Skoro da nema osobe koja dođe kod mene, a da mu je akumulator stradao (kratak spoj, istrošenost ploča, šta god) i da me ne pita koji bi trebalo da kupi.
Pošto ni jednog proizvođača ne reklamiram, niti ću ikad, sem ako se neke okolnosti ne promene, samo mu preporučim akumulator koji odgovara za njegovo vozilo i to po karakteristikama-startnoj struji i kapacitetu.
Pošto se tu priča ne završava i insistiranje se nastavi sa pričom "a kojeg bih ja proizvođača preporučio", sagledam realno situaciju. Normalno, u 99% slučajeva je priča "što jeftinije a bolje".
To neće moći.
Onda ja odmerim vozilo, starost, način održavanja, vrstu goriva i pitam gde se češće koristi-u gradu ili na otvorenom putu. Kada dobijem sve te informacije onda mu kažem da bih mu preporučio "tog proizvođača zbog toga i toga". Ako su kola stara 20 godina i sve se na njima klima i raspada iluzorno je kupovati akumulator koji košta 30% više od nekog koji bi služio kao i neki jeftiniji.
Taksisti su već posebna priča. U tu debatu NE ULAZIM. Znajući kakvim i kolikim torturama su izložena njihova vozila, na baš uporno insistiranjhe šta da se kupi kao novi akumulator, preporučim akumulatore KOJI SU PREDVIĐENI ZA GRADSKE USLOVE-mnogo stajanja i kretanja, više električnih potrošača nego u prosečnim kolima, izuzetno kratke relacije, veoma često startovanje motora u toku dana, NEREDOVNO ODRŽAVANJE...
Takvi akumulatori imaju deblje ploče nego svaki prosečan pa zato mogu da izdrže mnogo veća i duža maltretiranja. Shodne tome i cena je veća. Za nekih 20-30 % više nego običan. I tu se priča trenutno završava. "To je skupo,ima i jeftini sa istim kapacitetom". Pa što si me onda pitao?! Što si tražio savet!? Taj jeftini će sigurno trajati kraće. Ako i traje isto, sa onim skupljim ćeš SIGURNO svaki put upaliti motor. Sa onim jeftinim ćeš se misliti ujutro na -10 stepeni da li ćeš krenuti na posao?
Zbog cele te priče kakvi su akumulatori koji se manje-više mogu naći na našem tržištu odlučio sam da postavim test BIHAMK koji je napravljen 2012. godine. Nije svež ali se ništa spektakularno nije u tehnologiji akumulatora desilo. Svi ti proizvođači su uvek prisutni na našem tržištu. Svaka malo bolje opremljena prodavnica auto delova ima svaki od njih.
Takođe evo i linka za one koji su propustili da pogledaju ADAC test akumulatora u 2011. godini:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/autobatterien/autobatterien_2010_2011.aspx?tabid=tab1
Tekst i opis testa akumulatora BIHAMK je potpuno neizmenjen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pošto ni jednog proizvođača ne reklamiram, niti ću ikad, sem ako se neke okolnosti ne promene, samo mu preporučim akumulator koji odgovara za njegovo vozilo i to po karakteristikama-startnoj struji i kapacitetu.
Pošto se tu priča ne završava i insistiranje se nastavi sa pričom "a kojeg bih ja proizvođača preporučio", sagledam realno situaciju. Normalno, u 99% slučajeva je priča "što jeftinije a bolje".
To neće moći.
Onda ja odmerim vozilo, starost, način održavanja, vrstu goriva i pitam gde se češće koristi-u gradu ili na otvorenom putu. Kada dobijem sve te informacije onda mu kažem da bih mu preporučio "tog proizvođača zbog toga i toga". Ako su kola stara 20 godina i sve se na njima klima i raspada iluzorno je kupovati akumulator koji košta 30% više od nekog koji bi služio kao i neki jeftiniji.
Taksisti su već posebna priča. U tu debatu NE ULAZIM. Znajući kakvim i kolikim torturama su izložena njihova vozila, na baš uporno insistiranjhe šta da se kupi kao novi akumulator, preporučim akumulatore KOJI SU PREDVIĐENI ZA GRADSKE USLOVE-mnogo stajanja i kretanja, više električnih potrošača nego u prosečnim kolima, izuzetno kratke relacije, veoma često startovanje motora u toku dana, NEREDOVNO ODRŽAVANJE...
Takvi akumulatori imaju deblje ploče nego svaki prosečan pa zato mogu da izdrže mnogo veća i duža maltretiranja. Shodne tome i cena je veća. Za nekih 20-30 % više nego običan. I tu se priča trenutno završava. "To je skupo,ima i jeftini sa istim kapacitetom". Pa što si me onda pitao?! Što si tražio savet!? Taj jeftini će sigurno trajati kraće. Ako i traje isto, sa onim skupljim ćeš SIGURNO svaki put upaliti motor. Sa onim jeftinim ćeš se misliti ujutro na -10 stepeni da li ćeš krenuti na posao?
Zbog cele te priče kakvi su akumulatori koji se manje-više mogu naći na našem tržištu odlučio sam da postavim test BIHAMK koji je napravljen 2012. godine. Nije svež ali se ništa spektakularno nije u tehnologiji akumulatora desilo. Svi ti proizvođači su uvek prisutni na našem tržištu. Svaka malo bolje opremljena prodavnica auto delova ima svaki od njih.
