Mnogo stvari može da se napiše o olovnim akumulatorima. Toliko ima nepoznanica da je to neverovatno. Puno ljudi misli da je to toliko prosta i jednostavna naprava-olovo i rastvor sumporne kiseline.
A baš zbog takvog jednostavnog i nerazumevajućeg shvatanja ljudi neverovatno mnogo greše kod upotrebe akumulatora. U to se uveravam skoro svaki dan u svojoj praksi i svom poslu. Čak me neke situacije dovode do ludila. Neke stvari nekim osobama NE MOŽEŠ da objasniš.
Danas sam odlučio da pojasnim jednu veoma čestu situaciju NEPRAVILNE upotrebe STARTNIH akumulatora.
Da ponovim još jednom da postoje:
To bi bila neka osnova podela. Da ne ulazim još u dubiozu, i ovo je dovoljno.
Svaki akumulator ima svoju namenu, kao što se može i videti.
Objasnio sam razliku da stacionarni imaju malo ploča ali su one debele (jer se traži kapacitet) za razliku od startnih koji imaju mnogo ploča ali su tanke (jer se traži struja).
Gde ljudi kod upoterebe najčešće greše?
A ta greška može skupo da košta, što se neki put i desi.
Ljudi greše (sa mog stanovišta) iz tri razloga:
zbog neznanja i zbog nezainteresovanosti i zbog nedostatka novca.
Da se razumemo...
Neznanje čoveka NE SPAŠAVA od odgovornosti. Tako nekako kaže i Biblija.
Dakle...
Najčešća greška koja se pravi sa startnim akumulatorima je ta da se koriste nenamenski-kao stacionarni.
Još konkretnije-kao rezervno napajanje za cirkulacione pumpe. Ili za neki UPS u kući, svejedno, namena je ista.
Kada se kupi akumulator u garanciji PIŠE da se neće proznati NEADEKVATNA (tako nekako ) upotreba akumulatora.
Upravo takva upotreba je ovo gore što sam naveo.
I obavezno brzo stradaju akumulatori ako se tako koriste (startni kao stacionarni).
Doduše, ne moraju da stradaju brzo ako se održavaju kako treba... Ali, ko će još o tome da misli?
Kod takve upotrebe (bolje reći NEUPOTREBE) dolazi do prevremene sulfatizacije ploča. Retko kad nestaje struja i akumulatori samo stoje. Doduše, bolja rezervna napajanja imaju stalno punjenje nekom malom strujom tako da je moguće preduprediti sulfatizaciju. Ali, držanje akumulatora stalno pod nekom malom strujom (koja nije tačno podešena za taj kapacitet!!!!!!) vodi do korozije pozitivne rešetke.
Ili...
Drugi problem...
Ako često nestaje struja i često se prani akumulator do kraja , čak i ispod granice za pražnjenje od 10,5V, dolazi do brzog uništavanja tankih ploča. Te ploče su napravljene za kratkotrajna pražnejnja od nekoliko sekundi (startovanje motora, koje uzme od kapaciteta akumulatora SAMO 3-5%), a ne za česta duboka pražnjenja. Još ako se posle takvih pražnjenja samo donekle napuni akumulator i takvo stanje traje mesecima, sulfatizacija je ZAGARANTOVANA.
To može da se posmatra na način automobilskih guma-ako se često naglo startuje -"šlajfuje", umesto 50000 Km gume će da traju 30000 Km. Tako je i sa startnim akumulatorima i njihovom neadekvatnom upotrebom.
Za takve namene postoje stacionarni akumulatori.
Sad...
Oni su mnogo skuplji za isti kapacitet u odnosu na startne. Drugačija je i tehnologija (AGM ili gel). Zato ljudi koriste startne.
Sve ima svoju cenu.
A neki znaju za to ali jednostavno prelaze nezainteresovano preko te informacije.
Njihov džep-njihova briga.
A NENORMALNA upotreba akumulatora je upotreba u taksi vozilima. I to piše u garanciji da se ne priznaje. Ali, koga to još pa zanima?
O taksi vozilima i njihovima akumulatorima bih mogao da napišem omanju knjigu. Pa to je program kad mi neki takav dodje na popravku!!!
Mada, neću o tome. To je druga tema.
Ima... Ima akumulatora koji su PREDVIDJENI za mnogo paljenja i za taksi upotrebu (ne znam da li da navedem neku firmu koja pravi baš takve...mogu da tražim neku paru za njihovo reklamiranje :)))...ipak moj savet ima težinu, ljudi me poslušaju i pitaju za savet, pa kupe takav akumulator... 'ajde nek bude... ExidePremium je takav akumulator... Mada je ta firma na ivici bankrota... stalno pratim takve informacije). Ali...
Oni koštaju. Nekih 20-30% više u odnosu na obične. Neće to naš čovek da plati. Lakše mu je da se muči sa akumulatorom posle dve godine na minus 15 nego da je dao malo više novca i da je miran još jednu godinu.
Opet ali...
MOGU i ti obični, svakodnevni akumulatori (manje ili više ) da izdrže čak i tri-četiri godine u taksi vozilu. Mada bi trebalo UVEK I UVEK dopunjavatati posle upotrebe (uključena navigacija, svetlo na krovu, možda mali tv, radio stanica...)
Ali...
Ko će da misli o tome....
Tako...
Ovo ne može da škodi. A što ne škodi znači da koristi.
