pretvarača, svetala, pokazivača, grejača, senzora...
A sve to mora da isprati akumulator.
I što često ponavljam u poslednje vreme, biće sve gore.
Samo redovno i pravovremeno održavanje akumulatora će doprineti pouzdanom radu kola.
Ništa novo nisam rekao.
Samo sam ponovio ono što se zna odavno.
Zima je stigla.
Pamet u glavu.
Zimske gume, snažan akumulator i jak antifriz.
I nema zime.
2 коментара:
Molim za savje u vezi akumulatora. Radi se o akumulatoru 12v, 125ah, za solare (deep discharge) marke Ciak, olovni sa klasičnom kiselinom i ćepovima. Akumulator je kupljen novi prije 4 godine i od onda samo stoji cijelo vrijeme. Nije korišten, punjen,...ništa, samo stoji.
E sad, izmjerio sam mu napon i on je nešto preko 5v. Punio sam ga 24 sata običnim punjačem 5v i došao je do 11,9v. Pošto se dosta grijao nisam dalje punio. Drugi dan sam izmjerio napon i bio je još manji nego prije punjenja, manje od 5v.
Htio sam ga otpisati, ali vidio sam Vaš blog pa da pitam postoji li mogučnost reinkarnacije za ovako pošteno zaboravljeni slučaj, šta da pokušam?
Ne postoji tehnologija kojom bi se taj akumulator mogao "reinkarnisati". Da ne ulazim dalje u detalje , odnesi ga negde u reciklažu i zaradi neki novac. Tako stoje stvari.
Постави коментар