Poslednjih godina je bilo urađeno istraživanje od strane "http://batterycouncil.org" sa ciljem da se utvrdi zašto se skraćuje vreme koje dovodi do prevremenog otkaza automobilskih akumulatora. Taj procenat se povećao sa 30 na 39% u poslednjih pet godina. Primarni razlog relativno kratkog veka olovnih akumulatora u savremenim vozilima nije ništa drugo nego ubrzano trošenje ploča. Prostije, aktivni materijal na njima (olovo dioksid na pozitivnoj i čisto olovo na negativnoj ploči) se ubzano "jede". Narodski rečeno.
Izveštaj ne daje druge razloge ubrzanog trošenja ploča sem toga da su mnogostruko povećani zahtevi za snabdevanje strujom raznih električnih i elektronskih potrošača. I da to izaziva dodatni "stres" za današnje akumulatore.
Da li je jedan od razloga i taj kad se kola duže vreme ne koriste, kada se ostave sa svim isključenim potrošačima ("key off " režim)?
Da!!!
Još kako!!!
Sasvim je uobičajeno kada se vozilo ne koristi duže vreme, da i perfektan, nov akumulator bude praktično neupotrebljiv. To je "klasika" slučaj sa vozilima na auto placevima.Tu "školu" sam odavno izučio. Ali izgleda da neki nisu još.
A stvari stoje upravo ovako...
Kada se izvuče ključ iz brave i izađe iz vozila, razni potrošači (u zavisnosti od vrste i modela vozila) nastavljaju da troše energiju iz akumulatora. Da stvar bude još gora, za buduća vozila se planira još više potrošača. Kao što se planira uvođenje novog 0W-10 ulja do kraja decenije ("malo gušće od vode") pošto Šel već duže vreme testira baš njega. Ulje 0W-16 je već dobilo dozvolu i samo je pitanje dana kad će se pojaviti na tržištu. Zanimljivo? Za ostale informacije se pozvati na blog "doktora" za motorna ulja i maziva, mog druga Steve: http://motornaulja.blogspot.com/
Ja rekoh da tehnologija ne može da se zaustavi. 0W-10 ulje!??!!
Zbog sve današnje elektronike koju poseduju vozila veoma je važno ispravno izabrati akumulator. Koliko dovoljnog kapaciteta tako i dobrog kvaliteta.
Kolika je "normalna" struja u stanju mirovanja vozila? To pitanje su mi mnogi postavili a ja odgovorio na ovom blogu. Dakle, sve zavisi od vozila i njihovih potrošača. U principu, normalna struja je sve ispod 50 miliampera. Taj podatak se može pronaći. U praksi sam mnogo češće nailazio na slučajeve gde je struja od 20-30mA. Skoro sam imao slučaj sa samo 10mA. To je više nego odlično! Ovi slučajevi se odnose na FABRIČKI UGRAĐENE UREĐAJE.
Ne na razne navigacije, punjače mobilnih telefona i tablet računara, male televizore, dodatna ukrasna svetla...
Pretpostavimo da su u pitanju dva različita vozila i da oba stoje već 8 dana. Jedno vozilo je iz fabrike izašlo sa 45mA a drugo sa 25mA mirne struje. U prva kola je dodatno ugrađen alarm (dodatnih 55mA potrošnje) a u druga takođe alarm i MP3 plejer (dodtanih 75mA struje).
Ovde je veoma važna informacija o rezarvnom kapacitetu akumulatora. Ta informacija se NE DAJE u Evropi. U Americi je ona OBAVEZNA. Tamo se ne kupuje akumulator na osnovu kapaciteta , već na osnovu startne struje i rezervnog kapaciteta. Koga zanima šta je rezervni kapacitet neka pogleda ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih.html
Manje-više se zna koliki je rezervni kapacitet za različite akumulatore:
Ah RC (minuti)
Ovo se odnosi na POTPUNO NOVE I NAPUNJENE akumulatore. Ne na one koji su stari 2-3 godine i koji nikad nisu izvađeni iz vozila i dopunjeni na pravom punjaču.
Elem...
Pošto su u pitanju dva različita vozila ona imaju i različite akumulatore. Očigledno je da kod oba vozila struja mirovanja ista, tj. 100 mA (45+55=100 mA i 25+75=100 mA).
Prvo vozilo ima akumulator sa rezervnim kapacitetom od 130 minuta a drugo sa 85 minuta.
Na osnovu gornjih podataka se može veoma lako izaračunati dnevna potrošnja u stanju mirovanja vozila:
24h x 100mA=2,4Ah.
Više nego jednostavno.