Takođe evo i linka za one koji su propustili da pogledaju ADAC test akumulatora u 2011. godini:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/autobatterien/autobatterien_2010_2011.aspx?tabid=tab1
Tekst i opis testa akumulatora BIHAMK je potpuno neizmenjen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Testiranje
Testiranje je obuhvatilo proizvode od pet proizvođača akumulatora koji su prisutni i u značajnoj mjeri zastupljeni na BH tržištu.
Ispitivanje je obuhvatilo provjeru kapaciteta i struje hladnog starta deklarisanog od strane proizvođača, masu, unutarnji otpor, rezervni kapacitet, samopražnjenje, potrošnju vode i zadržavanje elektrolita, tj. curenje elektrolita prilikom naginjanja akumulatora.
Tabela 1 – rezultati testa
MARKA I TIP
|
Kapacitet
[Ah]
|
Masa
[kg]
|
Kapacitet i rezervni kapacitet
|
Struja hladnog starta
|
Unutrašnji otpor i samopražnjenje
|
Gustina energije [Wh/kg]
|
Potrošnja vode
|
UKUPNA OCJENA
|
Topla Energy
|
55
|
13,94
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
Black Horse Ca/Ca |
55
|
14,41
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆
|
☆☆☆
|
☆☆☆
|
Varta Black dynamic
|
56
|
13,26
|
☆☆☆
|
☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆
|
Energizer plus
|
53
|
13,17
|
☆☆☆
|
☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆
|
Bosch silver
S4
|
52
|
12,33
|
☆☆
|
☆☆☆
|
☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆☆☆
|
☆☆
|
Napomena: Testiranje je provedeno na slučajnom uzorku koji ne mora oslikavati generalno stanje.
Prilikom ispitivanja i testiranja parametara akumulatora, pojedinačni testovi su provedeni u skladu sa standardima EN 50342 i IEC 60095. Ovdje treba imati u vidu činjenicu da je za potrebe testiranja korišten po jedan primjerak od svakog odabranog proizvođača koji ne mora oslikavati generalno stanje. Na osnovu dobijenih rezultata najbolje karakteristike je pokazala Topla Energy sa ukupnom ocjenom 4 (četiri). Skala ocjena je od 1 (jako loše) do 5 (odlično).
Jako važno je i spomenuti da su primjenjeni materijali u proizvodnji akumulatora ekološki izuzetno štetni. Kao što je poznato olovo je toksično i opasno po zdravlje, ne samo ljudi, već i biljnog i životinjskog svijeta, a osim olova tu se nalaze aditivi i sumporna kiselina. Podizanjem svijesti o očuvanju prirode i razvojem tehnologije, danas se reciklira skoro 99 % akumulatora, tj. materijala koji čini akumulator.
Stari akumulatori se trebaju odlagati na za to predviđena mjesta, jer se o životnoj sredini i njenoj zaštiti svi mi moramo brinuti.
- Kako biste izbjegli neugodnosti, prije zimske sezone obavezno pregledajte sistem napajanja vozila električnom energijom i provjerite ispravnost akumulatora. Neispravan sistem često dovede do trajnog oštećenja akumulatora. - Zamijenite stari i dotrajali akumulator sa adekvatnim novim akumulatorom (u skladu sa zahtjevanim tipom i kapacitetom). - U zimskom periodu, ukoliko vozilo neće biti korišteno duži vremenski period, odspojite i sklonite akumulator na toplije mjesto. - Skup akumulator ne znači i obavezno da je kvalitetan (ovo mi se najviše sviđa-moja primedba) - Vodite računa o odlaganju starih akumulatora. |
Pripremio: Trening centar BIHAMK-a
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Da li postoje moja zapažanja?
Naravno!
Samo ovo. Može se primetiti da je razlika u težini poslednja dva akumulatora skoro jedan kilogram (a nekoliko puta sam napomenuo da je akumulator što teži to bolji a za isti kapacitet). Razlika u kapacitetu je SAMO 1 Ah.
Ko je razumeo-shvatiće.
Izbor akumulatora po kapacitetu je sasvim dobar jer akumulatori sa svojih 50-55Ah imaju startnu struju koja se kreće u granicama od 450-480 CCA. To je sasvim dovoljna struja za veliku većinu automobila koji se kreću kod nas. Zato smatram da je dobro napravljen izbor po kapacitetu.
Posle ADAC i BIHAMK testa akumulatora, kome ćete da verujete:
Komšiji, rođaku, prijatelju ili zvaničnim institucijama?
Izbor je vaš.
Naravno!
Samo ovo. Može se primetiti da je razlika u težini poslednja dva akumulatora skoro jedan kilogram (a nekoliko puta sam napomenuo da je akumulator što teži to bolji a za isti kapacitet). Razlika u kapacitetu je SAMO 1 Ah.
Ko je razumeo-shvatiće.
Izbor akumulatora po kapacitetu je sasvim dobar jer akumulatori sa svojih 50-55Ah imaju startnu struju koja se kreće u granicama od 450-480 CCA. To je sasvim dovoljna struja za veliku većinu automobila koji se kreću kod nas. Zato smatram da je dobro napravljen izbor po kapacitetu.
Posle ADAC i BIHAMK testa akumulatora, kome ćete da verujete:
Komšiji, rođaku, prijatelju ili zvaničnim institucijama?
Izbor je vaš.
1 коментар:
Ma lažu, Mišo, to o težini. Kad sam onomad nosila svoj Black Horse, težio je 100 kila!
Odličan i koristan pregled, kao i uvek na ovom blogu. Pa slede pametne opservacije i zaključci bazirani na znanju i iksustvu. Hvala za sve što s nama delite ovde.
Srdčan pozdrav iz Beograda!
Zorica
Постави коментар