A baš zbog takvog jednostavnog i nerazumevajućeg shvatanja ljudi neverovatno mnogo greše kod upotrebe akumulatora. U to se uveravam skoro svaki dan u svojoj praksi i svom poslu. Čak me neke situacije dovode do ludila. Neke stvari nekim osobama NE MOŽEŠ da objasniš.
Danas sam odlučio da pojasnim jednu veoma čestu situaciju NEPRAVILNE upotrebe STARTNIH akumulatora.
Da ponovim još jednom da postoje:
- startni (za paljenje motora sa unutrašnjim sagorevanjem)
- trakcioni (za električne viljuškare)
- stacionarni (za stalna napajanja, npr UPS, telefonske centrale, uredjaji za vojnu upotrebu)
- polustacionarni (za brodsku upotrebu, služe i za paljenje i za napajenje uredjaja-GPS, radar, svetlo...)
To bi bila neka osnova podela. Da ne ulazim još u dubiozu, i ovo je dovoljno.
Svaki akumulator ima svoju namenu, kao što se može i videti.
Objasnio sam razliku da stacionarni imaju malo ploča ali su one debele (jer se traži kapacitet) za razliku od startnih koji imaju mnogo ploča ali su tanke (jer se traži struja).
Gde ljudi kod upoterebe najčešće greše?
A ta greška može skupo da košta, što se neki put i desi.
Ljudi greše (sa mog stanovišta) iz tri razloga:
zbog neznanja i zbog nezainteresovanosti i zbog nedostatka novca.
Da se razumemo...
Neznanje čoveka NE SPAŠAVA od odgovornosti. Tako nekako kaže i Biblija.
Dakle...
Najčešća greška koja se pravi sa startnim akumulatorima je ta da se koriste nenamenski-kao stacionarni.
Još konkretnije-kao rezervno napajanje za cirkulacione pumpe. Ili za neki UPS u kući, svejedno, namena je ista.
Kada se kupi akumulator u garanciji PIŠE da se neće proznati NEADEKVATNA (tako nekako ) upotreba akumulatora.
Upravo takva upotreba je ovo gore što sam naveo.
I obavezno brzo stradaju akumulatori ako se tako koriste (startni kao stacionarni).
Doduše, ne moraju da stradaju brzo ako se održavaju kako treba... Ali, ko će još o tome da misli?
Kod takve upotrebe (bolje reći NEUPOTREBE) dolazi do prevremene sulfatizacije ploča. Retko kad nestaje struja i akumulatori samo stoje. Doduše, bolja rezervna napajanja imaju stalno punjenje nekom malom strujom tako da je moguće preduprediti sulfatizaciju. Ali, držanje akumulatora stalno pod nekom malom strujom (koja nije tačno podešena za taj kapacitet!!!!!!) vodi do korozije pozitivne rešetke.
Ili...
Drugi problem...
Ako često nestaje struja i često se prani akumulator do kraja , čak i ispod granice za pražnjenje od 10,5V, dolazi do brzog uništavanja tankih ploča. Te ploče su napravljene za kratkotrajna pražnejnja od nekoliko sekundi (startovanje motora, koje uzme od kapaciteta akumulatora SAMO 3-5%), a ne za česta duboka pražnjenja. Još ako se posle takvih pražnjenja samo donekle napuni akumulator i takvo stanje traje mesecima, sulfatizacija je ZAGARANTOVANA.
To može da se posmatra na način automobilskih guma-ako se često naglo startuje -"šlajfuje", umesto 50000 Km gume će da traju 30000 Km. Tako je i sa startnim akumulatorima i njihovom neadekvatnom upotrebom.
Za takve namene postoje stacionarni akumulatori.
Sad...
Oni su mnogo skuplji za isti kapacitet u odnosu na startne. Drugačija je i tehnologija (AGM ili gel). Zato ljudi koriste startne.
Sve ima svoju cenu.
A neki znaju za to ali jednostavno prelaze nezainteresovano preko te informacije.
Njihov džep-njihova briga.
A NENORMALNA upotreba akumulatora je upotreba u taksi vozilima. I to piše u garanciji da se ne priznaje. Ali, koga to još pa zanima?
O taksi vozilima i njihovima akumulatorima bih mogao da napišem omanju knjigu. Pa to je program kad mi neki takav dodje na popravku!!!
Mada, neću o tome. To je druga tema.
Ima... Ima akumulatora koji su PREDVIDJENI za mnogo paljenja i za taksi upotrebu (ne znam da li da navedem neku firmu koja pravi baš takve...mogu da tražim neku paru za njihovo reklamiranje :)))...ipak moj savet ima težinu, ljudi me poslušaju i pitaju za savet, pa kupe takav akumulator... 'ajde nek bude... ExidePremium je takav akumulator... Mada je ta firma na ivici bankrota... stalno pratim takve informacije). Ali...
Oni koštaju. Nekih 20-30% više u odnosu na obične. Neće to naš čovek da plati. Lakše mu je da se muči sa akumulatorom posle dve godine na minus 15 nego da je dao malo više novca i da je miran još jednu godinu.
Opet ali...
MOGU i ti obični, svakodnevni akumulatori (manje ili više ) da izdrže čak i tri-četiri godine u taksi vozilu. Mada bi trebalo UVEK I UVEK dopunjavatati posle upotrebe (uključena navigacija, svetlo na krovu, možda mali tv, radio stanica...)
Ali...
Ko će da misli o tome....
Tako...
Ovo ne može da škodi. A što ne škodi znači da koristi.
Нема коментара:
Постави коментар