Međutim, osmodnevno stajanje na parkingu pravi veliku razliku u potrošnji. To mu dođe ovako:
2,4 Ah x 8 dana = 19,2Ah. To je veliki kapacitet koji je izvučen iz akumulatora. Iz akumulatora (130 minuta RC) prvog vozila bi bilo potrošeno nekih 25% ukupnog kapaciteta a iz drugog (85 minuta RC) čak 1/3 kapaciteta! Ovo drugo vozilo bi verovatno zahtevalo startovanje preko kablova. Pa još ako je veliki minus...
Računica je više nego jasna. "Key off" stanje može da bude veliki ubica akumulatora. Zato je potrebno da proverite struju dok vozilo stoji čak i ako bar malo sumnjate na brzo pražnjenje akumulatora. Naravno, nemojte da okrivljujete loš akumulator ako ste ugradili još nekoliko dodatnih potrošača KOJI NISU FABRIČKI PREDVIĐENI.
Tražite od auto električara da izmeri struju dok kola ne rade. I TO ISPRED VAS. Da vidite, da vam objasni. Ja svojim mušterijama pokažem taj podatak ako posumnjam da nešto troši akumulatoar a što fabrika nije predvidela.
Imao sam slučaj od prošle godine kad se čovek žalio da se akumulator brzo prazni. Akumulator je propisno osvežen i napunjen. Proverom sam ustanovio da je struja veća nego što bi trebalo. Vlasnik vozila se tek onda setio da je dodano ugradio alarm.
Šta reći?
Ili slučaj od pre mesec dana... Dobio sam potpuno ispražnjen akumulator, napon je bio 5V. Ugrađen je ispravan i propisno napunjen akumulator . Posle nedelju dana sam ponovo bio pozvan zbog iste stvari-akumulator je bio potpuno ispražnjen. Izlaskom na teren ustanovio sam da sijalica koja se nalazi u prtljažnom prostoru "na kvarno" izvlači struju.
Eto...
A o tome da se na tako poluispražnjenim akumulatorima stvaraju nepopravljivi kristali olovo sulfata ne bi trebalo ni govoriti.
P.S. Za one koji su propustili tekst da li bi trebalo skidati kleme sa akumulatora:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/01/da-li-skidati-kleme-sa-akumulatora-i.html
Izveštaj ne daje druge razloge ubrzanog trošenja ploča sem toga da su mnogostruko povećani zahtevi za snabdevanje strujom raznih električnih i elektronskih potrošača. I da to izaziva dodatni "stres" za današnje akumulatore.
Da li je jedan od razloga i taj kad se kola duže vreme ne koriste, kada se ostave sa svim isključenim potrošačima ("key off " režim)?
Da!!!
Još kako!!!
Sasvim je uobičajeno kada se vozilo ne koristi duže vreme, da i perfektan, nov akumulator bude praktično neupotrebljiv. To je "klasika" slučaj sa vozilima na auto placevima.Tu "školu" sam odavno izučio. Ali izgleda da neki nisu još.
A stvari stoje upravo ovako...
Kada se izvuče ključ iz brave i izađe iz vozila, razni potrošači (u zavisnosti od vrste i modela vozila) nastavljaju da troše energiju iz akumulatora. Da stvar bude još gora, za buduća vozila se planira još više potrošača. Kao što se planira uvođenje novog 0W-10 ulja do kraja decenije ("malo gušće od vode") pošto Šel već duže vreme testira baš njega. Ulje 0W-16 je već dobilo dozvolu i samo je pitanje dana kad će se pojaviti na tržištu. Zanimljivo? Za ostale informacije se pozvati na blog "doktora" za motorna ulja i maziva, mog druga Steve: http://motornaulja.blogspot.com/
Ja rekoh da tehnologija ne može da se zaustavi. 0W-10 ulje!??!!
Zbog sve današnje elektronike koju poseduju vozila veoma je važno ispravno izabrati akumulator. Koliko dovoljnog kapaciteta tako i dobrog kvaliteta.
Kolika je "normalna" struja u stanju mirovanja vozila? To pitanje su mi mnogi postavili a ja odgovorio na ovom blogu. Dakle, sve zavisi od vozila i njihovih potrošača. U principu, normalna struja je sve ispod 50 miliampera. Taj podatak se može pronaći. U praksi sam mnogo češće nailazio na slučajeve gde je struja od 20-30mA. Skoro sam imao slučaj sa samo 10mA. To je više nego odlično! Ovi slučajevi se odnose na FABRIČKI UGRAĐENE UREĐAJE.
Ne na razne navigacije, punjače mobilnih telefona i tablet računara, male televizore, dodatna ukrasna svetla...
Pretpostavimo da su u pitanju dva različita vozila i da oba stoje već 8 dana. Jedno vozilo je iz fabrike izašlo sa 45mA a drugo sa 25mA mirne struje. U prva kola je dodatno ugrađen alarm (dodatnih 55mA potrošnje) a u druga takođe alarm i MP3 plejer (dodtanih 75mA struje).
Ovde je veoma važna informacija o rezarvnom kapacitetu akumulatora. Ta informacija se NE DAJE u Evropi. U Americi je ona OBAVEZNA. Tamo se ne kupuje akumulator na osnovu kapaciteta , već na osnovu startne struje i rezervnog kapaciteta. Koga zanima šta je rezervni kapacitet neka pogleda ovde:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2013/07/definicije-raznih-parametara-olovnih.html
Manje-više se zna koliki je rezervni kapacitet za različite akumulatore:
Ah RC (minuti)
36 | 55 | |
45 | 70 | |
50 | 80 | |
55 | 95 | |
60 | 100 | |
62 | 100 | |
63 | 105 | |
65 | 105 | |
66 | 110 | |
70 | 115 | |
72 | 115 | |
88 | 150 | |
90 | 155 | |
97 | 165 | |
100 | 170 |
Ovo se odnosi na POTPUNO NOVE I NAPUNJENE akumulatore. Ne na one koji su stari 2-3 godine i koji nikad nisu izvađeni iz vozila i dopunjeni na pravom punjaču.
Elem...
Pošto su u pitanju dva različita vozila ona imaju i različite akumulatore. Očigledno je da kod oba vozila struja mirovanja ista, tj. 100 mA (45+55=100 mA i 25+75=100 mA).
Prvo vozilo ima akumulator sa rezervnim kapacitetom od 130 minuta a drugo sa 85 minuta.
Na osnovu gornjih podataka se može veoma lako izaračunati dnevna potrošnja u stanju mirovanja vozila:
24h x 100mA=2,4Ah.
Više nego jednostavno.
Međutim, osmodnevno stajanje na parkingu pravi veliku razliku u potrošnji. To mu dođe ovako:
2,4 Ah x 8 dana = 19,2Ah. To je veliki kapacitet koji je izvučen iz akumulatora. Iz akumulatora (130 minuta RC) prvog vozila bi bilo potrošeno nekih 25% ukupnog kapaciteta a iz drugog (85 minuta RC) čak 1/3 kapaciteta! Ovo drugo vozilo bi verovatno zahtevalo startovanje preko kablova. Pa još ako je veliki minus...
Računica je više nego jasna. "Key off" stanje može da bude veliki ubica akumulatora. Zato je potrebno da proverite struju dok vozilo stoji čak i ako bar malo sumnjate na brzo pražnjenje akumulatora. Naravno, nemojte da okrivljujete loš akumulator ako ste ugradili još nekoliko dodatnih potrošača KOJI NISU FABRIČKI PREDVIĐENI.
Tražite od auto električara da izmeri struju dok kola ne rade. I TO ISPRED VAS. Da vidite, da vam objasni. Ja svojim mušterijama pokažem taj podatak ako posumnjam da nešto troši akumulatoar a što fabrika nije predvidela.
Imao sam slučaj od prošle godine kad se čovek žalio da se akumulator brzo prazni. Akumulator je propisno osvežen i napunjen. Proverom sam ustanovio da je struja veća nego što bi trebalo. Vlasnik vozila se tek onda setio da je dodano ugradio alarm.
Šta reći?
Ili slučaj od pre mesec dana... Dobio sam potpuno ispražnjen akumulator, napon je bio 5V. Ugrađen je ispravan i propisno napunjen akumulator . Posle nedelju dana sam ponovo bio pozvan zbog iste stvari-akumulator je bio potpuno ispražnjen. Izlaskom na teren ustanovio sam da sijalica koja se nalazi u prtljažnom prostoru "na kvarno" izvlači struju.
Eto...
A o tome da se na tako poluispražnjenim akumulatorima stvaraju nepopravljivi kristali olovo sulfata ne bi trebalo ni govoriti.
P.S. Za one koji su propustili tekst da li bi trebalo skidati kleme sa akumulatora:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/01/da-li-skidati-kleme-sa-akumulatora-i.html
2 коментара:
Evo malo sam se edukovao o akomolutarima i vec imam prosirene vidike.
Ja imam white horse star nekih 15 meseci,a vozim dizel auto tako sto imam dva dana sedmicno sa mnogo paljenja,a ostale dane se uglavnom ne vozi,
Zatekao sam prazan akomulator pre par dana i upalio auto na nezbrdici. Vozio sam posle 3 sata i sad kao pali.
Ja dolazim subotom u Suboticu i rado bi da sredim kod gosp.Mise sto pre svoj akomulator za zimu.
pozd. Vlado Petrovic
Samo izvolite! Ja sam tu za svakog da mu pomognem koliko znam i umem. Dostavio sam vam broj telefona preko Gugl + da se najavite pre nego što dođete. Pozdrav!
Постави коментар